Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Zo begon de concessie in Utrecht 2 jaar geleden ook, inclusief een chauffeur met een emotionele breakdown.
De start in Utrecht heb ik als reiziger meegemaakt, die vond ik wel meevallen hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Krappe rijtijden geloof ik best, maar eindeloze overstappen en grote bezuinigingen? Dat vind ik tot nu toe juist veel beter sinds Qbuzz. Maar ja, reizigers zullen altijd klagen over veranderingen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Eindeloze overstappen zijn er alleen voor reizigers die vanuit Alblasserdam via de Lekdijk naar Utrecht willen, maar die moeten gewoon de overstap van 316 op 388 nog ontdekken. Voor de rest zijn de vroegere bestemmingen van ingekorte lijnen meestal met slechts één overstap te bereiken.

Grote bezuinigingen valt inderdaad nog wel mee: Qbuzz heeft juist geïnvesteerd in het bereikbaar houden van alle kernen en het flexibele vervoer in Molenlanden tijdens de avonduren en het weekend biedt notabene meer reismogelijkheden per uur dan de vroegere belbussen of laagfrequente streekbuslijnen op die tijdstippen boden.

Een overgang van een vervoerder die stug lijntjes heen en weer rijdt zonder ooit na te denken of ze wel het meest nuttige netwerk boden naar een vervoerder die daadwerkelijk nagedacht heeft over een net en verbindingen op elkaar afgestemd heeft is wel wennen ja. Net als van tig laagfrequente rechtstreekse verbindingen over gaan naar meer overstappen maar veel frequentere reismogelijkheden. En precies dat is met de overgang naar Qbuzz gebeurt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door dnmw2705 »

Cas schreef:Maar ja, reizigers zullen altijd klagen over veranderingen.
Mensen vinden veranderingen altijd eng.
Ik heb zelf altijd een hoge pet gehad van Connexxion, maar als ik nu kijk wat andere vervoerder zoals Syntus en Qbuzz klaar spelen qua frequenties en bestemmingen, dan zijn Arriva en Connexxion wel echt op de retour en zullen meer en meer gaan inleveren.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8923
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Arriva is in de loop van de concessie slechts weinig gaan innoveren. Alleen lijn 9 naar de Krabbepolder werd echt een succes. Hierbij geldt wel een kanttekening dat de Friezen een innovatie nooit echt de kans gaven. Daardoor waren het meer pilots.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Klopt, vaak werden dat soort dingen als ze niet direct een succes waren in de volgende dienstregeling alweer de nek om gedraaid. En zo hadden we destijds in het tweede concessiejaar een familiedagkaart waar hopelijk maar één familie tegelijk op dezelfde lijn gebruik maakte, anders paste het niet meer in een taxibusje :P

Hopelijk geeft Qbuzz hun innovaties in het netwerk en de dienstregeling meer de kans zich te bewijzen in plaats van gelijk aan te gaan passen voor een paar kritische reizigers die zelf zelden de bus nemen. Nou is dat wel hoe ik Qbuzz als vervoerder ken en dat heeft ze in de jaren dat ik met ze gereisd heb best wat groei opgeleverd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

ArrivaBas schreef:De ondernemingsraad zit de chauffeurs op te poken hun klachten naar de gedeputeerde te gaan sturen.
Niet de chauffeurs, de reizigers.

Het netwerk zoals door Qbuzz opgezet, is de uitvoering van de wensen van de provincie, dus gestrekte lijnen met hogere frequenties ten koste van de meer ontsluitende lijnen. Het was ook de wens van de provincie om meer bussen via de A15 en A16 naar Rotterdam te sturen, en niet meer via Ridderkerk (dat niet bij de concessie hoort en dat ook nooit heeft gedaan). Ongetwijfeld dat Qbuzz daar ook de risico's van in heeft gezien, maar soms moet je de praktijk maar laten uitwijzen dat zo'n wens slecht uitvoerbaar is. Ook de verschuiving naar vraaggestuurd vervoer in de dorpen is een beleidskeuze. Bij Arriva (of EBS) had je hetzelfde beeld gezien, met misschien iets andere keuzes voor lijnvoering, maar dat zullen we nooit weten.

Nu verwacht ik niet van reizigers dat ze de aanbesteding op de voet volgen, het Programma van Eisen uitvlooien of alle relevante Statenvergaderingen bijwonen. Toch hebben alle plannen van Qbuzz al maanden online gestaan. Niet dat je als individuele reiziger echt inspraak hebt (verenigd in een ROCOV heb je wel degelijk een stem) maar je had zeker niet tot de eerste maandag hoeven wachten om de gevolgen voor je dagelijkse reis in kaart te brengen en daarop actie te ondernemen.

Dat de dienstuitvoering zo te wensen overlaat is ook een gevolg van Qbuzz' eigen keuzes om vanaf dag 1 met het complete nieuwe netwerk te beginnen, volop (en last-minute) met chauffeurs te schuiven waardoor velen in een nieuw gebied met nieuwe lijnen belanden, een aanzienlijk deel van het werkpakket af te wentelen op onderaannemers die zelf maar moesten zien hoe bijtijds aan de chauffeurs te komen, en ondanks een best tijdige gunning van de concessie toch de bussen nog op een holletje (en soms incompleet) in de vaart te gooien. Sommige trajecten hebben geen basis in een voorgaande dienstregeling en de vertraging die daar ontstaat, geeft met een beetje pech nog meer vertraging en rituitval omdat chauffeurspauzes in de knel komen en buswissels in de soep lopen.

Ook dat laatste wist Qbuzz van tevoren. Sterker nog: de OR heeft zelf geruime tijd aan tafel gezeten over de chauffeursdiensten, en heeft zelf nog voor 9 december naar de chauffeurs gecommuniceerd om eventuele krappe rijtijden niet te compenseren door te hard te rijden, stukken af te snijden of weet ik wat, zodat Qbuzz een betrouwbare indicatie kreeg wat haalbaar was en wat niet. Dit dienstenpakket zou echt niet een heel jaar gereden worden zonder aanpassingen, dat was de OR al voor december toegezegd. Om dan de boel nog even op te stoken voor de camera van RTV Rijnmond... laat ik daar maar het mijne van vinden.

Waarmee niet gezegd is dat we het maar normaal moeten gaan vinden dat de uitvoering van een nieuwe concessie de eerste weken standaard een rommeltje is, en dat een chauffeur ruzie met z'n reizigers moet krijgen omdat de vorige 388 niet is geweest en er zestig man komen vechten om de overgebleven dertig stoelen, want geen staanplaatsen...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9199
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door regenmaker »

nvdw schreef:Het netwerk zoals door Qbuzz opgezet, is de uitvoering van de wensen van de provincie, dus gestrekte lijnen met hogere frequenties ten koste van de meer ontsluitende lijnen. Het was ook de wens van de provincie om meer bussen via de A15 en A16 naar Rotterdam te sturen, en niet meer via Ridderkerk (dat niet bij de concessie hoort en dat ook nooit heeft gedaan). Ongetwijfeld dat Qbuzz daar ook de risico's van in heeft gezien, maar soms moet je de praktijk maar laten uitwijzen dat zo'n wens slecht uitvoerbaar is. Ook de verschuiving naar vraaggestuurd vervoer in de dorpen is een beleidskeuze. Bij Arriva (of EBS) had je hetzelfde beeld gezien, met misschien iets andere keuzes voor lijnvoering, maar dat zullen we nooit weten.
Maar als een overheid de concessie grotendeels vrij wil laten invullen door de vervoerders, dan is het ook weer niet goed (zoals hier in IJssel-Vecht). Wat is dan de oplossing?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door TimoD »

viewtopic.php?f=57&t=14248 :lol:

Op zich is een vervoerder een plan laten ontwikkelen helemaal niet slecht, maar dan moet je de vervoerder niet in een bepaalde hoek drukken door al verplichte lijnen te geven (ik kijk naar jou, IJssel-Vecht) en fatsoenlijke minimumeisen stellen aan lijnen en frequenties (in de geest van, kern x moet een verbinding met station y hebben van 1x per 30 minuten met haltedichtheid van d). Hoe die lijnen dan rijden (buurtbus + ringlijn of andere oplossing) mag de vervoerder dan uitzoeken. Dan geef je meer vrijheid maar waarborg je wel kwaliteit. Maar ja, ik ben ook geen expert. ;)
DrechtBlub
Berichten: 1226
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:Grote bezuinigingen valt inderdaad nog wel mee: Qbuzz heeft juist geïnvesteerd in het bereikbaar houden van alle kernen en het flexibele vervoer in Molenlanden tijdens de avonduren en het weekend biedt notabene meer reismogelijkheden per uur dan de vroegere belbussen of laagfrequente streekbuslijnen op die tijdstippen boden.
Dit wilde de provincie, Reizigers willen hun belbus (en op sommige plekken vaste bus) terug, zijn 30€ per maand meer kwijt aan abbonoment kosten per maand, moeten ineens véél meer betalen voor hun reis als ze geen abbonoment hebben, zijn vaak langer onderweg, het concept van het hele systeem word als onhandig ervaren, het is technisch geen OV dus een OV studentenkaart geld er niet op dus die moeten nu ineens gaan betalen om vanuit school thuis te komen als ze later thuis komen om wat voor reden dan ook. Daar op toegevoegd dat dit soort projecten elders in het land niet echt succesverhalen zijn (texelhopper als specialse situatie op beperkt gebied uitgezonderd) en een lange historie hebben van het uit het OV drijven van mensen. De meeste mensen lijken nog zelfs liever een vaste belbus te hebben met een vaste route dan FlexOv, terwijl FlexOV ontiegelijk duur is voor de provincie en vervoerder in verhouding. In Helmond bijvoorbeeld is het gebruik ten opzichte van de stadsbus met meer dan 6 keer verlaagd sinds invoering met weinig zicht op een grote stijging, en van de mensen die er gebruik van hebben gemaakt gebruikt maar 20% de service regelmatig, terwijl die daar bij 33% gebruik ten opzichte van de oude stadsbussen evenveel zou kosten voor de vervoerder als de oude stadsbussen laten rijden.

Ik zeg (en eigenlijk alle reizigers die ik heb gesproken die het nu moeten gebruiken of hebben geprobeerd zowel online als in het echt): Weg ermee.

En betaal van het budget wat daarvoor was ingeschreven simpelweg het laten rijden van halflege bussen in de avond voor dezelfde prijs, een oplossing die net zo duur is, dezelfde milieu-impact heeft maar door reizigers stukken meer word gewaardeerd en het beperkte aantal reizigers wat er wél is niet de bus uit jaagt. Tevens is het Flex-OV systeem dusdanig duur dat als het wel goed gebruikt zou worden (Helemaal als Qbuzz later hele lijnen wil gaan vervangen met Bestelbuzz), dit ten koste zou gaan van goed openbaar vervoer op meerdere andere plekken in de regio.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de problemen met de bestelbuzz op concessiegrenzen zoals dat er in de avond en op zondag in eens niet meer van Heerjansdam naar Barendrecht gekomen kan worden.
Ik blub in het Drecht.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door cassie127 »

Daniel schreef:Klopt, vaak werden dat soort dingen als ze niet direct een succes waren in de volgende dienstregeling alweer de nek om gedraaid. En zo hadden we destijds in het tweede concessiejaar een familiedagkaart waar hopelijk maar één familie tegelijk op dezelfde lijn gebruik maakte, anders paste het niet meer in een taxibusje :P

Hopelijk geeft Qbuzz hun innovaties in het netwerk en de dienstregeling meer de kans zich te bewijzen in plaats van gelijk aan te gaan passen voor een paar kritische reizigers die zelf zelden de bus nemen. Nou is dat wel hoe ik Qbuzz als vervoerder ken en dat heeft ze in de jaren dat ik met ze gereisd heb best wat groei opgeleverd.
In Oost Nederland is de Meermanskaart geldig in de buurtbus... En met die kaart kan 6 man (2 volwassene + 4 kinderen) reizen in een busje wat maar plaats heeft voor 8 man. Waarom men hiervoor gekozen heeft weet ik niet maar volgens mij kan je dan beter de dagkaart Oost accepteren en de meermanskaart juist niet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef:Dit wilde de provincie, Reizigers willen hun belbus (en op sommige plekken vaste bus) terug, zijn 30€ per maand meer kwijt aan abbonoment kosten per maand, moeten ineens véél meer betalen voor hun reis als ze geen abbonoment hebben, zijn vaak langer onderweg, het concept van het hele systeem word als onhandig ervaren, het is technisch geen OV dus een OV studentenkaart geld er niet op dus die moeten nu ineens gaan betalen om vanuit school thuis te komen als ze later thuis komen om wat voor reden dan ook.
Voor abonnementhouders snap ik 'm ja, daar zou hooguit een beperkte toeslag gerekend moeten worden. Net als ze feitelijk voor de bestelBuzz doen die immers een vaste ritprijs kent (maar daarvoor kan je in principe ook van Streefkerk naar Arkel reizen). Maar met een overstap op ander OV erbij is de bestelBuzz maar 20 cent duurder dan de normale bus als ik Arkel - Gorinchem en dan met OV verder als voorbeeld pak.
Daar op toegevoegd dat dit soort projecten elders in het land niet echt succesverhalen zijn (texelhopper als specialse situatie op beperkt gebied uitgezonderd) en een lange historie hebben van het uit het OV drijven van mensen. De meeste mensen lijken nog zelfs liever een vaste belbus te hebben met een vaste route dan FlexOv, terwijl FlexOV ontiegelijk duur is voor de provincie en vervoerder in verhouding. In Helmond bijvoorbeeld is het gebruik ten opzichte van de stadsbus met meer dan 6 keer verlaagd sinds invoering met weinig zicht op een grote stijging, en van de mensen die er gebruik van hebben gemaakt gebruikt maar 20% de service regelmatig, terwijl die daar bij 33% gebruik ten opzichte van de oude stadsbussen evenveel zou kosten voor de vervoerder als de oude stadsbussen laten rijden.
Je zit hier appels met peren te vergelijken. Dat het in Helmond niet werkt kon je al zien aan de bezettingscijfers van de stadsdienst voor het flexOV er kwam, daarnaast is het daar al helemaal duur ten opzichte van het tarief voor een gemiddeld stadsritje.
Zelf ben ik ook geen voorstander van flexibel OV zoals Connexxion en dochters dat implementeren, als complete vervanging van reguliere lijnen op verbindingen waar in de spits best nog wat vraag was en waarbij niet bedacht wordt waarom een lijn onrendabel was.
Echter bij vervoerders die daadwerkelijk nagedacht hebben over een netwerk en dan het flexibele vervoer inzetten om de gaten te vullen op rustige tijden ben ik een stuk positiever. En precies dat heeft Qbuzz gedaan met een HOV-lijn dwars door de Alblasserwaard (388) met daarop aantakkende lijnen (78) of flexvervoer (bestelBuzz). Waarbij zelfs is gedacht aan de snelste reisroutes: Molenaarsgraaf heeft, voor de reizigers die niet in staat zijn te fietsen naar de N214, bijvoorbeeld een flexlijn naar Bleskensgraaf (snelste manier om met overstap naar Sliedrecht te komen), maar reizigers hoeven naar Knooppunt A27 niet om te reizen omdat ze dan een flexlijn de andere kant uit kunnen pakken. Op zo'n manier aansluitingen bieden krijg je met vaste belbuslijnen amper voor elkaar, naast dat je dan de relatief trage slingerroute door de dorpen moet afleggen in plaats van zoals nu direct naar een HOV-halte kunt reizen wat sneller is.
En betaal van het budget wat daarvoor was ingeschreven simpelweg het laten rijden van halflege bussen in de avond voor dezelfde prijs, een oplossing die net zo duur is, dezelfde milieu-impact heeft maar door reizigers stukken meer word gewaardeerd en het beperkte aantal reizigers wat er wél is niet de bus uit jaagt.
Een enorm verschil met andere flexsystemen is juist dat de bestelBuzz vooralsnog vooral lijnen vervangt die toch al belbus waren. Dan is het verschil voor de reiziger veel minder groot, die moest immers altijd al bellen. En als voordeel heeft hij er nu nog eens bij dat dat bellen tot 20 minuten voor vertrek kan waar dat bij de belbussen minstens 60 minuten van tevoren moest. En hij wordt dan ook nog direct naar een halte met OV gebracht in plaats van de standaard slingerroute van de belbus af te moeten leggen.
Ik zie daarmee toch echt meer voor- dan nadelen aan de manier waarop het in DMG geregeld is.
Tevens is het Flex-OV systeem dusdanig duur dat als het wel goed gebruikt zou worden (Helemaal als Qbuzz later hele lijnen wil gaan vervangen met Bestelbuzz), dit ten koste zou gaan van goed openbaar vervoer op meerdere andere plekken in de regio.
Belbussen zijn relatief net zo duur als een flexbus, immers moet daar ook een bus voor klaar staan ergens voor het theoretische geval dat er zich voor elke lijn tegelijk een reiziger aandient.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de problemen met de bestelbuzz op concessiegrenzen zoals dat er in de avond en op zondag in eens niet meer van Heerjansdam naar Barendrecht gekomen kan worden.
bestelBuzz rijdt nieteens in de Drechtsteden, dus ook als je er wel de concessiegrens mee over had gekund zou er nogsteeds geen bus van Heerjansdam naar Barendrecht in de avonduren en op zondagen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Barendrecht (valt niet onder Drechtsteden maar onder de metropoolregio Rotterdam) en Heerjansdam vallen beiden buiten de DMG-concessie volgens mij dus waarom zou Qbuzz een verbinding verzorgen die compleet in een andere concessie ligt? Ze zouden dat geen eens mogen doen :lol:

Behalve dan de Buurtbuzz 717 maar die begint in Zwijndrecht wat wel DMG-gebied is maar Barendrecht en Heerjansdam horen dus officieel niet bij de concessie DMG... Volgens mij valt Heerjansdam onder de Hoeksche Waard (dus Connexion) en Barendrecht onder de RET (maar dat weet ik niet 100% zeker, lijkt me wel als het onder de metropoolregio Rotterdam valt)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Barendrecht ligt in de concessies Rotterdam Bus en Rotterdam Rail.

Heerjansdam is gemeente Zweinstein en dus DMG.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef: Heerjansdam is gemeente Zweinstein en dus DMG.
Voor die gemeente kan je beter de trein van perron 9 3/4 nemen. :lol:

Overigens zijn in Zutphen de reizigersaantallen flink toegenomen na het invoeren van flex in de avonden (waarbij er wel op een vast punt standaard wordt gereden, dus die situatie is ook niet helemaal 1:1 vergelijkbaar)
Ik heb geen onderschrift
DrechtBlub
Berichten: 1226
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef: Voor abonnementhouders snap ik 'm ja, daar zou hooguit een beperkte toeslag gerekend moeten worden. Net als ze feitelijk voor de bestelBuzz doen die immers een vaste ritprijs kent (maar daarvoor kan je in principe ook van Streefkerk naar Arkel reizen). Maar met een overstap op ander OV erbij is de bestelBuzz maar 20 cent duurder dan de normale bus als ik Arkel - Gorinchem en dan met OV verder als voorbeeld pak.
Zitten strikte afstandslimieten aan, Zo strikt in feite dat de prijs bijna altijd hoger is dan rechtstreeks rijden, en zo'n ritje met de bestelbuzz is helemaal vaak niet snel omdat die andere reizigers vaan ook nog moet oppikken elders niet direct aan jouw route. Als je bedenkt dat een dagelijkse gebruiker van het bestelbuzz systeem al snel op 50-100€ kosten per maand zou zitten bovenop z'n abbonoment is dat supplement (Die er dus niet is voor reizigers met een OV studentenkaart, alleen voor mensen met een Qbuzz abbonoment :') ) van 30€ nogsteeds een leuke 360€ extra per jaar die uit de zak van de passagier moet komen om dit allemaal te financieren, op z'n positiefst is dat dan nog.
Je zit hier appels met peren te vergelijken. Dat het in Helmond niet werkt kon je al zien aan de bezettingscijfers van de stadsdienst voor het flexOV er kwam, daarnaast is het daar al helemaal duur ten opzichte van het tarief voor een gemiddeld stadsritje.
Zelf ben ik ook geen voorstander van flexibel OV zoals Connexxion en dochters dat implementeren, als complete vervanging van reguliere lijnen op verbindingen waar in de spits best nog wat vraag was en waarbij niet bedacht wordt waarom een lijn onrendabel was.
Echter bij vervoerders die daadwerkelijk nagedacht hebben over een netwerk en dan het flexibele vervoer inzetten om de gaten te vullen op rustige tijden ben ik een stuk positiever. En precies dat heeft Qbuzz gedaan met een HOV-lijn dwars door de Alblasserwaard (388) met daarop aantakkende lijnen (78) of flexvervoer (bestelBuzz). Waarbij zelfs is gedacht aan de snelste reisroutes: Molenaarsgraaf heeft, voor de reizigers die niet in staat zijn te fietsen naar de N214, bijvoorbeeld een flexlijn naar Bleskensgraaf (snelste manier om met overstap naar Sliedrecht te komen), maar reizigers hoeven naar Knooppunt A27 niet om te reizen omdat ze dan een flexlijn de andere kant uit kunnen pakken. Op zo'n manier aansluitingen bieden krijg je met vaste belbuslijnen amper voor elkaar, naast dat je dan de relatief trage slingerroute door de dorpen moet afleggen in plaats van zoals nu direct naar een HOV-halte kunt reizen wat sneller is.
Belbussen zijn relatief net zo duur als een flexbus, immers moet daar ook een bus voor klaar staan ergens voor het theoretische geval dat er zich voor elke lijn tegelijk een reiziger aandient.
Een enorm verschil met andere flexsystemen is juist dat de bestelBuzz vooralsnog vooral lijnen vervangt die toch al belbus waren. Dan is het verschil voor de reiziger veel minder groot, die moest immers altijd al bellen. En als voordeel heeft hij er nu nog eens bij dat dat bellen tot 20 minuten voor vertrek kan waar dat bij de belbussen minstens 60 minuten van tevoren moest. En hij wordt dan ook nog direct naar een halte met OV gebracht in plaats van de standaard slingerroute van de belbus af te moeten leggen. Ik zie daarmee toch echt meer voor- dan nadelen aan de manier waarop het in DMG geregeld is.
De bezettingcijfers van de stadsdienst Helmond was circa 340 reizigers per dag over de 4 lijnen die opgeheven zijn samen. Dat is gedaalt naar rond de 80 reizigers per dag op de bestelbuzz, waar de meeste mensen die met een systeem-enquete aangeven eerder de stadslijnen te hebben gebruikt het systeem niet vaker dan één of twee keer hebben gebruikt omdat ze het als duur en onhandig ervaren, zelfs tegenover een 1*Uur rijdende stadsbus.

Op z'n niveau aansluitingen bieden krijg je minder voor elkaar met belbussen en/of een vaste bus, maar die vaste bus is wat mensen willen, niet een systeem dat als duur en onhandig word ervaren door reizigers. Maar daar valt het kostenplaatje ineens, waar er 8 busjes nodig waren op het ergste moment, staan er nu 20! Bestelbuzzen paraat om dat zelfde aantal reizigers te vervoeren (A). Ik wil niet heel ingewikkeld doen hoor, maar op het moment dat die bestelbuzz gebeld word voor 2 reizigers aan de tegengenstelde eindpunten van de route rijden er 2 bestelbuzzjes, en dat probleem hebben we ook gezien op andere plekken waar dit soort FlexOV systemen zijn ingevoerd, het is alleen bijna nooit een probleem omdat het in alle regios waar het is ingevoerd ten alle tijden veel minder gebruikt word dan verwacht was (texelhopper uitgezonderd, zoals ik al zei). Zoek de documenten van de pilot met FlexOV rond Oss maar eens op (Het eerste project van zijn soort, uit 1997 als ik het me niet vergis), de telcijfers van NhN het FlexOV, ook van voor dat Connexxion lijnen eruit ging halen die in de spits echt druk waren, die hebben in het begin ook al een paar spits en belbuslijntjes opgeheven en vervangen met FlexOV, de Cijfers in Helmond Stad. Het systeem Rond Oss is toen opgeheven na het feit dat het aantal ritten dat met de belbussen die het verving 70 ritten per dag in 13 ritjes per dag waren veranderd (Terwijl het systeem daar zelfs gratis was en dezelfde vooraf-beltijd had als de belbus), Het systeem in NhN vervoert nu dagelijks enkele passagiers in de hele regio, de buslijnen die het verving ook in het eerdere gebied hadden samen rond de 200 reizigers (in de eerste set schrappingen, dan heb ik het nog niet eens over wat er nu allemaal uit is geknipt aan redelijk drukke spitslijnen) en voor helmond heb ik de cijfers al gegeven. (Texelhopper uitgezonderd).

Je houd een systeem over wat qua kostendekking als het net zo goed gebruikt word als wat het vervangt véél duurder is, behalve als je reizigersaantallen heb zoals op lijn 72 van leerdam naar bazelbrug, niet gewild is door reizigers (ook al is het in theorie qua aansluitingen beter) en verschrikkelijk duur is (Zowel voor reizigers als vervoerder). Als reizigers liever 1*Uur een belbus hebben dan FlexOV zeg ik, geef ze 1*Uur een belbus en laat dat FlexOV primeur plaatje lekker in de garage staan.

En de belbussen reden hier vaak al geen slingerroutes, die reden dezelfde routes als het vaste OV in de regio, en die zijn toch zelf al aardig gestrekt.
Er ontstaan nog meer problemen als je je gaat bedenken dat mensen vanuit bleskensgraaf (kijkend naar de oudere cijfers) eigenlijk altijd naar winklerplein gaan in sliedrecht. Heel leuk, als je nu naar winklerplein wil komen vanaf bleskensgraaf op zaterdag (Wanneer er wél vast gereden werd voor nu) zondag en/of in de avond moet je met FlexOV vanuit je dorp naar de 388 die dan 1*Uur rijd (Op zondag) of 2*Uur rijd (Zaterdag/ma-zat avond) en vervolgens en tweede keer FlexOV pakken van Sliedrecht station NS naar winklerplein omdat er niks tussen die twee haltes rijd op die tijden. Dan is je reis ineens 2 keer zo duur, zijn er 2 overstappen bijgekomen, en moeten er 2 busjes voor je klaar staan in plaats van één. En dit is precies waar dit soort systemen op vast lopen, als je kijkt naar de data uit andere Flex-OV gebieden.

En om mezelf nog eens te herhalen:
Tevens is het Flex-OV systeem dusdanig duur dat als het wel goed gebruikt zou worden (Helemaal als Qbuzz later hele lijnen wil gaan vervangen met Bestelbuzz), dit ten koste zou gaan van goed openbaar vervoer op meerdere andere plekken in de regio.
Ik wil het nog even heel duidelijk maken dat Qbuzz al lang aan heeft gegeven naar iedereen in hun publieke promotievideos dat ze hier op den duur de landelijke lijntjes grotendeels tot compleet willen opheffen en vervangen door Bestelbuzz, en dan is de chaos wel echt compleet als die reizigers blijven.
bestelBuzz rijdt nieteens in de Drechtsteden, dus ook als je er wel de concessiegrens mee over had gekund zou er nogsteeds geen bus van Heerjansdam naar Barendrecht in de avonduren en op zondagen rijden.
Bestelbuzz rijd niet in de drechtsteden? Klopt, want er zijn 2 Flex-systemen hier in de regio, de 2e waar bijna niet over gesproken word is de deur-halte Taxi, die rijd in de hele regio met het zelfde tarief rijd als de Bestelbuzz maar weer niet in de abbonomenten word meegerekend. Reizigers in de avond/zondag vanaf heerjansdam naar zwijndrecht moetem hier mee naar zwijndrecht munnikendevel op lijn 2/22 en dan vanaf daar verder, en van/naar barendrecht is er niks over en zelfs via die andere route zijn ze nu door het ipv direct kunnen reizen 2 overstappen inclusief een treinritje en een totale reistijd die snel richting de +30-50 minuten gaat (Omdat de trein in de avond richting Dordrecht niet bepaald goed aansluit aansluit op lijn 22).

Maar wie weet uberhaupt van die deur-halte taxi af? Qbuzz zwijgt er bijna compleet over en je kan 'm alleen bellen via de klantenservice... Die niet meer open is in de avond, dus voor belbus 517 is het nu nóg duurder, veel langere reistijden en uren van te voren je rit bestellen als je later in de avond moet reizen. Hier word ik nou super enthousiast van, en ik neem aan de reizigers die dit nu aan het ontdekken zijn die er wel waren ook niet. -o-

Feit is: De Provincie wil Bestelbuzz, de vervoerder kan ik niet peilen en kwijnt nu al onder de kosten en moet de kosten op de reizigers afspelen en een deel van hun beloofde systeem eigenlijk gewoon bijna compleet niet publiceren, en de reizigers zijn er niet blij mee ten opzichte van wat er hier voor was, laat staan als Qbuzz hun plan gaat doorvoeren om de landelijke lijntjes deels verder te gaan schrappen over de komende jaren. Dit gaat de goede kant op zo, hier krijg je écht mensen het Ov mee in en behoud je de huidige reizigers.

Edit: oh boy, ik ben een beetje slaapdronken geloof ik, excuses voor de spelfouten.
Ik blub in het Drecht.
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Volgens mij kunnen we wel ongeveer concluderen dat "zomaar" een flex-bel-systeem eigenlijk niet aantrekkelijk is.
Wat wel goed werkt is een vaste bus met een flex-route 's avonds vanaf een station. Dat er dan ieder half uur, na aankomst van de trein, een vast busje een flexibele route rijdt. Werkt vooral in die kernen/wijken, waar de vervoersvraag 's avonds vooral "van station naar huis" is.

Vrij vertaald voor DMG:
een flex-systeem voor de Alblasserwaard in de avond werkt misschien wel, voorzover:
- er overdag wel vaste bussen hebben gereden
- er 's avonds ieder (half) uur 2 vaste busjes staan op twee centrale hubs, bijv. Meerkerk/A27 en Sliedrecht Station, die vandaar af het gehele tussenliggende gebied bedienen
- er gewoon het normale chipkaart tarief geldt (evt. met een kleine toeslag)
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Wat is er nou eigenlijk mis met een hoger tarief en lagere reizigercijfers op vraagafhankelijk vervoer? Het is een zwaar gesubsieerde vorm van vervoer. HOV haltes zijn vaak makkelijk met de fiets bereiken, maar het oude belbussysteem destimuleerde dit juist. Met SOV was het namelijk gratis om hiermee te reizen en anders bepaalde je misschien 10 of 20 cent, gezien je toch al instaptarief moest betalen omdat de meeste reizigers toch overstappen op trein/bus en dit opstaptarief sowieso al moeten betalen. Nu wordt er een meer realistische prijs gevraagd die goedkoop genoeg is om betaalbaar te blijven voor mensen die ècht niet anders kunnen en duur genoeg is om mensen te stimuleren de fiets te pakken.
Wat ik wel graag had gezien is deelfietsen op de haltes van 388 voor mensen die in een dorp in de molenwaard moeten zijn. Ook lijkt me juist het huidige, lijngebonden aspect onnodig. Ze hadden beter het texelhopper systeem kunnen overnemen, maar dat is dan weer lastiger in de reisplanners.
Roeland schreef:Volgens mij kunnen we wel ongeveer concluderen dat "zomaar" een flex-bel-systeem eigenlijk niet aantrekkelijk is.
Wat wel goed werkt is een vaste bus met een flex-route 's avonds vanaf een station. Dat er dan ieder half uur, na aankomst van de trein, een vast busje een flexibele route rijdt. Werkt vooral in die kernen/wijken, waar de vervoersvraag 's avonds vooral "van station naar huis" is.

Vrij vertaald voor DMG:
een flex-systeem voor de Alblasserwaard in de avond werkt misschien wel, voorzover:
- er overdag wel vaste bussen hebben gereden
- er 's avonds ieder (half) uur 2 vaste busjes staan op twee centrale hubs, bijv. Meerkerk/A27 en Sliedrecht Station, die vandaar af het gehele tussenliggende gebied bedienen
- er gewoon het normale chipkaart tarief geldt (evt. met een kleine toeslag)
Een hub-systeem is alleen handig voor stadsdiensten, maar als het gebied zo groot is als hier het geval is, wordt het veel te onbetrouwbaar. Je kan moeilijk ter plekke bepalen hoeveel bussen (en chaffeurs) er nodig zijn.
Ik heb geen onderschrift
DrechtBlub
Berichten: 1226
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

sirvinniei schreef:Wat is er nou eigenlijk mis met een hoger tarief en lagere reizigercijfers op vraagafhankelijk vervoer?
Om je vraag concreter te maken: "Wat is er nou eigenlijk mis met een systeem dat gepresenteerd word als een verbetering voor reizigers die reizigers zelf helemaal niet willen die tussen de 4/5 (Helmond) en 16/17 (NHN) reizigers het OV uit jaagt en daar ook nog eens een fikse prijsverhoging op gooit voor de reizigers die er van afhankelijk worden?"

Ik denk dat je je antwoord al hebt.
Roeland schreef:Volgens mij kunnen we wel ongeveer concluderen dat "zomaar" een flex-bel-systeem eigenlijk niet aantrekkelijk is.
Wat wel goed werkt is een vaste bus met een flex-route 's avonds vanaf een station. Dat er dan ieder half uur, na aankomst van de trein, een vast busje een flexibele route rijdt. Werkt vooral in die kernen/wijken, waar de vervoersvraag 's avonds vooral "van station naar huis" is.

Vrij vertaald voor DMG:
een flex-systeem voor de Alblasserwaard in de avond werkt misschien wel, voorzover:
- er overdag wel vaste bussen hebben gereden
- er 's avonds ieder (half) uur 2 vaste busjes staan op twee centrale hubs, bijv. Meerkerk/A27 en Sliedrecht Station, die vandaar af het gehele tussenliggende gebied bedienen
- er gewoon het normale chipkaart tarief geldt (evt. met een kleine toeslag)
Ik denk dat dit een prima oplossing kan zijn voor stadsdienst Gorinchem in de avond (Dan kan je immers met 2 busjes, die nu op lijn 1 zitten in de avond de hele stad bedienen en verstoot je dus niet meerdere wijken meer van OV in de avond zoals nu), maar dit concept werkt niet op de schaal van een hele regio, daar is het gebied te groot voor en dan zou je uiteindelijk alleen maar meer bussen inzetten dan wat het vervangt, wat precies het al bestaande probleem van dit type Flex systeem is, het kost véél meer busjes (en dus ook geld) om alles te laten rijden, tegenover zelfs vast rijden, laat staan een belbus in bijna alle gevallen. Een plek waar dit niet zo is vanwege dusdanig dunne bevolking hebben wij hier in de regio helemaal niet.
Ik blub in het Drecht.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Je herhaalt alleen wat ik al zeg: dat het voor minder reizigers zorgt, wat een positief iets is als de kosten voor dat vervoersmiddel toch al gigantisch zijn en de opbrengsten miniem. OV moet nooit de fiets vervangen.
Ik heb geen onderschrift
DrechtBlub
Berichten: 1226
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

sirvinniei schreef:Je herhaalt alleen wat ik al zeg: dat het voor minder reizigers zorgt, wat een positief iets is als de kosten voor dat vervoersmiddel toch al gigantisch zijn en de opbrengsten miniem. OV moet nooit de fiets vervangen.
Voordelen:
- In theorie extra reismogelijkheden voor reizigers

Nadelen:
- Onbetaalbaar; veel extra kosten voor reizigers omdat het veel duurder is per passagier ten opzichte van de oude oplossing; er moeten méér busjes rijden dan voorheen en meer busjes paraat staan. Deze kosten worden hier deels op de reiziger geschoven en komen deels uit investering die Qbuzz hier geforceerd door de provincie in heeft moeten steken. Reizigers die een OV studentenkaart hebben moeten er voor betalen aangezien het technisch geen OV is, mensen met een abbonoment zijn 360€ per jaar duurder uit als ze in één of beide richtingen met regelmaat flex-OV moeten gebruiken, laat staan ritten die meerdere keren Flex-OV in één rit nodig hebben (Zei het bestelbuzz en/of de halte-taxi waar abbonomenten helemaal niet op gelden, zoals nodig zou zijn om van/naar Heerjansdam te komen in de avond en op zondag).
- Ongewild door reizigers, Dit soort systemen worden massaal zelfs met de beste apps en mogelijkheden als onhandig ervaren en mensen vinden over het algemeen vaste reismogelijkheden (Zelfs met een belbus) interessanter.
- Het jaagt reizigers massaal het OV uit en zelfs dan is het niet goedkoper dan het laten rijden dan belbussen en/of ongeveer net zo duur wat betekend dat je uiteindelijk hetzelfde uitgeeft voor minder dan één derde (kijkend naar de andere systemen) het aantal reizigers wat er voorheen in zat. Hierdoor wordt het alleen maar nóg onrendabeler, óf het heeft zo veel afbraak gedaan aan het OV dat hele gebieden virtueel van OV ontstoten moeten worden zoals in NHN is gebeurd terwijl dat qua passagierspotentie helemaal niet nodig was.
- Grensoverschrijdende trajecten zoals heerjansdam-barendrecht, die aangezien heerjansdam grotendeels op rotterdam is gericht qua werkenden/scholieren niet geheel onbelangrijk is zijn onmogelijk, ontiegelijk duur en/of super lang.

Lijkt me een duidelijke berekening: Dit werkt niet. Dit weten we al sinds te proeven rond oss tussen 1997 en 2001 en toch kan de politiek en/of de vervoerder (afhankelijk van de regio) het maar niet loslaten dat dit ingevoerd moet worden.

Notitie:
- De Bestelbuzz vervangt geen trajecten die reëel zijn met de fiets in de meeste plekken en overige groepen die hier last van hebben reizen niet voor niks met het OV ipv een fiets. Dit zou alleen een argument kunnen zijn tegen de deur-halte taxi die niet echt geadverteerd word, waar niemand wat van weet en die nog duurder is dan de bestelbuzz en waar abbonomenten al helemaal niet op geleden en die qua reserveren nóg onhandiger is.
Ik blub in het Drecht.
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

https://www.rijnmond.nl/nieuws/176406/Q ... met-boetes

Verklaring van Qbuzz en de provincie over de problemen van de afgelopen weken. Denk zelf dat het wel goed komt, de afgelopen dagen dat ik de bus heb genomen reed het allemaal op tijd en voor het eerst zelfs te vroeg!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8923
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Het welbekende afschuiven van de verantwoordelijkheid komt weer. :X Vanochtend benadrukte mijn rijinstructeur nog dat de chaotische opstarten van Arriva nog erger waren in zowel 2003 als 2007.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Vooral 2003 was echt een puinzooi ja, met bussen die onderdelen verloren of de brug niet op kwamen ja.
In 2007 was vooral de stadsdienst in Dordrecht een puinzooi met enorme vertragingen, daar schijnt het nu juist mee te vallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

DrechtBlub schreef:
sirvinniei schreef:Je herhaalt alleen wat ik al zeg: dat het voor minder reizigers zorgt, wat een positief iets is als de kosten voor dat vervoersmiddel toch al gigantisch zijn en de opbrengsten miniem. OV moet nooit de fiets vervangen.
Voordelen:
- In theorie extra reismogelijkheden voor reizigers

Nadelen:
- Onbetaalbaar; veel extra kosten voor reizigers omdat het veel duurder is per passagier ten opzichte van de oude oplossing; er moeten méér busjes rijden dan voorheen en meer busjes paraat staan. Deze kosten worden hier deels op de reiziger geschoven en komen deels uit investering die Qbuzz hier geforceerd door de provincie in heeft moeten steken. Reizigers die een OV studentenkaart hebben moeten er voor betalen aangezien het technisch geen OV is, mensen met een abbonoment zijn 360€ per jaar duurder uit als ze in één of beide richtingen met regelmaat flex-OV moeten gebruiken, laat staan ritten die meerdere keren Flex-OV in één rit nodig hebben (Zei het bestelbuzz en/of de halte-taxi waar abbonomenten helemaal niet op gelden, zoals nodig zou zijn om van/naar Heerjansdam te komen in de avond en op zondag).
- Ongewild door reizigers, Dit soort systemen worden massaal zelfs met de beste apps en mogelijkheden als onhandig ervaren en mensen vinden over het algemeen vaste reismogelijkheden (Zelfs met een belbus) interessanter.
- Het jaagt reizigers massaal het OV uit en zelfs dan is het niet goedkoper dan het laten rijden dan belbussen en/of ongeveer net zo duur wat betekend dat je uiteindelijk hetzelfde uitgeeft voor minder dan één derde (kijkend naar de andere systemen) het aantal reizigers wat er voorheen in zat. Hierdoor wordt het alleen maar nóg onrendabeler, óf het heeft zo veel afbraak gedaan aan het OV dat hele gebieden virtueel van OV ontstoten moeten worden zoals in NHN is gebeurd terwijl dat qua passagierspotentie helemaal niet nodig was.
- Grensoverschrijdende trajecten zoals heerjansdam-barendrecht, die aangezien heerjansdam grotendeels op rotterdam is gericht qua werkenden/scholieren niet geheel onbelangrijk is zijn onmogelijk, ontiegelijk duur en/of super lang.

Lijkt me een duidelijke berekening: Dit werkt niet. Dit weten we al sinds te proeven rond oss tussen 1997 en 2001 en toch kan de politiek en/of de vervoerder (afhankelijk van de regio) het maar niet loslaten dat dit ingevoerd moet worden.

Notitie:
- De Bestelbuzz vervangt geen trajecten die reëel zijn met de fiets in de meeste plekken en overige groepen die hier last van hebben reizen niet voor niks met het OV ipv een fiets. Dit zou alleen een argument kunnen zijn tegen de deur-halte taxi die niet echt geadverteerd word, waar niemand wat van weet en die nog duurder is dan de bestelbuzz en waar abbonomenten al helemaal niet op geleden en die qua reserveren nóg onhandiger is.
-Ik hoor je steeds zeggen dat er meer busjes voor nodig zijn. Hoe weet je dat zo zeker? Weet je hoeveel bussen er nu klaar staan? Weet je hoeveel bussen er vroeger klaarstonden? Allemaal aannames.
Tuurlijk is het duurder, maar dat is ook gerechtvaardigd. OV kost nou eenmaal veel, zeker als het speciaal voor jou moet komen. De prijs is vergelijkbaar met veel andere flexsystemen waar GEEN klachten over zijn (bijv. overstapper)
-Letterlijk al het nieuwe is ongewild door reizigers. Dat iets ongewild is betekent niet dat je het niet moet doorvoeren. Iedereen wil graag (letterlijk) voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maar het is onbetaalbaar om iedereen (vrijwel) gratis naar huis te brengen op kosten van de belastingbetaler.
-Onzin, er is juist meer gecentraliseerd, waardoor er sterke frequente lijnen rijden (kijk naar de grote upgrade van de 388) in plaats van onrendabele belbusjes. De reizigerswinst van sterke lijnen is vele malen groter dan het verlies van maatwerk. Kijk maar naar Qliners en Qlink in Groningen en lijn 400. Daar zijn ook veel haltes geschrapt en is het aantal reizigers toch explosief toegenomen. Bij lijn 400 reden er nog aanvullend belbusjes voor Zoeterwoude, maar die bleken zo onpopulair te zijn dat ze uiteindelijk ook geschrapt worden. Mensen willen best een stuk naar een halte reizen als daar snelle en frequente bussen vertrekken.
-Daar rijden inderdaad geen bestelbuzzen. Zegt niks over het concept zelf.
-De meeste belangrijke haltes zijn 10 à 20 minuten fietsen van een dorp af. Bij meer dan 10 kilometer reizen betaal je trouwens uberhaupt al een met de gewone bus vergelijkbaar tarief
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten