Dennistd had het over een lange kering. Waarschijnlijk via opstelterrein Zuid, zoals het uiteindelijk toch wel zal moeten als het station gerenoveerd is en de NZL twee middensporen krijgt. Het ongebruikte spoor van lijn 51 richting CS kan aan de oostkant van het station makkelijk aan de NZL worden gekoppeld, en aan de westkant met wat moeite en zand storten wel doorgetrokken worden naar het opstelterrein, maar of ze dat allemaal gaan doen voor een tijdelijke situatie...Wievank schreef:Het enige nadeel is dat als de 52 keert op de middelste twee sporen, je telkens een ander perron moet hebben als reiziger.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Een lange kering is normaal gesproken dat de volgende trein/metro binnenkomt, terwijl de vorige nog niet vertrokken is. Dat kan betekenen via een tailtrack/opstelterrein, maar met twee perronsporen is dat meestal gesproken gewoon aan het perron.
Om op een nuttige wijze via het opstelterrein te keren moet aan de westkant een extra viaduct over de Parnassusweg aangelegd worden, anders moet het stuk tussen het opstelterrein en station Zuid op enkelspoor plaatsvinden op zeer lage snelheid, wat het geheel alleen maar nog moeilijker inpasbaar maakt en veel extra tijd (en daarmee materieel) kost. Daarnaast vraagt dit nog meer infra op het deel waar juist de komende jaren ruimte nodig is vanwege één of ander klein verbouwinkje of zo.
Maar voorlopig heb ik nog nergens concrete plannen gezien om op korte termijn de infra op station Zuid aan te passen. Daarom verwacht ik eerder dag GVB gaat proberen om de kering op station Zuid met een minuut te verkorten al dan niet in combinatie met het korter plannen van de aankomst van de volgende metro korter op het vertrek van de vorige.
In alle gevallen komt er wel een ander probleem om de hoek kijken: het extra benodigde materieel. Een frequentieverhoging gaat namelijk niet zonder dat er minimaal één extra stel ingezet wordt. Nu al vallen er met grote regelmaat ritten op andere lijnen uit door een tekort aan inzetbaar materieel.
Om op een nuttige wijze via het opstelterrein te keren moet aan de westkant een extra viaduct over de Parnassusweg aangelegd worden, anders moet het stuk tussen het opstelterrein en station Zuid op enkelspoor plaatsvinden op zeer lage snelheid, wat het geheel alleen maar nog moeilijker inpasbaar maakt en veel extra tijd (en daarmee materieel) kost. Daarnaast vraagt dit nog meer infra op het deel waar juist de komende jaren ruimte nodig is vanwege één of ander klein verbouwinkje of zo.
Maar voorlopig heb ik nog nergens concrete plannen gezien om op korte termijn de infra op station Zuid aan te passen. Daarom verwacht ik eerder dag GVB gaat proberen om de kering op station Zuid met een minuut te verkorten al dan niet in combinatie met het korter plannen van de aankomst van de volgende metro korter op het vertrek van de vorige.
In alle gevallen komt er wel een ander probleem om de hoek kijken: het extra benodigde materieel. Een frequentieverhoging gaat namelijk niet zonder dat er minimaal één extra stel ingezet wordt. Nu al vallen er met grote regelmaat ritten op andere lijnen uit door een tekort aan inzetbaar materieel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nee, uiteraard niet. Ze hebben de ruimte tussen de metrosporen erg hard nodig om (waarschijnlijk) drie spoorbakken te bouwen, die het plafond van de nieuwe Brittenpassage gaan vormen en daarmee de basis voor het nieuwe metrostation zullen zijn.Caffer schreef:Het ongebruikte spoor van lijn 51 richting CS kan aan de oostkant van het station makkelijk aan de NZL worden gekoppeld, en aan de westkant met wat moeite en zand storten wel doorgetrokken worden naar het opstelterrein, maar of ze dat allemaal gaan doen voor een tijdelijke situatie...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het in de 'definitieve' toestand brengen van het metrostation Zuid zal niet eerder gebeuren dan 2024. Aldus tabel 1 op pagina 18 van dit document (pdf). Dat betekent dus ook dat 'lang keren' op Zuid pas vanaf die datum werkelijkheid zal worden.
En dat zit dus allemaal verweven inde clusterfuck het project Zuidasdok, waarmee het - gelet op de recente berichtgeving - niet onaannemelijk is dat de vroegste opleverdatum nog wat verder in de toekomst verschuift.
Maar goed, mocht de nood écht aan de man zijn en 12 metro's per uur tegen 2024 niet meer voldoende zijn, dan valt er vast wel weer een noodverbandje te plakken.
En dat zit dus allemaal verweven in
Maar goed, mocht de nood écht aan de man zijn en 12 metro's per uur tegen 2024 niet meer voldoende zijn, dan valt er vast wel weer een noodverbandje te plakken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Andere optie kan natuurlijk zijn om bij aankomst al een metrobestuurder klaar te hebben staan bij de achterzijde, zodat binnen een minuut gekeerd kan worden. Nu staat ie er zeker een paar minuten geloof ik.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Toen ik vanochtend aankwam met de M52 op Zuid reed deze met 2 minuten weer terug naar Noord.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ah, ik heb altijd gedacht dat een lange kering inhield dat er een aparte uitstaphalte/perron was. Een eenvoudige manier om hogere frequencies mogelijk te maken lijkt me om een "wachtstation" in te stellen net ten oosten van station Zuid, dat als "safe haven" kan dienen als het keerspoor bezet is. Een noodperronnetje waarlangs standaard kort gestopt wordt, met een nooduitgang aan de Beethovenstraat, zou voldoende moeten zijn lijkt me.Wievank schreef:Een lange kering is normaal gesproken dat de volgende trein/metro binnenkomt, terwijl de vorige nog niet vertrokken is. Dat kan betekenen via een tailtrack/opstelterrein, maar met twee perronsporen is dat meestal gesproken gewoon aan het perron.
Viel me trouwens op dat de nieuwe CAF voor de Vlaamse trambedrijven wel erg lijkt op de Amsterdamse:
Is deze van de 15G afgeleid of is dit gewoon de nieuwe standaardneus voor de Urbos?
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als er nu 10 per uur rijden met een kering van 2 minuten, kun je 10 minuten winnen door hier een kering van 1 minuut van te maken. En laat dat nou precies de tijd zijn die twee metro's per uur kosten bij een frequentie van 12 per uur.n-evo schreef:Toen ik vanochtend aankwam met de M52 op Zuid reed deze met 2 minuten weer terug naar Noord.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Beetje jammer.Caffer schreef:Viel me trouwens op dat de nieuwe CAF voor de Vlaamse trambedrijven wel erg lijkt op de Amsterdamse:
Is deze van de 15G afgeleid of is dit gewoon de nieuwe standaardneus voor de Urbos?
Het zal me niet verbazen als Amsterdam weer een aangepast design wou met betere zichtbaarheid t.o.v. het standaard design. De vorige Urbos heeft een veel plattere kop met een voorruit dat niet rond gaat. Ook is afscheiding tussen het voorruit en zijruit daarvan veel dikker. Hebben ze destijds ook van Siemens gevraagd met de Combino. Uiteindelijk is de Amsterdamse Combino de nieuwe standaard geworden. En wat hier speelt, speelt grotendeels ook in de Vlaamse tramsteden (of nog erger).
Het valt me vooral op dat alle nieuwe Belgische trams (zowel van De Lijn als MIVB) nog spiegels hebben. In Nederland heeft geen een nieuwe tram dat meer.
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 09 jun 2019, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Klinkt als een waarschijnlijk scenario :Y
Zou inderdaad jammer zijn als dat leuke 15G-ontwerp straks overal rondrijdt, hoewel er van diversiteit in de materieelbranch toch al weinig sprake meer is. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als over een jaar of 10 de eerste van die modulaire standaard-lagevloertrams op leeftijd raken, en er honderden exact gelijke trams buiten dienst gesteld worden. De handel in tweedehands trams zal dan wel weer flink op gang komen.
Die spiegels zouden maar zo eens verplicht kunnen zijn in België. Overbodig (geraakte) veiligheidseisen geschrapt krijgen is geloof ik niet bepaald makkelijk daar
Zou inderdaad jammer zijn als dat leuke 15G-ontwerp straks overal rondrijdt, hoewel er van diversiteit in de materieelbranch toch al weinig sprake meer is. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als over een jaar of 10 de eerste van die modulaire standaard-lagevloertrams op leeftijd raken, en er honderden exact gelijke trams buiten dienst gesteld worden. De handel in tweedehands trams zal dan wel weer flink op gang komen.
Die spiegels zouden maar zo eens verplicht kunnen zijn in België. Overbodig (geraakte) veiligheidseisen geschrapt krijgen is geloof ik niet bepaald makkelijk daar
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Is het niet vooral spannend of de Combinio's überhaupt die 30 jaar levensduur gaan redden? En zo ja tegen welke prijs en hoe. Laat staan of ze nog geschikt zijn voor een tweede leven elders.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ze gaan ondertussen al ruim 15 jaar mee, de rest gaan ze ook wel halen.n-evo schreef:Is het niet vooral spannend of de Combinio's überhaupt die 30 jaar levensduur gaan redden? En zo ja tegen welke prijs en hoe. Laat staan of ze nog geschikt zijn voor een tweede leven elders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik dacht dat met name de constructie en sterke roestvorming (die onlangs voor miljoenen aan extra onderhoud veroorzaakte) de verwachtte levensduur van de Combino's drukte. Of zijn beiden problemen inmiddels helemaal opgelost? Dat zou mooi zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Problemen uit de begintijd met de constructie zijn inmiddels opgelost. Hoe het met de roestproblemen staat weet ik niet, maar twee jaar geleden werd wel gemeld dat GVB daar in ieder geval extra geld voor reserveerde. Dat doet vermoeden dat de problemen in ieder geval worden aangepakt.
Wat dat voor impact op de uiteindelijke levensduur heeft: geen idee.
Wat dat voor impact op de uiteindelijke levensduur heeft: geen idee.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Thnx voor de toelichting!
-
- Berichten: 6424
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Veel Combino's schijnen nu na zo'n 15 jaar in een bijzonder slechte staat te verkeren en kunnen op deze manier niet al te lang meer mee (tenzij het ingrijpend wordt aangepakt), hoorde ik laatst; rottende vloeren, daklekkage, dat soort dingen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Om gelijk maar de volgende generatie tramproblematiek af te trappen: is het iemand anders al opgevallen dat de 15G wel erg piept in de bochten? Op dat youtube-filmpje van de testrit is in elke bocht luid gepiep te horen, en na het bekijken van wat video's van urbossen in andere steden vrees ik toch dat het een standaard-eigenschap van dit tramtype is -o-
De combino's hadden dit probleem in het begin ook. Hoe is dat eigenlijk verholpen?
De combino's hadden dit probleem in het begin ook. Hoe is dat eigenlijk verholpen?
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nooit geweten dat het zo werkte.Suus schreef:Ze gaan ondertussen al ruim 15 jaar mee, de rest gaan ze ook wel halen.
Zoiets begreep ik ook, vandaar m'n vraag.STF schreef:Veel Combino's schijnen nu na zo'n 15 jaar in een bijzonder slechte staat te verkeren en kunnen op deze manier niet al te lang meer mee (tenzij het ingrijpend wordt aangepakt), hoorde ik laatst; rottende vloeren, daklekkage, dat soort dingen.
Dat viel mij ook op, maar het is mogelijk toe te schrijven aan de opname. Telefoonmicrofoons kunnen erg gevoelig zijn, helemaal bij schelle tonen.Caffer schreef:Om gelijk maar de volgende generatie tramproblematiek af te trappen: is het iemand anders al opgevallen dat de 15G wel erg piept in de bochten? Op dat youtube-filmpje van de testrit is in elke bocht luid gepiep te horen, en na het bekijken van wat video's van urbossen in andere steden vrees ik toch dat het een standaard-eigenschap van dit tramtype is -o-
De combino's hadden dit probleem in het begin ook. Hoe is dat eigenlijk verholpen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Daar dacht ik eerst ook aan, vooral omdat de video gemaakt is op het stilste moment van de nacht, maar het gepiep is te horen op bijna elke opname van een urbos die door een boog gaat.n-evo schreef:Dat viel mij ook op, maar het is mogelijk toe te schrijven aan de opname. Telefoonmicrofoons kunnen erg gevoelig zijn, helemaal bij schelle tonen.
Edit: het lijkt er op dat ik een paar ongelukkige opnames te pakken had, ze piepen lang niet altijd.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat sluit aan op wat ik zeg toch? Je zult het in het echt moeten ervaren en niet via een opname.Caffer schreef:... maar het gepiep is te horen op bijna elke opname van een urbos die door een boog gaat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Niet elke camera versterkt pieptonen. En belangrijker, als er geen gepiep is kan er ook niks versterkt worden. Als je kijkt naar opnames van combino's (na hun tripje terug naar Duitsland, waar het piepen in de bochten is verholpen) hoor je helemaal geen gepiep. Alleen het karakteristieke brommende gebonk waar combino's zo berucht om zijn.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Met m'n iPhone XS merk ik ook dat schelle tonen vaak nóg scheller worden. De meeste filmpjes op YouTube van trams zullen niet met professionele apparatuur opgenomen zijn. Lijkt me tenminste.
Wat betreft de Combino's: die hoor ik hier ook. Altijd al gedaan. Thuis weet ik precies wanneer een tram afslaat richting de remise, zelfs met de ramen dicht in een volledig geïsoleerde woning. Maar goed, dat hoort er bij. :D Zelfde geldt voor de Citadis in Rotterdam. Zelfs de gelede trams van tram 5, 19 en 24 kunnen aardig wat hoge tonen produceren in een knullige bocht, al is het over het algemeen stuk minder dan bij de Combino. Maar goed, die hebben ook bewegende draaistellen.
Ik vind het in ieder geval lastig in te schatten zo op een filmpje, helemaal omdat het meeste beeldmateriaal van de 15G tot nu toe vrij amateuristisch is. Ik hoop natuurlijk van harte dat het in het echt niet zó erg is. :?
Wat betreft de Combino's: die hoor ik hier ook. Altijd al gedaan. Thuis weet ik precies wanneer een tram afslaat richting de remise, zelfs met de ramen dicht in een volledig geïsoleerde woning. Maar goed, dat hoort er bij. :D Zelfde geldt voor de Citadis in Rotterdam. Zelfs de gelede trams van tram 5, 19 en 24 kunnen aardig wat hoge tonen produceren in een knullige bocht, al is het over het algemeen stuk minder dan bij de Combino. Maar goed, die hebben ook bewegende draaistellen.
Ik vind het in ieder geval lastig in te schatten zo op een filmpje, helemaal omdat het meeste beeldmateriaal van de 15G tot nu toe vrij amateuristisch is. Ik hoop natuurlijk van harte dat het in het echt niet zó erg is. :?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Provincie NH wil doortrekking van NZL naar Zaanstad en Purmerend.....
https://www.parool.nl/amsterdam/provinc ... ~b5b9593d/
https://www.parool.nl/amsterdam/provinc ... ~b5b9593d/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
@n-evo Het verschilt inderdaad ook wel erg per bocht. Heb het idee dat combino's meestal geen hoge tonen produceren (wel dat lage geluid, alsof er een draak wakker wordt) terwijl die urbossen in bijna elke video wel wat gepiep lieten horen, maar we zullen het inderdaad in het echt moeten zien om er meer over te kunnen zeggen. Ik denk (en hoop) ook dat het meevalt.
fred1954 schreef:Provincie NH wil doortrekking van NZL naar Zaanstad en Purmerend.....
We kunnen er niet meer Onderuit
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 53 gasten