Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Duplex
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 10:58

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Duplex »

hauptbahnhof schreef: vr 02 jun 2023, 23:43
IIVQ schreef: vr 02 jun 2023, 06:22 Versneld? _O- _O- _O-
Je mist enkele haltes waar er dus doorgereden kan worden. Met name de 4 in Amstelveen zorgen er wel voor dat de tram sneller kan.
Daarom is het juist nog triester, haltes opheffen en dan nog steeds langzamer zijn dan de oude 51 :')
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Lees je wel wat ik geschreven heb?
En dit speelt bij alle tramlijnen overigens. De dienstregeling is ruimer dan wat de tram daadwerkelijk nodig heeft en gebruikt. Dit is bij bus ook zo. Bij metro is de dienstregeling redelijk precies.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

Dat slaat toch nergens op: je kunt de dienstregeling van deze lijnen best optimaliseren. Als tram 25 nou gewoon door had gereden het centrum in, dan had ik me kunnen voorstellen dat er wat extra speling ingebouwd zou worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Je kunt een dienstregeling van een tram of bus niet helemaal optimaliseren omdat het niet 100% vrije baan is. De extra ruimte in de dienstregeling zit volgens mij ook vooral op de plekken waar er gelijkvloerse kruisingen zijn.

Overigens, fijn dat jij het nergens op vind het slaan. Maar te weinig tijd om de rit te rijden wilt niemand hebben lijkt me.
Duplex
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 10:58

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Duplex »

hauptbahnhof schreef: za 03 jun 2023, 22:01 Je kunt een dienstregeling van een tram of bus niet helemaal optimaliseren omdat het niet 100% vrije baan is. De extra ruimte in de dienstregeling zit volgens mij ook vooral op de plekken waar er gelijkvloerse kruisingen zijn.
Maar als je het handeltje een "Sneltram" noemt en juist wat meer gelijkvloerse kruisingen geeft dan de grotendeels vrije baan van tegenwoordig, dan kon je de dienstregeling dus veel krapper maken als nu met minder gelijkvloerse kruisingen en minder haltes? Heel bijzonder *O*
Maar te weinig tijd om de rit te rijden wilt niemand hebben lijkt me.
Nee, miljoenen euro's besteden aan een renovatie project om vervolgens een langere reistijd ervoor terug te krijgen met minder opstaphaltes dat willen we allemaal. :D
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

TLP schreef: vr 02 jun 2023, 17:20 Even de proef op de som genomen: lijn 51 was een seconde of twintig sneller dan lijn 25 nu is, waarschijnlijk omdat de tijdwinst van de opgeheven haltes en ongelijkvloerse kruisingen teniet gedaan worden door het ommetje bij Station Zuid en de extra haltering bij de Parnassusweg. :')
Dus ik denk, laat mij dan echt naar die filmpjes gaan kijken (want ik vertrouwde erop dat wat hier gezegd werd ook wel klopte)....
M51 deed in dat filmpje: 23 minuten over.
T25 deed in dat filmpje: 22 minuten en 20 secondes over.

Dus leg mij uit waar lijn 25 langer over doet?
Daarnaast, de route van lijn 25 is ook langer (ommetje via de Parnassusweg met een bocht die met langzaam genomen moet worden) en de tram staat even voor een rood sein staat voor het eindpunt. En alsnog kortere tijd dan de metro.

Dus ik weet dat iedereen graag alles wil afkraken (Nederlands-eigen, niet erg), maar hou het wel bij de feiten aub! :roll:
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

hauptbahnhof schreef: zo 04 jun 2023, 02:04 Dus leg mij uit waar lijn 25 langer over doet?
Daarnaast, de route van lijn 25 is ook langer (ommetje via de Parnassusweg met een bocht die met langzaam genomen moet worden) en de tram staat even voor een rood sein staat voor het eindpunt. En alsnog kortere tijd dan de metro.
Ik heb lijn 25 in mijn berekening een minuutje te veel rijtijd gegeven, maar neemt niet weg dat de reistijd door het ommetje via de Parnassusweg met een bocht die met langzaam genomen moet worden wel verhindert dat de reistijdverbetering significant is. Dat verandert voorlopig niet en beïnvloedt de reis van de grootste groep.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De reis is juist korter. Klopt, niet significant korter, maar wel korter. En als de seinen bij de Amstelveen Centrum-driehoek en voor Westwijk direct een rijweg toestaan, kan hij nog korter.
Daarnaast zijn er trajectdelen waar de tram bijv 70 km/u kan rijden (ongeveer de helft van de route) en dat doet de tram in het filmpje niet.
Dus er is geen sprake van beïnvloeding van de reis in negatieve zin voor de grootste groep, in tegendeel. Of hoogstens, het is gelijk gebleven. Een klein gedeelte zal een totale slechtere reis hebben maar dat zijn dan vooral de mensen die naar de opgeheven haltes zouden reizen. Voor de rest is er gewoon sprake van een versnelling op de gelijke route (AJ Ernststraat - Westwijk).
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

Lijn 397 (vertrek Elandsgracht 08:02) werd vandaag uitgevoerd door reservebus 9250. Gaf ook echt het gevoel van een reservebus met alle piepjes en kraakjes XD. Ik heb geen idee hoevaak de bus wordt ingezet, maar ik heb hem nog niet gezien in de afgelopen anderhalve maand.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Afschaling OV in Amsterdam grotendeels van de baan? Vervoerregio stelt 20 miljoen beschikbaar, daarbij komt nog de 7,5 miljoen van de gemeente Amsterdam, dat al eerder toegezegd was.

Meerdere details ontbreken nog. Lijn 13 gaat niet minder rijden, lijn 14 en 19 dan weer wel. Over lijn 3 en de nieuwe lijn 6 is nog geen informatie, maar het ziet er al beter uit, dan enkele weken geleden.

https://www.at5.nl/artikelen/220854/fin ... -amsterdam
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik lees nu dat er vanavond door de Regioraad over vergaderd wordt. Schijnt dat het ook live te volgen is maar ik heb geen idee of dat klopt of hoe dat moet.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

@hauptbahnhof: dat klopt.

Vanaf 18.30 te volgen op

https://vervoerregio.notubiz.nl/live dan klikken op live
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Wat een povere vertoning van GVB op het zuidelijke metroperron van Amsterdam Zuid: aan het begin van het perron zijn de geleidelijnen weggesleten. Kunnen ze de doelgroep niet waarschuwen door wat A4'tjes op te hangen? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Hierbij alle moties/brieven/besluiten/documenten van de vergadering van 6/6 van de Regioraad.

Bij de agenda kan op de rode knoppen geklikt worden, waarna de inhoud van besluiten/moties/documenten bekeken kan worden.

https://vervoerregio.notubiz.nl/vergade ... ai_7658554

Belangrijkste is dat het GVB terug naar de tekentafel moet wat betreft het vervoerplan (afschaling) voor 2024. De Regioraad heeft tegen de afschaling gestemd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

VIRM schreef: di 06 jun 2023, 16:07 Wat een povere vertoning van GVB op het zuidelijke metroperron van Amsterdam Zuid: aan het begin van het perron zijn de geleidelijnen weggesleten. Kunnen ze de doelgroep niet waarschuwen door wat A4'tjes op te hangen? :mrgreen:
Die hangen er. Ben je blind ofzo?!?


(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Ik zie het hele nut van deze discussie niet :Y
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Gaat lekker bij het GVB:
Ze noemen regelmatig als reden dat de rijtijden volgens hen onhaalbaar zijn en dienstregelingen in de knel komen. Een buschauffeur: ‘Zelfs als het rustig is en ik gewoon volgens alle regels rijd, haal ik het niet.’
Zo starten veel chauffeurs vroeger met de werkdag om een bus te zoeken die wél voldoet. ‘Je komt bewust extra vroeg om een bus te zoeken die een beetje werkt. Soms moet je er eerst wel vier verschillende opstarten.’
https://www.parool.nl/nieuws/gvb-chauff ... bbbd4e47b/
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Nou, hier in de wijk lukt het ze anders aardig. Ik wilde zondag een bus 41 nemen, maar die ging zéker 4 minuut te vroeg van een tussenhalte. Ik kwam net de hoek om lopen.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Ik had de laatste maanden ook het idee dat het trampersoneel zich opgejaagd voelde, terwijl de tram meestal twee tot vier minuten te vroeg reed. De afgelopen dagen heb ik in trams gezeten die het rustiger aan deden en alsnog op tijd tot iets te vroeg reden, waarmee de rit voor passagiers een stuk prettiger is.
010rdamm
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Ik heb toch liever een tram die lekker flink door kan rijden.
Te krap moet het echter ook weer niet worden. Evt wat extra buffer tijd inbouwen op een drukke halte halverwege.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank93 »

Vanaf 20 juni is het bij het GVB niet meer mogelijk om een kaartje te kopen bij de chauffeur/bestuurder:
https://www.gvb.nl/betalen
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

TLP schreef: wo 07 jun 2023, 17:46 Ik had de laatste maanden ook het idee dat het trampersoneel zich opgejaagd voelde, terwijl de tram meestal twee tot vier minuten te vroeg reed. De afgelopen dagen heb ik in trams gezeten die het rustiger aan deden en alsnog op tijd tot iets te vroeg reden, waarmee de rit voor passagiers een stuk prettiger is.
Je ziet regelmatig (en niet alleen bij het GVB!) dat bussen en trams tijdens het eerste deel van hun rit teveel tijd hebben (waardoor ze soms te vroeg langsrijden, of lang op haltes staan te wachten), terwijl ze in het verdere deel van het traject tijd tekort komen.
Daarom vind ik het beter om bus/tramlijnen in het eerste deel van hun rit een beetje krap te plannen, en in het laatste trajectdeel wat meer marge te geven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Als het goed is, zijn de dienstregelingen ook zo opgebouwd.
Maar ja, het verschil tussen theorie en praktijk is dat ze in theorie hetzelfde zijn, maar in de praktijk niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Frank93 schreef: do 08 jun 2023, 07:09 Vanaf 20 juni is het bij het GVB niet meer mogelijk om een kaartje te kopen bij de chauffeur/bestuurder:
https://www.gvb.nl/betalen
Fijn. Er zijn twee banken (Triodos en KNAB) waar OV-Pay niet werkt.
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred »

In Rotterdam werkt de pas van Knab vanaf 9 juni.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten