Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Jurre schreef: En uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat 'enkele' chauffeurs de werkdruk niet aankonden en zich tijdens de dienst (al dan niet op de bus zelf) hebben laten ophalen door een familielid en er op die manier mee gestopt zijn. Jammer dat het soms zo moet lopen.
Dat klinkt bizar. Dat Syntus het zover laat komen...
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 999
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

dnmw2705 schreef:
Jurre schreef: En uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat 'enkele' chauffeurs de werkdruk niet aankonden en zich tijdens de dienst (al dan niet op de bus zelf) hebben laten ophalen door een familielid en er op die manier mee gestopt zijn. Jammer dat het soms zo moet lopen.
Dat klinkt bizar. Dat Syntus het zover laat komen...

Tot nu toe maakt Syntus er een vreselijk potje van. Hoop echt op verbetering want anders betwijfel ik het of het wel goed gaat komen met deze concessie. Kan wel blijven zeggen geef ze tijd etc maar ik zie nog weinig verbetering sinds 11 december. De nieuwe bussen zijn erg fijn maar dat is ongeveer het enige positieve wat ik kan melden over Syntus tot nu toe.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Ik vind de frequentie verhogingen en de Setra's echt top! Ik vind alleen matig dat het bedrijf zo passief op meerdere fronten.
Ik begin ook steeds meer te denken dat Syntus de provincie Utrecht heel erg onderschat heeft.

Het uitbesteden van lijnen.. Besseling die met hoge vloer bussen rijdt in de spits.. Het Tunneltje waar niet op gerekend was. Klantenservice die traag is.. vertrekstaten die niet op haltes hangen en complex zijn met overal voetnoten...

Terug vallen op de weing voorbereidingstijd gebeurd dan wel minder, maar ze hebben nu zat tijd gehad om het goed te kunnen plannen en organiseren.
En zeker als ik nu lees dat chauffeurs de werkdruk niet meer aankunnen.. dan gaat dat echt te ver en moet je actie ondernemen.

Omdat ze nu overal de knelpunten weten, kan je lijkt mij, gewoon aanpassingen doen in de dienstregeling. Want nu vertrekt de bus standaard(bijv.) 10:13+4, als het aanpast naar 10:16 dan hoor je niemand erover. Reizigers hebben een bloed hekel aan wachten en je kan het zo oplossen. En natuurlijk als je op een overstap plek komt en je hebt de tijd ingehaald, dan is dat fijn alleen er zijn ook zat reizigers die ver daarvoor eruit moeten voor hun werk en dan is +7/8 toch behoorlijk vervelend.

Misschien zie ik niet in hoe 'moeilijk' het is om het te veranderen. Ik ben geen expert maar gewoon een OV liefhebber.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 999
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Ik ben ook gewoon een ov-liefhebber, maar je slaat de spijker op de kop met die onderschatting. Syntus is leuk voor de Veluwe, Overijssel en Twente, maar in een grote drukke concessie zoals Utrecht en volgend jaar Almere weet ik het niet hoor. Heb er mijn twijfels bij. Setra's top maar organisatie tot nu toe flop, zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51008
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Syntus kon op de Veluwe heel lang ook geen goede vertrekstaten maken. Zie maar wat voor zooi het in Ede is geweest met de 88. Ik had echt niet verwacht dat het in Utrecht meteen goed zou zijn.

Poging 1:
Afbeelding

Poging 2:
Afbeelding


Pas bij de derde poging ging voor de werkdagen fatsoenlijk met een vakantiekolom, maar nog niet voor zondagen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

In Twente hebben ze wel netjes een vakantiekolom.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Suus schreef:Syntus kon op de Veluwe heel lang ook geen goede vertrekstaten maken. Zie maar wat voor zooi het in Ede is geweest met de 88. Ik had echt niet verwacht dat het in Utrecht meteen goed zou zijn.
Poging 1:
http://i.imgur.com/M6YN5.jpg
Poging 2:
http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/yteqavys.jpg
Pas bij de derde poging ging voor de werkdagen fatsoenlijk met een vakantiekolom, maar nog niet voor zondagen...
Die eerste.... :shock: :shock:
Hoe kan je als maker hiervan nou denken dat dit werkt...
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Het enige wat daar bij moet is een vakantiekolom en dan ben je klaar. Zo moeilijk is het niet. Bij lijn 9 in Apeldoorn hebben ze ook zulke voetnoten:

a Rijdt NIET 27 april 2017, 29 april 2017, 24 juni 2017, 1 juli 2017, 8 juli 2017, 15 juli 2017, 22 juli 2017, 29 juli 2017, 5 augustus 2017, 12 augustus 2017, 19 augustus 2017, 26 augustus 2017.
b Rijdt ALLEEN 27 april 2017, 29 april 2017, 24 juni 2017, 1 juli 2017, 8 juli 2017, 15 juli 2017, 22 juli 2017, 29 juli 2017, 5 augustus 2017, 12 augustus 2017, 19 augustus 2017, 26 augustus 2017.
c Rijdt ALLEEN 14 april 2017, 24 april 2017 t/m 28 april 2017, 5 mei 2017, 26 mei 2017, 19 juni 2017 t/m 25 augustus 2017.
d Rijdt NIET 14 april 2017, 24 april 2017 t/m 28 april 2017, 5 mei 2017, 26 mei 2017, 19 juni 2017 t/m 25 augustus 2017.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

dnmw2705 schreef:Ik vind de frequentie verhogingen en de Setra's echt top! Ik vind alleen matig dat het bedrijf zo passief op meerdere fronten.
Ik begin ook steeds meer te denken dat Syntus de provincie Utrecht heel erg onderschat heeft.

Het uitbesteden van lijnen.. Besseling die met hoge vloer bussen rijdt in de spits.. Het Tunneltje waar niet op gerekend was. Klantenservice die traag is.. vertrekstaten die niet op haltes hangen en complex zijn met overal voetnoten...

Terug vallen op de weing voorbereidingstijd gebeurd dan wel minder, maar ze hebben nu zat tijd gehad om het goed te kunnen plannen en organiseren.
En zeker als ik nu lees dat chauffeurs de werkdruk niet meer aankunnen.. dan gaat dat echt te ver en moet je actie ondernemen.

Omdat ze nu overal de knelpunten weten, kan je lijkt mij, gewoon aanpassingen doen in de dienstregeling. Want nu vertrekt de bus standaard(bijv.) 10:13+4, als het aanpast naar 10:16 dan hoor je niemand erover. Reizigers hebben een bloed hekel aan wachten en je kan het zo oplossen. En natuurlijk als je op een overstap plek komt en je hebt de tijd ingehaald, dan is dat fijn alleen er zijn ook zat reizigers die ver daarvoor eruit moeten voor hun werk en dan is +7/8 toch behoorlijk vervelend.

Misschien zie ik niet in hoe 'moeilijk' het is om het te veranderen. Ik ben geen expert maar gewoon een OV liefhebber.
Problemen stapelen zich natuurlijk wel op: de klantenservice was waarschijnlijk voldoende geweest als er geen opstartproblemen waren. De eerste weken werd er nml snel een uitgebreid en natuurlijk antwoord gegeven, maar nu is het: "vul maar een klachtenformulier in"
De vertraging gaat waarschijnlijk weer te kosten van de rusttijden van chauffeurs.
Met vertrektijden aanpassen mis je aansluitingen. Eigenlijk zijn slecht gepeilde tijden standaard voor een nieuwe vervoerder.
Passiviteit zal ik het niet noemen, eerder een opstapeling van problemen. Het kan zijn dat dit door passiviteit komt, maar als niet intern persoon is het moeilijk om hier iets over te zeggen.
Ik heb geen onderschrift
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door yordietje »

Fijn weekend allemaal!
Speedmaster
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Speedmaster »

Er wordt achter de schermen door Syntus wel degelijk hard gewerkt om de problemen op te lossen. De afgelopen periode is er hard gewerkt om de routekennis goed te krijgen. Op dit moment wordt er gekeken waar er structurele problemen zijn met vertragingen, deze worden verzameld en er wordt gekeken hoe deze in de dienstregeling kunnen worden aangepast. Bedoeling is om vanaf Maart een wijziging in de dienstregeling door te voeren waarmee de structurele problemen worden opgelost. Het is dus nog even door de zure appel heen bijten maar er wordt echt aan verbetering gewerkt.
CamilleKreemers
Berichten: 4401
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Wellicht dat de dienstregelingsproblemen van Syntus ook minder hard waren voorgekomen, als de vervoerder eerder zekerheid had op deze concessie. Je had dan meer zaken van tevoren geregeld, wat nu erbovenop komt te liggen.

Overigens weet ik het PvE niet uit mijn hoofd, maar zijn er regels over te vroeg rijden en te laat rijden gesteld door de provincie? Ik merk namelijk dat Qbuzz dezelfde stijl hanteert dat rijtijden krap gesteld zijn, maar bij de knooppunten extra veel tijd gepland is om de vertraging in te lopen. Als de provincie geen eisen gesteld heeft aan te laat rijden, kan ik me indenken dat Syntus eenzelfde methode heeft toegepast in Utrecht.

Daarnaast hoor je inderdaad vaker dat men rijtijdproblemen heeft als nieuwe vervoerder, zodra de dienstregeling daadwerkelijk wordt verreden. Als je dan ook zeer efficiënt plant en overgangen tussen ritten krap heb gepland, eindig je in de problemen.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Afbeelding
Afbeelding

https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... _utrec.pdf

Tussentijds aanpassen, zoals in maart voorbeeld kan dus gewoon gebeuren
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

Jeroen68 schreef:
Ezra schreef:
dnmw2705 schreef:Dat weet 'Jeroen68' denk ik wel. Ik dacht dat je net de nummers zelf aangaf, maar was ook een gok.
Klopt, minimaal 1169-1182 m.u.v. 1176 (want dat is/ was Pouw Vervoer 102). Maar ik ben benieuwd naar de exacte serie, omdat deze nummers puur op eigen waarneming zijn gebaseerd.

1169 BV-JD-79 Connexxion 4192 (Tourquase) Ambassador
1170 BV-LJ-83 Connexxion 4272 (Tourquase) Ambassador
1172 BV-JD-86 Connexxion 4197 (Tourquase) Ambassador
1174 BV-LJ-93 Connexxion 4277 (Tourquase) Ambassador
1175 BV-JD-85 Connexxion 4196 (Tourquase) Ambassador
1176 BV-LJ-78 Connexxion 4191 (Pouw Vervoer 102) Ambassador
1178 BV-JD-81 Connexxion 4193 (Tourquase) Ambassador
1179 BV-JD-84 Connexxion 4195 (Tourquase) Ambassador
1182 BV-JD-82 Connexxion 4194 (Tourquase) Ambassador

Dit zijn ze niet allemaal. mvgr Jeroen
Ik wijzig dit lijstje even met een kleine correctie. De 1176 is gewoon een ex Connexxion/ Tourquase-bus.
1176 BV-LJ-78 Connexxion 4267 (Tourquase) Ambassador
Het lot van Pouw Vervoer 102 is onbekend.
Wageningen1998
Berichten: 999
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Welke Ex-cxx nummers hebben de 1165 en 1181? Die zijn nog onbekend
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39295
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:
Suus schreef:Syntus kon op de Veluwe heel lang ook geen goede vertrekstaten maken. Zie maar wat voor zooi het in Ede is geweest met de 88. Ik had echt niet verwacht dat het in Utrecht meteen goed zou zijn.
Poging 1:
http://i.imgur.com/M6YN5.jpg
Poging 2:
http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/yteqavys.jpg
Pas bij de derde poging ging voor de werkdagen fatsoenlijk met een vakantiekolom, maar nog niet voor zondagen...
Die eerste.... :shock: :shock:
Hoe kan je als maker hiervan nou denken dat dit werkt...
Jullie klagen nu over Syntus maar een bedrijf als Arriva was 14 jaar geleden minstens zo erg (moet nog ergens een foto met voetnoten A t/m H hebben). Ook bij Connexxion heb ik in het verleden ronduit bizarre exemplaren gezien (bij één rit met afwijkende route niet die maar juist alle andere ritten een voetnoot geven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wageningen1998
Berichten: 999
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

2 MAN Caetano bussen hebben het al begeven en zijn afgevoerd :(
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

RIP

Trouwens vandaag op lijn 50 bij Klp een chauffeur gehad met een te hoge bus die niet wist hoe hij om moest rijden. Uiteindelijk maar teruggereden en passagiers gedropt om daarna weer te zoeken
Ik heb geen onderschrift
Wageningen1998
Berichten: 999
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

sirvinniei schreef:RIP

Trouwens vandaag op lijn 50 bij Klp een chauffeur gehad met een te hoge bus die niet wist hoe hij om moest rijden. Uiteindelijk maar teruggereden en passagiers gedropt om daarna weer te zoeken
De omrijroute is wel voorzien van pijlen, dus zo moeilijk kan het niet zijn.. Over de MAN Ceatano bussen trouwens, het betreft de 1153 en 1158, de brandstoftank van de laatstgenoemde is opengescheurd.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

@Daniël,
Tuurlijk, zitten raarste creaties tussen. Ze kunnen het wel zoals je ziet.
In mijn geval was het een op tel som in het bericht.

@Bas, dit zijn uitvallers 3&4 toch?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

In het donker zijn pijlen lastig op te merken.
Is er wel vervanging voor de Caetanos
Ik heb geen onderschrift
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

BasFrancken schreef:
Welke Ex-cxx nummers hebben de 1165 en 1181? Die zijn nog onbekend
1165 BV-JP-05 Connexxion 4198 (Tourquase) Ambassador
1181 is waarschijnlijk de ex Connexxion (Tourquase) 4269 en zal dan het kenteken BV-LJ-80 hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39295
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

BasFrancken schreef:Over de MAN Ceatano bussen trouwens, het betreft de 1153 en 1158, de brandstoftank van de laatstgenoemde is opengescheurd.
Hoe krijg je dat nu voor elkaar? Drempeltje verkeerd genomen?
Uitval moet trouwens wel vrij recent gebeurt zijn: heb eerder deze week (meen gisteren) nog een Ceatano op de X80 gespot 's ochtends vroeg.

En had ik nou al eerder genoemd dat er ook een Citaro LE bij Tourquase rijdt? Zat er vanmorgen eentje op de 206.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8794
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Milco »

In dit topic lees ik verbazingwekkend veel klachten naar Syntus toe dat dingen volgens jullie niet goed gaan, dat Syntus beter moet doen en dat zij “een druk gebied als Utrecht niet aankunnen”, maar gaan jullie maar eens in de schoenen van Syntus staan als je krap drie weken voor het ingaan van de concessie pas hoort dat jij als vervoerder definitief mag gaan rijden! Gemiddelde voorbereidingstijd is 10 maanden, gekeken naar de andere concessies, dus dan is krap drie weken héél kort! En ja, we zitten nu begin februari, maar ook anderhalve maand is héél weinig om álle zaken op orde te krijgen en een concessie runnen is meer dan busjes rijden en poppetjes vervoeren. Je moet dienstregelingen hebben, vertrekstaten, een website, tarieven, dienstroosters voor chauffeurs die tussendoor telkens voldoende rusttijd moeten hebben (volgens de CAO), je moet (voldoende) materieel hebben, wat je vervolgens effectief moet inzetten en je moet er tegelijkertijd voor zorgen dat je klanten niet weglopen. Dat is niet niks! Kunnen jullie in 1,5 maand tijd zorgen dat álles maar werkelijk álles op rolletjes loopt? Ik durf te beweren dat de medewerkers van Syntus op het kantoor er echt de pest in hebben dat het nu nog best wel een bende is!

Verder lees ik commentaar dat de klantenservice op dit moment traag is, maar ten eerste geven zij dat wel zelf netjes aan en ten tweede, grote kans dat het personeel van de klantenservice nu achter de schermen hard wordt ingezet om de boel op orde te krijgen. Er wordt echt wel met man en macht aan een goede concessie gewerkt, maar het heeft nou eenmaal zijn tijd nodig en dat kan nog wel even duren. Wacht maar even enkele maanden af; dan durf ik te beweren dat er verbeteringen komen en dat het dan stukken beter loopt! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51008
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Als Syntus echt ballen had gehad, dan hadden ze tegen de provincie gezegd dat het onbehoorlijk bestuur is om slechts drie weken voorbereidingstijd te hebben, hadden ze Connexxion gevraagd nog een paar maanden te rijden en daarna meteen een goede start gemaakt. Ja, het is de verliezer belonen, maar nu wordt in een hoog tempo een flink aantal reizigers weggejaagd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten