Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
trolly schreef: Mag dat, volgens de wegenverkeerswet?
Die elektrische bussen zijn extreem stil dus ze moeten iets aan boord hebben om voetgangers en fietsers te waarschuwen. Een zware claxon inzetten voor dat doeleinde lijkt mij geen prettige situatie.
Dit is de reden die in Eindhoven gegeven werd om nieuwe elektrische bussen van een bel te voorzien. Ik kan je niet helpen met de rest. De Arnhemse trolleybussen die eveneens door een Connexxion-dochter worden geëxploiteerd hebben voor zover ik weet geen bel, dus waarom bij de ene elektrische bus wel en de andere niet geen idee.
De e-bussen zijn enorm stil. Daarom zijn ze voorzien van een soort trambel om het overige verkeer te waarschuwen. Volgens een woordvoerder van de provincie is gekozen voor het geluid van een bel, omdat bijvoorbeeld claxonneren geen optie is.
Dat teambelang gebeuren, snap ik en ik zou ze er ook op laten.
Trams hebben ook een trambel, maar zijn toch te horen.
Alleen vraag ik me waarom een doodnormale Tesla geen trambel heeft en die zie je ook aan komen.
Alsof je op een busbaan niet meer uitkijkt bij het oversteken, want die dingen zijn toch maar 12 ton met een snelheid van 50km/u.
Dus ik snap ook als mensen het compleet onnodig vinden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Ik dacht ook: zo'n elektrische bus hoor je toch wel. Klopt, maar pas als hij voorbijkomt. Daarvoor dus niet en dan lopen mensen dus vrolijk voor je langs, helemaal als je ze 'in de rug' nadert.
Hier in Gorinchem heb ik al een paar keer plezier gehad van die trambel in de Citea. Al is het meer een muziekje, we noemen ze niet voor niets al ijscowagens ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OmniLezer schreef:Dat teambelang gebeuren, snap ik en ik zou ze er ook op laten.
Trams hebben ook een trambel, maar zijn toch te horen.
Alleen vraag ik me waarom een doodnormale Tesla geen trambel heeft en die zie je ook aan komen.
Alsof je op een busbaan niet meer uitkijkt bij het oversteken, want die dingen zijn toch maar 12 ton met een snelheid van 50km/u.
Dus ik snap ook als mensen het compleet onnodig vinden.
Op de zuidtangentbaan moet ik regelmatig claxonneren en/of flink remmen voor mensen die achter een bus oversteken zonder te kijken. Alleen hiervoor zou een "trambel" handig zijn.
Zelfde voor fietserens die met 2 of 3 naast elkaar fietsen, auto kan er prima langs, maar een bus.... de claxon is zo hard dat de fietsers erg kunnen schrikken, en is dit een situatie dat mag claxoneren? Nee. Trambel mag dan wel. Ik zie er het nut van in.
Ook het verschil tussen bus en personenauto, auto is klein en kan makkelijk uitwijken en om personen en fietsers heen rijden. Bus van 18m (gezien we hier over AML hebben) is dan toch een stuk minder wendbaar.
Euh... best, prima, hoewel ik denk dat menig trambestuurder minder euforisch is over het resultaat van dit magische instrument, maar... volgens mij is een bus een motorvoertuig voor de wegenverkeerswet, en geen tram. En omdat je maar niet zomaar elke willekeurige toeter en/of bel mag gebruiken (ook al vinden wij het hier allemaal prima, en is een meneer van de provincie er ook erg mee in z'n sas), bijft mijn vraag: is daar een wettelijke basis voor? Of mag ik ook gewoon een bel aan m'n Tesla schroeven? Of een scheepshoorn aan m'n fiets?
Hoe gaat dat ding rijden dan? Via de A9 -> Fokkerweg -> Waterwolftunnel? Anders moet je toch echt via Amstelveen en de Legmeerdijk of via Uithoorn en de N201.