Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Bedankt voor de aanvullingen. :pos:
De Hortusbrug was ik vergeten en naar de brug over de Oosterdoksdoorgang had ik niet gekeken.
De Kattensloot rekende ik inderdaad gemakshalve tot de Kostverlorenvaart en van de Schinkel wist ik niet eens dat het water daar een andere naam had. Maar welke tramlijn kruist er dan het Westerkanaal?
En weet je zeker dat de Enneüs Heermabrug een beweegbare brug is? Op Streetview lijkt het namelijk niet zo te zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daar gaat mijn laatste restje geloofwaardigheid. Ik dacht heus dat het middendeel van de BHEHbrug een klep was, en heb een tramlijn over de Willemsbrug gefantaseerd :N
RAR schreef:Opmerkelijk dat maar 1 tram per richting van lijn 26 in de Piet Heintunnel mag rijden. Daarom is het instellen van gekoppelde trams noodzakelijk. Nu dit weer wordt uitgesteld blijft de ontsluiting van IJburg blijft een probleem.
Zo te zien is het gekoppeld rijden op de 26 alweer uitgesteld, of slaat dit op een eerder uitstel? Het leek wel alsof ze goed bezig waren met de testritten.
Zolang GVB niet over extra trams beschikt gaan die gekoppelde trams bijna 1 op 1 of zelfs volledig ten koste van de frequentie waarop gereden wordt. Gekoppelde trams = de helft minder frequent. Wat is het acute probleem dat de introductie wat vertraging oploopt? Ik zie de RAR namelijk vooral reppen over capaciteit.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 03 aug 2020, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Meltrain schreef: Maar welke tramlijn kruist er dan het Westerkanaal?
Geen. De enige bruggen over het Westerkanaal zijn de Willemsbrug (bij Haarlemmerplein), Singelgrachtbrug (spoor) en Westersluisbrug (Van Diemenstraat), die hebben alledrie OV wat erover gaat, maar geen trams.
n-evo schreef:Zolang GVB niet over extra trams beschikt gaan die gekoppelde trams bijna 1 op t of zelfs volledig ten koste van de frequentie waarop gereden wordt. Gekoppelde trams = de helft minder frequent. Wat is het acute probleem dat de introductie wat vertraging oploopt? Ik zie de RAR namelijk vooral reppen over capaciteit.
De frequentie zou alleen niet gehalveerd worden. De spitsfrequentie was om de 4 (of heel misschien zelfs 3,5) min, en het wordt echt geen 7 of 8 minuten. Het gaat er juist om dat je met de gekoppelde trams, de totale capaciteit die aangeboden wordt kunt verhogen.
Op werkdagen in de spits van 3,5 (3-4 minuten om en om) naar 6,7 minuut en buiten de spits van 5 naar 10 minuten. Is dat niet praktisch een halvering van de frequentie in het beginstadium? Die 6,7 vind ik lastig leesbaar trouwens. Bedoelen ze daar letterlijk 6,7 minuut mee of 6-7 minuten (om en om)?
Dat betekent 9 ritten per uur, dus elke 6, 7 en 7 minuten (3x per 20 minuten) Beetje een raar interval inderdaad, maar het zal wel een omloop extra besparen.
In de spits gaan we dus van ±17 ritten naar 9 ritten per uur. Buiten de spits van 12 naar 6 ritten per uur. Als we het GVB Vervoerplan 2020 mogen geloven.
Van een 3,5 minuut interval met enkele stellen naar een 6⅔ minuut interval met dubbele stellen is toch een uitbreiding van 5%. Niet superveel maar kan toch enkele jaren aan reizigersgroei opvangen.
Op het ogenblik rijdt lijn 5 van de Stadionweg via het Haarlemmermeerstation naar de Havenstraat, i.v.m. (wederom) een ontsporing, op een bekende plek van lijn 5. U mag zelf raden waar.
Gekko123 schreef:En daarmee heb je per rit dus wel extra capaciteit, maar in zijn totaliteit niet.
Nee, maar dat is nu - zeker met corona - nog niet nodig. Gekoppeld rijden moet vooral het betrouwbaarheidsprobleem oplossen. Op de langere termijn kun je groei verwachten, en dan kun je de frequentie weer opschalen. Of driedubbele trams inzetten...
fred1954 schreef:Op het ogenblik rijdt lijn 5 van de Stadionweg via het Haarlemmermeerstation naar de Havenstraat, i.v.m. (wederom) een ontsporing, op een bekende plek van lijn 5. U mag zelf raden waar.
Het was de 2201 op lijn 6 die vanochtend op het overloopwissel op de Strawinskylaan ontspoorde. Inmiddels is de 6 naar de Havenstraat en wordt het wissel geslepen. Lijn 5 zal daarna weer opgestart worden. (Bron FB)
Gekko123 schreef:En daarmee heb je per rit dus wel extra capaciteit, maar in zijn totaliteit niet.
Nee, maar dat is nu - zeker met corona - nog niet nodig. Gekoppeld rijden moet vooral het betrouwbaarheidsprobleem oplossen. Op de langere termijn kun je groei verwachten, en dan kun je de frequentie weer opschalen. Of driedubbele trams inzetten...
Hm, dan kun je bijna wel de lijn upgraden naar een sneltram. Of metro.
Dank beheerders OVNL voor uw inspanningen w.b. het terug online zetten van het forum.
Voor de volledigheid maar even vermelden dat gisterochtend 2/9 rond 10.00 uur er wéér een tram (lijn 5) is ontspoord op de Strawinskylaan ter hoogte van het overloop spoor. Bron: Twitter en FB (foto’s daar te zien)
Dat gebeurt inmiddels zo vaak dat ik me afvraag of we daar nog wel per keer een bericht over moeten schrijven, of dat we met een maandoverzicht kunnen voldoen.
Lijn 53 zal op 3 zondagen in september alleen rijden tussen CS en Diemen-Zuid, i.v.m. testen van het nieuwe beveiligingssysteem op het traject Diemen-Zuid - Gaasperplas. Het GVB zet pendelbus 73 in.
Goed dat de site terug is, dank. In de verloren berichten van vorige week was een melding van een 12 meter E-bus op een lijn waar normaal E-geledes rijden. Deze week ook al tweemaal gezien op de 22.
Metro 52 rijdt niet, dat levert een hele hoop tramreizigers op van Vijzelgracht via Leidseplein naar Centraal die een beetje de weg kwijt zijn
Amsterdamse humor van de conducteur in de tram van Leidseplein naar Centraal, die wat omreizigers op weg hielp en omriep: 'Deze tram rijdt verder naar Schagen, Alkmaar en Den Helder! Tijdens de reis zullen bitterballen en koffie worden geserveerd!'