wormerveer -
Om in de toekomst meer treinen op de Zaanlijn te kunnen laten rijden, ondergaat station Wormerveer de komende jaren een ingrijpende verbouwing. Er komen twee extra perrons, liften, een bewaakte fietsenstalling en een nieuwe overkapping van de entree.
Wormerveer heeft nu alleen een middenperron met twee sporen. Dat is onvoldoende voor een traject waar acht treinen per uur rijden, zegt Cees de Vries. Hij is sinds juni regiodirecteur Randstad Noord bij Pro Rail. De krappe infrastructuur op de Zaanlijn leidt in de praktijk tot oponthoud. ,,Als een stoptrein vertraagd is, moet de Intercity er noodgedwongen achteraan hobbelen.''
Door de aanleg van twee extra perrons en extra sporen kunnen intercity's passeren. ,,Dat betekent een hogere punctualiteit'', zegt De Vries. De extra ruimte gaat ten koste van twee goederensporen.
De Velser spoortunnel is volgens De Vries een goed alternatief voor de goederentreinen die vanaf Corus naar Zuid-Nederland rijden.
Als de infrastructuur bij Wormerveer en bij Uitgeest (waar de Zaanlijn en de spoorlijn vanuit Haarlem samenkomen) is aangepast, wordt 'rijden zonder spoorboekje' in de toekomst mogelijk, zegt Cees de Vries. ,,Dat is een zaak van NS.'' Deze week draait NS proef op het traject Utrecht-Eindhoven. Slaagt deze proef, dan zullen er in de toekomst ook op de Zaanlijn 12 treinen per uur gaan rijden (nu zijn dat er
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... Wormerveer