Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik moet eerlijk zeggen dat dit er uit ziet als een verdomd goed plan!
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Op zich wel goede plannen, wel ben ik benieuwd hoe ze de halte Alkmaarseweg op de 134 gaan uitwerken. Een betere bediening naar het noorden voor Wognum klinkt ook goed, maar dan had de bus naar Hoogwoud wel moeten blijven zodat een halfuurdienst haalbaar had kunnen zijn. Ik heb me er altijd al een beetje over verbaasd dat een snelle halfuurdienst tussen Middenmeer en Hoorn kennelijk rendabel was, misschien is deze verbinding wel beter. Een volgende stap zou de 134 kunnen verlengen naar Anna Paulowna via Den Oever als dat met de kering goed uitkomt. Daarmee bespaar je een buurtbus uit, gaat de frequentie omhoog, en anders staat deze bus misschien ergens anders wortel te schieten. Als alternatief kan de 134 doorrijden naar Kreileroord, zodat de bediening daar verbetert, ook zonder extra materieel in dienst te hoeven nemen.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
^^ dan heb je een stukje samenloop met de 135.. lijkt mij dan de doodsteek voor de 135..
OF het is misschien de bedoeling om de groep reizigers richting of van Friesland met de trein naar en van Anna Paulowna te gaan sturen?
OF het is misschien de bedoeling om de groep reizigers richting of van Friesland met de trein naar en van Anna Paulowna te gaan sturen?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik snap uw gedachten, maar ik zat meer hardop te denken hoe de 134 zo ver mogelijk door kan rijden, dus extra reizigers kan meepakken, voordat deze moet keren. Daarom benoem ik ook een mogelijke verlenging naar Kreileroord, omdat daar eigenlijk alleen buurtbussen rijden
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Als er voldoende reizigers zouden zijn vanuit Kreileroord zouden ze allang een vaste buslijn hebben laten rijden en de buurtbus vervangen. Hoeveel reizigers heeft de buurtbus van en naar Kreileroord? Geen gekke gedachten om lijn 134 door te trekken maar zijn er reizigers of volstaat een buurtbus?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
In het verleden is dit al geprobeerd middels lijn 130. Die reed dan weliswaar alleen tijdens de spitsuren en succesvol was het allerminst.
Tegenwoordig begint lijn 653 's ochtends 2x in Kreileroord.
Tegenwoordig begint lijn 653 's ochtends 2x in Kreileroord.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dit zijn wel forse veranderingen.
Hoogwoud - Hoorn (nu 133) vervalt, en wordt voortaan overstappen op de trein in Obdam vanuit Hoogwoud en Opmeer. Van/naar station Hoorn is dat wel sneller, maar voor veel reizigers betekent dit een extra overstap en extra reiskosten.
Andijk - Hoorn (nu 132) wordt een stuk langzamer, wellicht wordt een overstap in Bovenkarspel voortaan "de" verbinding vanuit Andijk naar Hoorn?
De 134 wordt ook een stuk langzamer met al die omwegen door dorpjes. Daarmee vervalt de functie van lijn 134, om min of meer een halfuurdienst te bieden met lijn 135 voor Wieringerwerf en Middenmeer.
En wat wordt dan de route van lijn 139 in Medemblik en Opperdoes? Neemt de reistijd Medemblik - Hoorn niet fors toe met die nieuwe 139-route?
Hoogwoud - Hoorn (nu 133) vervalt, en wordt voortaan overstappen op de trein in Obdam vanuit Hoogwoud en Opmeer. Van/naar station Hoorn is dat wel sneller, maar voor veel reizigers betekent dit een extra overstap en extra reiskosten.
Andijk - Hoorn (nu 132) wordt een stuk langzamer, wellicht wordt een overstap in Bovenkarspel voortaan "de" verbinding vanuit Andijk naar Hoorn?
De 134 wordt ook een stuk langzamer met al die omwegen door dorpjes. Daarmee vervalt de functie van lijn 134, om min of meer een halfuurdienst te bieden met lijn 135 voor Wieringerwerf en Middenmeer.
En wat wordt dan de route van lijn 139 in Medemblik en Opperdoes? Neemt de reistijd Medemblik - Hoorn niet fors toe met die nieuwe 139-route?
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Waar zijn alle wijzigingen te vinden behalve wat online artikelen? Is er ergens een document wat er gaat wijzigen?
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Kustbussen in Noord-Holland Noord zijn weer gaan rijden, 6 weken lang rijden de lijnen 851,866 en 868 weer langs de diverse plaatsen.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 1_39293586
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 1_39293586
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Met dank aan Milco kwam het vervoerplan 2022 voor deze concessie naar voren.
Het lijnennet gaat flink op de schop zo blijkt
Vooral de stadsdiensten in alle steden moeten het ontgelden, maar door het combineren met streeklijnen worden de frequenties wel verhoogd. Ook worden diverse nieuwe verbinden geïntroduceerd.
Het lijnennet gaat flink op de schop zo blijkt
Vooral de stadsdiensten in alle steden moeten het ontgelden, maar door het combineren met streeklijnen worden de frequenties wel verhoogd. Ook worden diverse nieuwe verbinden geïntroduceerd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Het was al eerder dan mij gepost in een ander topic: viewtopic.php?p=739307#p739307
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik ben het met Etienne eens dat de bespreking van het Vervoerplan beter in dit topic past.
Ik vind het een interessant plan. Er wordt meer ingezet op een zo snel mogelijke verbinding naar een treinstation, in plaats van lange lijnen naar een centraal station. Met name rond Alkmaar heeft dat forse gevolgen.
Wel mooi dat er weer een dagelijkse verbinding tussen Julianadorp en Schagen komt.
Ik vind het een interessant plan. Er wordt meer ingezet op een zo snel mogelijke verbinding naar een treinstation, in plaats van lange lijnen naar een centraal station. Met name rond Alkmaar heeft dat forse gevolgen.
Wel mooi dat er weer een dagelijkse verbinding tussen Julianadorp en Schagen komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Inderdaad goed dat er meer naar treinstation gereden gaat worden. Zeker voor Langedijk ziet het er goed uit. Wel jammer dat de rechtstreekse verbinding tussen Alkmaar en Petten vervalt.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Waarom gaat de 151 niet gewoon de volgende route rijden: Schagen - Sint Maartenszee - Petten - Camperduin - Schoorl - Bergen - Alkmaar. Dan kan je de voorgestelde lijn 168 en lijn 166 schrappen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Een doorgaande lijn tussen Schagen en Alkmaar komt er waarschijnlijk niet vanwege parallelliteit met de trein en de DRU's die het kost.
Het oorspronkelijke idee van Connexxion was wel om lijn 166 vanaf Bergen te verlengen naar Schoorl en Camperduin, maar dat zag de gemeente Bergen niet zitten. Daarom kwam er een alternatief plan met lijn 168.
Het oorspronkelijke idee van Connexxion was wel om lijn 166 vanaf Bergen te verlengen naar Schoorl en Camperduin, maar dat zag de gemeente Bergen niet zitten. Daarom kwam er een alternatief plan met lijn 168.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Maar er is dan totaal geen parallelliteit met de trein. Die doorgaande lijn rijdt dan alleen voor de dorpen in de regio en niet om een directe verbinding tussen Schagen en Alkmaar aan te bieden... Beetje vreemde logica.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Sommige verbindingen zien er goed uit, maar ik vind dat er wel heel veel achteruit gaat. Zie bijvoorbeeld hoe groot de vraag is vanuit Petten richting Alkmaar, of vanuit Julianadorp naar Den Helder (5 jaar geleden nog 4 per uur). Ook de 156 inkorten tot Warmenhuizen mag opmerkelijk worden genoemd, deze bus had dan nog beter naar Alkmaar kunnen worden verlengd.
Dat de gemeente Bergen moeilijk doet over doorgaande lijnen is ernstig funest voor Schoorl, een kern in de eigen gemeente. Anders hadden de 151 en 156 via Schoorl en Bergen naar Alkmaar kunnen worden verlengd waardoor de bereikbaarheid in noordelijke richting behoorlijk zou zijn toegenomen. Dit had geen busstellen gekost en misschien zelfs eentje bespaart en in ieder geval minder reizigers gekost
Ook maakt dit duidelijk dat er hele grote fouten zijn gemaakt met het invoeren van de belbus. De verdikte frequenties op hoofdlijnen zijn grotendeels afgeschaald naar de oorspronkelijke situatie of afgenomen, net zoals de reizigersaantallen al pre-covid
Dat de gemeente Bergen moeilijk doet over doorgaande lijnen is ernstig funest voor Schoorl, een kern in de eigen gemeente. Anders hadden de 151 en 156 via Schoorl en Bergen naar Alkmaar kunnen worden verlengd waardoor de bereikbaarheid in noordelijke richting behoorlijk zou zijn toegenomen. Dit had geen busstellen gekost en misschien zelfs eentje bespaart en in ieder geval minder reizigers gekost
Ook maakt dit duidelijk dat er hele grote fouten zijn gemaakt met het invoeren van de belbus. De verdikte frequenties op hoofdlijnen zijn grotendeels afgeschaald naar de oorspronkelijke situatie of afgenomen, net zoals de reizigersaantallen al pre-covid
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik moet wel zeggen dat het netwerk enorm verklarend omschreven wordt. Veel vervoerders komen met een korte tekst aanzetten en hier gooit Connexxion een hele analyse erbij.Etienne schreef: ↑ma 26 jul 2021, 14:47 Met dank aan Milco kwam het vervoerplan 2022 voor deze concessie naar voren.
Het lijnennet gaat flink op de schop zo blijkt
Vooral de stadsdiensten in alle steden moeten het ontgelden, maar door het combineren met streeklijnen worden de frequenties wel verhoogd. Ook worden diverse nieuwe verbinden geïntroduceerd.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Met zulke grote wijzigingen moet dat ook wel.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Toch kunnen deze wijzigingen voor Connexxion financieel nog weleens minder goed uitpakken.
Connexxion verdient toch meer aan een reiziger die met de bus 20 km naar Alkmaar reist, dan aan diezelfde reiziger die 8 km naar Schagen meerijdt, en vandaar met NS naar Alkmaar gaat?
Connexxion verdient toch meer aan een reiziger die met de bus 20 km naar Alkmaar reist, dan aan diezelfde reiziger die 8 km naar Schagen meerijdt, en vandaar met NS naar Alkmaar gaat?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik vermoed echter dat Connexxion ook minder betaald voor een bus die een stuk minder rijdt.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Voor de provincie die door de financiële situatie minder DRU’s kan inkopen is het echter een financieel handige actie, want toch weer 365 dagen per jaar heel wat bussen die een kwartiertje korter aan het rijden zijn.Roeland schreef:Toch kunnen deze wijzigingen voor Connexxion financieel nog weleens minder goed uitpakken.
Connexxion verdient toch meer aan een reiziger die met de bus 20 km naar Alkmaar reist, dan aan diezelfde reiziger die 8 km naar Schagen meerijdt, en vandaar met NS naar Alkmaar gaat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Inderdaad rijdt de bus minder lang, maar de reistijd en kosten voor reizigers neemt toe, de bereikbaarheid af, de lijn concureert met de lijnen tussen Julianadorp en Schagen en dit gaat zeker reizigers kosten. Ik verwacht dat ze hier over een x-jaar spijt van krijgen. Petten is ook helemaal niet op Schagen/Den Helder gericht en van andere dorpen moeten ze het niet hebben.
Een busstation langs de N248 bij Schagerbrug zou wel een mooie verbetering zijn voor doorgaande reizigers, maar levert slechts 2 minuten op en is dat het geld waard? Bovendien is deze halte voor de paar reizigers uit het dorp niet heel interessant richting Schagen, iets wat juist heel goed had gekund als je elk half uur op de trein had aangesloten. Geen fiets op het station, bushalte voor de deur, goede aansluiting op de trein enz.
Een busstation langs de N248 bij Schagerbrug zou wel een mooie verbetering zijn voor doorgaande reizigers, maar levert slechts 2 minuten op en is dat het geld waard? Bovendien is deze halte voor de paar reizigers uit het dorp niet heel interessant richting Schagen, iets wat juist heel goed had gekund als je elk half uur op de trein had aangesloten. Geen fiets op het station, bushalte voor de deur, goede aansluiting op de trein enz.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
De gemeente Schagen wil(de) heel graag een buslijn tussen de plaatsen in in haar gemeente en Connexxion (en/of Noord-Holland) ziet niets in een doorgaande lijn Schagen - Alkmaar. Dan krijg je dus als "oplossing" een losse lijn Petten - Schagen.
De reiskosten Petten - Alkmaar nemen vrijwel zeker wel toe, maar als blijkt dat het overgrote deel van de reizigers in Alkmaar per trein verder reist, zou de reis via Schagen best eens kostenneutraal kunnen zijn.
Dit durf ik te betwijfelen. Lijn 151 doet nu een uur over Petten - Alkmaar. De treinreis Schagen - Alkmaar duurt net geen 20 minuten en Petten - Schagen moet ook wel binnen een half uur lukken. De reistijd zal dus niet toenemen.Staatslijn K schreef: ↑do 29 jul 2021, 14:49 Inderdaad rijdt de bus minder lang, maar de reistijd en kosten voor reizigers neemt toe,
De reiskosten Petten - Alkmaar nemen vrijwel zeker wel toe, maar als blijkt dat het overgrote deel van de reizigers in Alkmaar per trein verder reist, zou de reis via Schagen best eens kostenneutraal kunnen zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Wanneer beginnen we met tariefintegratie tussen BTM en NS-trein?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten