Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 963
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Zijn er iedere zaterdag tot eind augustus festivals of evenementen op de Blaak waardoor lijn 47 doorgetrokken wordt tot Oostplein?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Volgens de dienstregeling op de site van de RET wordt lijn 47 alleen aanstaande zaterdag gewijzigd, de zaterdagen in augustus niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat is blijkbaar alleen deze week, om duistere reden zijn er deze zomer 3 vakantiedienstregelingen in omloop.Suus schreef:Net zoals zomer vorig jaar heeft de B-lijn weer de tijd van haar leven. En mag in plaats van de A-lijn naar Pernis rijden, en richting oost is er als de B-lijn rijdt maar liefst 8 minuten geen metro geweest, dus superpopulair bij de reizigers.
Week 30: B in de spits naar Pernis, overdag naar Schiedam, 2/8/5 interval richting Oost.
Week 31: B gehele dag naar Pernis, 4/5/6 interval richting Oost.
Week 32 t/m 35: A in de spits naar Pernis, overdag naar Schiedam, 5/5/5 interval richting Oost (vanwege werkzaamheden tot Kralingse Zoom).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Week 32 t/m 35 tevens lijn B leeg door over de Hoekse lijn, waarbij lijn A en B omwisselen tussen de spits en daluren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
RET meldt vandaag een gebrek aan dienstvaardige bussen te hebben. Ik zie op een aantal knooppunten echter geen uitval voorbij komen, dus waar het precies heerst weet ik nog niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Hoop bussen beginnen aardig op te raken merk ik, er treden steeds meer mankementen op. Het ergst zijn die MAN bussen(ex-qbuzz) uit de 1000 series, deze hebben standaard al een hoog uitvalspercentage, de 200 series Citaro's hebben slechte remmen en de 300 series hebben moeite met hellingen als de airco aan staat.Suus schreef:RET meldt vandaag een gebrek aan dienstvaardige bussen te hebben. Ik zie op een aantal knooppunten echter geen uitval voorbij komen, dus waar het precies heerst weet ik nog niet.
Afgelopen donderdag middag op de terugweg zag ik op de 69 een bus uit de 300 series en die kwam amper het viaduct op bij de waalhaven, mijn e-bike had er minder moeite mee .
Wees gerust, in december stromen de eerste nieuwe bussen in. Elektrisch(14xx serie) en Hybrides(12xx serie) gevolgd door de laatste Diesels (11xx serie)
Mocht dit problemen voor die tijd opleveren door een te kort aan dienstvaardige wagens, zal de RET wel bussen voor tijdelijk inhuren. Nou gaat eind september de hoekse metrolijn rijden, wellicht worden een aantal van die wagens ingezet voor tijdelijk op het normale busnet...
@Suus, hebt u ook een bron van dat bericht?
We zullen iig gaan zien. :)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Kunnen de nieuwe bussen niet eerder worden ingezet ?
En hoezo wordt de 1300-serie overgeslagen, geen scheiding in de nummering tussen R-net en RET Hybrides ?
En hoezo wordt de 1300-serie overgeslagen, geen scheiding in de nummering tussen R-net en RET Hybrides ?
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Naar mijn vermoeden denk ik dat de 1200 serie in de toekomst verder door kan lopen en zouden de 1200 en 1300 wagens hybrides zijn en de 1400 en toekomstige 1500 series elektrisch zijn.MetroRET schreef:Kunnen de nieuwe bussen niet eerder worden ingezet ?
En hoezo wordt de 1300-serie overgeslagen, geen scheiding in de nummering tussen R-net en RET Hybrides ?
Ook zou er idd een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen r-net en de gewone wagens.
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat met af is gestapt van 3 cijferige nummers en net als in het streekvervoer 4 cijferige wagennummers.
Eigenlijk is in 2012 hier al een begin aan gemaakt door de overname van de wagens van Q-buzz die hun oorspronkelijke 4 cijferige nummers hebben behouden wat ook de meest handige keuze was gezien men dat niet hoefde aan te passen.
Wat ik niet helemaal snap zijn die 2 waterstofbussen van Van Hool(406 en 407), die zijn vrij recent, maar men is met VDL in zee gegaan voor de nieuwe wagens. Wat ik me afvraag, is het niet een beetje onrendabel om deze 2 bussen in dienst te houden?
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Is eigenlijk bekend hoeveel van de 103 stuks R-NET worden en hoeveel in de reguliere RET-kleurstelling komen ?
En wordt dan de reguliere R-NET kleurstelling gekozen of de versie, zoals bij de metro ?
En wordt dan de reguliere R-NET kleurstelling gekozen of de versie, zoals bij de metro ?
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat eerste is mij niet bekend. En ik denk dat ze voor de oorspronkelijke R-net kleurstelling zullen gaan net als de rest in het land.
Dat de metro's hierin afwijken heeft te maken dat men de uitstraling van de metro wilde behouden.
Dat de metro's hierin afwijken heeft te maken dat men de uitstraling van de metro wilde behouden.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
-
- Berichten: 963
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Als er een tekort aan bussen dreigt, zet RET gewoon oude 900'er Den Oudsten bussen in. 901,940 en 943 rijden ook nog steeds vrolijk hun rondes in Rotterdam en omstreken. Is het uitgesloten dat de witte Den Oudsten calamiteiten bussen de dienstregeling opkomen als er een groot tekort dreigt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Weet iemand wat de nut is van bus 707 Kralingse zoom naar Oostplein v.v.?
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Het bedienen van de opgeheven haltes van lijn 7 op de Oudedijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
OW, grappig dat hij dan naar Kralingse Zoom gaat. Toch bedanktMetroRET schreef:Het bedienen van de opgeheven haltes van lijn 7 op de Oudedijk.
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Die worden al reeds ingezet op tram/metro vervangende lijnen (niet de Hoekse lijn)BusFreakRotterdam schreef:Als er een tekort aan bussen dreigt, zet RET gewoon oude 900'er Den Oudsten bussen in. 901,940 en 943 rijden ook nog steeds vrolijk hun rondes in Rotterdam en omstreken. Is het uitgesloten dat de witte Den Oudsten calamiteiten bussen de dienstregeling opkomen als er een groot tekort dreigt?
Fietste ik 2 uurtjes geleden ongeveer naar huis op mijn fijne elektrische fiets en tot mijn verrassing zag ik een RET bus staan met pannen daarzo in de Waalhaven.
Betrof de 305 en daar kwam rook vanuit het motor compartiment, betrof een water lekkage... Stond een service busje van de RET bij EN van de ANWB wegenwacht :o
De zoveelste uitvaller alweer. Monteurs hebben het nu extra zwaar vrees ik...
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Keren bij de Burgemeester Oudlaan gaat wat lastig, de keerlus is deels onverhard.Gideon schreef:OW, grappig dat hij dan naar Kralingse Zoom gaat. Toch bedanktMetroRET schreef:Het bedienen van de opgeheven haltes van lijn 7 op de Oudedijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Voor wat betreft de 50 wagens van het huidig wagenpark die in de overgangsperiode (jaren 2020 en 2021) nog worden ingezet: Is het al bekend van welk type deze 50 laatste zullen zijn? M.a.w., gaan de MAN'nen er eerst allemaal uit of eerst de Citaro's? Of blijven er bij wijze van spreken 25 van elk?
Ik heb wel eens gelezen dat de RET niet heel erg dol is op de MAN-bussen, maar of dit daadwerkelijk een rol gaat spelen vraag ik me af. Op de streeklijnen prefereer ik de MAN-bussen.
Ik heb wel eens gelezen dat de RET niet heel erg dol is op de MAN-bussen, maar of dit daadwerkelijk een rol gaat spelen vraag ik me af. Op de streeklijnen prefereer ik de MAN-bussen.
-
- Berichten: 963
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
900 & 1000 serie gaan er als eerste uit bij RET na december.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Duidelijk. Toch jammer dat de MAN'nen helemaal verdwijnen, het zijn door de hoge stoelen erg comfortabele bussen. Maar zoals eerder genoemd toch ook met een aantal gebreken, valt me op dat er ook vaak deurstoringen zijn, deuren die niet goed openen en sluiten enz.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Over het algemeen vind ik de bussen van MAN comfortabeler dan de concurrenten. De Lion City's van de HTM vind ik ook veel beter dan de Citaro's van de RET. Veel meer beenruimte, betere stoelen waar je niet uitglijdt en de extra achterdeur is gewoon uitstekend voor drukke lijnen.
De nieuwe CITEA's beloven al veel goed te maken alleen wel weer jammer dat er weer niet gekozen is voor een extra achterdeur of de geleden variant voor drukke lijnen.
De nieuwe CITEA's beloven al veel goed te maken alleen wel weer jammer dat er weer niet gekozen is voor een extra achterdeur of de geleden variant voor drukke lijnen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
En ik neem aan de 200 serie ook? Zover ik begrijp zijn dat Euro V bussen, en moeten de bussen vanaf december minimaal aan de EEV norm voldoen. De 300 serie zou wel aan de EEV norm voldoen, dus die zullen dan de komende 2 jaar op moeten vangen tot de volgende lichting elektrische bussen er is (en daarna blijven er enkele als reserve achter).BusFreakRotterdam schreef:900 & 1000 serie gaan er als eerste uit bij RET na december.
-
- Berichten: 963
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
200 serie gaat de 900 serie vervangen voor metro- en tramvervangend vervoer en calamiteiten.Bemined schreef:En ik neem aan de 200 serie ook? Zover ik begrijp zijn dat Euro V bussen, en moeten de bussen vanaf december minimaal aan de EEV norm voldoen. De 300 serie zou wel aan de EEV norm voldoen, dus die zullen dan de komende 2 jaar op moeten vangen tot de volgende lichting elektrische bussen er is (en daarna blijven er enkele als reserve achter).BusFreakRotterdam schreef:900 & 1000 serie gaan er als eerste uit bij RET na december.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Is er naast de bekende elektrische lijnen, al bekend waar elke busserie ingezet zal gaan worden ?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Er gaan in ieder geval hybride bussen rijden op de R-NET-lijnen die vanaf Rodenrijs Metro rijden, terwijl ik die lijnen juist wel geschikt had geacht voor de inzet van de dieselbussen.
Dan voorspel ik in ieder geval voor de dieselbussen inzet op lijn 126 en diverse lijnen die van/naar Kralingse Zoom rijden.
Dan voorspel ik in ieder geval voor de dieselbussen inzet op lijn 126 en diverse lijnen die van/naar Kralingse Zoom rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Worden vanaf maandag de 900'en weer ingezet tussen Klz en Cpb?
PSA: Links gaan, rechts staan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten