Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Lijkt me eerlijk gezegd ook niet verstandig mei die bussluizen bij Schollevaar, met name die bij Sara Burgerharterf
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Daarvoor zijn ze nou buschauffeur want beide geledewagens hebben al dan niet in de reizigersdienst meerdere keren op lijn 30 gereden en dat ging prima.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Lijn 30 wordt gereden vanuit de garage Krimpen ad IJssel en daar staan alleen diesel citea's en citaro's. Incidenteel, bij materieel tekort, staat er een 1200 serie op Krimpen die overkomt van Sluis of Ridderkerk. Verdeling is zo gemaakt door RET in overleg met de Provincie dus verwacht niet teveel 1200 serie bussen in Capelle.
Wel bijzonder is dat lijn 47 inmiddels ook is over gegaan op inzet van 1100- en 1200 serie gecombineerd met citaro's, terwijl deze lijn nog als volledige citaro lijn in de boeken staat.
Wel bijzonder is dat lijn 47 inmiddels ook is over gegaan op inzet van 1100- en 1200 serie gecombineerd met citaro's, terwijl deze lijn nog als volledige citaro lijn in de boeken staat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Met ingang van 03-01-2021(nieuwe dienstregeling) zijn er ook wat bussen verschoven, zo heeft de garage Sluisjesdijk er 3 1100'en en 7 1200'en bij gekregen waardoor dus onder andere lijn 47 soms ook met nieuwe bussen kan rijden, een en ander kan natuurlijk omdat er aardig is gesneden in de frequenties her en der bij de bus.
Het gevolg is wel dat er ook 10 x Citaro minder nodig is.
Het gevolg is wel dat er ook 10 x Citaro minder nodig is.
- Justinspotter30
- Berichten: 17
- Lid geworden op: wo 20 jan 2021, 22:07
- Locatie: Capelle a/d ijssel
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
er staat ook nog een oude abri van de RET op de halte schollevaarsedreef waar arivva nu rijdt .
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Halte Schollevaartsedreef ligt in Capelle a/d IJssel, daar staan Capelse abri's (op 2 van de 3 haltes, derde halte heeft geen abri maar alleen een haltepaal).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ik keek even op streetview en in die abri's hingen in 2018 wel reisinformatieborden van de RET, terwijl daar alleen Arriva lijnen rijden. Is dat dan wel de bedoeling? (weet nog niet of het tegenwoordig is veranderd, want ik kom daar bijna nooit)
- Busseninportland
- Berichten: 324
- Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
- Locatie: Rhoon Portland
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ov info geeft meestal aan dat er geen real time informatie is bij Ret voertuigen
Volg mij op busposities, treinposities en YouTube https://busposities.nl/fotos/Busseninportland
https://treinposities.nl/fotos/Busseninportland
https://youtube.com/@Busseninportland?s ... JHFjriqZon
https://treinposities.nl/fotos/Busseninportland
https://youtube.com/@Busseninportland?s ... JHFjriqZon
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Is het niet zo dat de RET in het hele vervoersgebied van Rotterdam en omstreken de reisinformatie verzorgt? In Nesselande hangt ook RET reisinformatie in de bushokjes terwijl daar ook geen RET bussen rijden. De haltepalen hebben dan wel weer een groen i.p.v. geel bord hier: https://www.google.nl/maps/@51.9876572, ... 312!8i6656 Bushokjes zijn dan wel weer per gemeente anders.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Bushokjes worden geplaatst en onderhouden door de wegbeheerder, dus gemeente, provincie, noem maar op. De reisinformatie is voor de vervoerders. Dat zijn dus de haltepalen en de inhoud van de abrikast.
Een vrij gangbare afspraak is dat de reisinfo binnen een concessiegebied wordt verzorgd door de concessiehouder, behalve als de halte in het gebied niet door de concessiehouder zelf wordt aangedaan. Dat is dus het geval met de haltes binnen de busconcessie Rotterdam die alleen Arriva aandoet. In het geval van de 'RET-hokjes' hangt er alleen een poster met plattegronden van de gemeente en de directe omgeving plus nog wat contactinformatie. De vertrekstaten hangen in aparte kastjes.
Een vrij gangbare afspraak is dat de reisinfo binnen een concessiegebied wordt verzorgd door de concessiehouder, behalve als de halte in het gebied niet door de concessiehouder zelf wordt aangedaan. Dat is dus het geval met de haltes binnen de busconcessie Rotterdam die alleen Arriva aandoet. In het geval van de 'RET-hokjes' hangt er alleen een poster met plattegronden van de gemeente en de directe omgeving plus nog wat contactinformatie. De vertrekstaten hangen in aparte kastjes.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
In de gemeente Rotterdam zorgt de RET dat er een bord in de abri hangt. Er hangen als het goed is geen vertrekstaten in Rotterdamse abri’s, vertrekstaten gaan altijd in een kastje aan de haltepaal.
Sterker nog, in principe hangt de RET nooit vertrekstaten in de abri, deze gaan altijd in een kastje aan de haltepaal. Daar zijn ze vrij streng in, op haltes in Zoetermeer hangt EBS de vertrekstaten op in de abri maar hangt de RET gewoon een eigen dubbelzijdig kastje aan de haltepaal voor haar eigen vertrekstaten
Sterker nog, in principe hangt de RET nooit vertrekstaten in de abri, deze gaan altijd in een kastje aan de haltepaal. Daar zijn ze vrij streng in, op haltes in Zoetermeer hangt EBS de vertrekstaten op in de abri maar hangt de RET gewoon een eigen dubbelzijdig kastje aan de haltepaal voor haar eigen vertrekstaten
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Klop. Maar in Rotterdam hebben we wel een uitzondering.
Het is zelfs zo dat de gemeente Rotterdam het beheer en onderhoud van de abri's heeft ondergebracht bij de RET.Suus schreef: ↑do 21 jan 2021, 14:54 In de gemeente Rotterdam zorgt de RET dat er een bord in de abri hangt. Er hangen als het goed is geen vertrekstaten in Rotterdamse abri’s, vertrekstaten gaan altijd in een kastje aan de haltepaal.
Sterker nog, in principe hangt de RET nooit vertrekstaten in de abri, deze gaan altijd in een kastje aan de haltepaal. Daar zijn ze vrij streng in, op haltes in Zoetermeer hangt EBS de vertrekstaten op in de abri maar hangt de RET gewoon een eigen dubbelzijdig kastje aan de haltepaal voor haar eigen vertrekstaten
En dus zie je overal in de gemeente Rotterdam dat de bus en tramhaltes in RET huisstijl zijn uitgevoerd, ook al rijd er andere vervoerder (zoals Arriva in Nesselande en ook een deel van Zevenkamp).
Laatst gewijzigd door ODRAIL op do 21 jan 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Bij de halte Schermerhoek in Capelle aan den IJssel hangt er wel een groen haltebord, terwijl er (in die richting) ook gewoon een lijn van de RET stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat komt omdat er voordat die RET lijn kwam al een Arriva lijn stopte en dus er een Arriva haltebord staat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Als ik de begindata van de lijnen op de Wiki met elkaar vergelijk, rijdt lijn 383 een maand langer dan lijn 31, maar volgens mij reed lijn 31 daar eerder ook al (maar dan naar Schollevaar i.p.v. Station Alexander).
Maar lijn 31 reed er in elk geval al wel voordat Arriva in dat gebied kwam te rijden.
Maar lijn 31 reed er in elk geval al wel voordat Arriva in dat gebied kwam te rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Het buslijnennet in Capelle is een aantal jaren zeer onrustig geweest met meerdere grote wijzigingen kort na elkaar. Er zijn enkele haltes geweest die enkele jaren niet bediend werden tijdens deze wijzigingswoede, maar of deze haltes daar onder vallen weet ik niet. De wiki hier heeft het ook niet bij kunnen houden want er zitten diverse gaten in de bekende lijnen hier.
Ik heb hier nog wel een kaartje van het nieuwe lijnennet van 15 december 2002, toen werd deze halte door maar liefst drie RET lijnen bediend: 30, 31 en 34. Capelle had toen een enorm uitgebreid busnet, met 3 lijnen naar Schollevaar, 2 lijnen naar het IJsselland Ziekenhuis en 3 lijnen via De Terp en Capelle Centrum. De resolutie van de kart is niet al te hoog maar als ik de kaart goed lees was het lijnennet als volgt:
Om het overzicht af te maken had je nog de volgende twee lijnen in Rotterdam-Oost:
Ik heb hier nog wel een kaartje van het nieuwe lijnennet van 15 december 2002, toen werd deze halte door maar liefst drie RET lijnen bediend: 30, 31 en 34. Capelle had toen een enorm uitgebreid busnet, met 3 lijnen naar Schollevaar, 2 lijnen naar het IJsselland Ziekenhuis en 3 lijnen via De Terp en Capelle Centrum. De resolutie van de kart is niet al te hoog maar als ik de kaart goed lees was het lijnennet als volgt:
- 30 Alexander - Schollevaar - De Terp - Capelle Centrum - Valeriusrondeel - Capelsebrug
- 31 Alexander - Schollevaar - De Terp - Capelle Centrum - IJsselland Ziekenhuis - Capelsebrug
- 34 Alexander - Capelle Centrum - De Terp
- 35 IJsselland Ziekenhuis - Alexander - Ommoord - Hillegersberg - Schiebroek - Station Noord
- 38 Schollevaar - Oosterflank - Crooswijk - Centraal Station - Schiedam Centrum
Om het overzicht af te maken had je nog de volgende twee lijnen in Rotterdam-Oost:
- 36 Alexander - Lage Land - Prinsenland - Kralingse Zoom - Oostplein - Centraal Station
- 37 Zevenkamp - Ommoord - Crooswijk - Centraal Station - Marconiplein
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Meltrain schreef: ↑do 21 jan 2021, 15:12 Bij de halte Schermerhoek in Capelle aan den IJssel hangt er wel een groen haltebord, terwijl er (in die richting) ook gewoon een lijn van de RET stopt.
In de loop van deze middag heb ik over deze halte contact gehad met een oud buschauffeur (is sinds december 2020 met pensioen) van Arriva. Zijn verklaring over het haltebord is als volgt:Meltrain schreef: ↑do 21 jan 2021, 16:22 Als ik de begindata van de lijnen op de Wiki met elkaar vergelijk, rijdt lijn 383 een maand langer dan lijn 31, maar volgens mij reed lijn 31 daar eerder ook al (maar dan naar Schollevaar i.p.v. Station Alexander).
Maar lijn 31 reed er in elk geval al wel voordat Arriva in dat gebied kwam te rijden.
Het haltebord heeft de kleur groen gekregen om aan te duiden dat er een Qliner bus stopt. En dat deze buslijn niet door de RET gereden word. In Capelle aan den IJssel zijn meerdere van zulke halteborden te vinden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Bij nader bekijken van die lijn 383 zie ik dat deze niet op alle haltes stopt, dus wat dat betreft is het wel logisch dat er onderscheid gemaakt wordt om verwarring te voorkomen. Alleen weet ik niet hoe bekend dit concept is bij de reizigers, op de lijnenkaart van de RET staat het in ieder geval niet aangegeven dat de 383 in Capelle op bepaalde haltes niet stopt. Volgens mij heeft de RET niet eens een symbool voor sneldiensten op hun kaart.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Heeft de RET überhaupt wel snel diensten / snelbussen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Weet niet als dat veranderd was, maar heb ooit lijn 72 genomen.
Die sloeg best veel haltes over.
Die sloeg best veel haltes over.
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Die stopt inderdaad niet bij de twee bushaltes tussen de metrostations Slinge en Zuidplein (en versa versa) (volgens de wiki https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... uisjesdijk).
Maar verder stopt hij wel bij alle andere haltes op zij route. Een soort van stop snel bus.
Maar verder stopt hij wel bij alle andere haltes op zij route. Een soort van stop snel bus.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Op halte Zuiderparkweg wordt volgens de dienstregelingen alleen door de lijnen 68 en 70 gestopt, terwijl de lijnenkaart ook de lijnen 69, 72, 82, 183 en 283 weergeeft hier. En dan heb je ook lijn 668 nog die helemaal niet aangegeven staat op de lijnenkaart bij Zuidplein maar in de ochtendspits wel non-stop ritten Zuidplein - Anthony Fokkerweg kent.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Lijn 144 slaat o.a. de haltes Victor Hugoweg, Pythagorasweg, Homerusstraat en De Hagen over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
De lijnennetkaart van 4 november 2002 (waarop stond dat de routes van lijn 30, 31 en 34 pas per 15 december 2002 klopten), heb ik helaas niet meer, maar nog wel die van 1 maart 2004.Bemined schreef: ↑do 21 jan 2021, 20:03 Het buslijnennet in Capelle is een aantal jaren zeer onrustig geweest met meerdere grote wijzigingen kort na elkaar. Er zijn enkele haltes geweest die enkele jaren niet bediend werden tijdens deze wijzigingswoede, maar of deze haltes daar onder vallen weet ik niet. De wiki hier heeft het ook niet bij kunnen houden want er zitten diverse gaten in de bekende lijnen hier.
Ik heb hier nog wel een kaartje van het nieuwe lijnennet van 15 december 2002, toen werd deze halte door maar liefst drie RET lijnen bediend: 30, 31 en 34. Capelle had toen een enorm uitgebreid busnet, met 3 lijnen naar Schollevaar, 2 lijnen naar het IJsselland Ziekenhuis en 3 lijnen via De Terp en Capelle Centrum. De resolutie van de kart is niet al te hoog maar als ik de kaart goed lees was het lijnennet als volgt:De lijnen 30 en 31 vormden hier dus eigenlijk een duo-lijn die tussen Capelle Centrum en Capelsebrug aparte routes namen. Ten minste een van de vier lijnen vanaf Alexander reed via de Hoofdweg en Capelseweg i.p.v. via Oosterflank maar welke weet ik niet.
- 30 Alexander - Schollevaar - De Terp - Capelle Centrum - Valeriusrondeel - Capelsebrug
- 31 Alexander - Schollevaar - De Terp - Capelle Centrum - IJsselland Ziekenhuis - Capelsebrug
- 34 Alexander - Capelle Centrum - De Terp
- 35 IJsselland Ziekenhuis - Alexander - Ommoord - Hillegersberg - Schiebroek - Station Noord
- 38 Schollevaar - Oosterflank - Crooswijk - Centraal Station - Schiedam Centrum
Om het overzicht af te maken had je nog de volgende twee lijnen in Rotterdam-Oost:Een lijnennet waar je u tegen zegt, maar het aantal reizigers viel tegen waardoor het geen lang leven heeft gehad volgens mij.
- 36 Alexander - Lage Land - Prinsenland - Kralingse Zoom - Oostplein - Centraal Station
- 37 Zevenkamp - Ommoord - Crooswijk - Centraal Station - Marconiplein
In vergelijking met bovenstaand net was lijn 31 toen al ingekort tot Capelle Centrum - IJsselland Ziekenhuis - Capelsebrug en reed lijn 38 ook via station Alexander.
Vrijwel alle uitbreidingen werden op 24 mei 2004 ongedaan gemaakt, toen er bij de RET een grote bezuinigingsronde plaatsvond.
Dat klinkt als een logisch antwoord.ODRAIL schreef: ↑do 21 jan 2021, 20:43Meltrain schreef: ↑do 21 jan 2021, 15:12 Bij de halte Schermerhoek in Capelle aan den IJssel hangt er wel een groen haltebord, terwijl er (in die richting) ook gewoon een lijn van de RET stopt.In de loop van deze middag heb ik over deze halte contact gehad met een oud buschauffeur (is sinds december 2020 met pensioen) van Arriva. Zijn verklaring over het haltebord is als volgt:Meltrain schreef: ↑do 21 jan 2021, 16:22 Als ik de begindata van de lijnen op de Wiki met elkaar vergelijk, rijdt lijn 383 een maand langer dan lijn 31, maar volgens mij reed lijn 31 daar eerder ook al (maar dan naar Schollevaar i.p.v. Station Alexander).
Maar lijn 31 reed er in elk geval al wel voordat Arriva in dat gebied kwam te rijden.
Het haltebord heeft de kleur groen gekregen om aan te duiden dat er een Qliner bus stopt. En dat deze buslijn niet door de RET gereden word. In Capelle aan den IJssel zijn meerdere van zulke halteborden te vinden.
Echter heeft de halte Capelle Centrum zo te zien geen groen haltebord, terwijl lijn 383 daar wel stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Hij is helaas niet al te hoge resolutie maar als je inzoomt is het meeste wel te lezen:
Het is net niet goed te lezen maar ik krijg de indruk dat lijn 38 hier Hoofdweg - Koningslaan - Duikerstraat - Henri Everstraat - Grote Beer - Hoofdweg - Capelseweg reed onderweg van Crooswijk naar Schollevaar. Ik zie namelijk 4 nummers op de Grote Beer en maar 3 bij de Kleine Beer. Lijn 36 reed dan via de Alexanderlaan samen met 35 want ook daar staan twee nummers tussen Oosterflan en Alexander (na de Hoofdweg staan er drie, dat moet 37 zijn die in de ochtendspits een andere route nam om files te ontwijken).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten