Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1605
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Waarom kan ik dat dan online nergens vinden, zelfs niet in de reisinfo?
IAls het inderdaad zo is probeer ik donderdag wel even een ritje te maken.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Sorry, bron vergeten. Ik heb het van GVB-twitter.
https://twitter.com/GVBnieuws/status/13 ... 0435475460
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 5 wordt op dit moment omgeleid naar het eindpunt van lijn 24, ivm een technisch defect op st. Zuid. Gelukkig hebben we bus 55 nog :shock:

Gaat nog wat worden straks met 5/25.......

EDIT: lijn 5 gaat weer de eigen route rijden.
diederickx
Berichten: 1645
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Altijd weer mooi hoe men het zo duidelijk probeert te maken dat het niet duidelijk meer is:
https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2020/meereizen-met-lijn-25-al-mogelijk-vanaf-woensdag-9-december/ schreef:Fietsen zijn niet toegestaan in lijn 25 (uitzondering daarop is de lijn 26).
TLP
Berichten: 1605
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Juist. Als men echt volledig had willen zijn dan had men iets kunnen schrijven als: Zoals bij alle tramlijnen zijn fietsen niet toegestaan in lijn 25 (de uitzondering hierop is lijn 26 tussen Centraal Station en IJburg). Maar Fietsen zijn niet toegestaan in lijn 25 had ook volstaan.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

fred1954 schreef: ma 07 dec 2020, 16:53 Lijn 5 wordt op dit moment omgeleid naar het eindpunt van lijn 24, ivm een technisch defect op st. Zuid. Gelukkig hebben we bus 55 nog :shock:

Gaat nog wat worden straks met 5/25.......

EDIT: lijn 5 gaat weer de eigen route rijden.
Het is niet anders dan de tijd dat M51 nog in Amstelveen reed. Bij een stremming worden er bussen ingezet als het een lange stremming betreft. Zo niet, is het ff geduld hebben totdat de stremming voorbij is. Dat is elders in de stad niet anders (alleen dan zonder inzet van pendelbussen, m.u.v. lijn 26).
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Waar ligt vanuit Amstelveen de dichtstbijzijnde omloopwissel als die bij Station Zuid niet bereikbaar is?
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Bij A.J. Ernststraat ligt een overloopwissel van linkerspoor richting Westwijk naar rechterspoor richting Westwijk.
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Kan de 25 in ieder geval tot daar ingekort worden. Die ramp valt nog te overzien.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik denk dat het GVB er eerder voor zal kiezen bij verstoring om lijn 25 op Amstelveen Stadshart te laten keren en zo weer terug naar WW te laten rijden. Passagiers voor st. Zuid kunnen daar naar het busstation lopen en verder gaan met CXX ri. Zuid of Leidseplein. De aansluiting is niet echt ideaal, maar men kan wel verder.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Want een overstap op de bus is beter dan ongeveer dezelfde afstand lopen naar je oorspronkelijke eindbestemming?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Van halte Stadshart naar busstation is 650 meter. Van Stadshart naar bijv. st. Zuid lopen is 4500 meter, welk punt wil je maken?
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Je moet dan AJ Ernststraat nemen, niet Stadshart (aangezien de tram daar zal moeten worden ingekort).
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef: ma 07 dec 2020, 18:29Ik denk dat het GVB er eerder voor zal kiezen bij verstoring om lijn 25 op Amstelveen Stadshart te laten keren en zo weer terug naar WW te laten rijden.
Die omloopwissel bij A.J. Ernststraat zal er niet voor de show liggen denk ik dan weer.
fred1954 schreef: ma 07 dec 2020, 20:08Van halte Stadshart naar busstation is 650 meter. Van Stadshart naar bijv. st. Zuid lopen is 4500 meter, welk punt wil je maken?
Waarom zou je mensen 650 meter van halte Stadshart naar het busstation laten lopen als het van halte A.J. Ernststraat zo'n 360 meter is naar de dichtstbijzijnde tram-/bushalte (De Boelelaan), 650 meter naar treinen (Station Zuid, ingang Parnassusweg) en 950 meter naar de metro (Station Zuid)? En wat moet de rest van reizigers tussen Oranjebaan en A.J. Ernststraat doen als tram 5 omrijdt naar VUmc en tram 25 is ingekort tot Amstelveen Stadshart?

Ik volg je eerlijk gezegd niet helemaal.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Niels »

Als er een stremming is op de Strawinskylaan (het beruchte wissel bij het keerspoor van lijn 25), zal je vanuit Amsterdam (Beethovenstraat) lijn 5 omleiden naar eindpunt 24. Daarvandaan is het enkele honderden meters naar Station Zuid of naar A.J. Ernststraat.
Lijn 25 (dubbele capaciteit t.o.v. 5) zou dan kunnen doorrijden naar A.J. Ernststraat en daar kopmaken. Het is mij niet duidelijk of 25 met passagiers zou kunnen doorrijden naar de halte Parnassusweg om daar dan van rijrichting te wisselen terwijl passagiers uit- en instappen (een stukje over "verkeerd spoor", dus). Dat zou qua loopafstanden nog gunstiger zijn.
Lijn 5 (het Amstelveendeel) zal je dan moeten stilleggen op het eindpunt Stadshart om niet teveel trams aan de A.J. Ernststraatzijde te krijgen vanwege het kopmaken. Op zijn uitgevallen trajectdeel kunnen passagiers dan met lijn 25. Als de frequenties van beide lijnen zo laag zijn dat dat niet hoeft kan je 5 in bedrijf houden, maar iets toevoegen doet dat niet echt.

Of zie ik iets over het hoofd ?
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Van wat ik heb begrepen mag over verkeer spoor rijden niet zomaar. Er moeten dan minimaal verkeersregelaars komen bij de oversteek met De Boelelaan.

Het lijkt mij ook dat in Buitenveldert en Amstelveen gestrande trams van lijn 5 uit bedrijf worden gehaald. Die kunnen eventueel ook gestald worden op het opstelterrein in de Legmeerpolder.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Waarom zou je verkeersregelaars nodig hebben bij een kruising met VRI? Gewoon een extra lichtje plaatsen met een lus die na 30 seconden bezetting dit licht op wit gooit en de rest op rood.
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die vraag is op wijnemenjemee.nl een keer gesteld. Toen kwam dus als antwoord dat niet zomaar links gereden mag worden en in verband met verkeersveiligheid verkeersregelaars om de hoek komen kijken. Voor zover ik op Google Maps zie is überhaupt geen ov-stoplicht aanwezig in verkeerde richting.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef: ma 07 dec 2020, 20:08 Van halte Stadshart naar busstation is 650 meter. Van Stadshart naar bijv. st. Zuid lopen is 4500 meter, welk punt wil je maken?
Uiteraard het punt dat n-evo zo vriendelijk is uitgebreid toe te lichten:
n-evo schreef: ma 07 dec 2020, 20:45 Waarom zou je mensen 650 meter van halte Stadshart naar het busstation laten lopen als het van halte A.J. Ernststraat zo'n 360 meter is naar de dichtstbijzijnde tram-/bushalte (De Boelelaan), 650 meter naar treinen (Station Zuid, ingang Parnassusweg) en 950 meter naar de metro (Station Zuid)?
Waarvoor mijn hartelijke dank.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Graag gedaan. :pos:
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Niels »

n-evo schreef: ma 07 dec 2020, 23:38 Die vraag is op wijnemenjemee.nl een keer gesteld. Toen kwam dus als antwoord dat niet zomaar links gereden mag worden en in verband met verkeersveiligheid verkeersregelaars om de hoek komen kijken. Voor zover ik op Google Maps zie is überhaupt geen ov-stoplicht aanwezig in verkeerde richting.
Volgens mij waren alle kruisingen van de oude lijn 5/51 (voor wat betreft verkeerslichten) ingericht op linkerspoorrijden. Er hingen bordjes bij de negenogen dat de bestuurders op "Start" moesten drukken om een verkeerslichtfase aan te vragen. Ook de overloopwissels lagen er. De beperking zat hem in de verkeersleiding van de metro die -gebonden aan de spoorwegwetgeving- geen trams (in haar termen: treinen) linkerspoor mocht laten rijden zonder menselijk toezicht. En die beperking was weer het gevolg van de omstandigheid dat de verkeersleiding niet zeker wist waar "treinen" zich bevonden. Het EBS-systeem liet alleen zien welke lus (dus locatie) als laatste was gepasseerd en dat was niet voldoende.
Nu het metroregime is vervallen en het nu een normale tram (waarbij op zicht wordt gereden i.p.v. op seinen) lijkt me dat die belemmering is vervallen.
Overigens keek ik net op Streetview: op de kruising Gondel kan je het linkerspoor-negenoog nog zien staan, evenals op de kruisingen verder in Amstelveen.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef: ma 07 dec 2020, 20:45

En wat moet de rest van reizigers tussen Oranjebaan en A.J. Ernststraat doen als tram 5 omrijdt naar VUmc en tram 25 is ingekort tot Amstelveen Stadshart?

Hetzelfde als in het verleden bij stremming van 5/51......Connexxionbus opzoeken, zoals vaak geadviseerd werd door GVB via Twitter?

Voor de rest snap ik jullie insteek. We gaan het zien, want ik heb een donkerbruin vermoeden dat we dat in de nabije toekomst nog wel eens gaan meemaken, een stremming van 5/25.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat zou inderdaad zomaar kunnen, en laat me daarom een disclaimer plaatsen: zoals resultaten uit het verleden aantonen, heeft wat GVB in zo'n geval in zijn ondoorgrondelijke wijsheid besluit te doen, niet noodzakelijkerwijs een directe relatie met optimaal reizigerscomfort. Dat neemt niet weg dat als er in een ideale wereld zoiets als een Strawinskylaanwissel zou dwarsliggen, de gunstigste optie voor de reiziger een kering bij de halte A.J. Ernststraat zou zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Laten we daar maar van uitgaan c.q, op hopen, trolly, dat het GVB de beste opties kiest voor de reiziger in geval van verstoringen. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten