Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Vanochtend ook al een gebrek aan personeel bij de bus. Goed begin van 2017...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Natorious schreef: Ze hebben zelfs de metrohal afgesloten en sturen iedereen naar de sprinters. Was op CS om 16:15 en zag nog geen pendelbus. Nou weet ik wel omreisroutes (via IJburg) maar als niet-forens schiet je niet veel op met de trein als advies.
De pendelbussen vertrokken dan ook vanaf Amstel. Vandaar ook de trein als (eerste reisdeel van het) advies.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zabe »

Waarom moeten die reizigers meer dan 1 uur op de sneltram op de boelelaan wachten?

Als dat op een viaduct of tunnel was gebeurt zou ik 100% snappen...maar dit gebeurde gewoon op straat.

Waarom heeft het gvb dit gedaan? Het is absoluut niet grappig...die reizigers hebben echt wel geduld gehad...konden de deuren misschien niet geopend worden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39258
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Wat ik las was inderdaad dat de deuren niet meer open konden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zabe »

Daniel schreef:Wat ik las was inderdaad dat de deuren niet meer open konden.
Ah ok :pos:
Toch gevaarlijk als er bijvoorbeeld brand uitbraak, staat er geen emergency deur opener in deze trams?

Andere punt: Er waren veel mensen op station zuid en lelylaan om informatie te geven, dat was goed georganiseerd..
VIRM
Berichten: 7707
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Om even te kommaneuken: er werd in het GVB-twitterbericht gesproken over een pendelbus tussen Westwijk en WTC. ;)

AT5 heeft weer een berichtje over de tests in de Noord/Zuidlijn: http://www.at5.nl/artikelen/164164/nog- ... rdzuidlijn
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3412
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Daniel schreef:Wat ik las was inderdaad dat de deuren niet meer open konden.
Moeilijk voor te stellen. Op alle deuren zit toch gewoon een noodrelease?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13681
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Misschien dat er nog spanning op de derde rail stond?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Natorious
Berichten: 459
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Vinny schreef:Misschien dat er nog spanning op de derde rail stond?
De boelelaan en derde rail? Staat mn sarcasme-meter uit of dacht je ff niet na?
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zabe »

Ben benieuwd naar een GVB -verklaring. Het is tock vrij onacceptabel om reizigers meer dan een uur te locken zonder noemenswaardige reden (nogmaals het is hier op deze stop gewoon een tram, die rijdt niet in een tunnel noch viaduct).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zabe »

De storing begon rond 8.45 uur bij metrolijn 51. Uit veiligheidsoverwegingen is besloten om alle metro's stil te zetten, omdat de lijnen "met elkaar vervlochten zijn",

Meh: een lijn die werkt niet en alles stopt?!? :)
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Zabe schreef:De storing begon rond 8.45 uur bij metrolijn 51. Uit veiligheidsoverwegingen is besloten om alle metro's stil te zetten, omdat de lijnen "met elkaar vervlochten zijn",

Meh: een lijn die werkt niet en alles stopt?!? :)
Als treindetectie of -beinvloeding niet werkt op 1 lijn, en je hebt centrale regeling voor dat spul, hoe weet je dan of de rest wel betrouwbaar werkt? Platleggen is echt geen ideale oplossing, maar doorrijden met het risico dat er ergens 2 metro's op elkaar zitten is nog veel erger.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zabe »

Pooh schreef:
Zabe schreef:De storing begon rond 8.45 uur bij metrolijn 51. Uit veiligheidsoverwegingen is besloten om alle metro's stil te zetten, omdat de lijnen "met elkaar vervlochten zijn",

Meh: een lijn die werkt niet en alles stopt?!? :)
Als treindetectie of -beinvloeding niet werkt op 1 lijn, en je hebt centrale regeling voor dat spul, hoe weet je dan of de rest wel betrouwbaar werkt? Platleggen is echt geen ideale oplossing, maar doorrijden met het risico dat er ergens 2 metro's op elkaar zitten is nog veel erger.
Uiteraard heeft je wel een punt.
Nochtans vind ik ook deze reactie overdreven. Als een seinstoring in Groningen gebeurt, ga je ook niet meteen het hele spoornetwerk plaatleggen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Breng ze nou niet op ideeën :X
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Zabe schreef:Uiteraard heeft je wel een punt.
Nochtans vind ik ook deze reactie overdreven. Als een seinstoring in Groningen gebeurt, ga je ook niet meteen het hele spoornetwerk plaatleggen.
Nee, maar misschien wel 4 lijnen. Het metronetwerk is nogal klein, en alle lijnen delen een deel van hun traject met lijn 51.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10645
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ook wel relevant wáár op de 51 die storing precies optrad. Als dat in de buurt van Zuid is (of het hele tramtraject, inclusief seinen naar Zuid) kan ik me voorstellen dat dat wat meer reden tot paniek is, dan als het wissel bij Westwijk er geen zin in heeft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zabe »

trolly schreef:Ook wel relevant wáár op de 51 die storing precies optrad. Als dat in de buurt van Zuid is (of het hele tramtraject, inclusief seinen naar Zuid) kan ik me voorstellen dat dat wat meer reden tot paniek is, dan als het wissel bij Westwijk er geen zin in heeft.
Idd, maar dan geen reden om bijvoorbeld CS-GEIN te stoppen
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Lekker makkelijk, vanuit je bureaustoel. Als het op Spaklerweg was stopt alles behalve de 50. En als het 'ergens tussen Zuid en Spaklerweg' was, stopt alles. Ik weet niet precies hoe die beveiligingssystemen werken, maar de metro is behoorlijk vervlochten.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zabe »

Pooh schreef:Lekker makkelijk, vanuit je bureaustoel. Als het op Spaklerweg was stopt alles behalve de 50. En als het 'ergens tussen Zuid en Spaklerweg' was, stopt alles. Ik weet niet precies hoe die beveiligingssystemen werken, maar de metro is behoorlijk vervlochten.
Het is lekker makkelijk idd om alles te roepen vanaf een luistoel.
Het is ook lekker makkelijk om alles plat te gooien en mensen uren te sluiten in een sneltram.

Kortom, een tussenstap zou mogelijk kunnen worden toch ;) (poldermodel he :))
En wij zijn op dit forum om dit soort dingen over te praten...

Over je laatste punt, dat is ook het basis princiep van elke netwerk...
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Zabe schreef:
Het is lekker makkelijk idd om alles te roepen vanaf een luistoel.
Het is ook lekker makkelijk om alles plat te gooien en mensen uren te sluiten in een sneltram.

Kortom, een tussenstap zou mogelijk kunnen worden toch ;) (poldermodel he :))
En wij zijn op dit forum om dit soort dingen over te praten...
Er is geen tussenoplossing als de verkeersleiding een probleem heeft. Er is op de metro geen verkeersleiding per lijn. Of dat wenselijk zou zijn is een andere vraag, maar het besluit om nu te stoppen lijkt me het enige juiste besluit.

Passagiers opsluiten zou alleen moeten kunnen gebeuren als de veiligheid bij het uitstappen niet gegarandeerd kan worden. Bij lijn 51 onder zuid snap ik niet hoe dat gisteren kon gebeuren, ik ben heel benieuwd wat daar de reden voor was. Vandaag is dat niet aan de orde geweest, voor zover ik kan lezen?
Over je laatste punt, dat is ook het basis princiep van elke netwerk...
Nee, het basisprincipe van een netwerk is juist dat je zoveel mogelijk ontvlecht, zodat treinen zelfstandig door kunnen rijden. Een perfect (vanuit het oogpunt van robuustheid) spoornetwerk heeft voor elke lijn eigen spoor met eigen signalering en aansturing en geen wissels of kruisingen. Valt er 1 lijn uit, rijdt de rest gewoon door. Passagiers moeten uiteraard kunnen overstappen, maar dat gaat via het perron. Nadeel is uiteraard de kosten en ruimtebeslag.
VIRM
Berichten: 7707
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

En Rikus Spithorst mengt zich in de discussie:

http://www.at5.nl/artikelen/164198/metr ... ht-idee-is
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7130
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Zullen we dan ook maar een bus door de Achterhoek laten rijden? En dan de trein in verband met kosten opheffen. Dan wil ik VBOV wel weer opnieuw horen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De gifbeker is nog niet leeg.

Spithorst zal nu wel om de hoofden van Van Puffelen en Litjens gaan ranten...
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Addendum: volgens het Priool rijden de lijnen 53/54 helemaal niet. AT5 houdt het op niet stoppen bij Spaklerweg; GVB zelf zegt dat er niet gestopt wordt op Spaklerweg en Van der Madeweg. En komt dan ook met een of ander verwarrend omreisadvies.

Wat ik eerder vandaag op mijn blog al schreef: communicatie...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten