Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik heb regelmatig gelijkop gefietst met lijn 120 tussen Utrecht Vredenburgviaduct Daalsesingel en Maarssen, pas na halte Muyskenweg ongeveer kun je op de fiets de bus niet meer bijhouden. Dus die conclusie van Wubbo had ik al lang eens getrokken
En daar snijd je niks af met de fiets trouwens ;)
Een tijd geleden fietste ik Utrecht-Amerongen met een grote groep, en zelfs daarmee hielden we lijn 50 redelijk bij. Dus zelfs een bus op een N-weg was niet veel sneller dan een langzame groep studenten die parallel fietsten.
Natuurlijk was de bus uiteindelijk sneller, maar door het vele stoppen hielden we een bus meestal wel voor ~10 haltes bij.
Vincent schreef:[........
Buiten dit, wordt er op de buurtbus lijnen 573 en 573 per deze week pin geaccepteerd.
Tot vorige week was pinnen nog onmogelijk op deze lijnen. Het was zelfs onmogelijk om een kaartje te kopen bij de chauffeur op de 573 omdat deze niet verstrekt waren aan de chauffeurs. De pin bon is tevens het vervoerbewijs. Of de oude - te stempelen - kaartjes er nu uit zijn en er dus volledig cashloos gereden wordt, durf ik op dit moment niet te zeggen. Ik kan het navragen.
Rij normaal gesproken zelf ook op de 573 (en 522) maar door vakantie en een kapotte auto nu even niet.
dnmw2705 schreef:Nee, check braaf uit. Viel mij alleen op dat ik dus maar 4 euro instaptarief had
Voor zover ik weet is dit gewoon het standaard tarief dat door ieder OV bedrijf wordt gehanteerd - op de NS na. Dat is dacht ik 20 euro zonder NS product en 10 euro met NS product. Het zou kunnen dat er in dit opzicht inmiddels iets is veranderd, maar daar ben ik niet van op de hoogte.
Vincent schreef:[........
Buiten dit, wordt er op de buurtbus lijnen 573 en 573 per deze week pin geaccepteerd.
Het gaat om de dubbele 573.
Voor zover ik weet is dit gewoon het standaard tarief dat door ieder OV bedrijf wordt gehanteerd - op de NS na. Dat is dacht ik 20 euro zonder NS product en 10 euro met NS product. Het zou kunnen dat er in dit opzicht inmiddels iets is veranderd, maar daar ben ik niet van op de hoogte.
Zijn ondertussen bij buslijnen al heel wat afwijkingen, zie bijvoorbeeld de tabellen onderaan deze pagina voor alle afwijkingen bij Connexxion: https://connexxion.nl/reiskosten/1250
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
4 euro is inderdaad de standaard inifee (heet dat nog zo?) in het stads- en streekvervoer, maar er zijn uitzonderingen, vooral op lijnen waar het rittarief makkelijk over die 4 euro heen gaat. De nachtlijnen van U-OV bijvoorbeeld (maar dus niet bij Syntus Utrecht, waar dezelfde tarieven op het nachtnet gelden).
En waarom de 55 (of 7) niet langs de Kardinaal de Jongweg stopt? Geen idee. Mijn beste gok is dat er daar normaal gesproken ook geen bussen naar centrum en CS halteren. Je maakt de loopafstand naar de vervallen haltes (Kleine Singel etc) er niet korter mee, en als de omleiding binnenkort is afgelopen stopt er alsnog niks meer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dnmw2705 schreef:Nee, check braaf uit. Viel mij alleen op dat ik dus maar 4 euro instaptarief had
Voor zover ik weet is dit gewoon het standaard tarief dat door ieder OV bedrijf wordt gehanteerd - op de NS na. Dat is dacht ik 20 euro zonder NS product en 10 euro met NS product. Het zou kunnen dat er in dit opzicht inmiddels iets is veranderd, maar daar ben ik niet van op de hoogte.
Zoals Suus en NVDW aangeven zijn er lijnen die al boven de 4 euro uitkomen qua instaptarief. Ik wist van CXX dat het in Zeeland soms 8 euro kost en dat U-OV in de nacht ook 8 euro instaptarief rekent. Vandaar mijn verbazing.
Overigens vraag ik mij dan ook wel eens af waarom lijnen zoals Syntus 50, (x)80, 107 of 120 geen hoger instaptarief hebben. Ik heb ooit Utrecht CS - Wageningen gedaan en dat kostte meer dan 7 euro.. In Doorn ga je over de 4 euro heen.. En veel reizigers gaan vaak nog door naar Leersum e.v.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Oeps . Zo zie je maar, niet met slaperige ogen dingen brabbelen. Gaat dus om de 573 en 575.
Suus schreef:
Zijn ondertussen bij buslijnen al heel wat afwijkingen, zie bijvoorbeeld de tabellen onderaan deze pagina voor alle afwijkingen bij Connexxion: https://connexxion.nl/reiskosten/1250
Dat wist ik nog niet, vandaar ook dat ik zei dat het mogelijk was veranderd. Sinds de tijd dat ik mij enorm had verdiept in het OVCK gebied, is er alweer een hoop veranderd dus. Krijg het ook niet allemaal meer mee, zeker omdat dit op regionaal niveau is waar ik niks mee te maken heb. Ook weer duidelijk :pos:
Over buurtbussen 573 en 575 gesproken; wanneer gaat die flatfare eens verdwijnen? Je moet een flink stuk reizen om die €1,80 eruit te halen. Ik geloof dat ik het er naar Heerewegen net uit haal, maar naar het centrum van Zeist is het gewoon echt duur.
Dat uitchecken is nu ook onzin. Je betaalt toch een vast tarief. Een enkele check-in waarbij direct het geld wordt afgeschreven zal wel weer te lastig zijn in het systeem.
Oja, hoe zit het nu met Bosch en Duin en buurtbus 575? Ik krijg telkens een ander verhaal te horen van de chauffeurs. De een zegt dat het te krap is, de ander weer te gevaarlijk en een enkeling heeft nog nooit gehoord van het buurtschap.
Een alledaagse gebeurtenis in Utrecht: een verdwaalde automobilist die vanaf de Sorbonnelaan de busbaan oprijdt, in plaats van de Archimedeslaan die hij had moeten hebben.
De knurft van vandaag kreeg het echter bijna voor elkaar om onder een Syntusbus terecht te komen. In een Opel Meriva, een soort Canta voor mensen van wie het rijbewijs nog niet door politie, CBR of bezorgde kleinkinderen is ingenomen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Utrechters verdwalen ook als ze niet in de auto zitten hoor.
Zo kwam ik afgelopen zondag een echtpaar uit Utrecht tegen op metrostation Blaak, die wilden naar Beurs maar werd niet wijs uit de plattegrond. Gelukkig stond er een groot bord met een routestrip naast, daar wees ik ze op en alles werd meteen duidelijker. Dacht ik, want ze stapten in de metro en bleven vervolgens zitten tot Eendrachtsplein?? Vervolgens stap ik uit bij Delfshaven, doe ik een snel boodschapje en neem ik weer de metro voor één halte naar Marconiplein. En wie staan daar bij het informatiebord achteraan het perron? Dat echtpaar uit Utrecht :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
nvdw schreef:De knurft van vandaag kreeg het echter bijna voor elkaar om onder een Syntusbus terecht te komen.
Ah dat was in dan vandaag blijkbaar... op de rotonde bij het verlaten van Scherpenzeel dook ook al een auto vlak voor de Syntusbus waar ik in zat. Al was die auto niet verdwaald, maar het scheelde maar een haartje of de bus was er bovenop geklapt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
nvdw schreef:En waarom de 55 (of 7) niet langs de Kardinaal de Jongweg stopt? Geen idee. Mijn beste gok is dat er daar normaal gesproken ook geen bussen naar centrum en CS halteren. Je maakt de loopafstand naar de vervallen haltes (Kleine Singel etc) er niet korter mee, en als de omleiding binnenkort is afgelopen stopt er alsnog niks meer.
Ik zie Juliusstraat toch wel als vervanger voor Eykmanplein, voor dat hoekje Tuinwijk daar.
Zat zojuist in de 1874.
Ooit geleerd dat dit lampje betekend dat je motor qua efficiëntie niet echt goed gaat. Geldt hetzelfde voor de bus of is het net als het grote oranje uitroepteken op het dashboard niet belangrijk?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Ik zie ze hier (Midden-Overijssel) tegenwoordig ook vaak genoeg met of dat motorlampje of dat Oranje uitroepteken rijden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dat oranje lampje en het motorstoringicoontje is inderdaad niet ernstig. Pas als 't vierkantje dat brandt rood is, is het een probleem. Emissiestoring is ook vervelend; dan heb je geen trekkracht.
dnmw2705 schreef:Zat zojuist in de 1874.
Ooit geleerd dat dit lampje betekend dat je motor qua efficiëntie niet echt goed gaat. Geldt hetzelfde voor de bus of is het net als het grote oranje uitroepteken op het dashboard niet belangrijk?
Rood = dood. Bij oranje kun je dus nog wel even doorrijden.
Nu het toch over storingen gaat, bij die Citeas is het soms ook zo dat de chauffeur de deuren wil sluiten, maar dat ze dan plots vlak voor het sluiten weer open gaan (met zo'n bel/piep/zoemer-geluid vanuit het dashboard) en dat de chauffeur de deuren dan weer moet sluiten. Waardoor komt dat dan?
Ik denk de klemsensor die ten onrechte iets denkt te voelen. Gebeurt ook wel eens met de Twentse Citea's, maar daar vliegt de deur gewoon weer open zonder melding. Kwestie van even opnieuw afstellen denk ik, het is niet iets was onregelmatig bij veel bussen voorkomt in elk geval.
In Amba's ook een voorkomend verschijnsel. Is inderdaad een sensor die zorgt dat de deur niet dicht kan als er nog iemand tussen staat. Als de deur net niet lekker in de sponning valt wordt die sensor geactiveerd en gaat de deur weer open. Mèt leuke zoemtoon natuurlijk, want een Amba zou geen Amba zijn zonder irritante zoemer voor alles :D
Ja dat is vreselijk irritant. Ik heb overigens wel het idee dat het probleem erger wordt als de bus iets scheef staat én dat het juist mínder wordt wanneer ik beide deuren gelijktijdig open i.p.v. alleen de achterdeur. Kan ook toeval zijn hoor, maar dit viel me op.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Bij een Volvo 8900 is het altijd een uitdaging om de voordeur dicht te krijgen als het hard waait en de wind er vol op staat grijpt de beveiliging dus in en schiet ie weer terug open