Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: wo 25 okt 2023, 13:45
Meltrain schreef: wo 25 okt 2023, 11:40Dat slaat nergens op, want nu komen de reizigers die zich wel over het perron verdelen alsnog bij dezelfde deur uit als zij die dat niet doen.
Daar gaat het niet om. Ik bedoel dat ze mogelijk proberen te voorkomen dat mensen tijdens het wachten zich langere tijd ophopen op het stuk perron vlakbij de trappen naar de stationshal.

Spoor 1 is richting RAI trouwens? Daar ging ik van uit.
Die (theoretische) ophoping vindt nog steeds plaats, omdat niemand weet waar de metro precies stopt.
hauptbahnhof schreef: wo 25 okt 2023, 13:53 Er staan gewoon bakbordjes. Het zou zelfs zo zijn dat het beveiligingssysteem ook afdwingt dat er bij de betreffende borden gestopt wordt maar dat is kennelijk (op dit moment) niet (meer) zo. <knip>

Om wat voor type metro's (en met welke lengte vooral) gaat dit?
Ik heb het idee dat M5/M6 minder ver naar voren stopt, maar ik maak het bij alle types wel eens mee.
Ik snap best dat er bakboorden zijn, maar waarom zijn die neergezet zoals ze neergezet zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

In principe: Bij stations met 2 uitgangen: zo dat treinen in het midden stoppen.
Bij stations met 1 uitgang: zo dat treinen het dichtst bij de uitgang stoppen.
CS is voor de Oostlijn de uitzondering, daar stopt men op het einde van het (bruikbare) perron, dus altijd zo dicht mogelijk bij de hoofduitgang.

Overigens zou M7 op van der Madeweg wel iets noordelijker mogen stoppen, dus dichter bij de trap óver de sporen. Dat was vóór M7 nooit een probleem dus ik denk dat er nooit over is nagedacht.

Op CS zou instapposities heel fijn zijn (of platform edge doors), helaas kan dat niet met het huidige materieelpark. Volgens mij heeft 1 M5 zelfs niet dezelfde deurposities als 2 M7. Het zou wel schelen als er een hek is waarachter instappers moeten wachten tot 30s na openen deuren. Ik wordt zó moe van mensen die in proberen te stappen terwijl nog lang niet iedereen er uit is. Wacht ff, het duurt tóch minstens 2,5 mn voor de metro vertrekt!

P.S. M6 bestaat niet. De hele serie heet M5. Alleen in het begin van het bestelproces was sprake van een aparte M6-serie omdat M5 voor de NZL was, maar vanwege de lange vertraging is het tot één order M5 samengevoegd.
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Voor zover ik weet was juist de kleinere serie M6 voor de Noord/Zuidlijn bedoeld. Omdat maar 5 van de 12 treinstellen zijn aangeschaft is alles M5 gaan heten. De eerste order was 23x M5 ter vervanging van de Zilvermeeuwen. Optie op 12x M6 voor de Noord/Zuidlijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: do 26 okt 2023, 18:21 In principe: Bij stations met 2 uitgangen: zo dat treinen in het midden stoppen.
Bij stations met 1 uitgang: zo dat treinen het dichtst bij de uitgang stoppen.
CS is voor de Oostlijn de uitzondering, daar stopt men op het einde van het (bruikbare) perron, dus altijd zo dicht mogelijk bij de hoofduitgang.

Overigens zou M7 op van der Madeweg wel iets noordelijker mogen stoppen, dus dichter bij de trap óver de sporen. Dat was vóór M7 nooit een probleem dus ik denk dat er nooit over is nagedacht.
Op CS lijken de metro's meer aan het einde van het perron (Nieuwmarkt-kant) te stoppen. Vroeger, voor de verbouwing stopten alle metro's helemaal tegen de stootblokken. Nu zijn er dus ook op CS bakbordjes verschenen (2 - 3 - 4) dus reken maar uit. Een M5 halteert bij bordje 4 (wordt ook als 4wagentrein aangegeven) en M7 is de helft dus die stopt bij bordje 2.

Wat dat betreft is er geen verschil tussen 2xM4 of 2xS1/S2 of 1xM7 dus er hoeft niet te worden nagedacht. Is dezelfde lengte dus stopt op dezelfde plek.
n-evo schreef: do 26 okt 2023, 19:27 Voor zover ik weet was juist de kleinere serie M6 voor de Noord/Zuidlijn bedoeld. Omdat maar 5 van de 12 treinstellen zijn aangeschaft is alles M5 gaan heten. De eerste order was 23x M5 ter vervanging van de Zilvermeeuwen. Optie op 12x M6 voor de Noord/Zuidlijn.
Ik heb wel begrepen dat de M6 enkele minimale verschillen heeft met M5 maar dat moet je maar net weten want zou niet op vallen. Onder andere ietsiepietsie andere front-/sluitseinen
Dionysusnu
Berichten: 638
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Naar aanleiding van viewtopic.php?p=823710#p823710 zat ik eens te kijken, en in OVInfo staat dat er geen N81 is vanaf Centraal om 03:59, waardoor er in de uursdienst een gat valt tussen de tweede 02:59 en 04:59. Ik neem aan dat dat (dat) door de zomertijd komt, maar is het ook echt zo, of alleen een fout in OVInfo/de brondata daarvan?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8924
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Bij alle nachtlijnen van het GVB lijkt er door de wintertijd een gat van twee uur te zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
rooddolfijn
Berichten: 806
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Het lijkt het op dat de ritten die tussen 3:00 en 4:00 vertrekken, een uur eerder vertrekken, dus tussen 2:00 en 3:00 in de wintertijd. Vervolgens rijden er geen ritten tussen 3:00 en 4:00, aldus OVinfo.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

War er gezegd wordt over de nachtlijnen van CXX klopt niet voor AML: daar worden elk jaar met de overgang zomer-wintertijd (en vv) aparte diensten gemaakt zodat er géén extra gat ontstaat - tenminste dat was altijd zo.
Ik neem aan dat dat voor GVB ook zo geldt.

Voor concessies met "reguliere" nachtlijnen die niet aansluiten op de eerste zondagochtendbus is dat natuurlijk anders.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Toen Jesler aan zijn studie journalistiek begon, droomde hij nog over zijn onthullende reportages waarmee hij die Pulitzer vóór 2024 wel binnen zou slepen.

https://www.at5.nl/artikelen/223233/pet ... ivendrecht
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Toch maar even hier dan: een leuk artikeltje uit De Volkskrant ten tijde van de incubatie (1988) van de Noord/Zuidlijn, alsmede wat andere plannen voor OV-uitbreidingen in de regio:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... peg21:p007
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Onderzoeksbureau Moventum heeft een onderzoek gedaan onder passagiers en inwoners van gemeentes die in de invloedsfeer liggen van de Uithoornlijn. De uitkomsten zijn niet bepaald positief om niet te stellen vrij negatief:

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 41de7980d3

Volgende vergadering Vervoerregio aanstaande dinsdag 31/10/23 vanaf 18.30 uur. Live te volgen via de website van de Vervoerregio.

47% van de ondervraagden zijn negatief over de komst van de Uithoornlijn, dat is niet best.
Maar 23% is positief. :neg:
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Tsja.

Ik kan me het gekrakeel nog wel herinneren over de herschikking van het tram- en busnet voorafgaand aan de opening van de Noord/Zuidlijn. Op het nagalmen door een belangengroepje uit West na, hoorde je daar al vrij snel niets meer over.

Ook hier is het op zich leuk dat zo'n onderzoek gedaan wordt en geen verrassing dat een groot deel negatief staat ten opzichte van verandering, maar het is niets nieuws onder de zon, en ik denk dat het sowieso wel zal wegebben als de lijn eenmaal naar Uithoorn rijdt.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Uiteraard ebt het weg, de Vervoerregio houdt toch voet bij stuk, zal toch niks aanpassen. Passagiers worden gedwongen om hun reisgedrag aan te passen. Het is slikken of stikken.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Men heeft jaren geleden de mogelijkheid gehad iets te vinden van deze verlenging toen deze nog in onderzoek was. Dat de lijn zou leiden tot een herinrichting van het busnet werd ook al vrij snel helder - het was nota bene een van de beweegredenen de tram te verlengen.

Dat conservatieve alles bij het oude laten snap ik vanuit mensen die hun vastgeroeste patronen niet doorbroken willen zien wel, maar ze passen zich uiteindelijk wel aan.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Negatieve reacties:

Geen directe verbinding meer 44%
Opstaphalte verder weg 44%
Reis gaat langer duren 41%

Geachte passagier: uw reis gaat langer duren, u heeft geen directe verbinding meer en de opstaphalte is verder weg. Zijn dit vastgeroeste patronen?
Dit heet volgens mij gemak, wat nu voor veel passagiers ongemak wordt, toch?

Blijkbaar is het allemaal niet rozengeur en maneschijn met lijn 25, afgezien nog van de vele storingen op lijn 5/25.
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 29 okt 2023, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik zou vooral het onderzoek naar de reiservaringen ca. 1 jaar na ingebruikname van de Uithoornlijn afwachten.

Hoewel dat geen hosannaverhaal gaat worden, vermoed ik dat dat een stuk positiever zal zijn dan dit onderzoek.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Nouja, je merkt wel dat er een hoop mensen in de anti-stand schieten als er iets verandert in het lijnennet. Maar het valt mij op dat die meningen pas vrij laat in het hele proces naar voren komen: ligt dat dan aan die mensen, of informatievoorziening vanuit de overheid/vervoerders?
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

We gaan het zien……TffpaA. :)
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

VIRM schreef: zo 29 okt 2023, 11:25 Nouja, je merkt wel dat er een hoop mensen in de anti-stand schieten als er iets verandert in het lijnennet. Maar het valt mij op dat die meningen pas vrij laat in het hele proces naar voren komen: ligt dat dan aan die mensen, of informatievoorziening vanuit de overheid/vervoerders?
Ik zie dit meer als een obligaat onderdeel in het proces. Zie ook het niet verwaarloosbare aandeel van 25% dat niet warm of koud kan worden van deze lijn.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

VIRM schreef: zo 29 okt 2023, 11:25 Nouja, je merkt wel dat er een hoop mensen in de anti-stand schieten als er iets verandert in het lijnennet. Maar het valt mij op dat die meningen pas vrij laat in het hele proces naar voren komen: ligt dat dan aan die mensen, of informatievoorziening vanuit de overheid/vervoerders?
Dat onderzoek heeft pas in juli 2023 plaatsgevonden, dus rijkelijk laat naar mijn mening.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

TffpaA schreef: zo 29 okt 2023, 11:27
VIRM schreef: zo 29 okt 2023, 11:25 Nouja, je merkt wel dat er een hoop mensen in de anti-stand schieten als er iets verandert in het lijnennet. Maar het valt mij op dat die meningen pas vrij laat in het hele proces naar voren komen: ligt dat dan aan die mensen, of informatievoorziening vanuit de overheid/vervoerders?
Ik zie dit meer als een obligaat onderdeel in het proces. Zie ook het niet verwaarloosbare aandeel van 25% dat niet warm of koud kan worden van deze lijn.
Ja. Het is dan wel interessant om te zien wat de opvattingen zijn een poos na de opening.

Maar als iemand die zelf een handicap heeft, kan ik mij best voorstellen dat gehandicapten/ouderen niet echt blij zijn met het verdwijnen van diverse directe verbindingen en moeilijke overstappen. Een cross-platform op bijvoorbeeld een Van der Madeweg is prima te doen (als metro's op elkaar wachten), maar overstap van een tram op de Noord/Zuidlijn vergt wel tijd en gedoe (en risico's op defecte liften?).
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Uiteraard - maar voor iemand met een handicap is iedere OV-reis wat tot veel uitdagender. En laten we wel wezen: die 47% negatievelingen zijn waarschijnlijk niet allemaal gehandicapt.
rooddolfijn
Berichten: 806
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Wat sowieso negatief is in mijn ogen, is het vervallen van de rechtstreekse verbindingen vanuit Uithoorn naar Amsterdam Centrum. Ook de overstap op metro 50 en 51 op Station Zuid is een verslechtering ten opzichte van de huidige overstap op station Amstelveenseweg.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten