Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Nieuwe schermen werd te duur. Net zoals nieuwe OV-chipkaart machines. De nieuwe streekbussen en trams zullen wel breed beeldschermen krijgen. Misschien niet het zelfde type, want het duurt nog wel even voordat dit materieel gemaakt gaat worden.
Er is trouwens wel overna gedacht om tijdens het LVO aan de trams schermen in de trams te bouwen. Het BRU heeft dat uiteindelijk niet doorgezet.
Er is trouwens wel overna gedacht om tijdens het LVO aan de trams schermen in de trams te bouwen. Het BRU heeft dat uiteindelijk niet doorgezet.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vandaag zag ik dat in hoog tempo de Citaros worden voorzien van stickers bij de uitstapdeuren om hun functie te benadrukken.
Kennelijk is er de gewoonte ontstaan om steeds meer bij de achterdeuren in te stappen, zeker op lijn 28. Kennelijk wordt vermoed dat het aantal zwartrijders hierdoor toeneemt.
De stickers worden aan de binnenzijde geplakt, zijn doorschijnend en zijn helaas aan de andere zijde niet voorzien van de tekst "vergeet niet uit te checken".
Tevens werd vandaag instructie gereden met de 3161.
Kennelijk is er de gewoonte ontstaan om steeds meer bij de achterdeuren in te stappen, zeker op lijn 28. Kennelijk wordt vermoed dat het aantal zwartrijders hierdoor toeneemt.
De stickers worden aan de binnenzijde geplakt, zijn doorschijnend en zijn helaas aan de andere zijde niet voorzien van de tekst "vergeet niet uit te checken".
Tevens werd vandaag instructie gereden met de 3161.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik stap ook gewoon in bij de achter deur als het kan, laatst ook gedaan bij lijn 9.
Er stond bij mijn halte zoveel mensen dacht stap hier wel in, zo zijn mensen ook sneller binnen kan die eerder weg.
Er stond bij mijn halte zoveel mensen dacht stap hier wel in, zo zijn mensen ook sneller binnen kan die eerder weg.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik moet zeggen dat ze het aantal stadsbussen die nodig zijn voor de concessie wel aardig goed hebben ingeschat. Er is ook rekening gehouden met defecte wagens (ook logisch).
Ik vind dit bij de streek niet goed gedaan, er zijn sowieso al veel te weinig gelede wagens. In de spits worden ze allemaal ingezet en dan zijn er alsnog Amba's op dienst die reizigers door een volle bus moeten laten staan omdat de geledes op zijn. Hopelijk bestellen ze dit keer meer dan 11 gelede streekwagens...
Ik vind dit bij de streek niet goed gedaan, er zijn sowieso al veel te weinig gelede wagens. In de spits worden ze allemaal ingezet en dan zijn er alsnog Amba's op dienst die reizigers door een volle bus moeten laten staan omdat de geledes op zijn. Hopelijk bestellen ze dit keer meer dan 11 gelede streekwagens...
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het gebeurt op de streek regelmatig dat diensten uitvallen, of een deel daarvan. Als voorbeeld garage Morsebaan. Die hebben 65 streekwagens, plus daarbij 4 gelede wagens. In de spits zijn de omlopen zo ingedeeld, dat er binnen 3 minuten geruild kan worden. Nu gebeurt het vaak dat bussen te laat binnen komen, niet gelijk op de volgende omlopen kunnen beginnen.
Tussen 16 uur en 17:45 uur is dit probleem het grootst. Mocht er al 1 bus kapot zijn op de garage, kan er dus al 1 omloop niet ingezet. Zo valt regelmatig de 41 van 17:48 vanaf het Galgenwaard uit, alleen al omdat die bus te laat binnen komt op zijn omloop. Met regelmaat gebeurt het al dat er 5 à 6 omlopen te laat beginnen.
Tussen 16 uur en 17:45 uur is dit probleem het grootst. Mocht er al 1 bus kapot zijn op de garage, kan er dus al 1 omloop niet ingezet. Zo valt regelmatig de 41 van 17:48 vanaf het Galgenwaard uit, alleen al omdat die bus te laat binnen komt op zijn omloop. Met regelmaat gebeurt het al dat er 5 à 6 omlopen te laat beginnen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dat zeker ja, ben benieuwd hoe dat vanaf december gaat lopen als men de 65 in de spits grotendeels geleed wil gaan rijden. Da's wel nodig ook, maar die bussen zullen ook ergens vandaan moeten komen en dat zijn vaak ook ritten waar ze nodig zijn (al vraag ik het me af met de 77 naar Bilthoven van rond 7.30 uur, maar wellicht keert die op een rit waar die gelede harder nodig is)Bumzle schreef:Ik vind dit bij de streek niet goed gedaan, er zijn sowieso al veel te weinig gelede wagens.
Vanmiddag nog met de beruchte rit van 16.28 uur op de Europalaan van 65 ri. CS: ook met geleed nog het hele gangpad gevuld met staanplaatsen, bij een Amba op die rit kunnen eventuele instappers binnen Utrecht vrijwel gegarandeerd nieteens meer mee zo vol staat 'ie dan.
En rondom de afkortingen... analoog aan "Utrecht CS C'zijde" voor de centrumzijde wordt het busstation aan de andere kant dus "Utrecht CS J'zijde" op de schermen. Het "Utrecht CS Jaarbeurs" wat er voorheen door het afbreken van de tekst stond leek me toch duidelijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het nadeel is dat de grote bussen alleen in de spits nodig zijn
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Hij staat momenteel te koop: http://m.autoline-eu.nl/sf/bus-stadsbus ... 54700.htmlEtienne schreef:Vorige week stond die witte Optare (1039) nog wel helemaal achteraan bij de garage. Echt weg is hij dus niet.
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Op deze website is ook mog een oude Van Hool A330 van het GVU te vinden: http://m.autoline-eu.nl/sf/bus-stadsbus ... 22600.html
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Een verrassend bericht: een van de oude GVU-dubbelgeledes (907) wordt sinds enkele dagen getest door de Verkehrsbetreibe Westfalen-Süd, Duitsland.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Die propvolle bussen in Utrecht tonen maar weer aan dat een busnetwerk in een stad vanaf een bepaalde grootte gewoon niet meer fatsoenlijke werkt, en je moet gaan kijken naar een tram- of metronetwerk. In andere steden hoor je veel minder geklaag over propvolle bussen naar mijn idee. In Leiden heb ik in ieder geval nooit meegemaakt dat ik niet meer erbij kon ofzo. En in steden met trams/metro's ook niet (in het geval van bussen dan, in Amsterdam wel eens in een propvolle tram gestaan maar dat is ook wel logisch).
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Maak propvolle metro's en trams regelmatig mee in Amsterdam. Je merkt dan dat stug vast blijven houden aan 30 meter lange trams - terwijl in ieder rapport naar boven komt dat er langere trams moeten komen - ook niet meer fatsoenlijk werkt. Maar ja, die rappoterten worden toch grotendeels geschreven om genegeerd te worden.
Trouwens bussen kunnen hier ook aardig vol zitten. De 21, 22, 33 vooral.
Trouwens bussen kunnen hier ook aardig vol zitten. De 21, 22, 33 vooral.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
48 heeft er ook last van ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Propvol valt ook wel weer mee en tram of metro lost dat niet op, je propt dan de drukte gewoon in de tram of metro.Bakpapier schreef:Die propvolle bussen in Utrecht tonen maar weer aan dat een busnetwerk in een stad vanaf een bepaalde grootte gewoon niet meer fatsoenlijke werkt, en je moet gaan kijken naar een tram- of metronetwerk. In andere steden hoor je veel minder geklaag over propvolle bussen naar mijn idee. In Leiden heb ik in ieder geval nooit meegemaakt dat ik niet meer erbij kon ofzo. En in steden met trams/metro's ook niet (in het geval van bussen dan, in Amsterdam wel eens in een propvolle tram gestaan maar dat is ook wel logisch).
Het zijn sommige lijnen maar en ook bepaalde tijdstippen meestal rond spits even, en alsjeblieft niet een heel tram netwerk ik hoef geen situatie als den haag of amsterdam vind het verschrikkelijk al die trams overal.
Laatst gewijzigd door Carlos0_0 op wo 19 nov 2014, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dat lost wel wat op, want in een tram en vooral in een metro past véél meer dan in een (propvolle) bus.
En je vindt een tramnetwerk verschrikkelijk? Waarom? Om er met de auto te rijden? Tsja... raak je echt wel aan gewend hoor, en de trams kunnen op veel plaatsen op de vrije baan worden aangelegd zodat je er weinig last van hebt.
En je vindt een tramnetwerk verschrikkelijk? Waarom? Om er met de auto te rijden? Tsja... raak je echt wel aan gewend hoor, en de trams kunnen op veel plaatsen op de vrije baan worden aangelegd zodat je er weinig last van hebt.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik vind het geen gezicht overal over autobanen enzo tramspoor erbij, je moet er ook fietsen/ auto rijden enzo vind niet handig.
Uiteraard kan je trambaan aanleggen maar toch vind zoals nu is prima, die paar drukke bussen kan ook anders opgelost worden.
Uiteraard kan je trambaan aanleggen maar toch vind zoals nu is prima, die paar drukke bussen kan ook anders opgelost worden.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik vind je argumentatie nogal subjectief en totaal niet onderbouwd. Je vindt het niet mooi/bent het niet gewend dus je wil het niet hebben. Aan dat soort argumentaties ga ik geen woorden vuilmaken verder....
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
De reactie van Carlos zou nogal subjectief en totaal niet onderbouwd zijn? So what? Hij is helemaal niet verplicht jou te overtuigen met argumenten. Maar goed: als je dat wenst, lees dan dit deel nog eens.....Bakpapier schreef:Ik vind je argumentatie nogal subjectief en totaal niet onderbouwd.
Dat is exact waar het om gaat en wat ook uit de voorgaande posts (inclusief het interne Qbuzz-bericht) blijkt: "die propvolle bussen" betreffen enkele ritten van een beperkt aantal lijnen. Daar leg je alleen een compleet tramnetwerk voor aan als je geld (en ruimte) te veel hebt.Carlos0_0 schreef:
Het zijn sommige lijnen maar en ook bepaalde tijdstippen meestal rond spits even,
Gelukkig opende jij deze discussie wel buitengewoon objectief en bijzonder goed geargumenteerd.Bakpapier schreef:Die propvolle bussen in Utrecht tonen maar weer aan dat een busnetwerk in een stad vanaf een bepaalde grootte gewoon niet meer fatsoenlijke werkt, en je moet gaan kijken naar een tram- of metronetwerk. In andere steden hoor je veel minder geklaag over propvolle bussen naar mijn idee. In Leiden heb ik in ieder geval nooit meegemaakt dat ik niet meer erbij kon ofzo. En in steden met trams/metro's ook niet (in het geval van bussen dan, in Amsterdam wel eens in een propvolle tram gestaan maar dat is ook wel logisch).
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het is beter beargumenteerd dan bovenstaande posting... Ik argumenteer in ieder geval vanuit de eigen ervaring (namelijk dat het in Leiden over het algemeen wel meevalt met propvolle bussen, en in het grotere Utrecht niet, waardoor het aanbevelingswaardig is om eens te kijken naar een tramnetwerk in die stad).
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Gelukkig is men al druk bezig met het aanleggen van een tramlijn en worden verdere uitbreidingen bestudeerd.
Q-buzz is bijna een jaar geleden begonnen met de nieuwe concessie, waarin onder andere lijn 71 en 72 aantrekkelijker zijn gemaakt (dat zal voor nog wel een paar lijnen gelden). De drukte is op die lijnen daarom ook explosief toegenomen. Uitbreiden van het materieel en de dru's is iets dat in overleg met de concessieverlener moet, dus ik begrijp wel dat dat even op zich heeft laten wachten.
De lijnen waar ik regelmatig mee reis zijn over het algemeen best rustig, en zelfs lijn 12 voelt minder vol dan een jaar geleden. Dat sommige ritten in de spits vol zijn, kan je naar mijn idee nooit helemaal voorkomen en ik heb de indruk dat er gedurende dit jaar ook al diverse verbeteringen zijn doorgevoerd. Een positief bericht op zijn tijd kan ook geen kwaad.
Q-buzz is bijna een jaar geleden begonnen met de nieuwe concessie, waarin onder andere lijn 71 en 72 aantrekkelijker zijn gemaakt (dat zal voor nog wel een paar lijnen gelden). De drukte is op die lijnen daarom ook explosief toegenomen. Uitbreiden van het materieel en de dru's is iets dat in overleg met de concessieverlener moet, dus ik begrijp wel dat dat even op zich heeft laten wachten.
De lijnen waar ik regelmatig mee reis zijn over het algemeen best rustig, en zelfs lijn 12 voelt minder vol dan een jaar geleden. Dat sommige ritten in de spits vol zijn, kan je naar mijn idee nooit helemaal voorkomen en ik heb de indruk dat er gedurende dit jaar ook al diverse verbeteringen zijn doorgevoerd. Een positief bericht op zijn tijd kan ook geen kwaad.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Gaan we normaal discussiëren of enkel dit soort vuilspuiterij eruit gooienBakpapier schreef:Ik vind je argumentatie nogal subjectief en totaal niet onderbouwd. Je vindt het niet mooi/bent het niet gewend dus je wil het niet hebben. Aan dat soort argumentaties ga ik geen woorden vuilmaken verder....
Er komt al een tram in Utrecht, dat staat buiten discussie. Overigens kan het aantal reizigers prima met bussen vervoerd worden. Bussen zijn veel flexibeler inzetbaar dan trams :6
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Daar doe ik nooit aan. De 33 is ook meer van horen en zeggen.JeffreyMeijer schreef:48 heeft er ook last van ;)
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ai, hiermee zet je me wel heel erg op mijn plaats.....Bakpapier schreef:Het is beter beargumenteerd dan bovenstaande posting... Ik argumenteer in ieder geval vanuit de eigen ervaring (namelijk dat het in Leiden over het algemeen wel meevalt met propvolle bussen, en in het grotere Utrecht niet, waardoor het aanbevelingswaardig is om eens te kijken naar een tramnetwerk in die stad).
Ik zal mijn opvattingen over argumenten, objectiviteit en de kracht van herhaling (dat komt wel binnen hoor, als ik tussen haakjes in licht gewijzigde bewoordingen precies hetzelfde lees als enkele posts ervoor) grondig moeten herzien.
Ondanks een chronisch gebrek aan argumenten en bewijzen, waar de doorsnee thuisbakker zijn stellingen wel mee lardeert, ben ik het hier volledig mee eens, Waldo :)waldo79 schreef: Er komt al een tram in Utrecht, dat staat buiten discussie. Overigens kan het aantal reizigers prima met bussen vervoerd worden. Bussen zijn veel flexibeler inzetbaar dan trams :6
Heeft eigenlijk iemand hier al eens gesuggereerd om nu, alsnog and as we speak, een busbaan te maken van de in aanbouw zijnde trambaan? En er dan een BRT-systeem à la Instanbul van te maken met elke 45 seconden een fraaie Mercedesbus, in plaats van zo'n logge tram elke 3¾ minuut? De trams zijn nog niet besteld, dus ik zeg: alles is nog mogelijk
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het jammerlijke van zo'n systeem is dat je dan veel meer kwijt bent, de grootste kosten van het OV zijn namelijk de personeelskosten, en als je in plaats van 1 tram 3 bussen hebt nemen de kosten dus ook ongeveer drie keer toe, en dat terwijl je evenveel mensen vervoert. De Uithoftram krijgt gekoppelde trams van samen 75 meter, één tramcombi kan iets meer dan drie dubbelgelede bussen vervangen, de kosten per rit dalen daardoor met tweederde. Je hebt dan wel de onderhoudskosten van de baan en de hogere kosten van het tramonderhoud, maar dat heb je er wel uit.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Er mag best verder worden gediscussieerd over een BRT-systeem in Utrecht, maar niet over de tram. Daar zijn andere topics voor. Dit topic gaat over de alledaagse bevindingen in de regio Utrecht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten