Waar ik aan zat te denken: wellicht dat VDL een verlaagde rij-hoogte kan instellen op dat stukje trambaan. Dus, de luchtvering wat laten zaken (moeten wel alle assen van balgen voorzien zijn..) Middels GPS coördinaten aangestuurd, zodat een chauffeur er niet om hoeft te denken.fred1954 schreef:Kan me niet voorstellen dat de gemeente Connexxion toestemming gaat geven om structureel met een dubbeldekker onder de tramdraden door te rijden, als het zo krap is.
Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Is er eigenlijk al een planning van wanneer welke nieuwe bussen ingezet worden? Alles meteen aan het begin van de concessie, of rijden ze nog tijdelijk door met oud materieel?
Hoe zit het trouwens met de solarissen? Ik heb volgensmij eens gelezen dat die niet de hele concessie uitrijden, en vervangen worden door e-citea's slfa.
Hoe zit het trouwens met de solarissen? Ik heb volgensmij eens gelezen dat die niet de hele concessie uitrijden, en vervangen worden door e-citea's slfa.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
De 9205 en 9248 - 9252 blijven rijden in de nieuwe concessie.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Een aantal Citaro G’s (ex-300/310) blijven volgens mij tot juli 2018, meen dat Remco dat een keer schreef, zouden inderdaad bovenstaande nummers kunnen zijn. Ik dacht zelf dat het er zelfs meer zouden zijn.
Ik ga er vanuit dat in de nacht van 9 op 10 december de hele vloot omgeruild wordt. Dus in principe zouden alle bussen er moeten zijn op 10 december.
De 40 Solaris 18m blijven inderdaad tot 2020 en worden dan vervangen door elektrische VDL bussen. De bedoeling is dat in 2020 ongeveer 80% van de busvloot in AML zero-emissie is. Ik ben benieuwd op welke lijnen de Solaris bussen worden ingezet.
Ik ga er vanuit dat in de nacht van 9 op 10 december de hele vloot omgeruild wordt. Dus in principe zouden alle bussen er moeten zijn op 10 december.
De 40 Solaris 18m blijven inderdaad tot 2020 en worden dan vervangen door elektrische VDL bussen. De bedoeling is dat in 2020 ongeveer 80% van de busvloot in AML zero-emissie is. Ik ben benieuwd op welke lijnen de Solaris bussen worden ingezet.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Top, dat is verduidelijkend :pos:
Ik neem aan dat die citaro's dan ook vervangen worden door citea's?
Ook enig idee waarom ze neit meteen vol op elektsich inzetten? Zou flink lagere kosten opleveren lijkt mij, minder nieuwe bussen aanschaffen en een grotere order, zowel voor de vdl bussen als voor de infrastructuur, wat schaalvoordelen op kan leveren.
Ik neem aan dat die citaro's dan ook vervangen worden door citea's?
Ook enig idee waarom ze neit meteen vol op elektsich inzetten? Zou flink lagere kosten opleveren lijkt mij, minder nieuwe bussen aanschaffen en een grotere order, zowel voor de vdl bussen als voor de infrastructuur, wat schaalvoordelen op kan leveren.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Nee, ik begreep dat de Citaro’s die voorlopig blijven, gewoon extra zijn. Misschien als reserve, i.v.m. eventuele aanloopproblemen met de SLFA”s? Of als aanvulling tot opening NZL.
In juli 2018 bij opening van de NZL zijn er op de 347/357 in princiipe minder bussen nodig dan vanaf december. Tot juli rijden op die lijnen alle bussen naar CS. Na juli gaat de ene helft tot Elandsrgracht en de andere helft naar st. Zuid. Dat betekent dat er in totaliteit minder bussen nodig zijn op die bundel.
In juli 2018 bij opening van de NZL zijn er op de 347/357 in princiipe minder bussen nodig dan vanaf december. Tot juli rijden op die lijnen alle bussen naar CS. Na juli gaat de ene helft tot Elandsrgracht en de andere helft naar st. Zuid. Dat betekent dat er in totaliteit minder bussen nodig zijn op die bundel.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Die Solaris bussen komen zo'n beetje her-en-der denk ik.
Het is de bedoeling dat die Citea's vooral in en om Amsterdam en Schiphol blijven.
Het is de bedoeling dat die Citea's vooral in en om Amsterdam en Schiphol blijven.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik heb een tijdje geleden contact gehad met CXX over de 347/357 bundel. Het was bekend dat de 347 elektrisch gaat rijden, ik was ook benieuwd hoe dat zat bij de 357. Ik kreeg op de voorlichtingsavond 2 verschillende lezingen. De een zei geleed, een ander zei dat de 357 met standaardbussen gereden ging worden. Volgens CXX is het de bedoeling dat de 357 deels elektrisch 18m, deels met standaard dieselbussen gereden gaat worden. Die diesels zullen dus de IVECO’s zijn.
Dan kom je dus op het volgende theoretische lijstje:
R-net:
300 capacity’s
340 en 341 standaardbussen, dus Iveco.
342 geleed elektrisch
346 dubbeldekkers
347 geleed elektrisch
356 standaardbus of Solaris?
357 geleed elektrisch c.q. standaardbus Iveco
397 Solaris (zie bericht tripel7)
Schipholnet:
180 t/m 199 Citea BRT-look elektrisch
Onderliggend busnet:
Alle lijnen standaard Iveco 2 lengtes.
Dan kom je dus op het volgende theoretische lijstje:
R-net:
300 capacity’s
340 en 341 standaardbussen, dus Iveco.
342 geleed elektrisch
346 dubbeldekkers
347 geleed elektrisch
356 standaardbus of Solaris?
357 geleed elektrisch c.q. standaardbus Iveco
397 Solaris (zie bericht tripel7)
Schipholnet:
180 t/m 199 Citea BRT-look elektrisch
Onderliggend busnet:
Alle lijnen standaard Iveco 2 lengtes.
Laatst gewijzigd door fred1954 op vr 22 sep 2017, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Is het niet de 397 die met capacity ging rijden?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Nee, Capacity met zijn 21 meter is uitsluitend voor de 300. Op de 397 zouden deze bussen, met name in de stad, te lang zijn. Ik begreep iets met de draaicirkel te maken.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
397 wordt solaris.
Bron: de mappen met daarin de vlootverdeling die op de vestigingen liggen.
Bron: de mappen met daarin de vlootverdeling die op de vestigingen liggen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Aangepast in het lijstje, dank. Neem aan dat de rest wel redelijk klopt.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Er staat mij bij dat deze 40 diesel Solaris bussen on 2020 zouden worden geruild voor 40 elektrische Solaris bussen.fred1954 schreef: De 40 Solaris 18m blijven inderdaad tot 2020 en worden dan vervangen door elektrische VDL bussen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Is er overigens als bekend wat er met de rest van de RNET Citaro's gaat gebeuren? Misschien vervanging van de 2003 Citaro's??
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Nee, ik dacht niet dat dat de bedoeling was, volgens mij worden dat ook SLFA’s. Is volgens mij ook ergens gemeld hier.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Meen dat Remco hier meldde dat deze “naar het zuiden” zouden gaan.flipje schreef:Is er overigens als bekend wat er met de rest van de RNET Citaro's gaat gebeuren? Misschien vervanging van de 2003 Citaro's??
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Nu we het toch over de tijdelijke dieselvloot hebben,
Ik las een tijdje geleden dat de Capacity's op lijn 300 ook maar drie jaar zouden rijden om erna plaats te maken voor de 21-meter SLFA's. Was te lezen in een PowerPoint-presentatie van Connexxion voor AML in maart 2017.
Zou het te maken hebben dat ze geen opstartproblemen willen hebben voor deze lijn en daarom "safe'' voor diesel-Capacity's gaan? Of heeft VDL niet genoeg productiecapaciteit?
Ik las een tijdje geleden dat de Capacity's op lijn 300 ook maar drie jaar zouden rijden om erna plaats te maken voor de 21-meter SLFA's. Was te lezen in een PowerPoint-presentatie van Connexxion voor AML in maart 2017.
Zou het te maken hebben dat ze geen opstartproblemen willen hebben voor deze lijn en daarom "safe'' voor diesel-Capacity's gaan? Of heeft VDL niet genoeg productiecapaciteit?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Op,pagina 41 van de Powerpoint presentatie kun je zien dat over 3 jaar de Capacity’s inderdaad vervangen worden door SLFA 21m. Hier kun je ook duidelijk,zien, dat de Solarisbussen vervangen gaan worden door SLFA 18m.
http://www.hetoudebuurtje.nl/wp-content ... 230517.pdf
http://www.hetoudebuurtje.nl/wp-content ... 230517.pdf
Laatst gewijzigd door fred1954 op za 23 sep 2017, 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Bestaan die 21m Citea's al dan? Heb er nog nooit van gehoord.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Op de productpagina van VDL staan ze nog niet, dus zou kunnen dat ze nog ontwikkeld moeten worden.
Maar CXX heeft ze ingetekend in de presentatie, dus mag aannemen dat ze er wel komen.
Maar CXX heeft ze ingetekend in de presentatie, dus mag aannemen dat ze er wel komen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik vraag me wat af.
Als knooppunt Schiphol Zuid gereed is, gaat lijn 342 eruit?
Ik vroeg me dat af omdat er staat:
"Als Knooppunt Zuid gereed is (planning eind
2018), gaat deze lijn daar aansluiten op de
Ringlijn Schiphol (lijn 180/181), waardoor 8x
per uur een verbinding ontstaat tussen alle
woonplaatsen waar lijn 340 doorheen rijdt en
Schiphol Rijk. Ook gaat deze lijn dan via het
nieuwe Busstation Zwarteweg te Aalsmeer
en de busbaan op de N196, het dorp
Aalsmeer wordt dan via nieuwe centraal
gelegen haltes bediend."
Ofwel in mijn ogen: Lijn 342 onnodig, want er is dan al 8x/uur een overstap.
Als knooppunt Schiphol Zuid gereed is, gaat lijn 342 eruit?
Ik vroeg me dat af omdat er staat:
"Als Knooppunt Zuid gereed is (planning eind
2018), gaat deze lijn daar aansluiten op de
Ringlijn Schiphol (lijn 180/181), waardoor 8x
per uur een verbinding ontstaat tussen alle
woonplaatsen waar lijn 340 doorheen rijdt en
Schiphol Rijk. Ook gaat deze lijn dan via het
nieuwe Busstation Zwarteweg te Aalsmeer
en de busbaan op de N196, het dorp
Aalsmeer wordt dan via nieuwe centraal
gelegen haltes bediend."
Ofwel in mijn ogen: Lijn 342 onnodig, want er is dan al 8x/uur een overstap.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Nee, lijkt me niet, lijn 342 wordt gepresenteerd als een nieuwe snelle verbinding met Schiphol. In het vervoerplan wordt gezegd dat CXX elke woonplaats van meer dan 10.000 inwoners een rechtstreekse verbinding met Schiphol gaat bieden. De passagiers met lijn 340 laten gaan en dan in het zicht van de haven over laten stappen op lijn 180/181 is dan geen rechtstreekse (snelle) verbinding meer.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Toch denk ik wel dat OmniLezer gelijk heeft. Schiphol - Uithoorn wordt een van de eerste lijnen die gaat sneuvelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Er zal best een lijn gaan sneuvelen in die contreien, maar dat zal dan de 198 zijn. :D
Edit: Connexxion heeft grof ingezet op R-net in AML (80% van het lijnennet) dat zullen ze niet zo gauw weer (deels) af gaan breken. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er misschien op termijn gesneden gaat worden in de frequenties.
Edit: Connexxion heeft grof ingezet op R-net in AML (80% van het lijnennet) dat zullen ze niet zo gauw weer (deels) af gaan breken. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er misschien op termijn gesneden gaat worden in de frequenties.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik denk niet dat je 100% op die beloftes moet vertrouwen. In Arnhem-Nijmegen werd het netwerk ook flink uitgebreid bij aanvang van de concessie, maar na december houden we nog minder over dan dat we daarvoor al hadden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten