Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ook hier staat het.
Dus het zal gewoon een (of meerdere) niet optimaal werkdende airco('s) zijn geweest.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Het valt me telkens op dat in de remise Beverwaard trams van de 2000 serie worden bewaard en het in Kralingen vooral om de 2100 serie gaat. Weet hier iemand waarom dat zo is?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Matt5154
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Het is gemixt eigenlijk. Want onderhoud ervaan gebeurt bij Beverwaard als ik me niet vergis voor beide series. Net zoals nu enkele 2000's rijden lijnen 7, 8, 21 en 24 (Kralingen) en enkele 2100 rijden lijnen 2, 23 en 25 (Beverwaard)
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Verder is het opvallend dat niet alleen onderhoud plaatsvindt in Beverwaard, maar op die locatie worden trams ook bestikkert. Dan worden de trams van 2100 serie bestikkert, maar die van 2000 serie niet meer. Op het moment, (als ik me niet vergis,) zijn de trams 2103 (Kunsthal tram), 2108 (Lipton tram), 2126 (Royal Club tram) en 2132 (kleurrijke AHOY tram) bestikkert. Die laatste is inmiddels 33 dagen weg en is in onderhoud in Beverwaard.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: za 14 aug 2021, 06:10"Door werkzaamheden Metrostation Wilhelminaplein rijdt metro D van 21 aug 6:00 tot 23 aug 1:15 via spoor 1 bij Rijnhaven, Leuvehaven en Wilhelminaplein in beide richtingen.
Bericht is aangepast, er staat nu dit:
Door werkzaamheden bij Metrostation Wilhelminaplein rijden de metro's op 21 augustus vanaf 23:50 uur tot einde dienst en 22 augustus tot 07:50 uur op metrolijnen D en E in beide richtingen via spoor 1 bij Rijnhaven, Leuvehaven en Wilhelminaplein.

Metrolijn E rijdt in deze periode niet tussen metrostation Slinge en Rotterdam Centraal. Maak gebruik van Metrolijn D
Erg verwarrend, metro E zou zowel enkelspoor als niet rijden volgens dit bericht. Reisinformatie geeft meer duidelijkheid, vanaf 23:00 tot 24:30 is lijn E opgeheven, inrukkers daarna rijden wel. Op zondag tot 7:50 slaat wel helemaal nergens op, want de eerste metro vanaf Rotterdam Centraal vertrekt regulier sowieso pas om 7:51 :s
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Zag al zoiets, op zondag is niet eens een aangepaste dienstregeling van kracht hierdoor.
Tevens zit er in de laatste rit van lijn E die "tot Rotterdam Centraal" zou rijden, een rare knip in die 3 min later alsnog doorrijdt naar Slinge.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Volgend weekend overigens hetzelfde verhaaltje maar dan het andere spoor, enkelspoor is dan iets korter omdat ze dan bij Parralelweg kunnen overlopen. Dan wel aanpassingen op zondag, eerste drie metro's rijden linkerspoor richting Centraal.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Op deze zaterdagochtend heb ik behoorlijk wat bizzare dingen in het OV bij de RET gezien. Tram 125 raakte op Walenburgerweg defect en stond daar 26 minuten stil. Het is namelijk toevallig dat de tweede zaterdag op rij een tram op 125 defect raakt. Tramstel 2120 op Diergaarde Blijdorp richting Schiebroek was vorige week aan het begeven, daarna is die in Beverwaard een dag in onderhoud en ging terug naar Kralingen om op lijn 8 te rijden. Tramstel 2136 heeft het net opgegeven op Walenburgerweg richting Schiebroek.

Wat ik daarna tegenkwam: tramstel 2126 die net uitrukte op 8 Kleiweg was optijd, maar omdat die amper of zelfs niet halteerde, kwam die net voor het uitpunt uit (Kleiweg RET) op 8:53 minuten vroeger. Het heeft ook te maken dat de voorste tram (lijn 4) redelijk dichtbij was, daardoor werd het nog rustiger dan het al was. Dit vindt ik wel het meest bizarre en vraag ik me al gelijk af of het wel te bedoeling is dat de RET zo vroeg rijdt. Je zou maar net denken: ik ben gelukkig optijd aan gekomen, nog zes minuten wachten, maar zie je ineens 26 minuten staan! Nee toch, een vervallen rit. Iemand die toevallig naast je staat zegt: "O,ik heb die tram 2 minuten geleden gemist", 8 minuten te vroeg dus. Dan wacht je uiteindelijk superlang op de tram. Aantal weken geleden een waterstofbus 406 op 70 Keizerswaard nog voor het eindpunt 9:53 minuten vroeger.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

R-Net Bus 1299 reed op 68 Zuidplein en nu rijdt ie op 66 Feijenoord. Zo leuk! *bus* *bus*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
RnBn
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RnBn »

Kalil Nieuw schreef: za 21 aug 2021, 07:36 Wat ik daarna tegenkwam: tramstel 2126 die net uitrukte op 8 Kleiweg was optijd, maar omdat die amper of zelfs niet halteerde, kwam die net voor het uitpunt uit (Kleiweg RET) op 8:53 minuten vroeger. Het heeft ook te maken dat de voorste tram (lijn 4) redelijk dichtbij was, daardoor werd het nog rustiger dan het al was. Dit vindt ik wel het meest bizarre en vraag ik me al gelijk af of het wel te bedoeling is dat de RET zo vroeg rijdt. Je zou maar net denken: ik ben gelukkig optijd aan gekomen, nog zes minuten wachten, maar zie je ineens 26 minuten staan! Nee toch, een vervallen rit. Iemand die toevallig naast je staat zegt: "O,ik heb die tram 2 minuten geleden gemist", 8 minuten te vroeg dus. Dan wacht je uiteindelijk superlang op de tram. Aantal weken geleden een waterstofbus 406 op 70 Keizerswaard nog voor het eindpunt 9:53 minuten vroeger.
Ik weet natuurlijk niet precies hoe het bij de RET zit maar weet wel hoe het elders in het land gaat en het zal niet veel verschillen. De dienstregeling is niet opgebouwd om overal precies optijd te rijden. in plaats daarvan is er na het beginpunt eerst een paar haltes te weinig tijd onder andere zodat de bus niet te vroeg langs de halte rijdt, daarna "klopt" de dienstregeling en vlak voor knooppunten en het eindpunt is de dienstregeling dan weer te ruim zodat zelfs bij onverwachte drukte mensen hun overstap nog halen. Dat een bus of tram veel te vroeg op het eindpunt komt zegt dus niks over de punctualiteit. Bij ons in Eindhoven zijn er genoeg lijnen waar je de hele rit in de vertraging rijdt en vervolgens meer dan vijf minuten te vroeg op het station bent.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6070
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Daar gok ik ook vaak op. Maar in Brabant staat dat ook in de eis dat bussen niet te vroeg mogen vertrekken.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

In Rotterdam is dat geregeld met tijdhaltes, vanaf deze haltes mag niet te vroeg vertrokken worden en maximaal 3 minuten te laat (bij beginhaltes maximaal 2 minuten te laat). Voor overige haltes zijn er geen eisen. Ik neem aan dat haltes zonder eigen baan niet als tijdhalte aangewezen worden omdat je daar niet ongehinderd kan wachten tot vertrektijd, dus de laatste paar haltes van lijn 8 richting Kleiweg zullen niet in aanmerking komen als tijdhalte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Er zitten op sommige plekken ook kleine buffers in de dienstregeling. Bij de tram is de rijtijd vanaf Kruisplein of Weena naar Rotterdam Centraal langer dan andersom. Bij de oudste serie trams verschijnt daardoor ook de aftelklok in de reisinformatie als je halteert bij CS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Komt dat ook niet door de halteertijd? RET hanteert meestal geen aparte aankomst- en vertrektijden (tenzij het om geplande stops van meerdere minuten gaat) dus 30 seconden extra halteertijd op een drukke halte ziet er dan uit als een langere rijtijd.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef: za 21 aug 2021, 15:15 In Rotterdam is dat geregeld met tijdhaltes, vanaf deze haltes mag niet te vroeg vertrokken worden en maximaal 3 minuten te laat (bij beginhaltes maximaal 2 minuten te laat). Voor overige haltes zijn er geen eisen. Ik neem aan dat haltes zonder eigen baan niet als tijdhalte aangewezen worden omdat je daar niet ongehinderd kan wachten tot vertrektijd, dus de laatste paar haltes van lijn 8 richting Kleiweg zullen niet in aanmerking komen als tijdhalte.
Dan mogen ze toch maar eens goed gaan kijken naar de bushalte bij metrostation Slinge, dat is volgens de halteborden een tijdhalte, maar nagenoeg altijd wordt er (in beide richtingen) die functie genegeerd. :roll:
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Willem »

Op elke lijn die daar passeert?
Stadsbus
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

68 vaak genoeg gehad dat die te vroeg gaat. Geen ramp, wel vervelend om vervolgens in de kou te moeten wachten omdat de buschauffeur doorreed.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Willem »

Maar de bussen van R-net rijden in principe vanaf de Kleiweg
.
Hoe komen ze nu opeens op lijn 66 of 68 terecht?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Omdat in de garage Waalhaven groter onderhoud en de reparaties worden uitgevoerd voor alle bussen van de RET. Daarna wordt de bus soms vanuit daar de dienst op gestuurd voor een uitgebreide test voordat de bus terug naar “huis” gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

MetroRET schreef: za 21 aug 2021, 18:35
Bemined schreef: za 21 aug 2021, 15:15 In Rotterdam is dat geregeld met tijdhaltes, vanaf deze haltes mag niet te vroeg vertrokken worden en maximaal 3 minuten te laat (bij beginhaltes maximaal 2 minuten te laat). Voor overige haltes zijn er geen eisen. Ik neem aan dat haltes zonder eigen baan niet als tijdhalte aangewezen worden omdat je daar niet ongehinderd kan wachten tot vertrektijd, dus de laatste paar haltes van lijn 8 richting Kleiweg zullen niet in aanmerking komen als tijdhalte.
Dan mogen ze toch maar eens goed gaan kijken naar de bushalte bij metrostation Slinge, dat is volgens de halteborden een tijdhalte, maar nagenoeg altijd wordt er (in beide richtingen) die functie genegeerd. :roll:
Ik weet niet hoe het in Rotterdam daarmee gesteld is, maar in Twente zijn de gele halteborden niet echt actueel, zeker niet op dat gebied.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat verhaal over tijdhaltes ging over trams, bussen zijn een andere concessie. Bij de busconcessie komt het begrip tijdhalte niet voor maar is de functionaliteit als volgt gedefinieerd:
  • bussen nooit eerder vanaf het beginpunt, knooppunten en overstaphaltes vertrekken dan in de dienstregeling is aangegeven,
  • bussen binnen 120 seconden na de in de dienstregeling aangegeven tijd vanaf het beginpunt vertrekken,
  • bussen binnen 180 seconden na de in de dienstregeling aangegeven tijd vanaf knooppunten en overstaphaltes vertrekken
Aangezien Slinge overduidelijk een knooppunt en overstaphalte is mag je daar dus niet te vroeg vertrekken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21493
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Volgens mij zijn er genoeg bushaltes met zo'n blauwe sticker waarop staat dat daar de vertrektijd afgewacht wordt. Maar die haltes heten dan geen "tijdhaltes"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Niet vanuit het oogpunt van de concessie, maar de RET is natuurlijk vrij om hier zelf een eigen invulling aan te geven.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

Kalil Nieuw schreef: do 19 aug 2021, 14:22 Verder is het opvallend dat niet alleen onderhoud plaatsvindt in Beverwaard, maar op die locatie worden trams ook bestikkert. Dan worden de trams van 2100 serie bestikkert, maar die van 2000 serie niet meer. Op het moment, (als ik me niet vergis,) zijn de trams 2103 (Kunsthal tram), 2108 (Lipton tram), 2126 (Royal Club tram) en 2132 (kleurrijke AHOY tram) bestikkert. Die laatste is inmiddels 33 dagen weg en is in onderhoud in Beverwaard.
2103 en 2108 kloppen, 2132 heeft reclame voor Disney en de nieuwe serie over Feyenoord en de 2126 rijdt rond met reclame voor JD Sports
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Heb je ook foto's van de Alstom Citadis 2126 en 2132? Ik heb ze nog niet gezien. Ik neem aan dat die laatste ook meer op lijn 12 en 23 blijft.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten