Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Een chauffeur van AML vertelde mij vanmorgen in de bus dat de nieuwe elektrische bussen een trambel krijgen :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5316
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Lijn 45 »

Dat is niet nieuw. De hybride van Hool's in Leiden hebben dat ook.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op zo 03 sep 2017, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dank, ik had er nog nooit van gehoord...... :D

Edit: in Eindhoven schijnen de elek. bussen dit ook te hebben, lees ik........weer wat geleerd :pos:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

:shock: Mag dat, volgens de wegenverkeerswet?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Alle hybride en elektrische bussen in Nederland hebben een trambal. Volgens mij is dat zelfs een verplicht iets.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

In Parijs hebben praktisch alle bussen het. Je went eraan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

fred1954 schreef:Een chauffeur van AML vertelde mij vanmorgen in de bus dat de nieuwe elektrische bussen een trambel krijgen :shock: :shock: :shock:
Klopt!
n-evo
Berichten: 3425
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

trolly schreef::shock: Mag dat, volgens de wegenverkeerswet?
Die elektrische bussen zijn extreem stil dus ze moeten iets aan boord hebben om voetgangers en fietsers te waarschuwen. Een zware claxon inzetten voor dat doeleinde lijkt mij geen prettige situatie.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

Krijgen alle elektrische auto's dan ook zo'n bel? Die zijn toch even stil?
Ik heb geen onderschrift
n-evo
Berichten: 3425
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Dit is de reden die in Eindhoven gegeven werd om nieuwe elektrische bussen van een bel te voorzien. Ik kan je niet helpen met de rest. De Arnhemse trolleybussen die eveneens door een Connexxion-dochter worden geëxploiteerd hebben voor zover ik weet geen bel, dus waarom bij de ene elektrische bus wel en de andere niet geen idee.
De e-bussen zijn enorm stil. Daarom zijn ze voorzien van een soort trambel om het overige verkeer te waarschuwen. Volgens een woordvoerder van de provincie is gekozen voor het geluid van een bel, omdat bijvoorbeeld claxonneren geen optie is.
https://nos.nl/artikel/2147370-43-e-bus ... lmond.html
Wageningen1998
Berichten: 1002
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wageningen1998 »

Trolleybussen hebben een duidelijk hoorbaar motorgeluid dus is een trambel onnodig.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Dat teambelang gebeuren, snap ik en ik zou ze er ook op laten.
Trams hebben ook een trambel, maar zijn toch te horen.
Alleen vraag ik me waarom een doodnormale Tesla geen trambel heeft en die zie je ook aan komen.
Alsof je op een busbaan niet meer uitkijkt bij het oversteken, want die dingen zijn toch maar 12 ton met een snelheid van 50km/u.

Dus ik snap ook als mensen het compleet onnodig vinden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3053
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door nvdw »

Ik dacht ook: zo'n elektrische bus hoor je toch wel. Klopt, maar pas als hij voorbijkomt. Daarvoor dus niet en dan lopen mensen dus vrolijk voor je langs, helemaal als je ze 'in de rug' nadert.

Hier in Gorinchem heb ik al een paar keer plezier gehad van die trambel in de Citea. Al is het meer een muziekje, we noemen ze niet voor niets al ijscowagens ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

OmniLezer schreef:Dat teambelang gebeuren, snap ik en ik zou ze er ook op laten.
Trams hebben ook een trambel, maar zijn toch te horen.
Alleen vraag ik me waarom een doodnormale Tesla geen trambel heeft en die zie je ook aan komen.
Alsof je op een busbaan niet meer uitkijkt bij het oversteken, want die dingen zijn toch maar 12 ton met een snelheid van 50km/u.

Dus ik snap ook als mensen het compleet onnodig vinden.
Op de zuidtangentbaan moet ik regelmatig claxonneren en/of flink remmen voor mensen die achter een bus oversteken zonder te kijken. Alleen hiervoor zou een "trambel" handig zijn.

Zelfde voor fietserens die met 2 of 3 naast elkaar fietsen, auto kan er prima langs, maar een bus.... de claxon is zo hard dat de fietsers erg kunnen schrikken, en is dit een situatie dat mag claxoneren? Nee. Trambel mag dan wel. Ik zie er het nut van in.

Ook het verschil tussen bus en personenauto, auto is klein en kan makkelijk uitwijken en om personen en fietsers heen rijden. Bus van 18m (gezien we hier over AML hebben) is dan toch een stuk minder wendbaar.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Okee, ik snap het nu. Trambel For The Win
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Euh... best, prima, hoewel ik denk dat menig trambestuurder minder euforisch is over het resultaat van dit magische instrument, maar... volgens mij is een bus een motorvoertuig voor de wegenverkeerswet, en geen tram. En omdat je maar niet zomaar elke willekeurige toeter en/of bel mag gebruiken (ook al vinden wij het hier allemaal prima, en is een meneer van de provincie er ook erg mee in z'n sas), bijft mijn vraag: is daar een wettelijke basis voor? Of mag ik ook gewoon een bel aan m'n Tesla schroeven? Of een scheepshoorn aan m'n fiets?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Die scheepshorn op de fiets is een leuke, ga ik een keertje proberen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Elektrische voertuigen moeten vanaf 2019 volgens Europese wetgeving een opvallend geluid kunnen geven. Een trambel voldoet prima aan dat punt.

De elektrische scooters van Domino's roepen dingen als "Hmmm, pizza. Lekker lekker!" tijdens het rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Ja, precies, "Hmmm, pizza. Lekker lekker!" Ik schrik wel eens omdat ik iemand hoor roepen, maar dat zijn die scooters van hun. 't Gebeurt mij te vaak.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

In navolging van de pizzascooters kunnen de Connexxion bussen iets roepen van "busje komt zo" of zo iets :D
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Precies, en alle Taxi's: Cab's on the run of Taxi taxi, hier is je taxi.
Brandweer; We blussen je osso swa!! Hopi Riba aan de kant broer!!
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 04 sep 2017, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leer eens quoten!
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Had de brandweer niet al een ander geluidje? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Remco1989
Berichten: 437
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

.... (deze mag verwijderd worden)
Laatst gewijzigd door Remco1989 op do 07 sep 2017, 08:12, 2 keer totaal gewijzigd.
sneltram
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Hoe gaat dat ding rijden dan? Via de A9 -> Fokkerweg -> Waterwolftunnel? Anders moet je toch echt via Amstelveen en de Legmeerdijk of via Uithoorn en de N201.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13686
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Als Amstelveen en zo overgeslagen kan en mag worden lijkt me de Beneluxbaan, de Zijdelweg en de N 201 de snelste route naar de veiling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten