Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tgv2 »

fred1954 schreef:Even iets anders: ik woon met uitzicht op 2 haltes van de 170 bundel, 1 stadinwaarts, 1 staduitwaarts. De meeste forummers hier weten dat hier heel veel bussen per uur halteren aan beide zijden. Wat me opvalt de laatste jaren is, dat er steeds meer automobilisten de CXX chauffeurs geen voorrang verlenen bij het wegrijden van de halte. Het lijkt wel of er steeds meer mensen rondrijden, die geen idee hebben dat ze de bus voor moeten laten gaan, of dat het verkeer in het algemeen is agressiever geworden. Het is, dat de CXX chauffeurs zich kunnen beheersen, anders zouden we dagelijks aanrijdingen hebben hier.
Zeker op de Amstelveenseweg (Koenenkade, van Nijenrodeweg)?
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Yes, sir :D
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

fred1954 schreef:dat er steeds meer automobilisten de CXX chauffeurs geen voorrang verlenen bij het wegrijden van de halte. Het lijkt wel of er steeds meer mensen rondrijden, die geen idee hebben dat ze de bus voor moeten laten gaan, of dat het verkeer in het algemeen is agressiever geworden. Het is, dat de CXX chauffeurs zich kunnen beheersen, anders zouden we dagelijks aanrijdingen hebben hier.
Ik denk dat het mes aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant zal het aantal automobilisten met wat minder geduld enigszins zijn gegroeid, aan de andere kant hebben de chauffeurs ongetwijfeld last van de steeds krapper wordende rijtijden. Hoewel ze het in de praktijk wellicht prima kunnen halen, jutten ze zichzelf misschien enorm op en willen sneller optrekken dan kan.

In de tijd dat ik zelf chauffeur was had ik daar op den duur een methode op gevonden.
Zodra de passagiers klaar waren met in/uitstappen zette ik het knipperlicht naar links aan en deed ik daarna pas de deuren dicht. In de tijd dat de deuren dicht gingen konden de automobilisten anticiperen op mijn aangekondigde vertrek. Hierdoor had ik eigenlijk altijd de gelegenheid om rustig bij de halte weg te rijden.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Was dat op de 170 of op de 172?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Neen. In Brabant. Het zal best dat men in de regio Amsterdam wat lomper is dan in Brabant, maar het zal toch niet zo erg zijn als het stereotype Randstedeling dat we in Brabant kennen?
🍉
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Chrysa »

Ik dacht dat juist de Brabanders stereotype slechte chauffeurs waren...
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Mwah....denk het wel, Hainje. Het is hier erg druk op de Amstelveenseweg, de chauffeur is vaak afhankelijk van een automobilist die een gat in de rij maakt, want zelfs die truc om alvast je richtingaanwijzer aan te zetten, werkt vaak niet omdat auto's gewoon blijven doorrijden, ondanks het signaal van de bus. Daarom vroeg ik me af in mijn vorige bericht, of automobilisten het eigenlijk wel weten, dat ze voorrang moeten verlenen. Als ik in de file sta voor een stoplicht en er staat een bus op de halte maak ik alvast een gat, nog voordat de richtingaanwijzer van de bus aangaat, zodat de bus netjes kan invoegen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

'Voorrang verlenen aan een bus die de halte verlaat' is gewoon onderdeel van het theorie-examen, net als 'stoppen voor een rood verkeerslicht'. Maar voor beiden treedt bij sommige bestuurders regelmatig kortdurend geheugenverlies op, in de Amsterdamse regio meer dan elders. Hoewel Hainje's oplossing met de richtingaanwijzer natuurlijk ruim voldoende zou moeten zijn, lijkt me een boordkanon vaak adequater.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef:Ik dacht dat juist de Brabanders stereotype slechte chauffeurs waren...
Als ik oud-collega's die in de regio Amsterdam hebben gereden moet geloven, dan is men in Brabant toch een stuk beleefder.
fred1954 schreef:Daarom vroeg ik me af in mijn vorige bericht, of automobilisten het eigenlijk wel weten, dat ze voorrang moeten verlenen.
Ze zullen het vast wel weten, neemt niet weg dat (al dan niet volgens stereotype/vooroordeel) menig Amsterdammer vindt dat hij/zij het middelpunt in het universum is en daarom schijt aan die bussen hebben. Dat van het universum lees ik zo her en der wel eens. Echt ervaren heb ik het nooit, daarvoor kom ik te weinig in die polder.
🍉
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Nou, over die vermeende theorie kennis kunnen we nog lang discussieren.......ik heb af en toe het idee hier in Amaterdam, gezien het rijgedrag, dat het theorie examen kado gedaan is bij aankoop van een pakje Becel. Maar afijn....we dwalen af. :(
n-evo
Berichten: 3418
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Hainje schreef:Als ik oud-collega's die in de regio Amsterdam hebben gereden moet geloven, dan is men in Brabant toch een stuk beleefder.
Laten we deze Randstad vs Brabant discussie nog lang voortzetten. "Jullie zijn lomper!", "- Nee jullie zijn véél lomper!!!" Super interessant. :pos:

:wink:
Laatst gewijzigd door n-evo op di 21 mar 2017, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Het heeft meer van een ouderwetse verpiswedstrijd: wij zijn het lompst, daar kunnen die Tilboeren nog een puntje aan zuigen. Heerlijk!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door busfanNL »

Remco1989 schreef:Het wagenpark per 10-12-17:
Onderliggende net:
1x buurtbus
6x iveco 10,8m diesel
14x iveco 13m diesel

Rnet:
27x iveco 13m diesel
58x Mercedes capacity 21m diesel
40x solaris 18m diesel (na 3 jaar vervangen door elektrische)
49x vdl elektrische 18m (zoals Eindhoven)

Schipholnet:
51x vdl elektrisch 18m brt-look

En tot opening Noord-Zuidlijn blijven de huidige mercedessen van de 300/310 ook rijden. Daarna weg.

Tot zover.
Wat is brt look bij die schiphol bussen?
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik begrijp het ook niet helemaal, volgens de VDL website, zijn de 43 bussen van Eindhoven in het "futuristisch BRT design"
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

SLFA181E
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

Moet ik nu alweer afkortingen toelichten :roll:

BRT staat voor Bus Rapid Transit. Oftwel, dat waar we in Nederland de afkorting HOV voor gebruiken.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat is bekend, daar gaat het niet om. Op het materieel lijstje wordt onderscheid gemaakt tussen de SLFA's voor Schiphol en die voor R net. Volgens het lijstje zijn de Schiphol SLFA's in BRT-look en de R-net SLFA's "net als in Eindhoven" Maar volgens VDL zijn de Eindhovense SLFA bussen in BRT-look. Dus de vraag is, hoe de bussen op Schiphol er dan "anders" uitzien.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 20 mar 2017, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door busfanNL »

Ik denk hetzelfde als Eindhoven en RNET. *bus* :pos:
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 20 mar 2017, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Volgens mij ook, zijn denk ik dezelfde type bussen, Schiphol en R net.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

n-evo schreef:Laten we deze Randstad vs Amsterdam discussie nog lang voortzetten. "Jullie zijn lomper!", "- Nee jullie zijn véél lomper!!!" Super interessant. :pos:

:wink:
trolly schreef:Het heeft meer van een ouderwetse verpiswedstrijd: wij zijn het lompst, daar kunnen die Tilboeren nog een puntje aan zuigen. Heerlijk!
Zo waren mijn bijdragen in ieder geval niet bedoeld.

Gr gr Ria, Henk en de kids, met een pootje van Bello.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wubbo »

Ook Connexxion gaat rijden op oudejaarsavond in deze concessie. Nu GVB nog.
Remco1989
Berichten: 437
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Het front is anders. Ik kan geen plaatjes plaatsen
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DSJM »

Wubbo schreef:Ook Connexxion gaat rijden op oudejaarsavond in deze concessie. Nu GVB nog.
Slechte zaak!
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Er zal heus intern wel onderzocht worden wie er wel en wie niet wil rijden op die avond. Is ook gewoon een beetje risico van een dienstverlenend beroep hebben.
🍉
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3409
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Zugführer »

Er zijn genoeg mensen die moeten werken op oudjaarsavond inderdaad, het is een discussie die hier wel vaker terugkomt. Er wordt ook vaak naar het buitenland gekeken, waar OV tijdens de nieuwjaarsnacht heel normaal is (of zelfs gratis). Maar het nut van rijden tijdens de jaarwisseling is eigenlijk nogal off-topic hier, dit topic is bijvoorbeeld een mooie plaats om er verder over te discussiëren ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 63 gasten