Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Jij hebt het over wachttijd. Dus dan gaat je vlieger niet op. Want als ik een bus wil nemen die om het half uur rijdt (en niet uitvalt), heb ik al standaard een compensatie dan, volgens jou?
Het gaat om vertraging. Dus als als 1 metro is uitgevallen en de volgende rijdt gewoon en heeft niet minimaal 15 minuten vertraging, dan pas kom je in aanmerking, want de vertraging is langer dan 30 minuten.
Compensatie bij vertragingen
We bieden compensatie aan in de volgende situaties:
Bij vertragingen, die langer dan 30 minuten duren, kun je rekenen op een wegwerp OV-chipkaart met het reisproduct RET 2 uur, zodat je op kosten van de RET nogmaals een reis kunt maken bij de RET.
Bij vertragingen, die langer dan 60 minuten duren, kun je rekenen op het reisproduct RET dagkaart of compensatie van eventuele taxikosten.
Bij meer dan 2 vertragingen (die allebei langer dan 20 minuten duren) binnen 1 week, kun je rekenen op 1 keer RET 2 uur.
Als de eerste of laatste bus, tram of metro niet volgens de dienstregeling vertrekt (meer dan 10 minuten te laat) of helemaal niet komt, dan kun je rekenen op 1 keer RET 2 uur of compensatie van eventuele taxikosten, of organiseert de RET vervangend vervoer.
Een metro die je zelf mist telt niet mee. Je had die immers kunnnen pakken als je zelf gewoon op tijd was. De vertraging reken je pas vanaf de oorspronkelijke vertrektijd van de metro die uitviel en aangezien er ieder kwartier een metro rijdt zul je dus nooit boven de 30 minuten uitkomen.
hauptbahnhof schreef: ↑za 12 aug 2023, 13:41
Jij hebt het over wachttijd. Dus dan gaat je vlieger niet op. Want als ik een bus wil nemen die om het half uur rijdt (en niet uitvalt), heb ik al standaard een compensatie dan, volgens jou?
Het gaat om vertraging. Dus als als 1 metro is uitgevallen en de volgende rijdt gewoon en heeft niet minimaal 15 minuten vertraging, dan pas kom je in aanmerking, want de vertraging is langer dan 30 minuten.
Vertraging is het verschil tussen de aankomsttijd die de vervoerder je presenteert in de dienstregeling en de daadwerkelijke aankomsttijd, en rituitval is een vertragingsreden waar de vervoerder schuld aan heeft. Volgens deze voorwaarden krijg je dan dus gewoon compensatie.
ODRAIL heeft een bepaalde metro (zeg maar die van xx:00) net gemist. Hij was zelf te laat voor die metro, maar wel op tijd voor die van xx:15. Dus die van xx:00 mag je vergeten want RET heeft daar 0,0 schuld aan.
Enige wat telt is de metro van xx:15. Helaas valt die uit. Dus vanaf xx:15 begint zijn vertraging te tellen. Maar, de metro van xx:30 komt gewoon. Dus zijn vertraging is 15 minuten, tenzij diezelfde metro (van xx:30) 15 minuten vertraging oploopt. Dat staat ook duidelijk in wat ik eerder gedeeld heb. Vertraging... geen wachttijd.
Wachttijd zou betekenen dat als ik een bus wil nemen die om de 30 min rijdt ik al direct recht heb op compensatie. Maar dat is logischerwijs niet zo.
Er rijden er zelfs twee: 5402+5417+5415 en 5404+5406+5403 als ik het goed heb onthouden. Dit materieel zie je inderdaad niet vaak op lijn A in de vakantie.
hauptbahnhof schreef: ↑za 12 aug 2023, 13:41
Jij hebt het over wachttijd. Dus dan gaat je vlieger niet op. Want als ik een bus wil nemen die om het half uur rijdt (en niet uitvalt), heb ik al standaard een compensatie dan, volgens jou?
Het gaat om vertraging. Dus als als 1 metro is uitgevallen en de volgende rijdt gewoon en heeft niet minimaal 15 minuten vertraging, dan pas kom je in aanmerking, want de vertraging is langer dan 30 minuten.
Vertraging is het verschil tussen de aankomsttijd die de vervoerder je presenteert in de dienstregeling en de daadwerkelijke aankomsttijd, en rituitval is een vertragingsreden waar de vervoerder schuld aan heeft. Volgens deze voorwaarden krijg je dan dus gewoon compensatie.
@Z2N: Zo denkt de RET er ook over.
Vanmiddag heb telefonisch contact gehad met de klantenservice van de RET. Op basis van mijn verhaal en mijn reisgegevens heb ik recht op geld teruggave van reiskosten. Inmiddels heb ik dit ook per mail bevestigd gekregen.
En omdat het de tweede vertraging was binnen een week (vrijdag 4 augustus had ik vertraging door een omgewaaide boom op de bovenleiding) wordt er nog een klein bedragje bij gedaan.
Ik neem aan dat er "net" ipv "niet" had moeten staan.. maar ook dan blijft de vraag, want de vertraging die aan RET toe te rekenen valt is slechts ~15 minuten.
Dionysusnu schreef: ↑zo 13 aug 2023, 19:19
Ik neem aan dat er "net" ipv "niet" had moeten staan.. maar ook dan blijft de vraag, want de vertraging die aan RET toe te rekenen valt is slechts ~15 minuten.
Er had "net niet" moeten staan. Ik was een paar minuten voor aanvang van de eerste gemiste (dus op tijd rijdende metro aanwezig op het station (nog niet op het perron. Maar doordat ik zowel de lift al de roltrap tegen had (ja van een van de twee ben ik afhankelijk) miste ik de eerste rit. En mocht ik een half uur wachten.
(Wat mij betreft is nu ook hier op dit forum de discussie hierover gesloten).
ODRAIL schreef: ↑za 12 aug 2023, 11:52
De voorgaande rit van de niet gereden rit had ik nietnet niet gemist. En een kwartier + een kwartier = een half uur wachten.
Zo dan?
Maar waarom zeg je dat over de lift/roltrap dan niet eerder? (Even aannemende dat die defect was, anders is het nog altijd je eigen schuld). En ook dan nog is het dubieus of dat onder vertraging valt. Moreel vind ik zelf wel, maar legaal waarschijnlijk niet en is het dus coulance van RET.
ODRAIL schreef: ↑zo 13 aug 2023, 21:48
(Wat mij betreft is nu ook hier op dit forum de discussie hierover gesloten).
Hoezo zo'n dooddoener? Als je eerst een bericht over een GTBV-claim plaatst met maar halve info, mag je daar best wat reactie's op verwachten. (Maar ik verplicht je natuurlijk niet om hier weer op te reageren, maakt mij uiteindelijk weinig uit)
Buurtbussen in de BAR hebben allemaal nieuwe laagvloer bussen. Er is nog 1 Sprinter die rijdt op lijn 610. Sprinter op lijn 602 reed vandaag voor het laatst zei de chauffeur vanmiddag.
Bemined schreef: ↑ma 14 aug 2023, 12:20
Locomotief 6102 staat momenteel tussen De Tochten en Nesselande met een werktrein.
Volgens de site van de RET:
Door werkzaamheden aan het spoor bij metrostation De Tochten rijdt metro B van ma 14 aug t/m vrijdag 18 aug op dit station in beide richtingen via spoor 2.
BusFreakRotterdam schreef: ↑ma 14 aug 2023, 20:14
Buurtbussen in de BAR hebben allemaal nieuwe laagvloer bussen. Er is nog 1 Sprinter die rijdt op lijn 610. Sprinter op lijn 602 reed vandaag voor het laatst zei de chauffeur vanmiddag.
De Sprinter zijn volgens mij ook allemaal naar de stop en go lijnen gegaan. Althans zie er altijd 1 rijden op lijn 567.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aanstaande vrijdag, zaterdag en zondag zullen de pendelmetro's Blaak - Hoek van Holland Strand weer gaan rijden. Wederom een halve dienstregeling dus 4x per uur waarmee een 8/7/15 interval ontstaat vanaf Blaak. Is er te weinig personeel voor een volledige 8x per uur dienstregeling of verwacht men minder drukte en rijdt de pendel vooral als 'veegmetro' om te voorkomen dat eventuele achterblijvers ophopen?
Metro B rijdt toch elke 15 minuten? Tenminste, volgens de RET. Als er dan een pendel Blaak - Hoek van Holland 4 x per uur gaat rijden wordt t toch 8 x per uur?
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb voor as zaterdag de drg opgezocht op de site vd RET en die geeft 4 x per uur Nesselande - HvH Strand aan.
Als er dan ook 4x per uur Blaak - HvH Syrand bij komt dan wordt t toch echt 8 x per uur
Welke planner heb jij gebruikt?
Gewoon op de ret website, reisplanner geeft 6x per uur een metro aan (4 uit Nesselande en 2 uit Blaak) maar intern noemt men dit blijkbaar de 4xpu dienstregeling.
Voor een week of twee inmiddels is er een tijdelijke snelheidsbeperking op station De Akkers, die vermoedelijk betrekken heeft op de wisselstraat direct na het station. Verdere werkzaamheden zijn er (nog) niet.
Ik fietste net over de Laan op Zuid en daar zag ik dat de tramsporen weer gelegd zijn, maar ik zag geen verbinding tussen de 2e Rosestraat en het Varkenoordseviaduct.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.