Vertel er vooral niet bij dat dit de doorgetrokken middenstreep is en niet het budgetAlargule schreef:Wij gaan niet overschrijden.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ah, ik dacht dat het over die 100 km/u ging :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Halen die trams dat uberhaupt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nee. Die hebben 70 als maximale snelheid. Dat is nog net acceptabel bij rijden op zicht en komt eigenlijk alleen voor op stukken waar geen kruisingen met overig verkeer plaatsvinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6424
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Bij gekoppelde trams werkt de drukknop van deur 1 in het achterste stel niet aan de buitenzijde, wel aan de binnenzijde, dus het is een extra uitstapdeur maar dan wel zonder klaphekje er voor.Mdk schreef:Betekent dat ook een conducteur in beide stellen? En hoe wordt het gebruik van de voorste deur bij het achterste stel gecheckt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Snappen de reizigers dat?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wel als er vaste setjes van twee trams gemaakt worden en ook de bestickering wordt aangepast. Lijkt me.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De frequentie gaat omlaag van 4 naar 6,7 (raar getal?) minuut in de ochtendspits. Staat in het vervoersplan van 2020. Waarschijnlijk hebben ze daarom genoeg Combino's. Pas later wordt die frequentie weer opgeschroefd.Meltrain schreef:Interessant.
Wel bijzonder dat er met Combino's gereden gaat worden, want ik dacht dat (onder andere) hiervoor de Urbossen waren aangeschaft? Daarnaast: zijn er wel voldoende Combino's met ATB beschikbaar hiervoor?
Wat betreft de 15G: de Amstelveenlijn is qua verbouwing klaar Q1/Q2 2020. Toch wordt de 25 pas eind 2020 in gebruik genomen van wat ik begrijp. Dat is een testperiode van een half jaar of zelfs langer op een bestaand traject. Dat is nogal opvallend, want de 5 en 6 konden na de grote zomeractie direct weer rijden. Die hadden geen testperiode van ruim een half jaar nodig. Ik heb het idee dat de levering van 15G-trams de bottleneck is, want pas ergens in 2022 verwachten ze alle 63 voertuigen te hebben.
Heel eerlijk gezegd had het mij het meest logisch geleken dat tram 26 overging op de 15G. De Combino's kunnen vervolgens, inclusief conducteur, doorgeschoven worden naar de 19 en/of 24.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 19 nov 2019, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
6,7 = 9 trams per uur, dus dubbel 18 trams per uur. Waarmee de frequentie weliswaar omlaag gaat, maar het totaal aantal voertuigen omhoog, van 15 naar 18.n-evo schreef: De frequentie gaat omlaag van 4 naar 6,7 (raar geta?l) minuut in de ochtendspit.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zouden ze de technische reserve gebruiken? Ze halen in ieder geval dan 3 extra Combino's ergens vandaan. Op Wikipedia lees ik dat er 21 Combino's zijn die geschikt zijn voor de 26.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De achterste hoeft toch geen extra beveiligingssysteem te hebben lijkt me, die doet gewoon mee met wat de voorste doet. Wordt natuurlijk wat anders als je ze kont aan kont koppelt om zo een tweerichtings-setje te krijgen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er staat mij iets van mij dat ook de tweede tram dat beveiligingssysteem moet hebben, anders wordt die niet aangemeld en springen de seinen op rood. Hoe dan ook lijkt het geen probleem te zijn, er zijn immers genoeg Combino's met die hardware aan boord. Het laatste wat je zegt kan sowieso niet want je zit dan met twee trams die de deuren aan verschillende kanten hebben.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat laatste is wel een puntje ja, ik verkeerde in de veronderstelling dat ze wel aan beide kanten deuren hadden. Op deze manier is het in Düsseldorf gedaan namelijk twee jaar terug of zo, toen een lijn tijdelijk ingekort was en daardoor de keerlus onbereikbaar was.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Daar ging ik eigenlijk ook vanuit, vooral omdat de 15G zonder conducteurszetel niet compatibel is met de meeste tramlijnen.n-evo schreef:Heel eerlijk gezegd had het mij het meest logisch geleken dat tram 26 overging op de 15G. De Combino's kunnen vervolgens, inclusief conducteur, doorgeschoven worden naar de 19 en/of 24.
Wat nu het plan lijkt te zijn (15G gemengd op alle lijnen, 25 met 15G en 26 (met conducteur) met combino) leidt tot 3 verschillende instapregimes die ook nog eens deels door elkaar voorkomen.
Namelijk:
-Losse tram met conducteur (2 instapdeuren), stadsnet
-2 gekoppelde trams met conducteur (2 instapdeuren in de voorste tram, maar slechts 1 in de tweede tram), IJtram
-Losse (stadsnet) of gekoppelde (Amsteltram) trams zonder conducteur (open instapregime)
Op de meeste lijnen is het dan dus maar afwachten wat er voorgereden komt en waar je mag instappen. Niet-Amsterdammers snappen al niks van instapdeuren en klaphekjes nu ze op specifieke lijnen gebruikt worden, dus als straks alles door mekaar heenrijdt wordt dat helemaal een feest :')
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat ze nu met Combino's op de 26 blijven rijden lijkt mij dus bittere noodzaak en hoeft geen permanente situatie te zijn. Alleen dat vasthouden aan die conducteur is wel moeilijk doen. Anderzijds oogt standaard met lege servicebalies rijden ook een beetje typisch. Kortom, niks komt als echt ideaal over op me.
Voor tram 5 en 25 hebben ze maximaal 42 15G-trams nodig blijkt uit documenten. Dus de hele situatie dat je nog 21 tweerichtingstrams over hebt voor een net dat verder van keerlussen is voorzien én vrijwel overal een conducteur heeft is een beetje een rare. Dan is tram 26 wel een mooi afgescheiden lijntje om later die 21 15G-trams op te dumpen. Uiteindelijk zijn daar toch meer trams nodig voor de toename in drukte en de verlenging naar Strandeiland via Centrumeiland. Het zal mij niet verbazen als uiteindelijk die 15G's alsnog op de 26 belanden wanneer ze allemaal afgeleverd zijn en de Combino's naar de 19 en 24 verdwijnen.
Maar ja, GVB works in mysterious ways.
Voor tram 5 en 25 hebben ze maximaal 42 15G-trams nodig blijkt uit documenten. Dus de hele situatie dat je nog 21 tweerichtingstrams over hebt voor een net dat verder van keerlussen is voorzien én vrijwel overal een conducteur heeft is een beetje een rare. Dan is tram 26 wel een mooi afgescheiden lijntje om later die 21 15G-trams op te dumpen. Uiteindelijk zijn daar toch meer trams nodig voor de toename in drukte en de verlenging naar Strandeiland via Centrumeiland. Het zal mij niet verbazen als uiteindelijk die 15G's alsnog op de 26 belanden wanneer ze allemaal afgeleverd zijn en de Combino's naar de 19 en 24 verdwijnen.
Maar ja, GVB works in mysterious ways.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als er over de Combino's wordt gezegd
lijkt er op dat ze het niet aandurven om gelijk met de 15G gekoppeld op lijn 26 te gaan rijden. Dat moet blijkbaar eerst een half jaar lang getest worden op de Amstelveenlijn. Daarna worden dus de eerste 42 15G's ingezet op lijn 5 en 25 en daarna kan de rest naar IJburg gaan rijden.“De bijzonderheden van de tram kennen we zodoende al heel goed”
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nee, het zijn drie extra Combino's per uur. Om te weten hoeveel Combino's er in totaal meer nodig zijn, moeten we ook weten hoe lang een retourrit duurt.n-evo schreef:Zouden ze de technische reserve gebruiken? Ze halen in ieder geval dan 3 extra Combino's ergens vandaan. Op Wikipedia lees ik dat er 21 Combino's zijn die geschikt zijn voor de 26.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat weten we. Een enkeltje IJburg-CS staat op 21 minuten, dus een slag moet in 50 minuten te doen zijn. Eén stel produceert dus 1,2 ritten per uur, dus voor negen ritten per uur volstaan zestien Combino's — misschien zelfs veertien.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik meen begrepen te hebben dat de trapwagens op 19/24 pas gaan verdwijnen als de 2e lichting (60) CAF’s gaat instromen. Weliswaar staan die nog “in optie” maar die komen echt wel.n-evo schreef:Het zal mij niet verbazen als uiteindelijk die 15G's alsnog op de 26 belanden wanneer ze allemaal afgeleverd zijn en de Combino's naar de 19 en 24 verdwijnen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
We gaan het zien. Uiteindelijk blijft het allemaal van horen en zeggen, daarnaast is niks zo veranderlijk als plannen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Trapwagens krijgen allemaal nog een LVO en moeten tot minstens 2023 nog mee.....
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat lijkt me wel zo handig als zelfs de 15G-trams uit de basisbestelling pas ergens in 2022 allemaal zijn afgeleverd.........fred1954 schreef:Trapwagens [...] moeten tot minstens 2023 nog mee.....
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Gisteravond was ik rond 18u weer eens op het prachtige station Europaplein. Toen viel me op dat de zuidelijke uitgang toch niet heel handig opgezet blijkt te zijn voor piekdrukte. Ik moest door een van de poortjes (er zijn er daar slechts vier) naar de uitgang. Dat is overigens ook de enige kant die je daar op kunt.
Kennelijk was er net een congres afgelopen. Voor de kaartverkoopautomaten (het zijn er slechts twee) stonden twee lange rijen. Ik hoorde veel Engels om me heen, maar ook andere talen. Keurig gevormde rijen overigens, zoals wij Nederlanders dat vaak zelf nauwelijks blijken te kunnen. Alleen staan de rijen daar precies dwars op de looprichting. Door het poortje naar de trap of de roltrap gaan en vice versa werd nog best lastig en irritant, zo.
De huidige ruimte voor kaartverkoop is nogal klein, terwijl de tussenverdieping bovenaan de beide trappartijen, vanwaar je zo mooi op de sporen kunt kijken, juist weer redelijk ruim is nu. Het zou mij logischer lijken om die poortjes te verplaatsen naar ‘om de hoek’, d.w.z. in het verlengde van (en evenwijdig aan) de roltrap die vanaf het perron richting Zuid af komt. De ruimte die nu direct achter de huidige poortjes ligt trek je bij de voorruimte tussen trap en poortjes zodat je daar nog een paar automaten plaatsen. De rijen worden dan hopelijk korter en staan niet direct in de weg.
Ik moest dit maar eens naar het GVB mailen...
Kennelijk was er net een congres afgelopen. Voor de kaartverkoopautomaten (het zijn er slechts twee) stonden twee lange rijen. Ik hoorde veel Engels om me heen, maar ook andere talen. Keurig gevormde rijen overigens, zoals wij Nederlanders dat vaak zelf nauwelijks blijken te kunnen. Alleen staan de rijen daar precies dwars op de looprichting. Door het poortje naar de trap of de roltrap gaan en vice versa werd nog best lastig en irritant, zo.
De huidige ruimte voor kaartverkoop is nogal klein, terwijl de tussenverdieping bovenaan de beide trappartijen, vanwaar je zo mooi op de sporen kunt kijken, juist weer redelijk ruim is nu. Het zou mij logischer lijken om die poortjes te verplaatsen naar ‘om de hoek’, d.w.z. in het verlengde van (en evenwijdig aan) de roltrap die vanaf het perron richting Zuid af komt. De ruimte die nu direct achter de huidige poortjes ligt trek je bij de voorruimte tussen trap en poortjes zodat je daar nog een paar automaten plaatsen. De rijen worden dan hopelijk korter en staan niet direct in de weg.
Ik moest dit maar eens naar het GVB mailen...
足元にご注意下さい
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wat daar ook raar is dat in tram 4 metro 52 alleen nog bij de Dintelstraat op de displays staat. Op het Europaplein wordt ie wel omgeroepen maar zie je alleen de 62 op de schermen staan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Mee eens. Voor lokale straatnamen als bestemming.. zal men lokale kennis nodig hebben.. Wijkniveau is, zeker in grotere steden, al iets breder bekend bij reizigers, vermoed ik.Roeland schreef:Ik vind dat juist duidelijk. Wanneer ik in de chaos die Amsterdam CS heet, een tram met bestemming "IJburg" of "Nieuw Sloten" zie, snap ik tenminste waar hij naar toe gaat. Wanneer de aangegeven eindbestemming "Emmy Anderiessestraat" of "Oudenaardeplantsoen" zou zijn, heb ik geen idee waar dat ding naar toe zou rijden.hauptbahnhof schreef:Dan heb ik meer moeite met eindhaltenamen die de naam van de wijk is. Zoals IJburg, Westwijk, Diemen Sniep...
Maar er is idd geen vaste regel in het bepalen van eindbestemmingen. Heel erg jammer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten