Ook het reduceren van lijn 67 tot een spitslijn vind ik wel bijzonder. Nog geen 10 jaar geleden was het nog een van de Frequentbussen.
![Geschokt :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
De overige wijzigingen zijn wel begrijpelijk, op het opheffen van lijn 7 na 22:00 uur na.
Ja en dat is dus één op één werkverdringing, want er rijdt nu taxipersoneel van RMC op, dit zijn mensen die voor dit vervoer zijn opgeleid en daar hun taxipas voor hebben moeten halen. Trouwens de buurtbussen zijn de afgelopen tijd uiterst onbetrouwbaar gebleken door het materieel, daarom ben ik ze dan ook gaan mijden.BusFreakRotterdam schreef:Ofheffen van lijn 74 is ondanks het "lage" aantal reizigers ondoordacht. Deze lijn wordt bij uitstek gebruikt door ouderen van en
naar het Schulpplein en zorginstelling Sonneburgh. Wellicht omzetten in een buurtbuslijn of is dat te kostbaar?
De vervoerkundige maakt keuzes op basis van het aantal reizigers op een lijn/route. Binnen een concessie is een bepaald aantal DRU's beschikbaar, dee dienen zo maatschappelijk verantwoord mogelijk te worden ingezet (oftewel hoe profiteren er de meeste reizigers van). Aangezien het aantal in te zetten de DRU's al jaren lang nauwelijks stijgt moeten er keuzes gemaakt worden.busfanNL schreef: Ja en dat is dus één op één werkverdringing, .... dus ik zie dan meer wat in een flexbus systeem (stop en go).
Stop en GO vervoert nauwelijks reizigers. Wellicht is de buurtbus werkverdringing maar ik wil je er op attenderen dat lijn 79 het trajectdeel weer gaat rijden in Rhoon waar nu de buurtbus rijdt en de reizgers aantallen dusdanig hoog zijn dat er weer een grote bus op ingezet gaat worden.busfanNL schreef:Ja en dat is dus één op één werkverdringing, want er rijdt nu taxipersoneel van RMC op, dit zijn mensen die voor dit vervoer zijn opgeleid en daar hun taxipas voor hebben moeten halen. Trouwens de buurtbussen zijn de afgelopen tijd uiterst onbetrouwbaar gebleken door het materieel, daarom ben ik ze dan ook gaan mijden.BusFreakRotterdam schreef:Ofheffen van lijn 74 is ondanks het "lage" aantal reizigers ondoordacht. Deze lijn wordt bij uitstek gebruikt door ouderen van en
naar het Schulpplein en zorginstelling Sonneburgh. Wellicht omzetten in een buurtbuslijn of is dat te kostbaar?
Tevens blijf ik bij het standpunt dat in een drukke regio als Rotterdam (m. u. v. Lijnen 601 t/m 604 want die rijden oprecht nuttige routes) geen buurtbus thuis hoort. Het is bedoeld als streekdienst op het platteland, vroeger moest een buurtbus aan allerlei eissen voldoen om opgericht te mogen worden en nu wordt de ene na de andere buurtbus uit de grond gestampt in de regio Rotterdam.
Nogmaals er rijdt nu taxipersoneel van RMC op en dus ik zie dan meer wat in een flexbus systeem (stop en go).
Ik snap helemaal dat het politieke keuzes zijn en ja het helpt er zeker aan mee dat ouderen uit het isolement komen, en ik weet ook dat een buurtbuslijn buiten de dru's staat. Alleen ik vind het gewoon een makkelijke keuze want bij RMC zitten ook mensen op lijn 74 die hun boterham daarmee verdienen en daar hun papieren en taxipas voor hebben. Dat de vrijwilligers enthousiast zijn draait het niet om, dat geloof ik echt hoor maar bedenk het volgende he: een buurtbus mag je besturen met enkel een rijtest en als die goed is mogen de vrijwilligers buschauffeurtje spelen voor 4 uurtjes per week. Ga je een deur verder en wil je er geld voor krijgen moet ik ineens allemaal opleidingen en taxipasjes hebben, dan vind ik dat vrijwilligers dat ook moeten hebben, en ja dat kost geld. Het is te makkelijk om te zeggen ja het is goed want de vrijwilligers voeren het werk met passie uit, je argument over de dru's die vind ik dan meer gerechtvaardigd. Ik vind het nogmaals geweldig dat ze het doen en zo anderen helpen en ik geef je zeker wel gelijk erin dat het materieel beter is geworden, dat is één ding dat zeker waar isDPDelft schreef: De vervoerkundige maakt keuzes op basis van het aantal reizigers op een lijn/route. Binnen een concessie is een bepaald aantal DRU's beschikbaar, dee dienen zo maatschappelijk verantwoord mogelijk te worden ingezet (oftewel hoe profiteren er de meeste reizigers van). Aangezien het aantal in te zetten de DRU's al jaren lang nauwelijks stijgt moeten er keuzes gemaakt worden.
Het omzetten naar een buurtbuslijn zet een lijn buiten deze DRU's waardoor een lijn kan blijven staan. Mee eens dat dit betaald werk omzet naar vrijwiliggerswerk, alleen zit er dus een politieke keuze achter. Daarnaast zet je de buurtbuslijnen in een negatief daglicht op basis van het materieel (waar RET dan weer wel verantwoordelijk is), terwijl de vrijwilligers vaak met veel enthousiasme en passie hun "werk" uitvoeren.
De keuze om steeds meer toegankelijk materieel in te zetten op buurtbuslijnen zorgt ervoor dat ook buurtbussen steeds toegankelijker worden. In Pijnacker-Nootdorp rijdt buurtbus 284 (voorheen 484) sinds EBS met toegankelijk materieel waardoor reizigers met een rollator veel makkelijker kunnen instappen. Dat lijkt mij positief in strijdt tegen de vereenzaming van ouderen.
Om te beginnen: het is niet lijn 489 maar lijn 491 die TCR reed. Voor deze bussen heb je rijbewijs D nodig dus de chauffeurs van RMC met rijbewijs B hebben er helemaal niks aan dat RMC dat is gaan rijden. Het personeel is grotendeels overgenomen van TCR dus nieuwe chauffeurs zijn er nauwelijks nodig op die lijn.BusFreakRotterdam schreef:
Stop en GO vervoert nauwelijks reizigers. Wellicht is de buurtbus werkverdringing maar ik wil je er op attenderen dat lijn 79 het trajectdeel weer gaat rijden in Rhoon waar nu de buurtbus rijdt en de reizgers aantallen dusdanig hoog zijn dat er weer een grote bus op ingezet gaat worden.
Lijn 602 is door de gemeente Albrandswaard geiniteerd en gaat zo goed dat er een grote bus terug komt op een trajectddeel, volgens mij win-win situatie ook voor lijn 79, staat in het vervoerplan vermeldt. Lijn 601 ontsluit Rijsoord waar slechts alleen een spitsbus (lijn 192) rijdt en er anders geen vervoer is, dit ook een goede lijn. Op dit moment zorgt lijn 603 voor de enige verbiding in Barendrecht tussen de wijken het station. Dat wordt opgelost vanaf december 2020 door lijn 283 weer naar het station te sturen en zoals in het vervoerplan staat krijgen de lijn 603/604 andere routes. Lijn 604 verzorgd voor de enige verbinding tussen de wijken Buitenoord en Ter Leede met de rest van Barendrecht. Alle lijnen vervoeren voldoende reizigers voor een buurtbus (conform landelijke richtlijn) maar echt veel en veel te weinig voor een vaste grote lijnbus of zelfs een kleine taxibus met betaalde chauffeur.
Voordat er een buurtbus komt worden alle eerdere opties bekeken net zoals in de rest van Nederland.
Daarnaast komen er spik splinter nieuwe buurtbussen aan, die alle oude voertuigen gaan vervangen waardoor de buurtbus een betrouwbaar reisproduct wordt voor de RET.
RMC heeft er juist heel veel werk bijgekregen door voor Qbuzz R-NET lijn 489 te zijn gaan rijden na het faillisement van TCR!
Leuk idee, maar lijn 74 heet nu al een rijtijd van 28 minuten en met een frequentie van 2x/uur kan dat rondje precies met één bus gedaan worden. Als je die lijn gaat uitbreiden met de route van lijn 67 heb je meer rijtijd nodig met als gevolg dat je óf de frequentie moet verlagen óf een extra busje moet gebruiken. Bovendien verwacht ik niet dat gebruikers van lijn 67 massaal lijn 74 als alternatief gaan gebruiken, gezien die maar in één richting rijdt en je heen dus langer onderweg bent als terug.busfanNL schreef:Daarnaast: nu lijn 74 opheffen is niet slim want nu de 67 eruit gaat in de daluren kan je eventueel via een deel van de route van de lijn 67, die gaat vervallen, rijden. Zo geef je de bus een wijkfunctie en wordt deze misschien wel beter gebruikt.
Edit: Zo zou de route er dan eventueel uit komen te zien, de foto staat in de link.
https://imgur.com/a/3m4nPho
Over de 604: Ik ben zelf een Barendrechter dus ik weet dat het hetzelfde busje is.BrengMe schreef:
Wel opvallend dat je 603 wel nuttig noemt en lijn 604 niet. Beide lijnen worden met één busje gereden. Zou lijn 604 niet bestaan dan zou dat busje zeker 20 minuten stilstaan op station Barendrecht, Nu rijdt dat busje in 10 minuten nog een rondje door de Leede, zodat mensen daar ook een OV-dienst in de buurt hebben.
Leuk idee, maar lijn 74 heet nu al een rijtijd van 28 minuten en met een frequentie van 2x/uur kan dat rondje precies met één bus gedaan worden. Als je die lijn gaat uitbreiden met de route van lijn 67 heb je meer rijtijd nodig met als gevolg dat je óf de frequentie moet verlagen óf een extra busje moet gebruiken. Bovendien verwacht ik niet dat gebruikers van lijn 67 massaal lijn 74 als alternatief gaan gebruiken, gezien die maar in één richting rijdt en je heen dus langer onderweg bent als terug.
Ja, nu misschien wel, maar volgens je eigen screenshot gaat de door jou voorgestelde route zonder stoppen al 26 minuten kosten. Ik zou daar minstens 5 minuten bij optellen voor het stoppen bij haltes.busfanNL schreef:Nee maar lijn 74 zit heel ruim in zijn tijd.
Maar dat RMC het werk uitvoert en niet RET zelf is geen werk verdringing? Immers rijden zij ook niet onder de RET CAO maar onder Taxi of Touringcar CAO. Buschauffeurs bij RMC (of eerder TCR) rijden vaak niet onder de OV CAO en krijgen daardoor anders (en vaak minder) betaald dan chauffeurs met een contract bij de vervoerder zelf.busfanNL schreef: Ik snap helemaal dat het politieke keuzes zijn en ja het helpt er zeker aan mee dat ouderen uit het isolement komen, en ik weet ook dat een buurtbuslijn buiten de dru's staat. Alleen ik vind het gewoon een makkelijke keuze want bij RMC zitten ook mensen op lijn 74 die hun boterham daarmee verdienen en daar hun papieren en taxipas voor hebben. Dat de vrijwilligers enthousiast zijn draait het niet om, dat geloof ik echt hoor maar bedenk het volgende he: een buurtbus mag je besturen met enkel een rijtest en als die goed is mogen de vrijwilligers buschauffeurtje spelen voor 4 uurtjes per week. Ga je een deur verder en wil je er geld voor krijgen moet ik ineens allemaal opleidingen en taxipasjes hebben, dan vind ik dat vrijwilligers dat ook moeten hebben, en ja dat kost geld. Het is te makkelijk om te zeggen ja het is goed want de vrijwilligers voeren het werk met passie uit, je argument over de dru's die vind ik dan meer gerechtvaardigd. Ik vind het nogmaals geweldig dat ze het doen en zo anderen helpen en ik geef je zeker wel gelijk erin dat het materieel beter is geworden, dat is één ding dat zeker waar is
Hmm, ik zie dat je gelijk hebt met lijn 602. :? Dat had ik niet verwacht.busfanNL schreef:Ik geloof je 100% hoor daar niet van, maar als je bijvoorbeeld de rijtijden pakt van een andere lijn met een klein busje, lijn 602 bijvoorbeeld, die is in de dienstregeling exact gelijk met google maps dus daarom was ik er vanuit gegaan dat het zo ook wel kon aangezien dit ook een kleine bus is, maar het kan dus echt niet volgens jou?
Volgens mij heb je een te wijds idee bij de Kleiweg. Maar inderdaad, bij spoorvernieuwing ligt de tramrails meestal eerder op z'n plek dan de bestrating, dus ik kan me voorstellen dat de bus nog even omrijdt, ondermeer vanwege het rijcomfort.Bemined schreef:De werkzaamheden duren t/m eind juli, mogelijk dat de trambaan eerder weer vrij is dan de route die de bus neemt.
Volgens het vervoerplan gaat de bus vanaf de Hillevliet de Groene Hilledijk op, dus die komt net niet op dat punt.busfanNL schreef: Voor de B11 kun je de halte voor de MCdonalds maken het is toch erg rustig 's nachts.
https://www.google.com/maps/@51.8937369 ... 384!8i8192
Wat ik me wel afvraag, is het daar niet wat te smal voor een grote bus over de groene hilledijk?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten