Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3941
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Voor een leek onlogisch. Voor een niet-leek, super logisch. Maar ja, bij de RET is het toch ook net zo?
hauptbahnhof
Berichten: 3941
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: do 15 jun 2023, 22:49 Net zo logisch als bij de RET. (A)
hauptbahnhof schreef: do 15 jun 2023, 21:47 En anders zelf tellen. Spoor 1 is het spoor richting Gein. 2 is richting CS/Isolatorweg. En zo verder tellen. Dus op Van der Madeweg (en Spaklerweg) is het 1-3-4-2
Hoe is dat dan op Station Zuid?
Zelfde principe. Spoor richting Gein is 1. En dus richting Isolatorweg is 2. Dus 1-3-4-2. De buitensporen zijn de hoofdsporen dus daarom tel je die eerst, en dan tel je de binnensporen.
Alleen de sporen bij Overamstel is een dingetje en die weet ik niet zo 1 2 3 (omdat de flyovers en de sporen naar Spaklerweg meetellen).
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: do 15 jun 2023, 21:47 En anders zelf tellen. Spoor 1 is het spoor richting Gein. 2 is richting CS/Isolatorweg. En zo verder tellen. Dus op Van der Madeweg (en Spaklerweg) is het 1-3-4-2
Dus als lijn 53 naar Gaasperplas over het buitenspoor geleid wordt veranderen de spoornummers? (A)
hauptbahnhof
Berichten: 3941
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt inderdaad :6
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50979
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

MetroRET schreef: do 15 jun 2023, 21:51 Lekker logisch ook :roll:
Het is dezelfde spoornummering als bij de RET :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 604
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Ah, ik zie ze nu. Goed zichtbaar ook vanaf het hele perron met dat kleine font. Wat helemaal niet nodig is aangezien er op Van der Madeweg nooit iemand uit de ene metro overstapt op een andere, zodat iedereen altijd langs de displays loopt.

Op Overamstel zijn de spoornummers, van noord naar zuid, 2-4-1.
Laatst gewijzigd door gpvos op za 17 jun 2023, 07:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3941
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Over het algemeen staat de informatie ook op de DRISpanelen, waar ook het spoornummer op staat. Of beter gezegd, ik heb eigenlijk altijd juist die informatie gezien i.p.v. een omroepbericht erover te horen.
gpvos
Berichten: 604
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Welke DRIS-panelen en waar hangen die?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

gpvos
Berichten: 604
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Maar die waren al genoemd, zij het niet onder die naam, en hauptbahnhof schreef "ook".

Het was ook voor het eerst dat ik een spoornummer in een GVB-omroepbericht hoorde.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
TffpaA
Berichten: 3425
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Is het de bedoeling dat de switch van de 3 en 5 nu permanent is? Want ik zie op gvb.nl dat de 5 nu naar Zoutkeetsgracht doorrijdt en de 3 de huidige omleidingsroute blijft aanhouden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Wegens werkzaamheden aan de Houtmankade is Zoutkeetsgracht tijdelijk een kopeindpunt. Daarom gaat lijn 5 naar de Zoutkeetsgracht rijden en blijft lijn 3 naar de Van Hallstraat rijden.
Als de plannen voor de opheffing van lijn 3 doorgaan, dan gaat lijn 5 weer naar de Van Hallstraat rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TffpaA
Berichten: 3425
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

En tot wanneer duren die werkzaamheden - ergo: wanneer wordt de oude situatie hersteld*?

* de mogelijke opheffing van lijn 3 even niet meegerekend.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Zo te lezen tot begin 2025.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3482
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Binnenstad autoluw, maar ook minder OV na 2025?

https://www.at5.nl/artikelen/221064/aut ... erminderen

Concessieverleningsstrategie 2025:

https://amsterdam.raadsinformatie.nl/do ... erdam_2025
n-evo
Berichten: 3415
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Waarom wordt tram 3 niet uitgebaat met de 15G? Dan kunnen lijn 3 en 5 beiden grotendeels hun normale route rijden.
hauptbahnhof
Berichten: 3941
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Zonder conducteursbalie?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Is dat een probleem? Als de plannen van het GVB doorgaan, rijden straks op de helft van de huidige lijn 3 ook 15G-trams.
Je zou dus nu al de trams van de lijnen 3 en 19 kunnen ruilen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3415
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: zo 18 jun 2023, 12:37 Zonder conducteursbalie?
Dat was bekend toen er 63 en daarna nog eens 9 extra 15G-trams besteld werden. Wat is het nut van zoveel tweerichtingstrams als GVB ze niet voor dit soort doeleinden wilt inzetten? Waarom zit meer dan 4 jaar na de aflevering van de 1e 15G-tram de geplande servicebalie light er nog niet in? Dit is niet flauw bedoeld, het is mij echt niet duidelijk wat het plan is voor al die 15G-trams. De werkzaamheden bij de Houtmankade lijken het perfecte scenario om deze extra voertuigen te gebruiken.
Meltrain schreef: zo 18 jun 2023, 12:53 Is dat een probleem? Als de plannen van het GVB doorgaan, rijden straks op de helft van de huidige lijn 3 ook 15G-trams.
Ook dat ja.
diederickx
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door diederickx »

De bestuurster van lijn 5 riep voor de halte Parnassusweg netjes om dat de opgang naar de treinsporen afgesloten was, in het Nederlands en in het Engels. Stapt er natuurlijk toch iemand met "oortjes" in zijn oren uit de tram en naar de afgesloten opgang. Die werd met veel gebel en gebaar weer terug de tram in gelokt.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

De lokroep van een GVB-tram?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3941
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: zo 18 jun 2023, 12:53 Is dat een probleem? Als de plannen van het GVB doorgaan, rijden straks op de helft van de huidige lijn 3 ook 15G-trams.
Je zou dus nu al de trams van de lijnen 3 en 19 kunnen ruilen.
Over het algemeen hebben lijnen(bundels) vast personeel. Als je structureel trams gaat inzetten waar het personeel niet ingezet kan worden, dan is er een probleem. Kun je wat van vinden maar zo is het nou eenmaal geregeld en dat is logisch ook. Anders heeft het geen zin om personeel vast op lijnen in te delen. Dus nee, nu al omruilen kan niet zomaar, ook omdat het niet vandaag op morgen geregeld kan worden. Daarnaast, het gaat niet om omruilen, maar extra 15G inzetten op lijn 3 want lijn 5 heeft ze ook nog steeds nodig. En waar hebben we het over? Voor het korte stukje van zo'n 4 haltes waar de bezetting van de voertuigen toch niet hoog is.
Maar goed, dat is waarschijnlijk ook de reden waarom die trams nog steeds niet door de Leidsestraat rijden.

Op het moment dat genoemde lijn 6 gaat rijden, dan is er een nieuwe situatie waar het ingezette personeel op afgestemd is. Net als vroeger toen je lijn 9 naar Diemen Sniep had en lijn 12 naar Sloterdijk, beide met conducteurs. Nu heb je lijn 19, zonder conducteur.
n-evo schreef: zo 18 jun 2023, 12:58 Dat was bekend toen er 63 en daarna nog eens 9 extra 15G-trams besteld werden. Wat is het nut van zoveel tweerichtingstrams als GVB ze niet voor dit soort doeleinden wilt inzetten? Waarom zit meer dan 4 jaar na de aflevering van de 1e 15G-tram de geplande servicebalie light er nog niet in? Dit is niet flauw bedoeld, het is mij echt niet duidelijk wat het plan is voor al die 15G-trams. De werkzaamheden bij de Houtmankade lijken het perfecte scenario om deze extra voertuigen te gebruiken.
Er zijn niet echt extra voertuigen besteld. Klopt dat er een optie van 9 trams is gelicht, maar dan komen ze uit op 44 trams die 45 11G/12G's vervangt. Ik kan me herinneren dat in het PvE iets stond dat de 15G een tram moest zijn die overal ingezet kon worden indien nodig. Niet dat er op een gegeven moment een hogere defectenstand is bij de tweerichtingstrams maar er wel nog eenrichtingstrams voorhanden zijn.

Uiteindelijk merk je gewoon dat de tramnetten van de 3 grote steden alle drie hun beperkingen hebben.
Amsterdam met de inzet van conducteurstrams
Rotterdam met Citadis 1 of 2
Den Haag met verschillende type trams met verschillende breedtes.
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Dat is een keuze van GVB, dat personeel maar op 1 of 2 lijnen rijdt. Chauffeurs in Den Helder hebben lijnenkennis op (minstens) 30 verschillende lijnen (ook al zijn er maar 8 lijnen die onder die stalling vallen).
En ik weet niet hoe het met GVB tram zit, maar bij bus zijn het vaak de uitzendkrachten die wél alle lijnen kennen, dus aan ervaring kan het niet liggen.
hauptbahnhof
Berichten: 3941
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Je begrijpt mij verkeerd. Het gaat over behoren aan een lijn. Niet kennis en bevoegdheid om op andere lijnen te rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Voor bestuurders kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar is dat voor conducteurs ook belangrijk?
En als er geen balie aanwezig is, kunnen de conducteurs toch lopend hun week doen? Dat gebeurt in Rotterdam ook.
Het maakt mij oprecht niet uit welke tram naar de Zoutkeetsgracht rijdt, maar met dit soort regels boet je wel flink in op je flexibiliteit.
hauptbahnhof schreef: ma 19 jun 2023, 00:04 Daarnaast, het gaat niet om omruilen, maar extra 15G inzetten op lijn 3 want lijn 5 heeft ze ook nog steeds nodig.
Het gaat wel om ruilen: je ruilt trams tussen lijn 19 en 3. Aangezien die allebei vanuit Remise Lekstraat rijden, is het zelfs nog mogelijk.

En om de vergelijking met Rotterdam te maken: beide "tramtypes" kunnen op alle reguliere lijnen worden ingezet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten