Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Er mogen geen zware voertuigen over de onderweg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 36343
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Lijn 118 heeft dat ook maar een beperkte tijd gedaan, daarna is 'ie weer via de dijk gaan rijden. Daarmee bedien je trouwens de Lingewijk al heel behoorlijk op loopafstand en zeker nu lijn 80 ook via het centrum gaat rijden scheelt dat weinig met een echte stadsbus meer.
busfanNL schreef: wo 24 nov 2021, 22:15 de 75 heb je maar één voor nodig en ook nog eens enkel in de spits. Dus inderdaad enkel op lijn 74 en lijn 80.
Die op 75 is echter wel een maatgevende, je hebt immers die bus tegelijk met de bussen voor andere lijnen nodig ;)

Maar inderdaad. Lijn 75 1 stuk, lijn 74 heb je er twee voor nodig. 80 zijn er vier voor nodig. Dan rijden er dus van de 10 diesel-Rosero's toch nog 7 op het hoogtepunt van de spits, valt nog mee hoeveel er over is dan.
Er komt er ook maar eentje vrij van de opgeheven lijn 79 natuurlijk, dus dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de extra exemplaren die lijn 80 nodig heeft nu daar geen Iveco's meer op kunnen rijden.

Dat verspitslijnen van de 75 scheelt zo veel niet: die is in de combinatie met lijn 79 met twee bussen te rijden in de huidige dienstregeling, waarvan er dus eentje op 75 blijft en eigenlijk alleen die ene bus van 79 wordt nu niet meer ingezet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Maar lijn 74 rijdt op dit moment zeker doordeweeks heel de dag met Iveco's denk niet dat zo snel gaat veranderen.

Lijn 6 had ook een paar keer per dag ritten rijden met een Rosero die nu vervallen maar dat was vaak gekoppeld aan lijn 80.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 36343
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Is dat niet iets omloopmatigs? Dus dat de 74 met Iveco's rijdt omdat de 80 dat ook doet?
Als de 80 komend jaar met Rosero's rijdt zou lijn 74 de enige lijn in Gorinchem zijn waar Iveco's op rijden namelijk. Al kan Schelluinen natuurlijk niet helemaal Iveco-loos worden, want die dingen rijden ook nog op 90 doordeweeks.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1185
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

busfanNL schreef: wo 24 nov 2021, 22:15 de 75 heb je maar één voor nodig en ook nog eens enkel in de spits. Dus inderdaad enkel op lijn 74 en lijn 80.
Waarom gaat lijn 80 eigenlijk niet DOOR de lingewijk heen, dus via de Arkelse onderweg?
Kan mij herinneren dat het wel eens op het forum erover is gegaan dat de vroegere lijn 118 dit ook deed, en als ik de wiki erop na sla lijkt dit ook te kloppen.
Omdat er sinds het verdwijnen van de 118 op een voor mij onbekend moment een verbod is ingevoerd op bussen en vrachtwagens op de weg door de wijk heen om verkeer richting het achtergelegen industrieterrein over de dijk te forceren in plaats van door de woonwijk heen.

Lijn 5 kwam hier omheen door te rijden met achtpersonenbusjes: Dat kan lijn 80 niet, die is over de route té druk daarvoor.
Ik blub in het Drecht.
umbusko
Donateur
Berichten: 3299
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door umbusko »

Dan zet je toch gewoon een bord "uitgezonderd lijnbussen" neer?
traibergen
Berichten: 452
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door traibergen »

Het lijkt mij niet dat het neerzetten van een bord het meest ingewikkelde onderdeel van dit hele proces is.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ik woon er vlakbij maar de weg is daar gewoon echt niet voor gemaakt voor zware voertuigen.
busfanNL
Berichten: 2096
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Ik zou een Rosero niet per definitie zwaar willen noemen in vergelijking met grote bussen en vrachtwagens.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 670
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: wo 24 nov 2021, 20:58 Ja maar dat deden ze al aan foto's op de wiki te zien. En die zijn als 't goed is het grootste deel van de tijd op lijn 1 actief.
Het gaat er vooral om dat er geen 12-meterbussen de Gorinchemse binnenstad door kunnen.
In de Arriva tijd en daarvoor reden er regelmatig 12 meterbussen op de stadsdienst. Helaas heeft Qbuzz alleen 13 meterbussen. Lijn 1 moet volgens de concessie eisen elektrisch gereden worden en dat lukt Qbuzz zowaar heel aardig de laatste tijd. Nu Qbuzz de stadsdienst naar Oost om zeep heeft geholpen geldt de clausule in de concessie dat de andere elektrische bus op de streekdienst vanuit Gorinchem moet worden ingezet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 47526
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Ik heb in de Arriva-tijd regelmatig met de stadsdienst Gorinchem gereisd en heb op lijn 3 en 4 eigenlijk altijd een stadstractor aangetroffen, nooit een standaardbus.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 36343
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

12 meters op de Gorinchemse stadsdienst kan ik inderdaad ook niet herinneren uit de Arriva-tijd. Zou ook niet logisch zijn gezien het netwerk in de Alblasserwaard al zo snel na de komst van de Irisbusjes werd uitgedund dat er een overschot aan die dingen was (Gorinchem had vanaf dag 1 zelfs al de bus extra die oorspronkelijk voor lijn 1 in Dordrecht bedacht was)

En de stadsdienst naar Oost om zeep? De 387 gaat komende maand zelfs vaker naar Dalem rijden dan voorheen, dus kennelijk nog genoeg vraag daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4157
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Suus schreef: vr 26 nov 2021, 07:50 Ik heb in de Arriva-tijd regelmatig met de stadsdienst Gorinchem gereisd en heb op lijn 3 en 4 eigenlijk altijd een stadstractor aangetroffen, nooit een standaardbus.
Ik heb toch regelmatig, in de nadagen, met een Amba op de stadsdienst gereden daar. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Roeland
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Inderdaad, de bediening van Gorinchem-oost wordt niet "om zeep" geholpen, maar geoptimaliseerd door een paar lijntjes te bundelen tot één lijn, die reizigers snel naar het station brengt, en daarna, zonder overstap, verder rijdt naar de belangrijkste bestemming (Utrecht).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Ik kan me niet voorstellen dat er vanuit Gorinchem veel vraag is in de richting van Dordrecht en Rotterdam. Voor met name studenten liggen de onderwijsinstellingen in Utrecht met lijn 387 meer binnen handbereik dan de scholen in Rotterdam. De betrouwbaarheid van de MLL de laatste maanden zal hier ook niet bepaald aan bijdragen. Regelmatig is er sprake van grote vertraging en worden treinen ingekort. Wat mij betreft maakt de provincie dan ook werk van het bestellen van nieuwe treinstellen mét toiletten (hoewel die elders om de haverklap toch buiten dienst c.q. defect zijn).
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 670
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: vr 26 nov 2021, 07:59 12 meters op de Gorinchemse stadsdienst kan ik inderdaad ook niet herinneren uit de Arriva-tijd. Zou ook niet logisch zijn gezien het netwerk in de Alblasserwaard al zo snel na de komst van de Irisbusjes werd uitgedund dat er een overschot aan die dingen was (Gorinchem had vanaf dag 1 zelfs al de bus extra die oorspronkelijk voor lijn 1 in Dordrecht bedacht was)

En de stadsdienst naar Oost om zeep? De 387 gaat komende maand zelfs vaker naar Dalem rijden dan voorheen, dus kennelijk nog genoeg vraag daar.
Logisch of niet, toch kwam het regelmatig voor, bij Connexxion met de 0405, bij Arriva in het begin met de Dennis bussen en later met de Wrights, zeker toen het aantal Isisbussen in Schelluinen was uitgedund.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 670
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef: vr 26 nov 2021, 08:27 Inderdaad, de bediening van Gorinchem-oost wordt niet "om zeep" geholpen, maar geoptimaliseerd door een paar lijntjes te bundelen tot één lijn, die reizigers snel naar het station brengt, en daarna, zonder overstap, verder rijdt naar de belangrijkste bestemming (Utrecht).
Van optimaliseren is geen sprake. Lijn 387 vervoert met name studenten die vroeger de fiets naar het station pakte.
Een stadsdienst voor mensen zonder eigen vervoer, die toegankelijk is voor passagiers die slecht ter been zijn, met shoppingbags of kinderwagens en de belangrijke punten in de stad (centrum, ziekenhuis) zonder overstap bereikbaar maakt is er niet meer. Door de lange pauzes op station Gorinchem is de verbinding vanuit oost naar Utrecht trouwens helemaal niet zo snel.
Roeland
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Inderdaad, voor een goede verbinding Gorinchem-Oost - Utrecht zou de 387 op station Gorinchem juist een korte stop (1 minuut) met een lange overstap (8 min.) op de trein moeten hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 16 gasten