Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BusFreakRotterdam
Berichten: 963
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vandaag ook weer kommer en kwel, nu wordt de garage Krimpen getroffen. Lijn 35 had vanmiddag een gat in de uurdienst. Vertrek 13:24 uur vanaf Station Alexander en vervolgens weer 16:22 uur vertrek ri. Melachthonweg. 2 ritten uitgevallen in een uurdienst betekende dat lang wachten.
Rit van 12:22 uur was ook al uitgevallen. Op lijn 56 is ook een hele dienst komen te vervallen helaas.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Bij Krimpen heeft er zelfs een chauffeur van Sluisjesdijk 1 omloop op zich genomen en daar is er ook een duidelijke tekort
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daantje »

Meltrain schreef: do 29 jun 2023, 15:12 De wijzigingsvoorstellen voor 2024 zijn bekend:
EBS
RET

De grootste wijziging bij de RET is de versnelling van lijn 44 via de HOV Maastunnel.
Dit leidt tot de volgende wijzigingen:
  • Lijn 44 rijdt voortaan via de Carnissesingel, Dorpsweg, Maastunnel en 's-Gravendijkwal. Langs laatstgenoemde straat komen twee nieuwe haltes en enkele bestaande haltes worden verplaatst of hernoemd.
  • Lijn 32 rijdt via Dijkzigt en Erasmus MC. De halte Nieuwe Binnenweg wordt verplaatst naar de parallelweg van de 's-Gravendijkwal.
  • Lijn 33 rijdt via Diergaarde Blijdorp in plaats van via metrostation Blijdorp.
  • Lijn 67 rijdt via de Pleinweg (waar twee nieuwe haltes komen) in plaats van via de Carnissesingel.
  • De nieuwe lijn 71 rijdt tijdens de daluren van Zuidplein via de Pleinweg en Doklaan naar Garage Sluisjesdijk. Op de Doklaan komt een nieuwe halte Charloisse Hoofd. Het is me nog niet bekend of deze lijn ook 's avonds en/of in het weekend rijdt. (Deze lijn doet me heel erg denken aan de oude lijn 67 van voor november 2002.)
  • Lijn 72 wordt een ringlijn en rijdt tijdens de ochtendspits vanaf Zuidplein via Slinge, Waalhaven Westzijde, Waalhaven Noordzijde, Sluisjesdijk, Doklaan en Pleinweg naar Zuidplein en tijdens de middagspits dezelfde route in omgekeerde volgorde. De laatste twee haltes op de Sluisjesdijk komen te vervallen, maar ik hoop dat er nog 1 á 2 haltes op de Waalhaven Noordzijde worden gerealiseerd.
Edit: Links zijn aangepast.
Link naar RET doet het iig weer niet.

Bedoel je met lijn 33 dat ie vanuit de statentunnel linksaf over de Bentincklaan rijdt naar de oude ingang van Blijdorp en daardoor niet meer langs het metrostation? Hij had al een halte bij kleinpolderplein voor de Diergaarde. Komt bus 44 dan niet meer door de wijk Blijdorp?
Hendrik
Berichten: 2551
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Directe links naar stukken blijven inderdaad niet werken. Maar de vergaderstukken zijn gewoon nog beschikbaar: https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/1124864
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Waarom blijft lijn 44 in Zuid niet meer door de Utenhagestraat rijden? is die straat minder geschikt voor busvervoer?
Hoe is het gebruik van de te vervallen 44-haltes rond de Heemraadsingel en rond Blijdorp? Zijn daar veel reizigers die lijn 44 naar Dijkzigt of Zuid nemen?
En hoe worden de huidige lijn 72 en 67 in Charlois nu trouwens gebruikt? zitten daar veel reizigers in?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef: ma 03 jul 2023, 11:23 Bedoel je met lijn 33 dat ie vanuit de statentunnel linksaf over de Bentincklaan rijdt naar de oude ingang van Blijdorp en daardoor niet meer langs het metrostation? Hij had al een halte bij kleinpolderplein voor de Diergaarde. Komt bus 44 dan niet meer door de wijk Blijdorp?
Je gedachten over lijn 33 zijn juist.
Lijn 44 gaat inderdaad niet meer via Blijdorp en de Heemraadssingel, maar via de 's-Gravendijkwal.
Roeland schreef: ma 03 jul 2023, 14:05 Waarom blijft lijn 44 in Zuid niet meer door de Utenhagestraat rijden? is die straat minder geschikt voor busvervoer?
Volgens mij is het een vrij drukke straat, met heel veel gelijkwaardige kruispunten. De Carnissesingel lijkt wat dat betreft geschikter, al vermoedde ik zelf eigenlijk dat lijn 44 via de Pleinweg zou gaan rijden.
Met de geplande route voor lijn 44 had ik wel verwacht dat de alternatieve lijnen via de Utenhagestraat zouden blijven rijden.
Roeland schreef: ma 03 jul 2023, 14:05Hoe is het gebruik van de te vervallen 44-haltes rond de Heemraadsingel en rond Blijdorp? Zijn daar veel reizigers die lijn 44 naar Dijkzigt of Zuid nemen?
Goede vraag, vraag het eens na bij de RET of MRDH. :) Wel komen er twee vervangende haltes op de 's-Gravendijkwal, die als alternatief kunnen dienen.
Roeland schreef: ma 03 jul 2023, 14:05En hoe worden de huidige lijn 72 en 67 in Charlois nu trouwens gebruikt? zitten daar veel reizigers in?
Lijn 72 is nu een spitslijn, die vooral in één richting druk is. Door de tegenspitsritten via de Pleinweg te laten rijden, wordt de bezetting op die ritten hoger.
Van lijn 67 weet ik het niet, maar het feit dat die van Frequentbus naar spitslijn gegaan is, is vast geen goed teken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Suus schreef: di 20 jun 2023, 11:04 De RET heeft een pagina over de vakantiedienst online gezet: www.ret.nl/vakantiedienst

Tijdens de weekenden dus geen tram over de Erasmusbrug. Wat een armoede.
Er klopt 1 ding niet.
De helft van de ritten op lijn 70 rijden alleen van Charlois tot Paasweide. Dit is elke dag in de vakantiedienstregeling
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik zie het ook, ja. Erg vaag. :s
Inkorten tor Station Lombardijen kan ik me nog enigszins voorstellen, maar dit is wel een heel willekeurig eindpunt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Paasweide-Keizerswaard gaat hiermee terug naar een algehele halfuursdienst.

In de spits dus een lagere frequentie dan men nu op zondag rijdt :roll: .
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15394
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Hendrik schreef: ma 03 jul 2023, 11:45 Directe links naar stukken blijven inderdaad niet werken. Maar de vergaderstukken zijn gewoon nog beschikbaar: https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/1124864
Dank voor de link :pos: ;) .
tjoektjoek
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tjoektjoek »

Klopt dat er geen afstemming is met de mogelijk toekomstige CitySprinter op de Oude Lijn?
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Geen afstemming met wie? De gebruikers van dit forum?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8924
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Waarom zou je de dienstregeling van volgend jaar moeten afstemmen op een project waarvan de realisatie waarschijnlijk pas in het volgende decennium plaatsvindt?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

tjoektjoek schreef: ma 03 jul 2023, 21:11 Klopt dat er geen afstemming is met de mogelijk toekomstige CitySprinter op de Oude Lijn?
En er is misschien ook geen afstemming geweest met de mogelijk toekomstige Lelylijn...
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MarkNL »

De stationsoverweg van Alexander is of in storing of er wordt aan gewerkt. RET personeel is bezig in de regelkasten in ieder geval. Metro’s passeren op lage snelheid en de overweg lijkt handbediend te worden (waarbij tijdens sluiting de rode lichten continu branden in plaats van knipperen).
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De RET lijkt a.s. zaterdag een halve strandpendel te gaan rijden, dus 6x per uur ipv 8x per uur in een 15/8/7 interval. De extra metro's zijn vooralsnog tot 19:00 ingepland.
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CB-e-bike-ov »

In een woord: Schandalig!!!

RTV Rijnmond:
Veel kritiek, maar inkorten tramlijnen gaat door: 'Een stuitende arrogantie'

Link
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Nou, de tak naar Spangen is in elk geval gered. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

OP hoofdlijnen vind ik die plannen eigenlijk niet zo gek. Sneller en vaker (en dan de minst gebruikte trajecten niet meer) is volgens mij een redelijk concept, mits je voldoende dekking van de woonwijken behoudt.
Alleen het inkorten van tram 4 tussen Heemraadsplein en Station vind ik echt een slecht plan.

Verder snap ik niet dat ze ervoor kiezen om Schiedam-noord en Vlaardingen-noord voorlopig een laagfrequente tram te laten houden.
Wanneer je per december 2023 tram 21 opheft, tram 24 2x zo vaak laat rijden, en de 38 in z'n volle frequentie na Schiedam-centrum via de 53-route naar Woudhoek laat rijden, gaat vrijwel iedereen er fors op vooruit qua frequentie en reistijd.
jesse-cruzu
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Wat versta jij uit hoofdlijnen? Dus de rest van de lijnen zijn niet belangrijk genoeg? Tram 4 en 8 worden goed gebruikt en dat is gewoon te zien in de praktijk.

Het probleem is dat de MRDH die over het OV in o.a. Rotterdam gaat, hun plannen doordauwen, zonder goed onderzoek te doen en met allerlei onzin argumenten kwamen. Ze luisteren niet naar de tegenstanders die werden letterlijk weggezet gisteren tijdens de vergadering. Nog het meest frappante was dat andere gemeente meebeslissen over een tramnetwerk buiten hun gemeente. Hoe is dat mogelijk? Het is overduidelijk dat ze uit zijn op bezuinigen en geen cent willen uitgeven aan de tram. I.p.v. te investeren in meer tram gaan wij ala verenigde staten tramsporen weghalen en gloednieuw asfalt terugzetten. En de alternatieven zijn zo slecht. Een blijvend negatieve spiraal dat maar niet onderbroken wordt. Want mensen willen niet met een kort buslijntje. Men wilt niet overstappen en veel bewoners raken hun verbindingen kwijt. En dan nog maar te zwijgen over hoeveel geld dit niet allemaal gaat kosten dan wat het gaat opleveren.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 07 jul 2023, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste bericht hoef je niet te quoten
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Met "hoofdlijnen" bedoel ik dat de meeste lijnen (i ieder geval de 23, 24 en 25) iets sneller worden en wat vaker gaan rijden, in ruil voor het vervallen van een paar minder drukke trajecten, zoals de 7 in Kralingen (waar deze parallel aan de metro loopt).

Het eerste plan bevatte een aantal scherpe kanten die er gelukkig deels uit zijn gehaald (zo is de 8 naar Spangen en de 4 naar Hillegersberg behouden).

Inderdaad moet er wel een volwaardig alternatief tegenover staan wanneer je een minder gebruikt stukje tramlijn schrapt.
Daarom pleit ik ook voor het doortrekken van de frequente doorgaande lijn 38 naar Woudhoek als alternatief voor het (terechte) schrappen van de 21 ten gunste van de 24. Nu hebben zowel Woudhoek als Vlaardingen een laagfrequente tram, en heeft Woudhoek ook nog een laagfrequente 53 (die overigens aanzienlijk sneller is dan de langzame 21). Wanneer je dat verbetert naar een hoogfrequente 24 naar Vlaardingen en een hoogfrequente snelle 38 (via de 53-route) naar Woudhoek, gaat vrijwel iedereen in die wijken erop vooruit: sneller en/of frequenter.

Ik ben er inderdaad niet van overtuigd dat die vervangende bus Kralingen - Melanchtonweg een aantrekkelijk en betrouwbaar succesverhaal wordt...
En wat mij betreft blijft tram 4 naar Heemraadsplein rijden (zeker wanneer ook bus 44 daar straks niet meer langs komt).
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De felle reacties lijken vooral emotioneel te zijn omdat mensen hun lijn verliezen. Als je met een schone lei het Rotterdamse OV opnieuw zou ontwerpen zou er waarschijnlijk niemand voorstellen deze tramlijnen aan te leggen zoals ze nu liggen. Maar omdat sommige lijnen er al tientallen jaren liggen zijn de mensen het zo gewend dat ze niet beter meer weten.

Daar komt bij dat de hele besluitvorming een beetje dubieus is, dit soort zaken zouden naar mijn idee niet door de MRDH beslist moeten worden maar door de gemeenteraad. De metropoolregio zou zich moeten beperken tot OV verbindingen als de RandstadRail die door meerdere gemeentes rijdt en zich niet moeten bemoeien met lijnen die slechts binnen één gemeente rijden.
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Maar in bijv. Leiden en Dordrecht wordt het OV-netwerk ook door de provincie (en niet door de gemeente) bepaald...
jesse-cruzu
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Die "hoofdlijnen" wat jij bedoeld rijden al frequent al dan niet gezamenlijk over corridors resp de Laan op Zuid en Kruisplein-Marconiplein. Maar waarom vasthouden aan het principe van het steeds meer trams op deze corridors proppen met dezelfde lijnvoering zonder te kijken naar andere mogelijkheden zoals het lijnennet zo aan te passen om die paralleliteit met de metro eruit te halen en dat er meerdere verbindingen met deze corridors ontstaan. Wat ik ook raar vind is dat er in de eerdere plannen ook voorstellen waren voor kleine uitbreidingen om juist de klassieke tramlijnen te versterken. I.c.m. het prioriteit geven aan de tram in het verkeer zouden deze tramlijnen het vele malen beter gaan doen dan nu. Deze zijn nergens meer terug te vinden in de nieuwe plannen.

Er wordt niet gekeken naar de potentie van bepaalde tramlijnen.
• Tram 21 door 's-Gravenland langs het nog te bouwen station Kethel zou al voor Woudhoek een forse verbetering zijn.
• Tram 8 verlengen naar Meijersplein zou aansluiting kunnen geven op de metro naar Den Haag en bus 33 naar de luchthaven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Hoe wil je lijn 8 precies verlengen naar Meijersplein? :s Een verlenging naar het SFG zou me op zich nog wel kansrijk lijken, maar dan moet je wel de sporen van Lijn E kruisen. :X
Over lijn 21 is het laatste woord nog niet gesproken: als station Kethel inderdaad ooit geopend wordt, dan is een verlenging van lijn 21 zeer logisch, maar tot die tijd klinkt het idee van Roeland ook prima.

Een ander ambitieus idee is om lijn 7 niet bij Nieuw-Crooswijk te laten eindigen, maar via de Bosdreef en Hoofdweg te verlengen naar station Alexander.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten