Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Voor een leek onlogisch. Voor een niet-leek, super logisch. Maar ja, bij de RET is het toch ook net zo?
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zelfde principe. Spoor richting Gein is 1. En dus richting Isolatorweg is 2. Dus 1-3-4-2. De buitensporen zijn de hoofdsporen dus daarom tel je die eerst, en dan tel je de binnensporen.Meltrain schreef: ↑do 15 jun 2023, 22:49 Net zo logisch als bij de RET.
Hoe is dat dan op Station Zuid?hauptbahnhof schreef: ↑do 15 jun 2023, 21:47 En anders zelf tellen. Spoor 1 is het spoor richting Gein. 2 is richting CS/Isolatorweg. En zo verder tellen. Dus op Van der Madeweg (en Spaklerweg) is het 1-3-4-2
Alleen de sporen bij Overamstel is een dingetje en die weet ik niet zo 1 2 3 (omdat de flyovers en de sporen naar Spaklerweg meetellen).
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dus als lijn 53 naar Gaasperplas over het buitenspoor geleid wordt veranderen de spoornummers?hauptbahnhof schreef: ↑do 15 jun 2023, 21:47 En anders zelf tellen. Spoor 1 is het spoor richting Gein. 2 is richting CS/Isolatorweg. En zo verder tellen. Dus op Van der Madeweg (en Spaklerweg) is het 1-3-4-2
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Klopt inderdaad
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het is dezelfde spoornummering als bij de RET
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ah, ik zie ze nu. Goed zichtbaar ook vanaf het hele perron met dat kleine font. Wat helemaal niet nodig is aangezien er op Van der Madeweg nooit iemand uit de ene metro overstapt op een andere, zodat iedereen altijd langs de displays loopt.
Op Overamstel zijn de spoornummers, van noord naar zuid, 2-4-1.
Op Overamstel zijn de spoornummers, van noord naar zuid, 2-4-1.
Laatst gewijzigd door gpvos op za 17 jun 2023, 07:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Over het algemeen staat de informatie ook op de DRISpanelen, waar ook het spoornummer op staat. Of beter gezegd, ik heb eigenlijk altijd juist die informatie gezien i.p.v. een omroepbericht erover te horen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Welke DRIS-panelen en waar hangen die?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar die waren al genoemd, zij het niet onder die naam, en hauptbahnhof schreef "ook".
Het was ook voor het eerst dat ik een spoornummer in een GVB-omroepbericht hoorde.
Het was ook voor het eerst dat ik een spoornummer in een GVB-omroepbericht hoorde.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is het de bedoeling dat de switch van de 3 en 5 nu permanent is? Want ik zie op gvb.nl dat de 5 nu naar Zoutkeetsgracht doorrijdt en de 3 de huidige omleidingsroute blijft aanhouden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wegens werkzaamheden aan de Houtmankade is Zoutkeetsgracht tijdelijk een kopeindpunt. Daarom gaat lijn 5 naar de Zoutkeetsgracht rijden en blijft lijn 3 naar de Van Hallstraat rijden.
Als de plannen voor de opheffing van lijn 3 doorgaan, dan gaat lijn 5 weer naar de Van Hallstraat rijden.
Als de plannen voor de opheffing van lijn 3 doorgaan, dan gaat lijn 5 weer naar de Van Hallstraat rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En tot wanneer duren die werkzaamheden - ergo: wanneer wordt de oude situatie hersteld*?
* de mogelijke opheffing van lijn 3 even niet meegerekend.
* de mogelijke opheffing van lijn 3 even niet meegerekend.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zo te lezen tot begin 2025.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Binnenstad autoluw, maar ook minder OV na 2025?
https://www.at5.nl/artikelen/221064/aut ... erminderen
Concessieverleningsstrategie 2025:
https://amsterdam.raadsinformatie.nl/do ... erdam_2025
https://www.at5.nl/artikelen/221064/aut ... erminderen
Concessieverleningsstrategie 2025:
https://amsterdam.raadsinformatie.nl/do ... erdam_2025
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Waarom wordt tram 3 niet uitgebaat met de 15G? Dan kunnen lijn 3 en 5 beiden grotendeels hun normale route rijden.
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zonder conducteursbalie?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is dat een probleem? Als de plannen van het GVB doorgaan, rijden straks op de helft van de huidige lijn 3 ook 15G-trams.
Je zou dus nu al de trams van de lijnen 3 en 19 kunnen ruilen.
Je zou dus nu al de trams van de lijnen 3 en 19 kunnen ruilen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat was bekend toen er 63 en daarna nog eens 9 extra 15G-trams besteld werden. Wat is het nut van zoveel tweerichtingstrams als GVB ze niet voor dit soort doeleinden wilt inzetten? Waarom zit meer dan 4 jaar na de aflevering van de 1e 15G-tram de geplande servicebalie light er nog niet in? Dit is niet flauw bedoeld, het is mij echt niet duidelijk wat het plan is voor al die 15G-trams. De werkzaamheden bij de Houtmankade lijken het perfecte scenario om deze extra voertuigen te gebruiken.
Ook dat ja.
-
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De bestuurster van lijn 5 riep voor de halte Parnassusweg netjes om dat de opgang naar de treinsporen afgesloten was, in het Nederlands en in het Engels. Stapt er natuurlijk toch iemand met "oortjes" in zijn oren uit de tram en naar de afgesloten opgang. Die werd met veel gebel en gebaar weer terug de tram in gelokt.
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Over het algemeen hebben lijnen(bundels) vast personeel. Als je structureel trams gaat inzetten waar het personeel niet ingezet kan worden, dan is er een probleem. Kun je wat van vinden maar zo is het nou eenmaal geregeld en dat is logisch ook. Anders heeft het geen zin om personeel vast op lijnen in te delen. Dus nee, nu al omruilen kan niet zomaar, ook omdat het niet vandaag op morgen geregeld kan worden. Daarnaast, het gaat niet om omruilen, maar extra 15G inzetten op lijn 3 want lijn 5 heeft ze ook nog steeds nodig. En waar hebben we het over? Voor het korte stukje van zo'n 4 haltes waar de bezetting van de voertuigen toch niet hoog is.
Maar goed, dat is waarschijnlijk ook de reden waarom die trams nog steeds niet door de Leidsestraat rijden.
Op het moment dat genoemde lijn 6 gaat rijden, dan is er een nieuwe situatie waar het ingezette personeel op afgestemd is. Net als vroeger toen je lijn 9 naar Diemen Sniep had en lijn 12 naar Sloterdijk, beide met conducteurs. Nu heb je lijn 19, zonder conducteur.
Er zijn niet echt extra voertuigen besteld. Klopt dat er een optie van 9 trams is gelicht, maar dan komen ze uit op 44 trams die 45 11G/12G's vervangt. Ik kan me herinneren dat in het PvE iets stond dat de 15G een tram moest zijn die overal ingezet kon worden indien nodig. Niet dat er op een gegeven moment een hogere defectenstand is bij de tweerichtingstrams maar er wel nog eenrichtingstrams voorhanden zijn.n-evo schreef: ↑zo 18 jun 2023, 12:58 Dat was bekend toen er 63 en daarna nog eens 9 extra 15G-trams besteld werden. Wat is het nut van zoveel tweerichtingstrams als GVB ze niet voor dit soort doeleinden wilt inzetten? Waarom zit meer dan 4 jaar na de aflevering van de 1e 15G-tram de geplande servicebalie light er nog niet in? Dit is niet flauw bedoeld, het is mij echt niet duidelijk wat het plan is voor al die 15G-trams. De werkzaamheden bij de Houtmankade lijken het perfecte scenario om deze extra voertuigen te gebruiken.
Uiteindelijk merk je gewoon dat de tramnetten van de 3 grote steden alle drie hun beperkingen hebben.
Amsterdam met de inzet van conducteurstrams
Rotterdam met Citadis 1 of 2
Den Haag met verschillende type trams met verschillende breedtes.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is een keuze van GVB, dat personeel maar op 1 of 2 lijnen rijdt. Chauffeurs in Den Helder hebben lijnenkennis op (minstens) 30 verschillende lijnen (ook al zijn er maar 8 lijnen die onder die stalling vallen).
En ik weet niet hoe het met GVB tram zit, maar bij bus zijn het vaak de uitzendkrachten die wél alle lijnen kennen, dus aan ervaring kan het niet liggen.
En ik weet niet hoe het met GVB tram zit, maar bij bus zijn het vaak de uitzendkrachten die wél alle lijnen kennen, dus aan ervaring kan het niet liggen.
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Je begrijpt mij verkeerd. Het gaat over behoren aan een lijn. Niet kennis en bevoegdheid om op andere lijnen te rijden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Voor bestuurders kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar is dat voor conducteurs ook belangrijk?
En als er geen balie aanwezig is, kunnen de conducteurs toch lopend hun week doen? Dat gebeurt in Rotterdam ook.
Het maakt mij oprecht niet uit welke tram naar de Zoutkeetsgracht rijdt, maar met dit soort regels boet je wel flink in op je flexibiliteit.
En om de vergelijking met Rotterdam te maken: beide "tramtypes" kunnen op alle reguliere lijnen worden ingezet.
En als er geen balie aanwezig is, kunnen de conducteurs toch lopend hun week doen? Dat gebeurt in Rotterdam ook.
Het maakt mij oprecht niet uit welke tram naar de Zoutkeetsgracht rijdt, maar met dit soort regels boet je wel flink in op je flexibiliteit.
Het gaat wel om ruilen: je ruilt trams tussen lijn 19 en 3. Aangezien die allebei vanuit Remise Lekstraat rijden, is het zelfs nog mogelijk.hauptbahnhof schreef: ↑ma 19 jun 2023, 00:04 Daarnaast, het gaat niet om omruilen, maar extra 15G inzetten op lijn 3 want lijn 5 heeft ze ook nog steeds nodig.
En om de vergelijking met Rotterdam te maken: beide "tramtypes" kunnen op alle reguliere lijnen worden ingezet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten