Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het moet geen hausse worden natuurlijk :N
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vooruit dan maar weer.trolly schreef:Dat verbaast mij ook, alleen vind ik één s voor die heisa wel genoeg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor mij is het onderwerp afgedaan. Het kan geen kwaad om het zo nu en dan goed oneens met elkaar te zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daar ben ik het niet mee eens! :N
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgensmij valt het in Diemen nog wel mee met de heißa rondom die trapkarren. Tis meer dat we er hier maar niet over uitgeluld raken.
Ik denk hoe dan ook niet dat het er bij het GVB in zit dat er gemengde Trapwagen-Combino lijnen komen. Er was altijd al het (een stuk legitiemere) argument voor aan te dragen dat je door de 12G te spreiden voorkomt dat er 'zwartrij-assen' ontstaan waar je er van op aan kan geen conducteur te treffen, zoals nu met de 19 en 24 het geval is. Toch hebben ze sinds de herinvoering van de conducteur altijd hun eigen lijntjes gehad. Waarschijnlijk omdat een semi-conducteurslijn te ingewikkeld is voor de personeelsroosters.
Ik denk hoe dan ook niet dat het er bij het GVB in zit dat er gemengde Trapwagen-Combino lijnen komen. Er was altijd al het (een stuk legitiemere) argument voor aan te dragen dat je door de 12G te spreiden voorkomt dat er 'zwartrij-assen' ontstaan waar je er van op aan kan geen conducteur te treffen, zoals nu met de 19 en 24 het geval is. Toch hebben ze sinds de herinvoering van de conducteur altijd hun eigen lijntjes gehad. Waarschijnlijk omdat een semi-conducteurslijn te ingewikkeld is voor de personeelsroosters.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op lijn 5 zat(zit?) er toch nooit een? Dat weet deze Utregse boef zelfs *O*Caffer schreef:Er was altijd al het (een stuk legitiemere) argument voor aan te dragen dat je door de 12G te spreiden voorkomt dat er 'zwartrij-assen' ontstaan waar je er van op aan kan geen conducteur te treffen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 5 is een geval apart omdat daar alleen de 11G en de 4 tweerichtingcombino's kunnen rijden. Die combino's zijn wegens de deuren aan twee zijden óók niet uitgerust met een conducteurszetel dus een paar blauw-op-straat-trams met conducteur er tussen door sturen is uitgesloten :')
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het vereist 's nachts na het uitvegen en wassen een goede eindopstelling op de remisesporen die gelijk weer dient als startopstelling voor de volgende dag.Caffer schreef:Volgensmij valt het in Diemen nog wel mee met de heißa rondom die trapkarren. Tis meer dat we er hier maar niet over uitgeluld raken.
Ik denk hoe dan ook niet dat het er bij het GVB in zit dat er gemengde Trapwagen-Combino lijnen komen. Er was altijd al het (een stuk legitiemere) argument voor aan te dragen dat je door de 12G te spreiden voorkomt dat er 'zwartrij-assen' ontstaan waar je er van op aan kan geen conducteur te treffen, zoals nu met de 19 en 24 het geval is. Toch hebben ze sinds de herinvoering van de conducteur altijd hun eigen lijntjes gehad. Waarschijnlijk omdat een semi-conducteurslijn te ingewikkeld is voor de personeelsroosters.
En een wagenuitgifte die consequent het goede voertuigtype op de juiste omloop zet en ook op goede tijdvolgorde uit laat rijden.
En afspraken wat er gebeurt als een omloop vanwege verslapen oid 10 minuten later uitrijdt of als een tram niet uit kan rijden wegens (vermeend) defect.
Overigens kun je dat laatste relatief gemakkelijk oplossen door de laatst uitrijdende omlopen achteraan te zetten en daarop een 12G zetten. Dan is bij de start exploitatie in de ochtend de kans het kleinste dat er een combino uitrijdt met alleen een bestuurder én verderop een 12G wegrijdt met bestuurder en conducteur.
Bovenstaande gaat niet in op mijn eerdere verhaal over inzet op 24 in de avond want dat had ik al afgesloten. Dit is een hypothetische verhaal als de 12G verspreid over alle lijnen zou rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het zou zeker te regelen zijn, maar het wordt wel een stuk ingewikkelder in de remises en met de dienstroosters omdat er voor een bestuurder zonder conducteur dan na de pauze ook weer een conducteurloze tram moet klaarstaan.
Ik bedoelde vooral te zeggen dat het GVB er niet zo snel aan zal beginnen omdat het sop de condoekoe niet waard is.
Ik bedoelde vooral te zeggen dat het GVB er niet zo snel aan zal beginnen omdat het sop de condoekoe niet waard is.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vooruit, nog één keer dan: bij elke "en", "maar", "mits" en "als" in bovenstaand verhaal is er een goede kans dat er iets mis gaat. Dat gebeurt natuurlijk bijna nooit, maar omdat er zoveel trams en lijnen en dagen en conducteurs en bestuurders en mitsenmarenalsenenennen zijn, is dat toch best heel vaak. En dat heeft invloed op alle lijnen. Je zou als serieus trambedrijf totaal achterlijk zijn om dat onnodige risico te nemen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zeg, doe es nie zo overdrijven enzo -o- Heb je je Aluhoedje weer op? :X
Laat de kinders es lekker vantazeren over mitsen en maren en trams en trapkaren enzo *O*
Laat de kinders es lekker vantazeren over mitsen en maren en trams en trapkaren enzo *O*
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En dat is exact in het klein, zoals het bij de NS in het groot (mis) gaat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dus bij NS gaat het mis met combinos en trapkarren ja? Of met lijn 5? (A) *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik nog proberen op een rustige beleefde manier te zeggen dat het niet zo handig is, kom jij er met een nietsontziende rant overheen -o-trolly schreef:Vooruit, nog één keer dan: bij elke "en", "maar", "mits" en "als" in bovenstaand verhaal is er een goede kans dat er iets mis gaat. Dat gebeurt natuurlijk bijna nooit, maar omdat er zoveel trams en lijnen en dagen en conducteurs en bestuurders en mitsenmarenalsenenennen zijn, is dat toch best heel vaak. En dat heeft invloed op alle lijnen. Je zou als serieus trambedrijf totaal achterlijk zijn om dat onnodige risico te nemen.
Maar goed, zodra de 15G afgeleverd wordt is er vrede
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vreescht niet! Tegen die tijd vinden we een ander niet bestaand probleem om oorlog over te voeren :Y *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Deus vult *bus* *trein*
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wie is Deus, en wat vult ie? Of tankt die de trams af in de Amsterdamse remise?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Deus is de norse controleur in de hemel. Als je het het minst verwacht staat ie plots bij de poortjes op het metrostation en ben je er als zondaar gloeiend bij. Hij vult voornamelijk de zakken van de vervoerders. (A)
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hebben de lijnen 5, 16 en 24 ooit met lage vloer trams gereden?n-evo schreef:Het verbaast mij zeer dat er zo’n heissa gemaakt wordt om die 12G trams op lijn 19.
(...)
Langs de 5, 16 en 24 hebben mensen immers ook nooit in de media lopen klagen. Zodoende zijn voor die lijnen ook nooit wisselconstructies bedacht. De harde noodzaak ontbrak en ontbreekt tot op heden. Met lijn 19 is dat niet anders. Emotie is het enige echte dat speelt (..).
Zo nee, dan 'weten' de gebruikers van die lijnen niet beter..
Ik kan mij wel voorstellen dat men pissig is op een hoge instap terwijl er al jarenlang een lage vloer tram rijdt..
Beetje hetzelfde als dat nu het mobiele netwerk (deels) wordt uitgeschakeld en de telefooncel weer in het straatbeeld wordt geplaatst..toch?
Mensen die niet goed ter been zijn.. maar nog wél kranig genoeg om met de rollator in en uit de lage vloer tram te komen.. hebben nu dus gewoon pech..aan die tramlijn..
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maak je daar maar geen zorgen over. Tegenwoordig wordt er in Amsterdam zelfs gezeurd over het ratelgeluid van stopllichten. Dan zijn het weer de conducteurloze tweerichringtrams of de “oude” Combino’s.Aking schreef:Vreescht niet! Tegen die tijd vinden we een ander niet bestaand probleem om oorlog over te voeren :Y *O*
Lijn 5 wordt structureel met de eerder genoemde tweerichting Combino’s gereden, die speciaal voor deze lijn zijn bijbesteld. Deze zijn wel als aanvulling op de tweerichting trapkarren gekomen.Durashift schreef:Hebben de lijnen 5, 16 en 24 ooit met lage vloer trams gereden?
Combino’s op lijn 24 waren voor het definitief opheffen van lijn 16 geen zeldzaamheid.
Omgekeerd verscheen er af en toe ook een trapkar op lijn 2 en heb ik beide tramtypes van lijn 5 op respectievelijk lijn 16 en 17 gespot.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De discussie verbaast me omdat er denk ik wat zaken door elkaar lopen.
Allereerst, oud materieel op bepaalde lijnen: Lekker belangrijk. Als er maar een tram rijdt. Het probleem wordt urgenter als het minder toegankelijk materieel us voor mensen met een fysieke beperking en de lijn langs bejaarden-, zieken-, of verpleeghuizen loopt. Dit lijkt me dienstregelingmatig oplosbaar.
Ten tweede: geen pauzefaciliteiten voor GVB personeel op Amsterdam Centraal: Het lijkt me in het licht van de CAO onderhandelingen gewoon fijn dat alle vervoerders die het station aan doen daar ook naar de WC kunnen en koffie kunnen krijgen. Lijkt me niet heel moeilijk realiseerbaar, er moet wel wat gebeuren. Zelfde geldt voor calamiteitlussen en opstelsporen. Niet noodzakelijk voor de huidige exploitatie, maar wel handig om eens wat problemen te ondervangen.
Ten derde het feit dat sommige trams conducteurloos rondrijden omdat het conducteurshokje ontbreekt. In de rest van de wereld loopt de conducteur dan gewoon door de tram of trein en als dat niet gaat kun je de inzet van mobiele controleteams op de betroffen lijnen fors opvoeren. Allebei gebeurt dus niet in Amsterdam...
Allereerst, oud materieel op bepaalde lijnen: Lekker belangrijk. Als er maar een tram rijdt. Het probleem wordt urgenter als het minder toegankelijk materieel us voor mensen met een fysieke beperking en de lijn langs bejaarden-, zieken-, of verpleeghuizen loopt. Dit lijkt me dienstregelingmatig oplosbaar.
Ten tweede: geen pauzefaciliteiten voor GVB personeel op Amsterdam Centraal: Het lijkt me in het licht van de CAO onderhandelingen gewoon fijn dat alle vervoerders die het station aan doen daar ook naar de WC kunnen en koffie kunnen krijgen. Lijkt me niet heel moeilijk realiseerbaar, er moet wel wat gebeuren. Zelfde geldt voor calamiteitlussen en opstelsporen. Niet noodzakelijk voor de huidige exploitatie, maar wel handig om eens wat problemen te ondervangen.
Ten derde het feit dat sommige trams conducteurloos rondrijden omdat het conducteurshokje ontbreekt. In de rest van de wereld loopt de conducteur dan gewoon door de tram of trein en als dat niet gaat kun je de inzet van mobiele controleteams op de betroffen lijnen fors opvoeren. Allebei gebeurt dus niet in Amsterdam...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De site Wijnemenjemee.nl, die de afgelopen jaren bijna geheel gewijd was aan de bouw van de NZL gaat, nu de bouw gereed is, niet verdwijnen, maar wordt overgenomen door de Vervoerregio. Op deze manier kunnen in de komende jaren nieuwe infrastructurele projecten binnen de VRA op Wijnemenjemee gevolgd en bediscussiëerd worden.
https://wijnemenjemee.nl/lijnennet/nieu ... amsterdam/
https://wijnemenjemee.nl/lijnennet/nieu ... amsterdam/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
:YCaffer schreef:Ik nog proberen op een rustige beleefde manier te zeggen dat het niet zo handig is, kom jij er met een nietsontziende rant overheen -o-
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De 12G (en 11G) trams hebben gewoon een verlaagde vloer en zijn dus prima toegankelijk met een rolstoel, rollator of kinderwagen. Het verschil met de Combino's is alleen dat ze niet over de volledige lengte en lage vloer hebben, maar slechts bij één deur in het midden.Durashift schreef: Mensen die niet goed ter been zijn.. maar nog wél kranig genoeg om met de rollator in en uit de lage vloer tram te komen.. hebben nu dus gewoon pech..aan die tramlijn..
Voor wie nog nooit een 12G tram gezien heeft, hierbij een foto op de inmiddels opgeheven lijn 16:
(En wat is het nut van al die puntjes in je bericht? Het leest nogal onprettig.)
Op 30 juni reed er ook een 11G tram op lijn 1. :oGVBeestje schreef:Omgekeerd verscheen er af en toe ook een trapkar op lijn 2 en heb ik beide tramtypes van lijn 5 op respectievelijk lijn 16 en 17 gespot.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, want lijn 5 heeft ook 4 tweerichtings Combino's ter beschikking. En de gebruikers van de 16 en 24 kwamen vast wel eens verder dan hun ene eigen lijntje met trapkarren waardoor ze wel degelijk beter wisten.Durashift schreef:Hebben de lijnen 5, 16 en 24 ooit met lage vloer trams gereden?
Zo nee, dan 'weten' de gebruikers van die lijnen niet beter..
Het wil er maar niet in bij je dat die trapkarren in het midden gewoon een volledig lage instap mét brede deuren én zitplaatsen hebben hè? Meine Güte. :') Je stapt dus als kranige oudere zijnde die écht geen trappen meer kan lopen gewoon in het midden in, gaat daar vervolgens zitten en stapt daar ook weer uit. Idem met kinderwagen of rolstoel.Durashift schreef:Ik kan mij wel voorstellen dat men pissig is op een hoge instap terwijl er al jarenlang een lage vloer tram rijdt..
Beetje hetzelfde als dat nu het mobiele netwerk (deels) wordt uitgeschakeld en de telefooncel weer in het straatbeeld wordt geplaatst..toch?
Mensen die niet goed ter been zijn.. maar nog wél kranig genoeg om met de rollator in en uit de lage vloer tram te komen.. hebben nu dus gewoon pech..aan die tramlijn..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten