Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Bij de besluitvorming over de doortrekking van lijn 25 was de Vervoerregio wel heel snel met het de nek om draaien van de drukke Uithoorn buslijnen 347/348 Uithoorn - Amsterdam. En CXX doet er nog een schepje bovenop door ook de 358 te cancellen, ten behoeve van een nieuwe lijn Poortwachter - Zuid.
Ik denk dat er best nog een plek was voor een directe buslijn Uithoorn -Elandsgracht, bijvoorbeeld een half uur dienst o.i.d. niet parallel aan de tramlijn uiteraard. Maar goed, stel je voor dat de passagiers voor de directe buslijn kiezen i.p.v. de overstap-tram, dat moeten we niet willen natuurlijk.

@rooddolfijn: helemaal mee eens!
rooddolfijn
Berichten: 806
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

In het concept vervoersplan 2024 van afgelopen voorjaar zou de lijnvoering over de Amstellijn beter worden dan nu wordt gepland (alle andere wijzigingen uit dat plan maar even verzwijgen (A))lijn 5 vanaf Uithoorn via Amstelveen en Leidseplein naar Van Hallstraat Zoutkeetsgracht, lijn 6 vanaf Binnenhof via De Pijp naar Flevopark en een spitslijn 25 vanaf Uithoorn naar Station Zuid.

Na wat staren naar het tramnetwerk zou ik dit plan grotendeels doorvoeren, alleen dan lijn 6 vanaf De Pijp afbuigen naar Weteringcurcuit, Weesperplein en de Plantage Kerklaan, dan is er geen overcapaciteit over de Ceintuurbaan. Door dit idee behoudt Uithoorn zijn (haar?) directe verbinding met Amsterdam Centrum en is de rechtstreekse verbinding Amstelveen - Weesperplein weer terug, waar studenten uit Amstelveen van profiteren.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Het idee in datzelfde vervoerplan was ook dat lijn 3 geheel opgeheven zou worden, en lijn 6 daarvoor in de plaats zou komen. Men repte in datzelfde vervoerplan ook al over overcapaciteit op het stuk waar nu de lijnen 1, 7 en 19 gemoedelijk samenlopen. Om daar nu dan nóg een tramlijn bij te proppen (terwijl het voornemen in het meest recente vervoerplan al is lijn 24 hier ook te laten rijden tot aan het Frederiksplein) lijkt mij dan ook overkill, en sowieso niet goed passend bij de huidige situatie van het personeelstekort waarmee GVB kampt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21493
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het wordt nu wel erg fictief, maar door het aanleggen van een klein stuk spoor bij de De Boelelaan zou je lijn 24 kunnen verlengen naar Amstelveen Stadshart en lijn 5 en 25 kunnen uitvoeren conform het oorspronkelijke vervoerplan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Meltrain schreef: zo 29 okt 2023, 13:11 Het wordt nu wel erg fictief [...]
Precies. En hoewel ik een fan van fictie ben - zeker waar dat het Amsterdamse railnet betreft - denk ik dat het beter is dit in het juiste subforum voort te zetten ;)
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

rooddolfijn schreef: zo 29 okt 2023, 12:38 In het concept vervoersplan 2024 van afgelopen voorjaar zou de lijnvoering over de Amstellijn beter worden dan nu wordt gepland (alle andere wijzigingen uit dat plan maar even verzwijgen (A))lijn 5 vanaf Uithoorn via Amstelveen en Leidseplein naar Van Hallstraat Zoutkeetsgracht, lijn 6 vanaf Binnenhof via De Pijp naar Flevopark en een spitslijn 25 vanaf Uithoorn naar Station Zuid.
Dat plan is afeschoten door de Vervoerregio naar ik meen, vóór de zomer. Het GVB moest terug naar de tekentafel, aldus de Regioraad.

Er is een nieuw concept 2024 deel 1, die betreft veranderingen met lijn 14 (rondje om de kerk in Oost) en lijn 24 (naar Frederiksplein). Verder veranderingen met buslijn 41/43/65 maar dat laatste is nu even niet de discussie.
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 29 okt 2023, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nu ja - ik begon deze discussie met de voorgenomen veranderingen voor lijn 41, waar AT5's razende reporter helemaal voor naar het verre Duivendrecht moest afreizen.

Volgens mij zie ik op die foto zelfs nog wat oude bekenden. Het zijn ook altijd dezelfden...
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Wat betreft de inhoud van hetgeen op 31 oktober in de Regioraad besproken wordt:

Het is wat mij betreft wel kwalijk dat het GVB lijn 25 (of 5, nummer doet er niet toe) niet van Uithoorn naar het Leidseplein mag laten rijden. Dat zou 'paralleliteit opleveren'. Met wat dan? Want vanuit Uithoorn is er straks geen bus meer naar het Leidseplein en vanuit de zuidoost/oostkant van Amstelveen is er ook geen bus met het Leidseplein (sinds 1990 al niet meer). De 358 en de lijn 25 bedienen compleet andere markten. Alleen op halte Sacharovlaan komen ze straks samen. Juist door lijn 25 door te trekken naar het Leidseplein haal je een enorm bezwaarpunt uit alle enquêtes weg, namelijk het moeten overstappen voor de bestemming 'Amsterdam Centrum'. De RAR heeft hier terecht een punt van gemaakt, maar daar wordt niet naar geluisterd. Ik denk dat de Vervoerregio bang is voor claims/rechtszaken van Connexxion over misgelopen inkomsten. Alleen kan dat volgens mij geen argument zijn, want Connexxion wist in 2016 bij de aanbesteding al dat deze tramlijn er zou komen en dat de Uithoornbundel zou verdwijnen.

Wat ik ook beperkend vind is de maximale frequentie van de bus tussen Zijdelwaard en Amstelveen. Die mag niet boven de 2x/uur komen. Alleen in Uithoorn zelf mag het vaker zijn. Reizigers gaan daar van 8x/uur een rechtstreekse bus naar 2x/uur. Dat is heel weinig. Ik geloof in de kracht van de combinatie tram/bus, maar dan wel met een logische en snelle reisroute. Ik denk dat er best markt is om in de spits 4x/uur tussen Zijdelwaard en Poortwachter of Brink te rijden, waardoor reizigers uit Zijdelwaard daar op de tram kunnen stappen. Dat lijkt mij een snellere en fijnere optie dan met een bus eerst tegen de richting in naar Uithoorn Centrum/busstation om daar op de tram te stappen. Ik denk dat er ook nog best wat reizigers in die bus zitten om op de Ouderkerklaan over te stappen op de 356 naar Bijlmer. Niet voor niets reed vroeger de 146 4x/uur in de spits van Uithoorn naar Bijlmer via de Groenelaan. Kortom, 4x/uur Zijdelwaard - Brink (overstap tram) - Ouderkerklaan (overstap 356) - Amstelveen Busstation lijkt mij logisch in de spits. In het dal is 2x/uur voldoende. Desnoods kort je de 199 weer in tot Westwijk om DRU's te compenseren aangezien je dan gewoon weer 4x/uur door Middenhoven en de Groenelaanbuurt rijdt.

Maargoed, bovenstaande kan alleen als de VRA de beperkende '2x/uur-eis' en de beperkende 'niet naar Leidseplein-eis' laat vallen. Wie kan hen dat op de 31e aan het verstand peuteren? Naar insprekers wordt toch niet geluisterd.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nog even los van het feit dat lijn 25 t/m Leidseplein praktisch niet uitvoerbaar is, vraag ik me toch ook af waarom er zo'n punt gemaakt wordt van extra overstappen. Dat is in dit geval ook heel makkelijk, omdat de wel naar het Leidseplein rijdende lijn 5 immers meerdere haltes parallel loopt met de 25. Even de 25 uit en op hetzelfde perron op de volgende 5 instappen en je bent alweer onderweg naar het Leidseplein.

De klagers over extra overstappen komen uiteindelijk ook altijd met een bus gehandicapten aanzetten om voor de tram te gooien, maar dat tekent eigenlijk al wel de zwakte van hun argumentatie: hoewel het voor mensen met een handicap extra vervelend is om te moeten overstappen, betreft dit maar een klein deel van de totale reizigerspopulatie. Ja, we moeten daar rekening mee houden, bijvoorbeeld door haltes zo toegankelijk mogelijk te maken en overstappen zo compact mogelijk, maar hele directe lijnen daarvoor in stand houden gaat hem gewoon niet worden - het past niet qua ruimte in de stad en het kost meer personeel.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Het plan van GVB was om met losse trams te rijden Uithoorn - Leidseplein en Binnenhof - Oost, in de spits aangevuld met een lijn Uithoorn - Zuid. Dus een hogere frequentie i.p.v. lange voertuigen.

Ik ben zeker niet tegen overstappen, maar ik zie wel dat je een flink gebied een goede verbinding onthoudt die ze nu wel hebben. De combinatie van tram Uithoorn - Sacharovlaan en dan een bus Sacharovlaan - Leidseplein is niet sneller dan een rechtstreekse tram Uithoorn - Leidseplein. Dan is er dus geen sprake van een kwaliteitssprong, maar slechts van een extra overstap zonder dat er een voordeel tegenover staat. Het doortrekken van de tram Uithoorn - Zuid - Leidseplein levert geen enkele halte behalve Binnenhof een verlies aan verbindingen op, terwijl er wel een voordeel tegenover staat.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Bij de opening van de Noord/Zuidlijn verdwenen er ook een aantal directe busverbindingen met het Centraal Station, waar veel mensen niet per se een extra voordeel tegenover zagen staan omdat ze dat station als eindbestemming danwel overstapbestemming op een trein hadden. Daartegenover stond een groep die op deze relatie nu een stuk sneller kan zijn, op een verbinding die een hogere capaciteit biedt en sneller is.

De Uithoornlijn heeft vanwege zijn beperkte schaal die laatste voordelen wat minder, maar vanuit Uithoorn komt nu een mooie, directe tramverbinding met Zuid tot stand met overstap op diverse andere verbindingen. You win some, you lose some. Daar staat echter ook tegenover dat de voordelen breder zijn dan voor de reiziger alleen. Minder bussen die de stad in moeten wat weer ruimte in het verkeer scheelt, en minder voertuigbewegingen om hetzelfde aantal mensen mee te kunnen vervoeren.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Klopt, maar het doortrekken van de tram naar het Leidseplein doet niets af aan die voordelen. Dat is anders dan bij de bus tussen Amsterdam Noord en Centraal, waarbij je het aantal verkeersbewegingen kon laten afnemen. Hier wissel je enkel de eindbestemming van twee tramlijnen, maar dat maakt de VRA onmogelijk. Ik ben dus niet tegen de tram of het vervangen van een bus door een tram. Ik ben tegen het beperken van de lijnvoeringsmogelijkheden, omdat het wijzigen van de lijnvoering geen enkele afbreuk doet aan de tramverbinding Uithoorn - Zuid, maar wel voordelen biedt.

En de busfrequentie Zijdelwaard - Brink - Ouderkerkerlaan - Busstation is gewoon een rekensommetje. Het zou mij niet verbazen als die 2x/uur veel te vol zit. Welke concessie-eis weegt dan zwaarder? Max 2x/uur of voldoende capaciteit bieden? Wat mij betreft laat je het niet aankomen op zo'n dilemma en beperk je het vervoersaanbod niet met een maximumfrequentie.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Het plan van GVB ging ook uit van het opheffen van lijn 3, wat in andere delen van de stad weer tot klagende reizigers zou hebben geleid. Zo heb je altijd wel wat. En ik vraag me eerlijk gezegd af of een hogere frequentie op de Amsteltrambaan nu wel zo passend te krijgen is - kruisend verkeer gaat er dan dus nog meer hinder van ondervinden.

Ik snap dat overstappen vervelender is dan een one seat ride, maar met de beperkte middelen en de wensen om de hoeveelheid verkeersbewegingen in het centrum terug te dringen cq te bundelen, snap ik wel dat men voor dit lijnvoeringsmodel kiest.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Het opheffen van lijn 3 ging hand in hand met het verlengen van lijn 5 (of dan 6 genoemd in het plan van het GVB). Je kan daarover twisten wat beter is. Punt is dat de VRA nu het plan sowieso om zeep helpt door een verbinding Uithoorn - Leidseplein te verbieden. Het moet aan de vervoerder zijn, met diens kennis van reizigersstromen, productiemodel, enzovoorts, om tot een optimale lijnvoering te komen. Uiteraard wil je geen parallelliteit. Maar die is er ook totaal niet tussen Uithoorn en Leidseplein. Daarom is het verbod zo zinloos. En zolang de frequentie van lijn 5, 25 en aanverwanten nog lang niet het pré-corona-niveau hebben, hoeven we ons over drukte op de kruispunten echt geen zorgen te maken. Het enige knelpunt, was, is en blijft de De Boelenlaan, maar dat zal zo zijn totdat de hele herinrichting rondom Zuid af is. Voor de rest zijn er alleen maar betere (ongelijkvloerse) kruispunten gekomen, dus geen reden tot zorg.

Nogmaals, ik ben niet tegen overstappen, integendeel ik geloof in hoge frequenties van simpele lijnvoeringen met grotere halteafstanden inclusief goede fietsvoorzieningen, maar je moet niet een potentiële betere lijnvoering de nek om draaien. Dat doet de VRA nu wel.

Als je parallelliteit wil verbieden, dan zou je bijvoorbeeld moeten zeggen: GVB mag de Uithoornlijn vanaf Zuid niet de Stadionweg in laten slaan, om vervolgens bij de Amstelveenseweg de route van de bus op te pakken richting Leidseplein. Dat is parallelliteit.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik hoor je steeds over een verbod reppen, maar waar kan ik dat terugvinden? Voorzover ik begrepen heb, was dat plan met de lijnen 5, 6 en een spits-25 in eerste instantie uit nood geboren, waarbij men van de nood dan maar een deugd maakte door lijn 5 vanuit Uithoorn helemaal naar de Zoutkeetsgracht door te laten rijden, en een nieuwe lijn 6 tot aan het Flevopark in te leggen. Het traject van lijn 3 tussen de Rozengracht en de Van Hallstraat was met dit plan sowieso tramloos geworden - dus een achteruitgang.

De VRA heeft dat plan toen afgewezen - wel met de nuancering dat men eerst nog een potje geld heeft vrijgemaakt. Dat GVB nu alsnog wat in het lijnennet moet snijden is dan ook vooral op het gebrek aan personeel terug te voeren, wat alle andere plannen voor langere lijnvoeringen sowieso al weinig kansrijk maakt. Dat afwijzen kwam in mijn ogen echter niet op hetzelfde neer als een verbod. Men is nu immers gewoon teruggekomen op de bestaande lijnvoering en exploitatie, met dubbele trams op de 25 tussen Zuid en Uithoorn.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Hier het stuk over de 'vervoerkundige kaders Uithoornlijn' dat aankomende dinsdag, 31 oktober, in de Regioraad wordt behandeld (lees ja- en amen knikken en mee instemmen).

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 8e195b873d

Hierin staat "In het kader wordt geen verplichte doorkoppeling van de Amsteltram naar een bestemming verder dan Amsterdam Zuid opgenomen. De Vervoerregio is geen voor- of tegenstander van het bieden van doorkoppelingen van en naar de Amsteltram zolang:
-er geen sprake is van extra parallelliteit met concurrentie tussen concessiehouders tot gevolg;
-het hoogwaardige karakter van de lijn niet geschaad wordt
".

Dat lijkt niet zo beperkend, maar er zit natuurlijk een bijlage bij:
https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 8e195b873d

Met daarin: "Algemeen beleidsuitgangspunt van de Vervoerregio is dat tram en bus elkaar niet mogen beconcurreren door parallel te rijden. Op basis van dit uitgangspunt wordt het doorkoppelen van de tram uit Uithoorn naar het Leidseplein in Amsterdam niet toegestaan, mocht GVB dit in het kader van de vervoerplanprocedure voorstellen."
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

En dan te bedenken dat de ombouw Amstelveenlijn ooit startte met het idee van 3 tramlijnen vanuit Amstelveen:
-1 lijn Westwijk - Amstelstation
-1 lijn Binnenhof - Sloterdijk
-1 spitslijn Westwijk Zuid
rooddolfijn
Berichten: 806
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Bron?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Hier staan alle documenten over de besluitvorming:
https://vervoerregio.nl/document/fa941f ... 7686a3791d

Het plan van de Regiotram dateert uit 2011. Om je te besparen dat je alle documenten in de link door moet gaan, hierbij een stuk van o.a. Rikus Spithorst waarin het oorspronkelijke Regiotramplan en de daaropvolgende hoogwaardige Uithoorn-Zuid-tram worden besproken:
https://www.spoorpro.nl/wp-content/uplo ... nlijn.docx
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Trolly waardeert deze post
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Kortom, in 12 jaar tijd zijn we gegaan van 'een regiotram Westwijk-Leidseplein is een goed alternatief voor een echte metro' naar 'we verbieden een tram Uithoorn-Leidseplein, want het concurreert met een bus die totaal ergens anders rijdt'.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Dat is inderdaad wel vrij bizar, ja. Kennelijk goed lobbywerk van Connexxion.
rooddolfijn
Berichten: 806
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

In een van de laatste alinea’s staat dat de derde regiotramlijn Leidseplein - Amstelveen er alleen zou komen als er voldoende vraag naar is. Tram 5 zou dan opgeheven worden, oftewel geen directe verbinding Amstelveen - A’dam Centrum. In dat opzicht is het plan voor aankomende zomer beter, alleen zijn de geprojecteerde directe routes naar Oost en West er niet gekomen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Dat laatste snap ik niet helemaal. Als je Uithoorn-Leidseplein rijdt en lijn 5 opheft, inkort of verlegd naar Oost, dan heb je toch alleen de verbinding Binnenhof - Amsterdam Centrum verbroken, terwijl alle andere haltes meer of gelijkwaardige verbindingen houden? Halte Binnenhof is zeer rustig. Wie echt in het centrum van Amstelveen wil zijn, neemt een buslijn van/naar Amstelveen busstation. En daar is nu juist die R-NET-bus 358 straks o.a. voor: Leidseplein - Amstelveen Busstation.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Eigenlijk zou iemand eens haltecirkels van 800 meter (norm voor hoogwaardig OV) om de haltes van de tram Leidseplein-Uithoorn moeten tekenen en om de haltes van lijn 358 (edit moet 357 zijn). Ik denk dat je schrikbarend weinig overlap zit, behalve bij Westwijk (wat logisch is, want je wil ergens kunnen overstappen/aansluiten voor wie de westelijke of oostelijke tak nodig heeft) en bij het eindpunt in Amsterdam zelf of het gebied bij het Museumplein, maar dat is bij gebrek aan alternatieve routes.
Laatst gewijzigd door sneltram op zo 29 okt 2023, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten