Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Binnen enkele jaren moeten er snellere treinen richting Zwolle gaan rijden. Ook gaat er vanaf 2017 ieder uur een vijfde trein rijden. Dat zegt NS-regiodirecteur Ineke van Gent vrijdag.
De NS is momenteel bezig met het uitwerken van plannen om treinen tussen de Martinistad en de Randstad tweehonderd kilometer per uur te laten rijden. “Daarbij zijn we afhankelijk van heel veel partijen”, zegt Van Gent. “Om dit te realiseren zijn er ook grote en ingrijpende wijzigingen aan de spoorinfrastructuur nodig en zullen we als bedrijf nieuwe treinen moeten kopen omdat ons huidige materieel niet de tweehonderd haalt.” Van Gent noemt het sneller rijden van belang omdat er hiermee erg veel tijdwinst wordt behaald.
Een andere verbetering is het laten rijden van een vijfde trein vanaf 2017. “Tussen Groningen en Assen gaan we een pendeltrein inzetten. Dit komt het reisgemak erg ten goede. Als je dan een trein mist, staat de volgende alweer te wachten.” Om de extra trein te kunnen laten rijden zullen de komende jaren de perrons in Groningen en Assen aangepast worden. De NS hoopt met alle aanpassingen een steeds beter alternatief voor de auto te kunnen bieden.
Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot de verbouwing wordt aangepakt. Wordt het alleen Assen-Hoogeveen of ook Meppel - Hoogeveen, gaat men nog iets aan de boog in Hoogeveen doen, etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en zullen we als bedrijf nieuwe treinen moeten kopen omdat ons huidige materieel niet de tweehonderd haalt
Mw van Gent, zullen we niet eerst eens nieuwe treinen gaan kopen ter vervanging van Plan V dat zo langzamerhand van ellende uit elkaar valt? Een kwestie van de juiste prioriteiten stellen, ik ga mijn huis ook niet uitbreiden met een mooie serre zo lang het dak lekt als een mandje. Dan laat ik namelijk eerst het dak vernieuwen en dan komt die serre maar een paar jaar later.
Het treinverkeer tussen Groningen en Assen neemt de komende jaren toe. Daarom worden vanaf 2016 twee extra pendeltreinen ingezet in de spits op het traject tussen Groningen en Assen. Het totaal aantal treinen in de spits komt dan op zes treinen per uur per richting. Het is de bedoeling dat deze treinen gaan stoppen op alle tussengelegen stations. Daarmee behoudt de reguliere Sprinter Groningen-Zwolle zijn snelheid en dus zijn aantrekkelijkheid.
Voor deze extra pendeltreinen moet in Assen een keerspoor worden aangelegd. Verder wordt nog onderzoek gedaan naar de spoorwegveiligheid op het traject.
Dit stukje maakt melding over 2 extra pendel treinen. ik heb hier ook wel is een pdf van gezien volgens mij. dit flimpje staat hier dus weer haaks op. vreemde zaak
en zullen we als bedrijf nieuwe treinen moeten kopen omdat ons huidige materieel niet de tweehonderd haalt
Mw van Gent, zullen we niet eerst eens nieuwe treinen gaan kopen ter vervanging van Plan V dat zo langzamerhand van ellende uit elkaar valt? Een kwestie van de juiste prioriteiten stellen, ik ga mijn huis ook niet uitbreiden met een mooie serre zo lang het dak lekt als een mandje. Dan laat ik namelijk eerst het dak vernieuwen en dan komt die serre maar een paar jaar later.
Er loopt al een aanbesteding voor nieuwe sprinters. Dat is volgens mij in een ander topic vorige maand nog uitgebreid besproken.
Bee schreef:Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot de verbouwing wordt aangepakt. Wordt het alleen Assen-Hoogeveen of ook Meppel - Hoogeveen, gaat men nog iets aan de boog in Hoogeveen doen, etc.
Assen-Hoogeveen is inderdaad kaarsrecht. Als je toch al iets doet kan dat meteen naar 200 km/h inderdaad. De boog bij Hoogeveen gaat sowieso al naar 130 km/h. Dat scheelt een minuutje t.o.v. het lange eind 80 km/h nu.
Bouw je twee zijperronnetjes met zijsporen... De overweg moet toch al de grond in en de huidige perrons voldoen waarschijnlijk niet aan de breedtenormen. Met 160 km/h zou je daar ook al een hoop gezeur krijgen dus.
Waarschijnlijk niet? Ik heb zelden zo'n smal perron gezien als daar.
Maar goed, ik weet niet precies wat daar allemaal mogelijk is, niet echt mijn regio zullen we maar noemen.
waldo79 schreef:Maar de treinen tussen Zwolle en Groningen zijn helemaal niet traag. Veel sneller dan in de Randstad :)
Ik denk dat de operationele snelheid ook eigenlijk niet telt. In Groningen willen ze graag het Lille van Amsterdam worden. Daarvoor is de reistijd simpelweg te groot ook al rijdt de trein sneller dan in de Randstad. Feitelijk bestaat het spoornetwerk in Nederland grotendeels uit een "metro"netwerk in de Randstad en biedt het tussen de grote steden in de overige provincies én de randstad een zubringer-functie. Met Zwolle eveneens als focaal knooppunt. Ik meen dat de modal-split van het forensenverkeer Zwolle-Groningen meer dan 50% treinreizigers oplevert, waardoor automobilisten op deze forensenrelatie zelfs in de minderheid zijn. Uit de recente cijfers blijkt dat Groningen-Rest Nederland (waartoe Zwolle wordt gerekend) 41% treinreizigers en 59% automobilisten kent. http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=33&t=7840
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Vaak genoeg meegemaakt dat de stoptrein Zwolle - Groningen met een beetje vertraging; de 2 plaatsen binnen 1 uur kan verbinden en ja; we stoppen in Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen en Europapark. Vanochtend met 6 minuten vertraging vertrokken en binnen 61 minuten waren we in Groningen. Amsterdam - Dordrecht schijnt dezelfde afstand ongeveer te hebben. Reistijd zonder Fyra te gebruiken is 88 minuten.
Je zult Intercity direct wel in je vergelijking moeten betrekken. Dat is immers de snelste verbinding Asd naar Rtd. De gedeeltelijke toeslag vergeten we.
Groningen probeert erg omslachtig uit te leggen dat de gemiddelde exploitatiesnelheid van treindiensten in de Randstad aanzienlijk lager ligt dan in de provincie Drenthe. Dat had ik hem zo ook wel kunnen vertellen. Niet alleen heeft de Randstad veel meer stations per kilometer treinspoor, ze zijn allemaal een heel stuk drukker (langer durend in- en uitstapproces), er rijden ook veel meer treinen - zodat ze vaak op elkaar moeten "wachten", én men wil ook in de Randstad graag goede aansluitingen bieden op andere treinseries, zodat de knoopstructuur vereist dat treinen soms iets langer over hun rit doen. Al is het denk ik nergens zo "erg" als in Zwolle.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Hoe recent zijn je cijfers Vinny? Grote kans dat er iets veranderd is, want de treinen naar Groningen profiteren enorm van de Hanzelijn en de extra treinen, er zijn het afgelopen jaar duizenden reizigers bijgekomen daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tja ik dacht dat ik dat artikel in de Leeuwarder Courant een aantal maanden geleden had doorgespit. Blijkt het anderhalf jaar te zijn (!). Tijd vliegt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website