Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Casper »

hauptbahnhof schreef: wo 09 dec 2020, 16:17 Volgens mij is de inzet vanaf januari juist dat richting Amstelveen er een korte overstap komt van lijn 5 naar 25. Dus geen 5/5 maar 2/8
Ik zie het belang van de overstap tussen de 5 en 25 niet echt, maar daar zullen ze bij de GVB vast een goede onderbouwing voor hebben. Willen ze de meeste mensen vanaf Zuid niet de metro in hebben? Daarnaast heeft de 5 echt een capaciteitsprobleem in vergelijking met de gekoppelde 25. Het zou kunnen dat men gewoon nog niet weet dat je nu mee mag met de 25, maar op Zuid zie je iedereen de 5 in proppen terwijl direct daarna de 25 langskomt.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Als de ritten niet worden aangegeven op de DRISsen weten mensen het niet. En al was dat zo, vraag me af mensen dan alsnog zouden wachten.

Eigenlijk zou het qua capaciteit omgedraaid moeten worden. Eerst 25 dan 5.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Casper schreef: wo 09 dec 2020, 16:34 Ik zie het belang van de overstap tussen de 5 en 25 niet echt, maar daar zullen ze bij de GVB vast een goede onderbouwing voor hebben.
Als je met de 5 uit de stad komt en naar Westwijk wil is het gewoon een kwestie van ergens uitstappen en 2 minuten wachten.
Verdere voordelen van deze manier zijn er inderdaad niet.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef: wo 09 dec 2020, 16:20Blijkbaar krijgen de ponten nu ook lijnnummers, die met een F beginnen. (Oostveer wordt F1, IJpleinveer F2 enz.)
Waar is pontje F5?
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 09 dec 2020, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Ardan schreef: wo 09 dec 2020, 17:01
Casper schreef: wo 09 dec 2020, 16:34 Ik zie het belang van de overstap tussen de 5 en 25 niet echt, maar daar zullen ze bij de GVB vast een goede onderbouwing voor hebben.
Als je met de 5 uit de stad komt en naar Westwijk wil is het gewoon een kwestie van ergens uitstappen en 2 minuten wachten.
Verdere voordelen van deze manier zijn er inderdaad niet.
Met kennelijk wel als gevolg dat het op station Zuid bij het minste of geringste al een warboel wordt. Overigens zou de 25 direct voor de 5 uitsturen de overstap vanuit de stad naar Westwijk ongeveer 8 minuten worden, dat komt de aantrekkelijkheid niet echt ten goede. Een goede afstemming gedurende het grootste deel van de dag met (afhankelijk van het dagdeel) een overstap van 3,75 of 5 minuten is wel acceptabel en zou het systeem al betrouwbaarder kunnen maken.

Overigens rijdt lijn 5 tot 3 januari ook in de daluren 8x/uur, dus is er überhaupt geen afstemming met lijn 25 op die momenten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21512
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik heb ook even een kort ritje met lijn 25 gemaakt.
De trams zijn mooi, ruim en licht, maar zeker niet comfortabel. Een dikkere laag stof op de stoelen zou al een hoop gescheeld hebben.
n-evo schreef: wo 09 dec 2020, 17:06
Meltrain schreef: wo 09 dec 2020, 16:20 Op de site van het GVB staat de nieuwe lijnennetkaart.
Blijkbaar krijgen de ponten nu ook lijnnummers, die met een F beginnen. (Oostveer wordt F1, IJpleinveer F2 enz.)
Waar is pontje F5?
Dat blijkt het Westelijk Nachtveer te zijn. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Thnx.
TLP schreef: wo 09 dec 2020, 17:13Met kennelijk wel als gevolg dat het op station Zuid bij het minste of geringste al een warboel wordt.
Er liggen plannen op tafel om de tijdelijke situatie op Station Zuid te verbeteren. Of de Strawinskylaan verbouwen of door lijn 25 alvast een tijdelijk eindpunt te geven ten zuiden van Station Zuid. Er zullen wel weer een hoop stremmingen aan vooraf moeten gaan voordat iets gebeurt.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Meltrain schreef: wo 09 dec 2020, 17:18 Ik heb ook even een kort ritje met lijn 25 gemaakt.
De trams zijn mooi, ruim en licht, maar zeker niet comfortabel. Een dikkere laag stof op de stoelen zou al een hoop gescheeld hebben.
Naast dat ik het op basis van de afbeeldingen wel had verwacht, is het niet heel nieuw in Amsterdam toch? De Combino's zitten ook al niet te comfortabel, en de 9G/10G waren dat in mijn herinnering ook niet echt, net zoals de meeste metro's en in mindere mate de bussen. De 11G/12G en in mindere mate de S1/S2 zitten daarentegen wel redelijk oké naar mijn mening. Helaas heeft niet iedere stad haar railvoertuigen zo goed op orde als Rotterdam.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het is een afweging maken tussen plastic stoeltjes met lichte bedekking die wat minder comfy zitten maar wel hufterproof zijn, of zachte stoelen die beter zitten maar regelmatig lek geprikt worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

TLP schreef: wo 09 dec 2020, 17:38 Naast dat ik het op basis van de afbeeldingen wel had verwacht, is het niet heel nieuw in Amsterdam toch? De Combino's zitten ook al niet te comfortabel, en de 9G/10G waren dat in mijn herinnering ook niet echt, net zoals de meeste metro's en in mindere mate de bussen. De 11G/12G en in mindere mate de S1/S2 zitten daarentegen wel redelijk oké naar mijn mening. Helaas heeft niet iedere stad haar railvoertuigen zo goed op orde als Rotterdam.
Is ook sinds kort, na jarenlang plastic stoeltjes te hebben gehad, met als toppunt die in de T en de M-metro's.

Geen zachte stoelen zou ik niet willen rekenen als niet op orde hebben, maar eerder kostenbesparing (immers het hoeft niet constant te worden vervangen) en het is makkelijk schoon te houden.

Daarentegen bezuigigt RET wel flink op frequenties (alle modaliteiten) en treinlengtes (metro).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21512
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: wo 09 dec 2020, 17:54 Het is een afweging maken tussen plastic stoeltjes met lichte bedekking die wat minder comfy zitten maar wel hufterproof zijn, of zachte stoelen die beter zitten maar regelmatig lek geprikt worden.
Ik heb geen inside info, maar ik heb nou niet echt het idee dat de stoelen in de Rotterdamse en Haagse trams (en metro's) regelmatig 'lek geprikt' worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Den Haag kan ik weinig over zeggen: daar kom ik vrijwel nooit. Exacte cijfers kan ik je ook niet geven, maar Rotterdam toch wel echt vaak gezien. Vorige week nog een stoel naast me waar duidelijk een mes in was gegaan. Kan RET verder weinig aan doen, maar ik snap wel dat GVB voor een de hufterproof-oplossing is gegaan. In Amsterdam reizen mensen ook kortere afstanden (aldus GVB), waardoor hoog comfort minder noodzaak is I guess?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik hoor kerstliedjes op de stations van de Oostlijn.
Niet zeker of ik dat -0- of *O* vind eigenlijk :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik vind het terreurig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21512
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: wo 09 dec 2020, 18:50 Ik hoor kerstliedjes op de stations van de Oostlijn.
Niet zeker of ik dat -0- of *O* vind eigenlijk :D
Op Duivendrecht, Van der Madeweg en Spaklerweg heb ik niks gehoord. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robert1955
Berichten: 275
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Casper schreef: wo 09 dec 2020, 16:04 Vandaag een paar ritjes gemaakt met tram 25.
Heb je iets gezien van een conducteur in de 2e wagen?
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik heb vanmiddag een rit gemaakt Van Boshuizenstraat - Westwijk v.v. maar zag geen conducteur in de 2e wagen. Overigens reden er relatief veel enkeltjes. Waarschijnlijk komt de conducteur pas de 13e als lijn 25 “voor het echie gaat”?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Die conducteur zit gewoon in de cabine :roll:

Ik sta nu stil voor de driehoek bij Stadshart met de 25, problemen met het wisselsein. Ach, het is lekker warm hierbinnen. En licht, een ziekenhuis is er niks bij :lol:
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door umbusko »

n-evo schreef: wo 09 dec 2020, 17:54 Het is een afweging maken tussen plastic stoeltjes met lichte bedekking die wat minder comfy zitten maar wel hufterproof zijn, of zachte stoelen die beter zitten maar regelmatig lek geprikt worden.
In Praag hebben ze deels houten stoelen die me toch ook wel hufterproof lijken, maar die verrassend comfortabel zijn en op de korte afstand prima te doen. Foto. Niet zo comfortabel als een flink beklede stoel, maar zeker prettiger dan plastic. Voordeel is ook dat er geen geurtjes intrekken van zwervers en ander onguur volk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13686
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ardan schreef: wo 09 dec 2020, 18:50 Ik hoor kerstliedjes op de stations van de Oostlijn.
Niet zeker of ik dat -0- of *O* vind eigenlijk :D
Ach het is beter dan de rare zoem die je normaal gesproken hoort (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

umbusko schreef: wo 09 dec 2020, 19:44In Praag hebben ze deels houten stoelen die me toch ook wel hufterproof lijken, maar die verrassend comfortabel zijn en op de korte afstand prima te doen. Foto. Niet zo comfortabel als een flink beklede stoel, maar zeker prettiger dan plastic. Voordeel is ook dat er geen geurtjes intrekken van zwervers en ander onguur volk.
Ziet er erg goed uit. :pos: Dat hout lijkt me wel een magneet voor figuren die het nodig vinden om er van alles en nog wat in te krassen.

De houten stoelen van de Weense trams die in Utrecht reden waren echt verschrikkelijk. Gleed er steeds half van af en kreeg er ook in no-time een (pun intended) houten reet van.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door umbusko »

Ze glijden wel behoorlijk inderdaad en voor heel lange ritten is het ook niet mijn favoriete stoel. Maar beter dan het meeste plastic.
Hensepens
Berichten: 111
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hensepens »

Station Bijlmer ArenA wordt momenteel voorzien van LED verlichting. Wat een verschil. Sporen 8,7,6 baden al in de nieuwe verlichting. Inclusief indirecte verlichting van het dak. Wat een contrast met het deel wat nog niet is gedaan.

Wordt vervolgd.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Weet iemand of de inzet van 15G op lijn 5 aanstaande zondag gaat starten? Eigenlijk had het me logisch geleken dat 15G ook op lijn 5 getest zou worden nu lijn 25 inmiddels met reizigers getest wordt.
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Op z'n vroegst 3 januari.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten