Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Speedmaster
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Speedmaster »

Daniel schreef:Het viel in dat gelinkte dienstenoverzicht inderdaad ook wel op dat er nog altijd wel de nodige lijnovergangen in zitten met iets van 5 minuten tijd ertussen. Als dat al verruimde diensten zijn dan wil ik niet weten hoe krap ze eerst wel niet waren.
Even een klein stukje uitleg wat er bij een bus wissel gebeurd, chauffeur rijd naar de buffer (incl de eventuele + of - tijd) zet de bus neer, collega chauffeur stapt in, start, rondje rond de bus voor schade, stoel, spiegels instellen, aanmelden op het EBS systeem en dan weer terug naar de halte. Als er dus ergens iets niet goed gaat, schade, technische gebreke, dan kost dit tijd. Nog even los van het feit dat een chauffeur ook de stoel en spiegels goed ingesteld wilt hebben om de rit veilig te kunnen beginnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

@HJDrost: In zekere zin is het wel rustiger op straat, maar in de bus inderdaad niet persé. Wat ook niet helpt zijn sommige rijtijden: anderhalve week terug zag ik nog zo'n geval, een rit op lijn 5 aan de rand van de avondspits met een rijtijd van maarliefst één minuut van het station naar De Kei. Dat lukt je al nooit als er geen groene golf zou zijn en alle negenogen hoogste prioriteit aan die bus geven :roll: .
Speedmaster schreef:Even een klein stukje uitleg wat er bij een bus wissel gebeurd,
Ja, dat van die 5 minuten bedoel ik dan ook mee dat ik het eigenlijk nog best krap vindt. Zeker als dit al de verruimde diensten zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Milco »

Zijn de rijtijden verderop de route niet wat ruimer? Vaak worden de eerste haltes na knooppunten krapjes ingepland, zodat de bus daar niet al meteen te vroeg voorbijkomt. Vaak is de bus bij het volgende knooppunt wel weer op tijd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Niet bepaald, er zit iets van 1-1,5 minuut tussen de meeste haltes. Evertsenstraat - De Koperhorst is met 3 minuten iets ruimer, maar die haltes zitten ook wat verder uit elkaar met een druk stuk ringweg ertussen. Het ruimste aan die hele rit is nog wel 2 minuten van halte Vrouwenpolder naar Station Vathorst, nabij station Schothorst zit er een hele reeks haltes in dezelfde minuut.

Maar zelfs als je op het eerste stuk geen te vroege bus wilt hebben is die ene minuut wel erg krap ingepland: voor de gein even uitgerekend, om het met deze rijtijd te halen moet de bus dat stuk met 76 km/u rijden maar eigenlijk harder want er zitten ook nog zes verkeerslichten op de route waarvan de laatste drie geen absolute prioriteit geven als gevolg van de groene golf op de Stadsring.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 325
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ovforens »

Speedmaster schreef:
Daniel schreef:Het viel in dat gelinkte dienstenoverzicht inderdaad ook wel op dat er nog altijd wel de nodige lijnovergangen in zitten met iets van 5 minuten tijd ertussen. Als dat al verruimde diensten zijn dan wil ik niet weten hoe krap ze eerst wel niet waren.
Even een klein stukje uitleg wat er bij een bus wissel gebeurd, chauffeur rijd naar de buffer (incl de eventuele + of - tijd) zet de bus neer, collega chauffeur stapt in, start, rondje rond de bus voor schade, stoel, spiegels instellen, aanmelden op het EBS systeem en dan weer terug naar de halte. Als er dus ergens iets niet goed gaat, schade, technische gebreke, dan kost dit tijd. Nog even los van het feit dat een chauffeur ook de stoel en spiegels goed ingesteld wilt hebben om de rit veilig te kunnen beginnen.
Vind het omwisselen plaats op de buffer of op het busstation? Dat scheelt veel, vandaar de vraag. In dienstkaarten is het niet te zien.

Edit: je moet vaak via buffer bedenk ik mij nu gezien de hoeken van de perrons.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5316
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Lijn 45 »

Dat gebeurt meestal op de buffer. In enkele gevallen (lijn 1, 19, 56 voor maart) wordt er op de halte gewisseld.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3278
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door marvinkok »

Alleen lijn 1 lost af op de halte omdat die nooit op de buffer komt door zijn doorgaande karakter, de rest gaat tegenwoordig allemaal via de buffer.
Voorheen werd lijn 56 idd ook op de halte afgelost, die was toen ook doorgaand. Ritten van en naar lijn 70 ook, vanwege het vertrek van halte A en aankomst direct op de vertrekhalte. Dat ging alleen regelmatig mis omdat de aflosser wel op de kaart had staan "alfos bij hakte", maar de afgeloste niet, dus de een staat bij de halte te wachten met de bus op de buffer of andersom..
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Lijn 45 schreef: Er rijdt ook een Setra rond die aan een kant het gedeelte van de 'vlinder' die over het achterraam geplakt is niet heeft.
Dat was de 1043. Zat er zojuist in. Bus heeft best veel schade aan de buiten buitenkant. Foto maken lukte niet. Vooral veel kras schade alsof je langs een beetje geschampt bent.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
buswbd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 02 dec 2016, 15:44

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door buswbd »

Ze mogen wel eens wat aan lijn 56 doen. Deze lijn blijft met enorm veel vertraging rijden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/over ... amersfoort
Staat dat het van 13-4 is. Staat het er al zolang? :P
Keolis wordt 3x onnodig genoemd in het bericht. Zou Keolis niet gewoon de naam willen overnemen? OF mag dat niet van de AFM? Ik heb sterk het idee dat omdat Keolis 'toch alles betaald' dat ze maar al te graag de naam van Syntus willen
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 1002
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Die naam krijgen ze ook, in de toekomst verdwijnt de naam Syntus en wordt Keolies Group de nieuwe naam.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Haha. Toekomst... Hoop dat ze met Almere er al mee starten aangezien het zonde is als je al die bussen weer moet gaan wrap'pen als ze de naam veranderd hebben!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
cassie127
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door cassie127 »

Alle huidige concessies zullen onder de naam Syntus blijven rijden tot het einde van de concessie. Weet niet of dat ook voor Almere zal gelden en of de naam syntus wel blijft als ze de huidige concessies bij een aanbesteding behouden. De treindiensten Zwolle - Enschede & Zwolle - Enschede zullen het langst nog met de naam Syntus er op rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door isadora »

Zonde, als je zo'n goeie naam hebt opgebouwd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3278
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door marvinkok »

Allereerst is het oud nieuws, de naamsverandering is al een jaar geleden aangekondigd...
Aan Syntus kleeft nog altijd het "boeren uit de Achterhoek" (waar helemaal niks mis mee is (A)) - imago. Internationaal is Keolis een grote speler en gebruikt in alle landen vrijwel alleen nog haar eigen naam.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Wat is het voor vreemde en onlogische manier om van Bunnik MAT naar Wageningen te rijden?
Afbeelding
Bron: website van van het weekend
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3278
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door marvinkok »

Vast het meest efficiënt. Uiteindelijk moet bijvoorbeeld Bunnik wel voldoende diensten hebben, dan is hier soms niet aan te ontkomen. Zie meer dan genoeg van dit soort Mat-ritten. Is ook echt niet iets typisch van Syntus Utrecht.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Dat weet ik verder niet. Viel mij toevallig op. Eerste keer dat ik een kijkje in de keuken van een vervoerder kan zien.

Wat mij trouwens echt opvalt dat het op de minuut plannen al dodelijk is bij vertrek vanuit stalling. Bunnik-Driebergen Zeist is 6 minuten. 5:23 vertrekken om om 5:29 meteen aan je eerste rit te beginnen.. Motor die moeite heeft of verkeerslicht wat tegen zit en je begint al met vertraging.
Nu heb ik toevallig van lijn 50 de eerste rit van de dag gemonitord. Vrijwel elke dag +4 bij vertrek. Afgelopen zaterdag zelfs +8...
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

marvinkok schreef:Vast het meest efficiënt. Uiteindelijk moet bijvoorbeeld Bunnik wel voldoende diensten hebben, dan is hier soms niet aan te ontkomen. Zie meer dan genoeg van dit soort Mat-ritten. Is ook echt niet iets typisch van Syntus Utrecht.
En niet te vergeten: er moeten ook evenveel bussen aan het einde van de dag weer in de stalling aankomen als er 's ochtends vertrokken zijn. We kunnen het met dit beeld van één dienst natuurlijk niet zien, maar allicht eindigt die omloop wel in Utrecht of Driebergen en dan is een ritje naar Bunnik weer zo gek nog niet.
dnmw2705 schreef:Dat weet ik verder niet. Viel mij toevallig op. Eerste keer dat ik een kijkje in de keuken van een vervoerder kan zien.
Voorbeeldje van andere plekken waar het voorkomt wat me zo tebinnen schiet: Arriva in DAV had ooit een losse spitsrit Alblasserdam - Dordrecht in een omloop van Dordrecht zitten (moest dus leeg naar Alblasserdam) terwijl er in de vertrekplaats ook een stalling zit.
Die rit paste toen echter mooi voor wat scholierenritten uit en vulde zo de omloop op. En zo zal het ongetwijfeld wel vaker voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5579
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dennistd »

In Twente had je in de Connexxion-tijd al een lege rit Almelo-Oldenzaal aan het begin van de middag om de 64 naar Overdinkel daar te beginnen, en die is er nog altijd. Natuurlijk kun je zeggen: start de halfuursdienst dan op in Almelo. Maar nu heb je een matrit van 33 minuten, terwijl je anders een matrit van 6 minuten en een dienstrit van 65 minuten krijgt. Je moet de chauffeur dus 38 minuten extra betalen en je maakt meer kilometers met de bus, terwijl het aantal reizigers van een rit om 13.03u uit Almelo waarschijnlijk op één hand te tellen zal zijn.

Vanuit Oldenzaal opstarten is geen optie, want dan moet je een rit 's ochtends schrappen op Oldenzaal-Almelo op lijn 64 (8.54u) of 66 (8.44u).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Op de Veluwe heeft syntus een Matrit van Harderwijk naar Otterlo in de ochtend en in de avond een matrit van Harskamp naar Harderwijk. Dat zijn ook geen kleine stukjes. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door cassie127 »

En vanuit Raalte zijn er mat ritten naar Zwolle... Ook niet een klein stukje
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ovforens
Berichten: 325
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ovforens »

dnmw2705 schreef:Dat weet ik verder niet. Viel mij toevallig op. Eerste keer dat ik een kijkje in de keuken van een vervoerder kan zien.

Wat mij trouwens echt opvalt dat het op de minuut plannen al dodelijk is bij vertrek vanuit stalling. Bunnik-Driebergen Zeist is 6 minuten. 5:23 vertrekken om om 5:29 meteen aan je eerste rit te beginnen.. Motor die moeite heeft of verkeerslicht wat tegen zit en je begint al met vertraging.
Nu heb ik toevallig van lijn 50 de eerste rit van de dag gemonitord. Vrijwel elke dag +4 bij vertrek. Afgelopen zaterdag zelfs +8...
Je kunt als chauffeur wat eerder vertrekken, dan kan je op het beginpunt nog even bakkie doen, naar toilet, peukje indien van toepassing. De dag in elk geval rustig beginnen. Ik kan mij echter voorstellen dat de chauffeurs in Bunnk zijn gaan denken dat men hier op is gaan anticiperen en als reactie exact op tijd naar hun bus gaan. Ja, en dan gaat het niet.
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

dnmw2705 schreef: (..)
Nu heb ik toevallig van lijn 50 de eerste rit van de dag gemonitord. Vrijwel elke dag +4 bij vertrek. Afgelopen zaterdag zelfs +8...
Als passagier heb je dan wel een lekker warme bus na zo'n lang stukje MAT via de snelweg. :)

Qua tijden.. heb je ook het verloop van de rit gemonitord? Ik kan mij voorstellen dat die vertraging er gauw uit is als er weinig stops zijn en het verkeer lang zo druk niet is als 2 uurtjes later.. :wink:
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Vanmorgen had ik een chauffeur die schijnbaar niet wist hoe het KAR systeem werkte. Nadat we bij 3 verkeerslichten stil hadden gestaan omdat de KAR rood werd, heb ik er maar wat van gezegd. Ik kreeg een snauw, maar we reden daarna wel lekker door. Toen ik uitstapte bedankte ze mij alsnog. Kon overigens ook geen goedemorgen vanaf bij instappen, maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n probleem.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten