Vandaag ff wat rondgereden met diverse lijnen, over het algemeen ging alles redelijk smooth en waren de reizigers bijzonder goed voorbereid.
De nieuwe tram 11 was propperdiepropvol tot halverwege de overtoom, wat me enigzins verbaasde omdat 'enge' nieuwe tramlijnen meestal maar moeilijk van de grond komen als ze over de gehele lengte samenrijden met andere lijnen. Maarja die touristen weten het natuurlijk sowieso al niet en een weldenkende Amsterdammer begeeft zich niet binnen de ring op een zondag.. Er viel nog wel wat te klagen: de rijtijden zijn te ruim ingeschat dus de bestuurders lieten de trams met een slakkengangetje over de overtoom rollen maar het lukte simpelweg niet om niet met -2 op het eindpunt bollenveld aan te komen. Het GVB heeft de halte in de bollenveldlus trouwens 'Curaçaostraat' gedoopt, maar de systemen kunnen de ç blijkbaar niet verwerken want de lichtkranten gaven 'Curaaostraat' aan
![Laughing :lol:](./images/smilies/laugh.gif)
De nieuwere displays met de aankomende haltes en overstapinformatie deden het sws niet in zowel de 11 als de 19.
De trapwagens op lijn 19 zijn een leuke verschijning, maar een lijn met eenmansbediening doet de doorstroom van trams op de in het nieuwe netwerk extra druk bereden binnenring niet ten goede. ('5 one hour tickets? Getting them for you now. No you can't pay with cash....' etc etc en rijden ho maar) Ik had me verheugd op een trapkarritje naar Sniep maar de wissel bij de linnaeusstraat was nog niet goed ingesteld dus de tram ging per abuis de bocht om en alles lag plat. Onderweg kwamen we al een gestrande lijn 14 bij het tropenmuseum tegen dus de toch al ontheemde reizigers troffen het niet..
De NZL functioneerde de hele dag uitstekend (afgezien van dat ene ritje waar AT5 zich druk over maakt) en werd door alle reizigers erg enthousiast ontvangen. Ik las alleen op de site van het GVB dat die belabberde 'vertrekt elke 6 minuten' op de displays nog tot het einde van het jaar duurt... Ze hebben voor de onduidelijkheid op Station Noord gelukkig wel al wat bedacht: als er aan beide sporen een metro staat klinkt uit de luidsprekers van de eerst vertrekkende metro 2 maal 'Beste reiziger, deze metro vertrekt als eerste', ingesproken door het bekende calamiteitenwijf.
Verder vond ik het in Noord nog wel meevallen met de ellende.
Op iig de 34 reden zowel strandaard als gelede bussen die toen ik er in zat niet overvol zaten (iedereen kon zitten). Alleen leken een hoop EBS chauffeurs geen idee te hebben welk perron op station Noord ze moesten hebben dus het aanwezige GVB personeel moest veel te hulp schieten.
Als laatste is er nog de naamgeving van metrostation Noord. GVB en CXX noemen de bushalte 'Station Noord' terwijl EBS de halte met 'Metro Noord' aanduidt wat ik er persoonlijk niet al te charmant uit vind zien. De EBS-bussen filmen gelukkig 'Amsterdam Noord Metro' als eindbestemming wat wel redelijk treffend is. Wss zijn ze bang dat die boertjes anders denken dat ze in noord de trein kunnen pakken. :')