Amstelveen houdt een keer zijn rug recht. Er had ook gewoon gekozen kunnen worden om de Noord-Zuidlijn wel door te trekken naar Amstelveen. Die gemeente gaat notabene haar kruispunten wel ongelijkvloers maken.De nummer #1 reden is dat men gezwicht is voor de emoties van Amstelveen
2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelveen
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Nee Vinny, dat is niet je rug recht houden, de bewoners willen gewoon nooit in hun leven overstappen als ze op café willen, het gejank was alleen maar groter geweest als er een metro naar Amstelveen had gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Laten we even nagaan waar ze hun rug recht voor houden:Vinny schreef:Amstelveen houdt een keer zijn rug recht. Er had ook gewoon gekozen kunnen worden om de Noord-Zuidlijn wel door te trekken naar Amstelveen. Die gemeente gaat notabene haar kruispunten wel ongelijkvloers maken.
- Een storingsgevoelige tramlijn
- Een tramlijn die met veelte korte trams rijdt
- Een tramlijn die nu al alles behalve comfortabel is
- Een tramlijn die voor bestemmingen Konginsplein en verder vanaf Amstelveen veel trager is dan de metro
- Een Leidestraat die tot de nok toe vol zit en nu dus nog steeds niet ontzien wordt
- Hogere exploitatiekosten omdat er met meer trams gereden moet worden
- Onderzoeksadviezen die compleet overboord gegooid worden
Dat alles omdat 1x overstappen schijnbaar zo'n verschrikkelijk fenomeen is.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
het is lekker gezellig in tram 5 ja. Maar als je daar geen zin in hebt zijn er tal van mogelijkheden om de drukte te ontlopen. Klaarblijkelijk vinden mensen het niet erg om opgeblikt te staan, als het maar zo druk is dat ze een excuus hebben om niet in te hoeven checken.- Een tramlijn die met veelte korte trams rijdt
- Een tramlijn die nu al alles behalve comfortabel is
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
- Locatie: Gelderland
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Een nieuwe dag, een goed moment om wat terug te gaan naar het topic.
JWM en ik vroegen ons af waarom tram 5 tijdens de verbouwing niet tot de Uilenstede in dienst kan blijven.
Hauptbahnhof wijst ons op het geheel ontbreken van een eindpunt daar. Bee, Vinny en ook wel Thom91 vinden dat een tijdelijk eindpunt best aangelegd kan worden.
De rest, dat kan in mijn ogen na elke N/Z- en West-metro een gelede bus zijn waar dan ook iedereen in mee kan voor de halten Zonnestein tot Waardhuizen. (Niet naar Binnenhof en W-est-Wij-K denk ik, dat kunnen -tijdelijk iets frequentere- reguliere buslijnen beter aan, mits die zoals jullie hier voorzien ook vanaf Amsterdam Zuid gaan rijden.) Geen andere bussen dus die je ophouden; er kan al genoeg oponthoud in het verkeer zijn zoals op versmalde plekken rond de tunnelbouw.
JWM en ik vroegen ons af waarom tram 5 tijdens de verbouwing niet tot de Uilenstede in dienst kan blijven.
Hauptbahnhof wijst ons op het geheel ontbreken van een eindpunt daar. Bee, Vinny en ook wel Thom91 vinden dat een tijdelijk eindpunt best aangelegd kan worden.
Het statement blijft dus vooralsnog hier overeind dat het belangrijk en doenlijk is dat die 4 haltes steeds per tram bediend blijven. Want zo houd je de rest soepel lopend beheersbaar.hauptbahnhof schreef:Ach,je hebt gelijk. Een eindpunthuisje is makkelijk geplaatst daar pal tussen de sporen, evenals de wissels die ook zo geplaatst kunnen worden. Kost toch niks om die 4 haltes per tram te bedienen terwijl er alsnog een bus moet rijden vanaf WWK naar Amsterdam.
De rest, dat kan in mijn ogen na elke N/Z- en West-metro een gelede bus zijn waar dan ook iedereen in mee kan voor de halten Zonnestein tot Waardhuizen. (Niet naar Binnenhof en W-est-Wij-K denk ik, dat kunnen -tijdelijk iets frequentere- reguliere buslijnen beter aan, mits die zoals jullie hier voorzien ook vanaf Amsterdam Zuid gaan rijden.) Geen andere bussen dus die je ophouden; er kan al genoeg oponthoud in het verkeer zijn zoals op versmalde plekken rond de tunnelbouw.
Het topic-frontartikel van AT5 spreekt van 3 1/2 jaar werkzaamheden, waarvan 2 tramloze jaren. Misschien las jij dit nog niet. Maar als het volgens een andere informatiebron van jou makkelijk later wordt, dan is dat te meer reden om pas aan die werkzaamheden te beginnen zodra de N/Z-metro beschikbaar is voor vlot verder-vervoer. Wat vinden anderen van de fasering? Inderdaad een bestuurlijke redenatiefout?Alargule schreef:Ik niet, want het klopt niet. De ombouw van de AVL is op zijn vroegst pas in 2020 klaar; drie jaar na de geplande ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. Een paar jaar terug had men nog de ambitie om de AVL naar metrostandaard om te hebben gebouwd op het moment waarop de NZL ook opgeleverd moest worden. Niet haalbaar, (want) te duur...Als je dan tot een tijdelijke buitendienststelling was overgegaan was het allicht nog te slikken geweest. Nu gooi je twee jaar een lijn buiten dienst om er een verslechterd alternatief voor in de plaats te laten komen.Kritiekelaar schreef:Wie is het met me eens dat deze redenatiefout wordt gemaakt?: Men wil proberen in Amstelveen klaar te zijn zodra de Noord/Zuid-metro gaat rijden. Maar men zou daar juist pas moeten beginnen zodra die snelle metro beschikbaar is.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Er is nog geen definitieve planning bekend voor dit project. Er moet eerst nog een definitief besluit over dit traject worden genomen. Dat gebeurt naar verwachting in maart dit jaar. Kan een formaliteit zijn en dan kan er snel met planning en bouw begonnen worden.
Het jaartal 2020 heb ik meegekregen tijdens de informatie-avond over de Amstelveenlijn op 14 januari jl. Dat werd nota bene als streefjaar van ingebruikname van de nieuwe AVL geponeerd - de ombouw is op zijn vroegst dus pas in dat jaar klaar. Maar nogmaals: allemaal voorlopige informatie. Het AT5-artikel is weer gebaseerd op dit artikel uit het Parool. Ik weet niet welke bron(nen) het Parool heeft gebruikt, maar de formulering van de planning is al vrij voorzichtig:
Kortom: je vraagstelling is niet van belang, omdat men helemaal niet (meer) probeert om klaar te zijn vóór de NZL rijdt. Tenzij die NZL natuurlijk nog verdere vertraging oploopt in de oplevering.
Edit: wacht, nu snap ik wat je bedoelt. Lezen is soms een kunst...Maar dan nog ben ik het niet met je gedachtegang eens. Op het moment dat de AVL eruit wordt gehaald en wordt vervangen door tijdelijk busvervoer, zullen de huidige verbindingen op Zuid - naar ik mag aannemen - gehandhaafd blijven. Dus zal tram 5 vanaf het CS tot Zuid blijven rijden en metro/sneltram 51 idem dito.
Kortom: de huidige verbindingen vanaf Zuid het centrum in, zullen gewoon blijven bestaan. Voor Amstelveners die met de bus naar Zuid moeten betekent het een extra overstap, die echter weer (deels) komt te vervallen zodra tram 5 weer gaat doorrijden over de AVL.
Overigens zit in de planning ook een belangrijke voorwaarde cq risico: de A10-tunnel moet er dan wel al liggen...
Het jaartal 2020 heb ik meegekregen tijdens de informatie-avond over de Amstelveenlijn op 14 januari jl. Dat werd nota bene als streefjaar van ingebruikname van de nieuwe AVL geponeerd - de ombouw is op zijn vroegst dus pas in dat jaar klaar. Maar nogmaals: allemaal voorlopige informatie. Het AT5-artikel is weer gebaseerd op dit artikel uit het Parool. Ik weet niet welke bron(nen) het Parool heeft gebruikt, maar de formulering van de planning is al vrij voorzichtig:
Wanneer de metro's en trams niet meer zullen rijden, is nog niet duidelijk. Het werk aan het traject kan in 2014 of 2015 beginnen en zal dan ongeveer drieënhalf jaar duren.
Edit: wacht, nu snap ik wat je bedoelt. Lezen is soms een kunst...Maar dan nog ben ik het niet met je gedachtegang eens. Op het moment dat de AVL eruit wordt gehaald en wordt vervangen door tijdelijk busvervoer, zullen de huidige verbindingen op Zuid - naar ik mag aannemen - gehandhaafd blijven. Dus zal tram 5 vanaf het CS tot Zuid blijven rijden en metro/sneltram 51 idem dito.
Kortom: de huidige verbindingen vanaf Zuid het centrum in, zullen gewoon blijven bestaan. Voor Amstelveners die met de bus naar Zuid moeten betekent het een extra overstap, die echter weer (deels) komt te vervallen zodra tram 5 weer gaat doorrijden over de AVL.
Overigens zit in de planning ook een belangrijke voorwaarde cq risico: de A10-tunnel moet er dan wel al liggen...
Laatst gewijzigd door Alargule op do 31 jan 2013, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Het is veel goedkoper om de tram te laten rijden tot Uilenstede en misschien deels links terug te rijden als de wissels wat verder liggen. Ontzie je Amsterdam-Zuid ook nog als daar in de spits zo'n 12-20 bussen per uur bij gaan komen om het huidige aanbod aan te kunnen aan reizigers. Ik ken de situatie rond Uilenstede niet goed genoeg of er voldoende ruimte is voor een busstation. Een keetje met wat voorzieningen is in ieder geval een stuk goedkoper dan een stel extra bussen te moeten huren en bemannen.
Komt wel goed schatje.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Jaartal 2020 staat trouwens ook in de Beschrijving voorkeursvariant, zie ik nu (p11).
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Lijkt me lastig als je op Zuid ook sporen moet gaan opbreken. Daarnaast denk ik dat Zuid een beter uitstappunt voor reizigers is omdat daar meer verbindingen beschikbaar zijn. En bussen laten keren bij Uilenstede - ik zie niet in hoe je dat daar ooit voor elkaar zou moeten krijgen. Dat gaat bij Zuid al een stuk makkelijker.Thom91 schreef:Het is veel goedkoper om de tram te laten rijden tot Uilenstede en misschien deels links terug te rijden als de wissels wat verder liggen. Ontzie je Amsterdam-Zuid ook nog als daar in de spits zo'n 12-20 bussen per uur bij gaan komen om het huidige aanbod aan te kunnen aan reizigers. Ik ken de situatie rond Uilenstede niet goed genoeg of er voldoende ruimte is voor een busstation. Een keetje met wat voorzieningen is in ieder geval een stuk goedkoper dan een stel extra bussen te moeten huren en bemannen.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Een busstation op Uilenstede! Geweldig idee, gaat 'm helaas niet worden vrees ik...Thom91 schreef:Ik ken de situatie rond Uilenstede niet goed genoeg of er voldoende ruimte is voor een busstation.
That's why I'm still freakin' buses. They're rockin' YEAHH! *bus*R-Flow schreef:Laten we even nagaan waar ze hun rug recht voor houden:
- Een storingsgevoelige tramlijn
- Een tramlijn die met veelte korte trams rijdt
- Een tramlijn die nu al alles behalve comfortabel is
- Een tramlijn die voor bestemmingen Konginsplein en verder vanaf Amstelveen veel trager is dan de metro
- Een Leidestraat die tot de nok toe vol zit en nu dus nog steeds niet ontzien wordt
- Hogere exploitatiekosten omdat er met meer trams gereden moet worden
- Onderzoeksadviezen die compleet overboord gegooid worden
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Tekst & uitleg?TLP schreef:Een busstation op Uilenstede! Geweldig idee, gaat 'm helaas niet worden vrees ik...Thom91 schreef:Ik ken de situatie rond Uilenstede niet goed genoeg of er voldoende ruimte is voor een busstation.
Komt wel goed schatje.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Sorry, linkje naar Google Maps vergeten...
Het gaat om de moeilijke keermogelijkheid en het straatbeeld daar. Als je de weg daar even voorbij de brug ter plaatse verbreedt, kun je evt. daar best een eenvoudig stripbusstation midden op het sneltramtracé plaatsen, maar vanwege de ruimte zonder plaatselijke keermogelijkheid waardoor je bij de kruising even verderop moet keren. In de wijk onder het huidige metrostation zelf wordt het al helemaal lastig, klik hier en hier. Vanwege het straatbeeld is daar geen ruimte voor een busstation en bovendien moet je de hele wijk door om om te keren.
Maar het zou voor die lui daar leuk zijn als ze in hun achtertuin op openbaar vervoer zouden kunnen stappen...
Het gaat om de moeilijke keermogelijkheid en het straatbeeld daar. Als je de weg daar even voorbij de brug ter plaatse verbreedt, kun je evt. daar best een eenvoudig stripbusstation midden op het sneltramtracé plaatsen, maar vanwege de ruimte zonder plaatselijke keermogelijkheid waardoor je bij de kruising even verderop moet keren. In de wijk onder het huidige metrostation zelf wordt het al helemaal lastig, klik hier en hier. Vanwege het straatbeeld is daar geen ruimte voor een busstation en bovendien moet je de hele wijk door om om te keren.
Maar het zou voor die lui daar leuk zijn als ze in hun achtertuin op openbaar vervoer zouden kunnen stappen...
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Kun je ergens vlak bij station Amsterdam Zuid wel in de spits 12-20 bussen extra kwijt dan? Dat busstation moet toch nog aangelegd worden...Thom91 schreef:Het is veel goedkoper om de tram te laten rijden tot Uilenstede en misschien deels links terug te rijden als de wissels wat verder liggen. Ontzie je Amsterdam-Zuid ook nog als daar in de spits zo'n 12-20 bussen per uur bij gaan komen om het huidige aanbod aan te kunnen aan reizigers. Ik ken de situatie rond Uilenstede niet goed genoeg of er voldoende ruimte is voor een busstation. Een keetje met wat voorzieningen is in ieder geval een stuk goedkoper dan een stel extra bussen te moeten huren en bemannen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Het kan wel, maar het is aan te bevelen de bushaltes even goed in te delen, anders kom je snel met andere lijnen in de knoei die daar keren.
Of je laat de bussen een rondje Zuidas rijden en niet keren op de Strawinskylaan.
Een vervangende bus naar Amstelveen Westwijk zal ten zuiden van de Burgemeester van Sonweg vooral de oostelijke en zuidelijke wijken bedienen, niet de wijken ten westen van de Beneluxbaan.
Of je laat de bussen een rondje Zuidas rijden en niet keren op de Strawinskylaan.
Een vervangende bus naar Amstelveen Westwijk zal ten zuiden van de Burgemeester van Sonweg vooral de oostelijke en zuidelijke wijken bedienen, niet de wijken ten westen van de Beneluxbaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Ik zeg toch ook dat je niet met 12-20 bussen per uur extra aan moet komen bij Amsterdam-Zuid.Vinny schreef:Kun je ergens vlak bij station Amsterdam Zuid wel in de spits 12-20 bussen extra kwijt dan? Dat busstation moet toch nog aangelegd worden...Thom91 schreef:Het is veel goedkoper om de tram te laten rijden tot Uilenstede en misschien deels links terug te rijden als de wissels wat verder liggen. Ontzie je Amsterdam-Zuid ook nog als daar in de spits zo'n 12-20 bussen per uur bij gaan komen om het huidige aanbod aan te kunnen aan reizigers. Ik ken de situatie rond Uilenstede niet goed genoeg of er voldoende ruimte is voor een busstation. Een keetje met wat voorzieningen is in ieder geval een stuk goedkoper dan een stel extra bussen te moeten huren en bemannen.
Komt wel goed schatje.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Uilenstede kent ruimte zat, je kan met de bus uit de richting Kronenburg dat afritje vanaf de Beneluxbaan pakken de wijk in. Maak je het busstation op dat grasveld daar gelijk aan het einde van de afrit, OF je gaat zelfs nog naar links richting metrostation. Vanaf het busstation kan je via de Professor Bavincklaan weer richting Kronenburg. Houden Uilenstede en van Boshuizen tenminste de tram, toch de halte s met de meeste reizigers.
V.w.b. de tram ligt er tussen Uilenstede en van Boshuizenstraat een wissel, dus keren op Uilenstede is prima mogelijk.
V.w.b. de tram ligt er tussen Uilenstede en van Boshuizenstraat een wissel, dus keren op Uilenstede is prima mogelijk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
De minst slechte oplossing lijkt mij om lijn 5 door te sturen naar Uilenstede en de pendelbussen Zuid - VU - (non-stop) - Uilenstede - overige haltes - Westwijk te laten rijden. De 51 kun je dan inkorten tot Zuid - CS. Alleen de mensen die van AJ Ernststraat en Van Boshuizenstraat naar Amstelveen moeten, dienen dan extra over te stappen van tram op bus. Dat zal weinig problemen opleveren.
Op deze manier houd je toch een 'dikke' verbinding Zuid - VU, Zuid - Uilenstede en VU - Uilenstede, met zowel tram als bus.
Op deze manier houd je toch een 'dikke' verbinding Zuid - VU, Zuid - Uilenstede en VU - Uilenstede, met zowel tram als bus.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Zelfde situatie als in april 2009 dus.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3960
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Het is een keerwissel. Dus trams komende vanaf Amsterdam rijden rechtdoor naar uilenstede en kunnen terugrijden via het wissel. Daar kun je geen dienstregeling mee rijden, al helemaal niet als dat ook de standplaats wordt.Ruben schreef:V.w.b. de tram ligt er tussen Uilenstede en van Boshuizenstraat een wissel, dus keren op Uilenstede is prima mogelijk.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Waarom zou dat de standplaats moeten worden? Ik snap dat CS 'm niet gaat worden, maar je zou ook iets kunnen vogelen met een bestuurderswissel bij Zuid en daar de standplaats maken. Dat duurt misschien twee minuten langer, nouja, jammer dan. In het verleden had lijn 20 ook zo'n constructie bij de Plantage Parklaan.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 3960
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Zeg ook niet dat dat zo moet, maar zou best kunnen, en is overigens wel het beste aangezien halverwege aflossen vertraging oplevert, al helemaal voor een niet zo'n punctuele lijn als lijn 5.
Gaat er in ieder geval om dat je ook naar Uilestede van spoor 1 naar 2 moet kunnen gaan. Dus, moet er een wissel bij komen.
Gaat er in ieder geval om dat je ook naar Uilestede van spoor 1 naar 2 moet kunnen gaan. Dus, moet er een wissel bij komen.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Dat zou wel handiger zijn ja. En de kosten daarvan zullen in dit hele project niet zo zwaar wegen. 't Lijkt me hoe dan ook een betere optie dan allebei de lijnen er maar helemaal uit te gooien vanaf Zuid.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Je kan daar prima keren, ook met een 10' dienstregeling. Met een 5' dienstregeling kan er ook gekeerd worden. Investeerd GVB maar wat extra in personeel.hauptbahnhof schreef:Het is een keerwissel. Dus trams komende vanaf Amsterdam rijden rechtdoor naar uilenstede en kunnen terugrijden via het wissel. Daar kun je geen dienstregeling mee rijden, al helemaal niet als dat ook de standplaats wordt.Ruben schreef:V.w.b. de tram ligt er tussen Uilenstede en van Boshuizenstraat een wissel, dus keren op Uilenstede is prima mogelijk.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 3960
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Zo wil ik het horen. Ook al vinden anderen meestal het verkwisting van belastinggeld is *O*
Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve
Ik zat aan nog iets anders te denken, namelijk de tramvervangende bussen binnendoor naar Amstelstation te laten rijden. Daar is natuurlijk wel veel ruimte voor een aantal bussen en er is een eindpunthuisje (voor de tram).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten