Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De omroep op de stations is altijd zacht, behalve het woord 'HERHALING!'
Okee, en de aankondiging van de volgende metro is ook altijd goed te verstaan.
De deuren van de metro moesten al 43 jaar door de reizigers zelf geopend worden, ik zie heel langzaam wel dat meer mensen er aan wennen dat het vanzelf gebeurt maar het gros heeft niet de twee seconden geduld. En omdat niet elke bestuurder altijd de deuren centraal opent, druk ik zelf soms ook maar als het wat langer duurt, om te voorkomen dat we alweer verder gaan zonder dat ik kon uitstappen.
Het stopknopje in de tram kan je met elleboog of een mouw over de hand indrukken. In Rotterdam zwaai ik ook nog wel eens naar de conducteur die het stopknopje dan voor mij indrukt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De zetels zijn behoorlijk krap, zelfs krapper dan die in de Combino's lijkt wel. Wanneer één van de personen op een tweezitter breder is dan gemiddeld voelt het al behoorlijk knus. Wel rijden de trams behoorlijk soepel. Wel was de tram ondanks het tijdstip heerlijk rustig tot vrijwel leeg. Een aantal langsrijdende ritten van bus 55 waren daarentegen behoorlijk druk.
Dat de stoelen krap zouden zijn is me eigenlijk niet opgevallen (maar eerlijk gezegd ben ik ook niet heel breed). Het viel me juist op dat de dubbele stoelen op de wielen juist wel zitbaar zijn i.t.t. bij de Combino's waar je je benen dan moet opvouwen. Overigens, voor de mensen die echt te breed ervoor zijn zijn er nog extra brede stoelen bij elk 'draaistel', totaal 8 per tram.
Eigenlijk is het enige puntje van kritiek op de 15G wat ik kan vinden de hardheid van de stoelen, voor de rest is alles prima.
PHS schreef: ↑vr 11 dec 2020, 09:40
Dat worden gewone GVB-bussen met een A4'tje 'R-NET' erop
Denk inderdaad dat de Citaro’s (voorlopig) in dienst blijven. Alleen lijnnummer verandert naar 369. Of ze gaan de bussen bestickeren in R-net kleuren, ligt er aan hoelang deze nog in dienst blijven.
PHS schreef: ↑vr 11 dec 2020, 09:40
Dat worden gewone GVB-bussen met een A4'tje 'R-NET' erop
Denk inderdaad dat de Citaro’s (voorlopig) in dienst blijven. Alleen lijnnummer verandert naar 369. Of ze gaan de bussen bestickeren in R-net kleuren, ligt er aan hoelang deze nog in dienst blijven.
Ik dacht ergens gelezen hebben dat het GVB elektrische bussen ging bestellen voor lijn 369, maar waar ik dat heb gelezen en wanneer die bussen besteld zouden worden weet ik niet meer. Tot die tijd zullen ze denk ik ook gewoon met het huidige materieel in de huidige kleurstelling blijven rondrijden.
PHS schreef: ↑vr 11 dec 2020, 09:40
Dat worden gewone GVB-bussen met een A4'tje 'R-NET' erop
Denk inderdaad dat de Citaro’s (voorlopig) in dienst blijven. Alleen lijnnummer verandert naar 369. Of ze gaan de bussen bestickeren in R-net kleuren, ligt er aan hoelang deze nog in dienst blijven.
Ik dacht ergens gelezen hebben dat het GVB elektrische bussen ging bestellen voor lijn 369, maar waar ik dat heb gelezen en wanneer die bussen besteld zouden worden weet ik niet meer. Tot die tijd zullen ze denk ik ook gewoon met het huidige materieel in de huidige kleurstelling blijven rondrijden.
Ik zie de 69 eigenlijk alleen op zaterdagen en ik dacht dan alleen met gelede e Citea's
Meltrain schreef: ↑wo 09 dec 2020, 16:20Op de site van het GVB staat de nieuwe lijnennetkaart.
Blijkbaar krijgen de ponten nu ook lijnnummers, die met een F beginnen. (Oostveer wordt F1, IJpleinveer F2 enz.)
Als ze toch bezig zijn, kunnen ze metrolijnen ook net zo goed meenemen: M1, M2... Oh wacht...
n-evo schreef: ↑wo 09 dec 2020, 18:33
Den Haag kan ik weinig over zeggen: daar kom ik vrijwel nooit. Exacte cijfers kan ik je ook niet geven, maar Rotterdam toch wel echt vaak gezien. Vorige week nog een stoel naast me waar duidelijk een mes in was gegaan. Kan RET verder weinig aan doen, maar ik snap wel dat GVB voor een de hufterproof-oplossing is gegaan. In Amsterdam reizen mensen ook kortere afstanden (aldus GVB), waardoor hoog comfort minder noodzaak is I guess?
Naja, ook op korte afstanden is een comfortabele stoel/bank ook prettig voor je bips.
Ardan schreef: ↑wo 09 dec 2020, 23:17
Daar staat trouwens ook op dat sommige van de nieuwe haltes wel, en sommige niet rolstoeltoegankelijk zijn. Zijn ze niet juist allemaal rolstoeltoegankelijk gemaakt?
Ik mag toch hopen dat alles rolstoeltoegankelijk is? Anders hebben we over een paar weken een boos filmpje op AT5, en kan de Vervoerregio dat budget voor verbeteringen in de toegankelijkheid van het OV van 40 miljoen euro gebruiken...
DingeZ schreef: ↑vr 11 dec 2020, 09:42
Dat de stoelen krap zouden zijn is me eigenlijk niet opgevallen (maar eerlijk gezegd ben ik ook niet heel breed). Het viel me juist op dat de dubbele stoelen op de wielen juist wel zitbaar zijn i.t.t. bij de Combino's waar je je benen dan moet opvouwen. Overigens, voor de mensen die echt te breed ervoor zijn zijn er nog extra brede stoelen bij elk 'draaistel', totaal 8 per tram.
Eigenlijk is het enige puntje van kritiek op de 15G wat ik kan vinden de hardheid van de stoelen, voor de rest is alles prima.
Ik heb tijdens alle ritten op een vierzitter gezeten, daar kon ik mijn benen amper strekken zelfs met niemand tegenover me, wanneer dat wel het geval is zouden SLT-praktijken ontstaan. Gelukkig lijken achter elkaar geplaatste stoeltjes meer beenruimte te bieden en anders zijn er ook nog langsbanken.
fred1954 schreef: ↑vr 11 dec 2020, 10:58Denk inderdaad dat de Citaro’s (voorlopig) in dienst blijven. Alleen lijnnummer verandert naar 369. Of ze gaan de bussen bestickeren in R-net kleuren, ligt er aan hoelang deze nog in dienst blijven.
Hoe lang zijn ze nou al bezig met die Westtangent? Het dan nog presteren om niet op tijd de juiste bussen in huis te hebben zou wel kwalijk zijn.
Ik weet niet op het gepland is, maar vanmiddag zag ik op Sloterdijk een blauw-witte Citea aan de lader staan op lijn 69. Een blik op OVinfo leert dat op dit moment vier van de zes rijdende ritten met een elektrische bus gereden worden.
Ik was laatst op zoek naar de netkaart/railkaart van 2018, degene van voor de noord/zuidlijn. Heeft iemand die toevallig nog ergens in zijn/haar downloads staan?
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
n-evo schreef: ↑wo 09 dec 2020, 17:54
Het is een afweging maken tussen plastic stoeltjes met lichte bedekking die wat minder comfy zitten maar wel hufterproof zijn, of zachte stoelen die beter zitten maar regelmatig lek geprikt worden.
Ik heb geen inside info, maar ik heb nou niet echt het idee dat de stoelen in de Rotterdamse en Haagse trams (en metro's) regelmatig 'lek geprikt' worden.
Bij de GTL's zijn wel de achterste banken vervangen door harde zittingen, rugleuningen en hoofdsteunen. Ook zijn daar de hoofdsteunen volgens mij ook wel verwijderd.Weet alleen niet of dat standaard is/was. Zal er wel eens op letten als ik weer eens met de tram ga.
Casper schreef: ↑zo 13 dec 2020, 16:38
Ik was laatst op zoek naar de netkaart/railkaart van 2018, degene van voor de noord/zuidlijn. Heeft iemand die toevallig nog ergens in zijn/haar downloads staan?