Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het LZB zoals dat op de Duitse spoorlijnen gebruikt wordt is een totaal ander systeem dan op de Rotterdamse metro. Het komt alleen van dezelfde fabrikant af en het zijn beide continue signaleringen (in tegenstelling tot puntsgewijze systemen zoals PZB en ZUB), daar komt de naam ook vandaan (lineair, oftewel op elk punt op de lijn is communicatie mogelijk, waar bij puntsgewijze systemen alleen bij vaste bakens communicatie mogelijk is), maar daar houd de overeenkomstigheid ook gelijk op.

Dat het een voormalige spoorlijn is heeft er niets mee te maken, de lichtseinen van ZUB zijn ook afwijkend van die van de NS. ZUB kan je beter vergelijken met ETCS level 1, want er wordt wel op cabinesein gereden onder ZUB waar bij NS er op lichtseinen gereden wordt en de ATB er alleen als vangnet is. Bij de NS moet je dus na een geel sein direct afremmen, bij ZUB kun je doorrijden met baanvaksnelheid tot de remcurve begint. Lichtseinen zijn er vooral omdat het dus puntsgewijs is, met andere woorden je krijgt pas een verbeterd cabinesein als je het sein gepasseerd bent en moet dus, net als onder ETCS level 1, vertrektoestemming krijgen via een lichtsein. Al liggen er op veel plekken lussen om wel direct het cabinesein te verbeteren.

In de praktijk is een belangrijk verschil tussen ZUB en LZB echter de blokgrootte. Bij LZB worden veel korte blokken gebruikt, bij nadering van een bezet blok krijg je dan een getrapte remming, bijvoorbeeld 80-70-50-20. Vergelijkbaar bij hoe je bij de NS soms geel8-geel-rood krijgt. Op de RandstadRail doet men dit niet met ZUB, je zou dan een lichtshow krijgen met veel te veel lichtseinen achter elkaar en verspringende seinbeelden, seinen staan in principe altijd op remafstand van het volgende sein waardoor je altijd groen-geel-rood krijgt. Dit levert echter wel langere blokken op, die op het samenloopdeel dus voor een capaciteitsknelpunt kunnen gaan zorgen in de toekomst.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor de uitleg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Daar sluit ik me bij aan. :)
Ik snap alleen niet waarom er dan niet overal LZB ligt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ligt dat niet aan het feit dat Randstadrail eigenlijk een Haags project is, en dat het uiteindelijk een groter capaciteit nodig heeft dan aanvankelijk gedacht?
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Ligt het aan mij of rijden er vaandag 4 solo SG3's op Lijn B? Wagendiensten 757, 761, 764 en 768.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

61 en 64 zijn beide tweetjes maar met het achterste stel op sorry, geen dienst. Wel met reizigers dus zal een storing aan de reisinformatie zijn.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Vanochtend kwam ik dit tegen;

Afbeelding

Voorbereiding op OVpay?
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Vgm kan je al met je betaalpas betalen. Zie het vinkje bij Betaalpas/creditcard ;)
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Het kan al een paar weken. In de bussen en trams geeft die dan aan reizen bus, tram en metro op rekening.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De overweginstallatie Grote Beer ligt al zo'n 4 uur in storing. Metro's rijden met aangepaste snelheid, fietsers en voetgangers mogen onder begeleiding van een RET BOA (donker gekleed zonder veiligheidshesje, niet echt de bedoeling lijkt mij) oversteken, auto's en bussen worden omgeleid via de Hoofdweg. Opvallend is dat de bomen open staan en de rode lichten vast branden (i.p.v. alternerend knipperen).

Afbeelding
HSG3 5722
Berichten: 48
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

Busseninportland schreef: do 24 nov 2022, 10:00 Het kan al een paar weken. In de bussen en trams geeft die dan aan reizen bus, tram en metro op rekening.
In bus en tram kan t nog helemaal niet.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Dan snap ik het ook niet hoe ik het wel kon met mijn bankpas in de bus.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

De RET meld op hun website dat het nog niet kan maar dat er wel een proef loopt bij hun
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Ret is weer begonnen met korte metro's. 5320 en 5333 rijden als een tweetje op lijn C
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

En de 5701-5603 of andersom rijden op de 885 (Wagendienst van lijn C). Wss heeft die een 3x 5400 vervangen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De RET lijkt in alle haast waarmee de aangepaste dienstregeling doorgevoerd is ook de eerste metro naar De Terp geschrapt te hebben. Deze hoort om 6:16 vanaf Kralingse Zoom te vertrekken maar is nu verdwenen uit de dienstregeling, in plaats daarvan gaat deze nu rechtstreeks vanaf de remise naar De Terp. Hierdoor is het nu niet meer mogelijk om voor 6:30 in Capelle aan te komen vanuit de stad, aangezien de uitrukker nu niet via een perronspoor rijdt bij Capelsebrug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Het feit dat deze niet gewoon uit Spijkenisse komt (vertrek 5:40) snap ik ook al jaren niet. :roll:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

De dienstopstart van metrolijn E was vanochtend een beetje in de soep gelopen. Op Rotterdam Centraal zag ik een vertraagde metro E binnengekomen en die zat werkelijk prop- en propvol. :shock:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Vanochtend zag ik de heenrit van mijn metro vanaf Slinge uitgevallen was en ook de terugrit naar De Akkers zou volgens de borden en OVinfo komen te vervallen. Toen ik echter al in metrolijn C zat en omreed via Schiedam, bleek dat de betreffende rit inmiddels wel info uitzond vanaf Wilhelminaplein. Beetje jammer weer, want kost mij 10 minuten extra aan reistijd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Bij de RET is een metro standaard opgeheven tot het moment dat deze niet meer opgeheven is ja. Gedeeltelijk opheffen doet men nog niet aan, dus als die metro op Wilhelminaplein gekeerd is zal deze op de gehele rit als opgeheven staan tot deze daar langs het perron staat en weer een geldig treinnummer heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

De RET heeft een nieuwsbericht geplaatst over de vakantiedienstregeling.
Dit valt mij op:
Op zondag rijdt de metro de normale zondagdienstregeling, metro B rijdt ieder dan ieder uur naar Hoek van Holland Haven.
Ik mag toch hopen dat dit een fout is. :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
HSG3 5722
Berichten: 48
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

Zo te zien gewoon een typefout
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Heb dit bericht net binnengekregen. Lijn 4 blijft ingekort. Molenlaan <--> Heemraadsplein.
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... eling.html
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Klopt, dat was een paar weken terug al aangekondigd, DRU's van lijn 4 worden ingezet om de frequentie op lijn 21/24 te verhogen naar 4x per uur in de middag (8x per uur op het gezamenlijke deel).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Maar in het verleden konden lijn 21 en 24 wel de hele dag (met uitzondering van de avond) 4x/uur rijden, terwijl lijn 4 gewoon de hele route reed.
Ergens zijn dus gewoon DRU's verdwenen.
(Om over de frequentieverlagingen op de lijnen 2, 4, 7 en 8 nog maar niet te spreken.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten