Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Van 29 maart tot 3 april wordt gewerkt aan de sporen in de Rijswijkseweg en rijdt lijn 15 een omleiding via Laakweg/-kade, Leeghwaterpein, Stationsplein.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Bij de HTM zijn deze week diverse elektrische bussen aanwezig van meerdere leveranciers.
Gespot zijn de:
Gespot zijn de:
- Citea van VDL 12m (huidige uitvoering)
- MAN 12m
- Ebusco 12m
- BYB 18m
- Volvo geleed
- Mercedes geleed
- Solaris geleed
- En een Franse gelede stokbrood die bij Qbuzz rijd
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op wo 14 apr 2021, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De BYD is 18m
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Hier zijn van alle bussen een hoop foto's te vinden: http://pvopdelftsewielen.nl/Reportages/ ... trisch.htm
Het zou gaan om 114 bussen waarvan circa 60 geleed. Ben stiekem erg benieuwd voor welke lijnen die 60 gelede bussen worden.
Het zou gaan om 114 bussen waarvan circa 60 geleed. Ben stiekem erg benieuwd voor welke lijnen die 60 gelede bussen worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Zestig gelede bussen? Dan zijn meer gelede bussen dan er nu überhaupt in de provincie Zuid-Holland rondrijden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Misschien een manier van besparen? Grotere bus met lagere frequenties?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Wauw dat is best veel idd. Volgens mij rijden er nu zo’n 115 bussen bij de HTM, tramvervamgende bussen niet meegerekend.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Rekening houdend met dat je vanwege de laadpauzes meer elektrische bussen nodig zult hebben om dezelfde dienstregeling te rijden als de aardgasbussen nu rijden ligt dat wel voor de hand ja.
Het totaal van 114 bussen zijn er al 16 minder dan HTM nu aan aardgasbussen heeft rijden immers, en daar gaat dan nog vanaf wat je extra aan elektrisch materieel nodig hebt.
Maar 60 gelede bussen zijn er bijna drie keer zoveel dan de HTM er ooit gehad heeft, dus dat moet wel om een redelijk aantal lijnen gaan. (De Den Oudsten B93's die ze vroeger hadden reden voornamelijk lijn 25 destijds, dat zal nog steeds wel een kandidaat zijn denk ik zo?)
Het totaal van 114 bussen zijn er al 16 minder dan HTM nu aan aardgasbussen heeft rijden immers, en daar gaat dan nog vanaf wat je extra aan elektrisch materieel nodig hebt.
Maar 60 gelede bussen zijn er bijna drie keer zoveel dan de HTM er ooit gehad heeft, dus dat moet wel om een redelijk aantal lijnen gaan. (De Den Oudsten B93's die ze vroeger hadden reden voornamelijk lijn 25 destijds, dat zal nog steeds wel een kandidaat zijn denk ik zo?)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De nieuwe e-Citea van VDL schijnt een range van 500 tot 600km te krijgen. Daarmee zou je op de stadslijnen veel minder vaak tijdens de dienst te hoeven bijladen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Een reden voor de aanschaf van zoveel geledes zou het verbussen van tramlijnen kunnen zijn. Was daar niet recent sprake van?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Op zich niet heel veel meer hoor, de RET ging bij hun transitieplan uit van 250 dieselbussen vervangen door 265 elektrische bussen.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Nog maar eens kijken als ze een jaar of vijf rondrijden. Dan zal die afstand behoorlijk afnemen.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Op lijn 23, 24, 25 en 26 reden er totdat de gasbussen in dienst kwamen regelmatig tot vrijwel altijd gelede bussen op deze lijnen. Dit zijn nog steeds de drukkere buslijnen in Den Haag. Vooral in de spits (voor de pandemie uitbrak) was het vaak erg druk in de bus, vooral in de spits. Bij de aanschaf van de CNG bussen, gaf het toenmalige Stadsgewest Haaglanden geen toestemming meer voor gelden bussen. Wellicht dat het MRDH inziet dat gelede bussen op de stadsdienst een voordeel kunnen hebben (wellicht minder voertuigen nodig, dus een besparing). En wellicht dat het ook meespeelt dat een elektrische bus in onderhoud tegenwoordig goedkoper kan zijn dan bij een dieselbus?
Wat wel opvalt is het aantal gelede bussen dat er mogelijk kunnen gaan komen. 60 van de 114, meer dan helft van de bussen zouden daardoor geleed worden. Dat is wel een heel groot verschil met nu (geen geleed). En tegelijk de grootste hoeveelheid ooit binnen de HTM, in de tijd van de Den Oudste bussen waren er maar 23 gelede bussen bij de vervoerder.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
In de Bestuurscommissie van MRDH van 14 april een paar interessante stukken over de nieuwe trams. Gaat met name om kleine aanpassingen van de 'topeisen' waarvan verwacht wordt dat ze tot meer aanbieders zullen leiden:
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/848 ... 14-04-2021 onder de hamerstukken.
De verwachting is dat er op deze manier zowel Avenio- als Regiocitadis-achtigen zullen worden aangeboden. In de bijlage van het tweede stuk een analyse in detail van HTM met daarin een aantal nog op te lossen knelpunten,
De procedurele molens malens langzaam maar wel gestaag.
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/848 ... 14-04-2021 onder de hamerstukken.
De verwachting is dat er op deze manier zowel Avenio- als Regiocitadis-achtigen zullen worden aangeboden. In de bijlage van het tweede stuk een analyse in detail van HTM met daarin een aantal nog op te lossen knelpunten,
De procedurele molens malens langzaam maar wel gestaag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De nieuwe Citea's zouden een range hebben van 500 tot 600 km bij ideale weersomstandigheden, bij -15 graden kunnen de bussen alsnog 250 km halen op een accu. Dat is volgens halen nog niet alle e-bus leveranciers dat.. Bij die andere leveranciers kun je de vraag die je stelt ook afvragen, echter weten we van bijvoorbeeld de e-bussen van Mercedes nog minder dan van een VDL. De VDL e-bussen rijden al een aantal jaar rond, Mercedes komt eigenlijk pas net kijken bij e-bussen.buschauffeurDH schreef: ↑do 15 apr 2021, 18:53
Nog maar eens kijken als ze een jaar of vijf rondrijden. Dan zal die afstand behoorlijk afnemen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Vanaf 29 augustus worden een aantal haltes in Rijswijk tijdelijk opgeheven:
- Vlietbrug (Lijn 1)
- Broekpolder (Lijn 15)
- Treubstraat (Lijn 17)
https://rijswijksdagblad.nl/lokaal/wijz ... n-rijswijk
- Vlietbrug (Lijn 1)
- Broekpolder (Lijn 15)
- Treubstraat (Lijn 17)
https://rijswijksdagblad.nl/lokaal/wijz ... n-rijswijk
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Juist vanaf de halte Vlietbrug zijn er de nodige reizigers die over de brug naar hun bestemming gaan.
Opheffen van de haltes 's-Gravenmade of Verffabriek lijkt logischer.
Opheffen van de haltes 's-Gravenmade of Verffabriek lijkt logischer.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Iets ten noorden van de halte 's-Gravenmade is een tijd terug ook een brug geplaatst, waardoor de halte Vlietbrug enkel nog de Tinbergenstraat en de van Benthemlaan bedient. Dus heel druk zal die niet meer zijn. Ik vraag me meer af wat het nut is van het overslaan van een weinig gebruikte halte. Veel tijd in de dienstregeling win je er niet mee.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Verhaal gaat alleen over Rijswijk, als je op de rest van de route ook een paar haltes overslaat levert t misschien wat op
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Maar de vraag is wat het concreet oplevert. Je hebt lagere onderhoudskosten en een iets lager energieverbruik (zowel door ontbreken verlichting op de halte als door niet afremmen en weer optrekken) maar dat lijkt me een erg kleine winst. En als je voldoende haltes opheft kan je ook materieel en/of personeel uitsparen doordat de omloop korter wordt. Maar hoe significant is deze besparing? Want je moet behoorlijk wat haltes opheffen om een wagen- of personeelsdienst uit te sparen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Vooral het tijdelijk opheffen van deze haltes, eerst de laatste reizigers wegjagen en daarna ze weer welkom heten als de financiële crisis over is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Ik heb het vermoeden dat het opheffen van deze haltes niet tijdelijk, maar definitief is. Het zou inderdaad vrij zinloos zijn om ze zonder goede reden maar tijdelijk op te heffen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Het wordt wel gepresenteerd als tijdelijke besparingsmaatregel omdat de coronasteunmaatregelen per 1 juli vervallen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De vergoedingsregeling voor het OV is inmiddels verlengd tot 31 december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten