Kennelijk is men er (in ieder geval bij deze lijn) van afgestapt om de deuren te openen voor reizigers. Bij het instappen op de Ouderkerkerlaan werd er zelfs gebeld, al weet ik niet of dat als signaal naar mij of als test bedoeld was. Ook op Station Zuid zeiden de aanwezige servicemedewerkers licht cynisch "doe de deur maar open" toen ik langs de trams liep in afwachting van openende deuren. Overigens hadden die servicemedewerkers zich nogal breed opgesteld aan het begin van het perron, en stonden aldaar met elkaar te kletsen. Het was mij niet helemaal duidelijk wat hun bedoeling daarmee was. Het voelde in ieder geval als een barrière die niet uitnodigde om gespreid aan het perron te gaan staan. Al met al waren beide situaties niet echt coronaproof.
Eerst de trap oplopen en de armleuningen vasthouden. In de tram paaltjes e.d. aanraken. Stopknop drukken. Maar deurknop is teveel gevraagd?
Bij de conducteurslijnen gebeurt het overigens ook niet, alle deuren open.
Als die servicemedw daar aan het begin van de halte staan, is het juist de bedoeling dat je doorloopt naar achteren? Of zie ik het verkeerd voor me?
De halteafroep stond nogal zacht, maar deed het in alle ritten. De halteafroep werd gedaan door de hedendaagse metrostem die ook de uitstaprichting aangaf, al klonk bij sommige lijnnummers nog de stem van Marc Klardie. Daarnaast werden nu standaard alle lijnnummers van streekbussen genoemd in plaats van "streekvervoer", echter werd het woordje "bus" niet gebruikt maar "tram" daarentegen wel. Bovendien begon de halteafroep pas op het moment dat de tram de haltes binnenreed; rijkelijk laat als reizigers verplicht op het stopknopje moeten drukken, al werd in dit geval overal gestopt ongeacht de reizigersvraag. Wanneer alles bij elkaar komt krijg je een afroep als deze: *GONG* Arent Janszoon Ernststraat. Overstappen op tram 5, 24, 62, 341, 346, 348, 358. Uitstappen voor Amsterdam UMC ziekenhuis en de VU. De halteafroep was daardoor pas klaar terwijl het in- en uitstappen al in volle gang was.
Geen idee waarom maar in trams en bussen die het (nieuwe) ebs-systeem hebben merk ik dat ook vaker. De halteomroep komt later dan ik gewend ben. En daardoor dus vaak aan het begin van de halte. Deze trams hebben ook dat systeem (rechterscherm in de cabine) dus 1+1=2.
In het filmpje wat hier boven genoemd is, is die halteomroep wel duidelijk dus wellicht iets bij een specifieke tram harder moet worden ingesteld?