Tja, keolis is(nog steeds) niet heel erg voortschrijdend met het doorvoeren van blauwnet. Waar Arriva het met een maandje geregeld had op hun treinen tussen Zwolle en emmen, is keolis eindelijk nu ook bezig met het aanbrengen van de blauwnet stickers op de flirts...Caffer schreef:Moest ook wel even gniffelen bij dat stukje over R-Net. Het is bijna bovenmenselijk hoe weinig mensen weten wat R-Net is. Het is me eerlijk gezegd een raadsel hoe het zoveel verschillende vervoerders gelukt is het project zo voortvarend en grootschalig uit te rollen zonder de reiziger er iets van te laten merken
Ik weet niet hoe goed het Blauwnet aan de mensen gepresenteerd is maar mij was het toevallig ontgaan dus ik had laatst het geluk in Zutphen als écht onwetende reiziger een Blauwnet-trein voorgeschoteld te krijgen, en snapte er eerlijk gezegd eerst ook geen hol van. Op de incheckpalen stond 'Blauwnet' maar op de CTA's stond alleen een logotje met twee krullen (achteraf bleken dat kleine b's te zijn, maar daar denk je niet zo snel aan als Blauwnet consequent met een hoofdletter B wordt geschreven). Op de trein zelf stond óók nergens het woord 'blauwnet' geschreven dus in feite gaf niks me zekerheid over het feit dat de paal met 'Blauwnet' er op hoorde bij de trein die wilde nemen. Uiteindelijk heb ik het feit dat de hele trein blauw was maar als hint aangenomen :')
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Grt. Stefan
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zolang je op de site van R-net geen dienstregelingen of informatie over vervoerbewijzen kunt vinden, is het alleen maar verwarrend. Volgens mij had ik het al eens gevraagd, maar wie beheert die site eigenlijk?
Overigens is lijn 51 nu ook een heel klein beetje R-net, want inmiddels rijdt er een S3 in die kleuren rond. Ik betwijfel of de S1/S2 stellen nog die kleurstelling krijgen.
Overigens is lijn 51 nu ook een heel klein beetje R-net, want inmiddels rijdt er een S3 in die kleuren rond. Ik betwijfel of de S1/S2 stellen nog die kleurstelling krijgen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat de naam R-Net ook erg ongelukkig gekozen is. Het onder één formule exploiteren van al het hoogwaardige OV had ook met de achterblijvende informatie- en abonnementsintegratie al een hoop kunnen verduidelijken voor de reiziger....als de reiziger niet hoefde te gokken wat het is!
Een simpele, saaie naam als 'SnelNet' was bij iedereen gelijk ingeburgerd geweest omdat het meteen duidelijk is waar het om gaat. Iedereen is op zoek naar een snelle verbinding en iedereen kent de begrippen snelbus, sneltrein, sneltram... Als er in de hele randstad OV met 'snel' er op had rondgereden had het hele HOV-concept zichzelf verkocht.
Een simpele, saaie naam als 'SnelNet' was bij iedereen gelijk ingeburgerd geweest omdat het meteen duidelijk is waar het om gaat. Iedereen is op zoek naar een snelle verbinding en iedereen kent de begrippen snelbus, sneltrein, sneltram... Als er in de hele randstad OV met 'snel' er op had rondgereden had het hele HOV-concept zichzelf verkocht.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik deel de gedachten niet van anderen hier. De 12G-trams zijn met hun drie decennia al flink verouderd. Dat ze fijn rijden is allicht geredeneerd vanuit de trambestuurder. Is ook belangrijk daar niet van, maar door de constructie onstaan ook weer andere problemen. Vanzelfsprekend zijn alle lezers hier vlotte jongens en meisjes die zo de trapjes opklimmen. Personen die dat lastiger vinden, dienen zich weer te beperken tot 1 deur (en kunnen zich t.o.v. de combino niet verspreiden).trolly schreef:Als reizigers verdrietig zijn omdat ze vinden dat ze niet in een fijne tram zitten, dan is er niks schijnheiligs aan als je zegt dat je dat vervelend voor ze vindt. En erger dan een tram die wat minder fijn is, is helemaal geen tram. Bijvoorbeeld doordat er een onhoudbaar ingewikkeld omloopschema in elkaar gedraaid wordt om toch nog een paar combino's op lijn 19 te laten verschijnen.
Er is geen toezicht in de tram wat tot zwartrijden en andere problemen leidt, zoals alin 1990 werd vastgesteld. Nu de conducteur in de tram juist 30 jaar terug opnieuw in het leven werd geroepen ter verlaging van het aantal zwartrijders en ter vergroting van de sociale veiligheid, ben ik van mening dat GVB er juist alles aan zou moeten doen om de sociale veiligheid op alle lijnen zo hoog als mogelijk te houden.
Door de keuze om die oude 12G's op lijn 19 in te zetten is het redelijk duidelijk dat GVB in elk geval zeer waarschijnlijk in de avond geen poging doet om toegankelijke conducteurtrams op lijn 19 in te zetten. Wat wel een voordeel is; de meeste toeristen hebben er met lijn 19 geen last meer van.
Lijn 19 doet er volgens GVB.nl in de spits 42 + 49 = ~105 minuten over voor een volledige slag met buffer. Hierdoor zijn er 14 trams nodig voor lijn 19 bij een 7,5 minutenfrequentie. Het restant van 11 12G-trams op reserve is procentueel wat je verwacht bij een modern trambedrijf (NOT).
Enfin, 14 omlopen dus. Waar zou je die m.i. het beste in zonder dat de reiziger last van die dingen heeft? Ik denk aan lijn 11. Die rijdt alleen overdag en wel elke 7,5 minuut. Op elk traject is er ook een alternatief, eventueel met gelijkvloerse overstap. Hier kan je ongeveer 8 trams op kwijt met een omloop van ~60 minuten.
De overige 6 12G-trams verspreid je over het net en laat je op de spitsomlopen rijden, die GVB laat rijden ter dekking van extra spitsrijtijd en/of verhoogde frequenties. Dikke kans dat 95% van de reizigers er niet eens achterkomt dat elke trip met dezelfde tram met 12G rijdt.
Of denk ik nu te veel vanuit de reiziger?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je opmerking over de reserve klopt niet, want de 12G trams rijden ook op lijn 24.
Verder lijkt inzet op lijn 11 me nu juist geen goed idee, want dat is een lijn die veel toeristen trekt.
Verder lijkt inzet op lijn 11 me nu juist geen goed idee, want dat is een lijn die veel toeristen trekt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tevens wordt er op lijn 19 niet 8x/uur gereden in de spits, maar op zaterdag overdag.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Straks in de winterdienst rijdt lijn 19 gewoon 8x per uur in de spits.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Verklaart een hoop, bedankt voor de aanvulling.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat zal ik je zeggen? Je reageert heel hip en modern op een niet-bestaand probleem door met suggesties aan te komen rennen die geen oplossing zijn. Daarnaast mis je wat achtergrondinformatie.ovforens schreef:Of denk ik nu te veel vanuit de reiziger?
Allereerst herhaal ik, dat het vooral even wennen is. Over de zegeningen van de conducteur kunnen we het misschien nog eens een andere keer hebben, maar vast staat, dat je een tram zonder conducteur het best kan laten rijden op een traject waar je weinig zwartrijders en weinig informatievraag verwacht.
Dan: als de hangbuikjes zo'n onneembare vesting zijn, moet je ze uiteraard niet op lijn 11 inzetten, want daar klimt iedereen voortdurend in en uit. Je kan beter een lange lijn kiezen zoals de 5, of inderdaad de 19.
Last but not least het schandaal van de elf werkloze 12G's in de remise: het bestaat niet. Lijn 24 wordt nog steeds (en zonder opstand onder de reizigers) volledig geëxploiteerd met trapkarren. Het lijkt me sterk dat er meer dan één of twee stilstaan om er zo af en toe wat aan te sleutelen.
"Vanuit de reiziger" is prima, maar begin vooral met denken. GVB heeft een materieeltekort dat wellicht wordt opgelost met de instroom van de nieuwe CAF's, maar tot die tijd zullen ze moeten roeien met de riemen die ze hebben. De hangbuiken van lijn 19 afhalen verandert dat niet, want ergens zullen ze toch ingezet moeten worden. Reizigers genieten daarmee wellicht niet van de luxe die jij ze toewenst, maar ze hebben in ieder geval een tram — ik wil wedden dat sommigen langs de route van lijn 16 daar met weemoed aan terugdenken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik was in de veronderstelling dat die dingen alleen op de 19 ingezet werden. Dat ze ook op de 24 reden wist ik niet, dat verandert het geheel een beetje.
Ik heb ten dele nog steeds het GVB uit 2000 in mijn hoofd. Oneindig personeel en materieel en toch lukt het niet om de diensten rond te krijgen.
https://www.flickr.com/photos/tramlijn30/4211556964/
Ik heb ten dele nog steeds het GVB uit 2000 in mijn hoofd. Oneindig personeel en materieel en toch lukt het niet om de diensten rond te krijgen.
https://www.flickr.com/photos/tramlijn30/4211556964/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Toen was 't nog gesjellig! Ik wil natuurlijk niet beweren dat ze bij de GVB geen prutsers zijn, maar zó erg is het achttien jaar later toch niet meer.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar geen museummat. in reguliere exploitatie meer...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Leuk die opmerkingen over eventueel andere materieel inzet op lijn 11, maar deze is gekoppeld aan lijn 2 op het CS (m.u.v. op zondag in de zomer). De één wijzigen betekent dus direct ook de andere mee wijzigen.ovforens schreef:(...) Enfin, 14 omlopen dus. Waar zou je die m.i. het beste in zonder dat de reiziger last van die dingen heeft? Ik denk aan lijn 11. Die rijdt alleen overdag en wel elke 7,5 minuut. Op elk traject is er ook een alternatief, eventueel met gelijkvloerse overstap. Hier kan je ongeveer 8 trams op kwijt met een omloop van ~60 minuten. (...)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aangezien er op CS en op Surinameplein geen eindpuntvoorzieningen zijn, moet er een koppeling gemaakt worden. Dan liggen alleen lijn 2 en 12 voor de hand, aangezien het personeel van die lijnen ervaring heeft met de Leidsestraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heb je het dan over technisch of personeel?
Want het lijkt me dat je een tram prima een rondje op CS kunt laten rijden. Als men daar niet kan zeiken laat je ze dus rondjes van/naar een van de twee eindpunten rijden en ze daar pauze houden indien nodig *O*
Want het lijkt me dat je een tram prima een rondje op CS kunt laten rijden. Als men daar niet kan zeiken laat je ze dus rondjes van/naar een van de twee eindpunten rijden en ze daar pauze houden indien nodig *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB-personeel verlaat alleen op een plek met eindpuntvoorziening een voertuig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Surinameplein: https://bekendmakingen.amsterdam.nl/bek ... besluit-b/
Die komt/is er dus in elk geval tijdelijk?
En op CS is er geen voorziening? Geen plek om een voertuig te laten staan, dat kan ik me wel voorstellen, maar als de GVB daar geen plek voor zichzelf kan regelen voor een tafel, koffiezetapparaat en een toilet, dan gaat er iets heel anders mis.
Die komt/is er dus in elk geval tijdelijk?
En op CS is er geen voorziening? Geen plek om een voertuig te laten staan, dat kan ik me wel voorstellen, maar als de GVB daar geen plek voor zichzelf kan regelen voor een tafel, koffiezetapparaat en een toilet, dan gaat er iets heel anders mis.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nou, dan blijven ze tijdens het rondje op het station dus zitten. *O* Ik zie het probleem niet qua knippen (A)Suus schreef:GVB-personeel verlaat alleen op een plek met eindpuntvoorziening een voertuig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aan de voorzijde is daarvoor absoluut geen plek.Pooh schreef:En op CS is er geen voorziening? Geen plek om een voertuig te laten staan, dat kan ik me wel voorstellen, maar als de GVB daar geen plek voor zichzelf kan regelen voor een tafel, koffiezetapparaat en een toilet, dan gaat er iets heel anders mis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat dan?Pooh schreef: als de GVB daar geen plek voor zichzelf kan regelen voor een tafel, koffiezetapparaat en een toilet, dan gaat er iets heel anders mis.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alle NS formules hebben jarenlang in bouwketen naast de tramhaltes aldaar gezeten, 2 palen in het water en gaan met die banaan :YSuus schreef:Aan de voorzijde is daarvoor absoluut geen plek.Pooh schreef:En op CS is er geen voorziening? Geen plek om een voertuig te laten staan, dat kan ik me wel voorstellen, maar als de GVB daar geen plek voor zichzelf kan regelen voor een tafel, koffiezetapparaat en een toilet, dan gaat er iets heel anders mis.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die keten belemmeren het zicht op een rijksmonument en mogen er dus niet meer staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan graven ze die dingen in?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er zit naast loetje nog altijd een GVB infopost toch? En anders sluit je een deal met loetje en reserveer je daar een tafeltje. Of je huurt een hokje in het station. Het station stikt van de hokjes.n-evo schreef:Wat dan?Pooh schreef: als de GVB daar geen plek voor zichzelf kan regelen voor een tafel, koffiezetapparaat en een toilet, dan gaat er iets heel anders mis.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten