Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Kalil Nieuw schreef: za 23 okt 2021, 11:41(Trouwens, ik weet ook niet waarom ovzoeker de laatste tijden van de RET voertuigen zo van slag is.)
Ovzoeker heeft waarschijnlijk de laatste update(s) niet ingeladen, waardoor deze de ritnummers niet kent. Deze datasets worden los van elkaar aangeboden, dus als je de ene dataset niet update krijg je problemen met het interpreteren van de andere dataset.
HSG3 schreef: za 23 okt 2021, 14:24Het zou goed kunnen dat de rit eerst een drietje 5300/5400 was en later is uitgewisseld voor SG3 zonder dat ze de lengte in het systeem hebben gewijzigd.
Het hoeft niet eens uitgewisseld te worden, het kan ook vanaf aanvang dienst al fout geweest zijn. Zover ik begrijp (maar mverz weet het vast beter) worden alle treinnummers 's ochtends met één commando per uitruklocatie ingeladen vanuit de dienstregeling en uitrukkende metro's krijgen dan bij het verlaten van de remise automatisch het treinnummer toegewezen. Aangezien de lengte bij de RET onderdeel is van het treinnummer vermoed ik dat ook de lengte automatisch ingeladen wordt vanuit de dienstregeling, als men dus een afwijkende treinlengte inzet moet dat handmatig aangepast worden bij het uitrukken.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Klopt het dat de laatste dagen een tram minder rijdt op tramlijn 7? Normaal zijn het doordeweeks maximaal 9 tramstellen en dat is afgenomen naar 8. Er waren op Woudestein op piekmoment drie trams tegelijk aan het keren, nu zijn het er twee. Komt het ook omdat er meer trams in onderhoud moeten Op Zuid? Want ik zie dit anders wel vaker gebeuren. Op lijn 23 is keren er in bij Limbrichthoek op het piekmoment tussen omstreeks 10 en 12 uur vier trams, was eerst drie. Daaruit blijkt het dat veel meer trams Op Zuid in onderhoud lijken te gaan en dan komen er een paar trams af en toe op lijn 23 en weer terug naar remise, maar is er bij de trams uit Kralingen iets minder capatiteit. Het lijkt niet alleen op lijn 7 te gebeuren maar ook op lijnen 21 en 24 verschilt de capaciteit van dag tot dag.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Lijn 7 heeft 9 omlopen, de 2007021 t/m 2007029, maar de 2007021 rukt in voor de 2007029 uitrukt dus die twee omlopen kunnen door dezelfde tram gereden worden die dan tussendoor enige tijd in de remise staat.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Offtopic vraag, maar zijn de bruggen op de Hoekse Lijn geëlektrificeerd? Ik snap wel dat ze een constructie hebben om te voorkomen dat de pantograaf omhoog schiet, maar is het mogelijk dat een metro stil komt te vallen op de brug?
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De laatste maanden is het wel makkelijker om zonder ov-chipkaart te reizen met de tram. Ik moest vanavond op tijd naar mijn afspraak. Eenmaal bij halte kwam ik achter geen ov-chipkaart bij me te hebben. Ja, ik koop wel een kaartje bij de condocteur. In de tram dan, conducteurloos. Schilde wel euro's. (A)
Laatst gewijzigd door Kalil Nieuw op vr 24 dec 2021, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De eventuele boete is helaas ook net zo makkelijk uitgeschreven.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 24 okt 2021, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Het aantal zwartrijders zal dit jaar dan ook stijgen. Althans, in zulke gevallen ligt het niet aan de reiziger zelf. Want je verwacht een conducteur in de tram net als hoe het altijd was.
Laatst gewijzigd door Kalil Nieuw op vr 24 dec 2021, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stefan »

Volgens mij ben je nog steeds zelf verantwoordelijk voor een vervoersbewijs en niet de conducteur. :X
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De RET heeft zo te zien weer een blik metro's open weten te trekken, lijnen D en E rijden volledig op sterkte vandaag met 23x MG2/1, 7x SG2/1, 20xRSG3 en 6x[H]SG3. Lang geleden dat er zoveel stellen ingezet werden op deze lijnen.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Rijden sommige ook met viertjes?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nee, 10 drietjes MG2/1 / SG2/1 en 13 tweetjes RSG3 / [H]SG3.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik ben wel verbaasd dat het ineens zo hard gaat. Harstikke positief dat ze materieel op stekte hebben kunnen zetten. Op tijd ook, en dat juist vandaag omdat het heel druk kan worden. Ondanks het volledig uitvoeren van lijn A dat er meer materieel is en dus op goeie strekte ingezet kon worden op lijnen D en E. :pos:
Laatst gewijzigd door Kalil Nieuw op zo 24 okt 2021, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Ze zijn lekker bezig daar. Als ze het zo volhouden komt het helemaal goed!
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ook vooral omdat er voor een zondag aanzienlijk meer metro's rijden vanwege de Marathondienstregeling.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat valt wel mee, er rijdt slechts één extra metro ten opzichte van de doordeweekse dienst vanwege het lange keren van lijn E. En het kan ook zijn dat men al het reserve heeft ingezet en regulier onderhoud een dag heeft uitgesteld om zo veel mogelijk materieel in te zetten, wat men niet elke dag kan doen natuurlijk. Maar de situatie is in ieder geval wel verbeterd ten opzichte van 1,5 maand geleden toen er eigenlijk structureel 3 wagendiensten uitvielen op lijn A.

Overigens geeft de app op lijn C nog wel de nodige tweetjes aan, dus als dat klopt is er nog wel een tekort, dat horen ook allemaal drietjes te zijn eigenlijk. En dan de 7 spitsdiensten nog die niet rijden vanwege de Coronamaatregelen, dus men mist nog wel zo'n 25 tot 30 voertuigen schat ik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Stefan schreef: zo 24 okt 2021, 01:26 Volgens mij ben je nog steeds zelf verantwoordelijk voor een vervoersbewijs en niet de conducteur. :X
Klopt, maar je verwacht de mogelijkheid te hebben om een vervoerbewijs in het voertuig aan te schaffen. Als er geen conducteur is, is dat niet mogelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Daarnaast zijn de deuren van de tram vaak al gesloten voor je merkt dat er geen conducteur aanwezig is.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Er vertrok net een enkeltje 5300 vanaf de 's-Gravenweg richting Capelle, mogelijk gaat mem nog een tweetje verlengen op lijn c
Laatst gewijzigd door Bemined op zo 24 okt 2021, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het enkeltje werd inderdaad gebruikt om wagendienst 886 te verlengen van een tweetje 5300 naar een drietje 5300. Daarmee kwam lijn C uit op 6 drietjes en 4 tweetjes, geen slechte score. Op A en B zo te zien volledig tweetjes 5600/5700, wat de totaalscore brengt op:

5300: 42 van de 63 stellen in dienst (67%), waarvan 19 op lijn C en 23 op lijn D.
5400: 14 van de 18 stellen in dienst (78%), waarvan 7 op lijn C en 7 op lijn D.
5500: 20 van de 22 stellen in dienst (91%), volledig op lijn E.
5600/5700: 48 van de 64 stellen in dienst (75%), waarvan 16 op lijn A, 26 op lijn B, 4 op lijn D en 2 op lijn E.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Welke vestiging rijdt lijn 32 Station Zuid - Oostplein vandaag? Zie daar alleen 1200’tjes op rijden.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Volgens mij gewoon de Kleiweg, maar ja... zonder oplaadpaal op de route, moet je uitwijken naar de 1200-serie.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

BusFreakRotterdam schreef: zo 24 okt 2021, 20:16 Welke vestiging rijdt lijn 32 Station Zuid - Oostplein vandaag? Zie daar alleen 1200’tjes op rijden.
Kleiweg
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

Bemined schreef: zo 24 okt 2021, 12:14 Er vertrok net een enkeltje 5300 vanaf de 's-Gravenweg richting Capelle, mogelijk gaat mem nog een tweetje verlengen op lijn c
Klopt, was vanwege maaginhoud van een een drietje afgehaald, gereinigd en daarna weer gekoppeld.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

Bemined schreef: za 23 okt 2021, 18:52 Het hoeft niet eens uitgewisseld te worden, het kan ook vanaf aanvang dienst al fout geweest zijn. Zover ik begrijp (maar mverz weet het vast beter) worden alle treinnummers 's ochtends met één commando per uitruklocatie ingeladen vanuit de dienstregeling en uitrukkende metro's krijgen dan bij het verlaten van de remise automatisch het treinnummer toegewezen. Aangezien de lengte bij de RET onderdeel is van het treinnummer vermoed ik dat ook de lengte automatisch ingeladen wordt vanuit de dienstregeling, als men dus een afwijkende treinlengte inzet moet dat handmatig aangepast worden bij het uitrukken.
Weinig aan toe te voegen ;)
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Op 20 november rijdt lijn B vanaf 21:15 niet verder dan Maassluis West.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 103 gasten