Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
rooddolfijn
Berichten: 809
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

sneltram schreef: zo 29 okt 2023, 18:48 Dat laatste snap ik niet helemaal. Als je Uithoorn-Leidseplein rijdt en lijn 5 opheft, inkort of verlegd naar Oost, dan heb je toch alleen de verbinding Binnenhof - Amsterdam Centrum verbroken, terwijl alle andere haltes meer of gelijkwaardige verbindingen houden? Halte Binnenhof is zeer rustig. Wie echt in het centrum van Amstelveen wil zijn, neemt een buslijn van/naar Amstelveen busstation. En daar is nu juist die R-NET-bus 358 straks o.a. voor: Leidseplein - Amstelveen Busstation.
Niet lekker verwoord van mijn kant inderdaad. Ik doelde op een stukje uit een van de laatste alinea’s waar in stond dat Uithoorn - Leidseplein zou alleen gereden bij voldoende vervoersvraag, dus niet direct bij invoering van de omgebouwde Amstelveenlijn. Vervoersvraag is er voldoende, dus die lijn zou er uiteindelijk wel gekomen zijn.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Toch maar even die haltercirkels getekend. Lijn 25 in blauw, lijn 358 (edit: moet 357 zijn) in paars.

Behalve in de Westwijk (inherent aan het feit dat je ergens een overstap wil kunnen bieden), zitten beide lijnen nooit in elkaar invloedsgebied en kan er dus ook geen sprake zijn van concurrentie waardoor je vanuit de oost/zuidoostkant van Amstelveen en vanuit Uithoorn een tramverbinding met het Leidseplein zou moeten willen verbieden.

https://ibb.co/HHJFMLp
Laatst gewijzigd door sneltram op zo 29 okt 2023, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

@sneltram, je bedoelt waarschijnlijk lijn 357. De 358 komt niet op het Leidseplein en wordt zelfs bij de opening van de Uithoornlijn opgeheven. Er komt een nieuwe lijn Poortwachter - st. Zuid. Maar ik snap wat je bedoelt.
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 29 okt 2023, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Ja, uiteraard. Dank.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

@sneltram, je legt wel de vinger op de zere plek hier, want ook een 347 vanuit Uithoorn naar Amsterdam zit voor een groot deel niet in de invloedssfeer van lijn 25. Iets van de RAR ook al aangegeven heeft. De Uithoornlijn en lijn 347 bedienen voor een deel een heel ander publiek, en die 347 gaat in ieder geval het centrum in.

Maar goed, het is denk ik een gelopen race, de Vervoerregio zal zich niks aantrekken van het onderzoek van Moventum.
sneltram
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Maar, van Poortwachter naar Amsterdam Zuid blijft wel een bus rijden. Dus op de westelijke tak heb je zowel een verbinding met Leidseplein als met Zuid. Op de oostelijke tak heb je alleen de tram tot Zuid voor alles onder Oranjebaan.

En, wat betreft Zijdelwaard (nu zeer goed bediend door de 347 en 348), is mijn bezwaar (zie eerdere posts) dat de maximumfrequentie er af moet. Als die 2 bussen per uur vol zitten, omdat Zijdelwaard - Brink - tram nu eenmaal sneller, prettiger en logischer is dan Zijdelwaard - Uithoorn Busstation - tram, heb je een probleem. In de spits zou je toch echt 4x/uur willen rijden. Dan concurreer je niet met de tram, maar maak je de combi tram-bus juist nog sterker.
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Je zou de VRA een mail kunnen sturen en deze punten voorleggen. Ik ben ergens wel benieuwd wat voor reactie je krijgt. :Y
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

@n-evo: De Vervoerregio krijgt/heeft de uitkomsten van het onderzoek van Moventum w.b. de enquete onder de passagiers. Denk niet dat ze er niets mee gaan doen. Dit is al een gelopen race. Inspreken heeft volgens mij ook weinig zin. Helaas…….. :cry:
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

"Kunnen jullie eens een verder betekenisloos tekstje opstellen met veel modewoorden erin?"

"Sure! Ik neem aan dat we er verder niks mee gaan doen?"

https://vervoerregio.nl/artikel/2023110 ... nheid-vast
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef: wo 01 nov 2023, 05:28 @n-evo: De Vervoerregio krijgt/heeft de uitkomsten van het onderzoek van Moventum w.b. de enquete onder de passagiers. Denk niet dat ze er niets mee gaan doen. Dit is al een gelopen race. Inspreken heeft volgens mij ook weinig zin. Helaas…….. :cry:
Uiteraard gaan ze niet n.a.v. een mailtje hun besluitvorming terugdraaien. Het kan interessant zijn om uit te vragen waarom ze zo op die parallelliteit zitten terwijl die er eigenlijk niet echt is. Vanuit ons blijft het bij een educated guess. :)
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik denk eerlijk gezegd dat een reactie - als die al komt - een variant op een al eerder opgestelde template zal zijn met allerlei algemeenheden en open deuren erin. Waarmee we uiteindelijk alleen maar met nog meer vragen blijven zitten. Eén vraag die ik bijvoorbeeld al heb is hoe dat bijna orthodox sturen op het voorkomen van parallelliteit aansluit op dat beleidskader dat ik in mijn vorige post heb gepost (let op: modieuze vaagtaal).

De VRA is in mijn optiek sowieso een bastion waar je zelfs als geïnteresseerde niet echt in door kunt breken. Kijk alleen al naar hoe het wijnemenjemee is vergaan. Eens een prachtig instrument om de geïnteresseerde burger meticuleus mee op de hoogte te houden van de voortgang van de Noord/Zuidlijn en een vraag- en antwoordbaak voor allerhande vragen. Sindsdien afgegleden naar een onregelmatig bijgehouden goedweerblog waar de laatste reactie alweer van 10 oktober vorig jaar dateert. En dat niet omdat er geen geïnteresseerden meer zijn, maar omdat de reactiemogelijkheid het niet meer doet.
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

N.a.v. het bovenstaande gesprek is deze uitspraak best grappig:
Met dit nieuwe beleidskader slaat de Vervoerregio een nieuwe weg in. We gaan meer denken vanuit de mens.
Uit onderzoek blijkt dat 50% van "de mens" graag rechtstreeks vanuit Uithoorn en Amstelveen naar Amsterdam Centrum wil kunnen reizen.

VRA: "We verbieden GVB dat ze een tramlijn Uithoorn > Leidseplein (en verder) instellen."

:D
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nou, dat dus.

Of men moet met 'de mens' de chefs van de vervoersbedrijven bedoelen, die liever niet zien dat er teveel inkomsten naar het bedrijf van die andere chef stromen.

Hoe dan ook: lekker breed, lekker vaag, kun je alle kanten mee op en over een jaar heeft niemand het er meer over.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Gisteravond is de vergadering van de Regioraad van de Vervoerregio geweest. Deze keer niet live. (Vreemd?)

Hieronder alles wat besproken is:

Relevante punten 6.2 6.3 en 6.4, u kunt klikken op de bijlagen voor meer informatie.

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... a6bdb2188a
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

TffpaA schreef: wo 01 nov 2023, 13:11
De VRA is in mijn optiek sowieso een bastion waar je zelfs als geïnteresseerde niet echt in door kunt breken. Kijk alleen al naar hoe het wijnemenjemee is vergaan. Eens een prachtig instrument om de geïnteresseerde burger meticuleus mee op de hoogte te houden van de voortgang van de Noord/Zuidlijn en een vraag- en antwoordbaak voor allerhande vragen. Sindsdien afgegleden naar een onregelmatig bijgehouden goedweerblog waar de laatste reactie alweer van 10 oktober vorig jaar dateert. En dat niet omdat er geen geïnteresseerden meer zijn, maar omdat de reactiemogelijkheid het niet meer doet.
Ah, ik vroeg mij al af waarom mijn reacties niet doorkwamen. Ik zat mij laatst weer op te vreten over hun rozewolkartikel over toegankelijkheid. Heel mooi dat hun medewerkers geblinddoekt en hinkelend een ervaringsparcours afleggen om even 'door te hebben' hoe het is om gehandicapt te zijn. Maar dat daadwerkelijk doorvertalen in toegankelijke infrastructuur is niet het sterkste punt van de Vra.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik heb dinsdag gebruik gemaakt van veerboot F9 tussen Zeeburgereiland en Sporenburg.
Het is een interessante route, maar ik snap niet dat de boot aan beide zijden minimaal 5 minuten stil ligt. Als de stilstand wat korter wordt, kan de frequentie makkelijk verhoogd worden van 3x/uur naar 4 of 5 keer per uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robert1955
Berichten: 275
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Zeker interessant, maar [nog] niet erg druk. Vier keer zou denk ik kunnen, maar kost wel meer energie
Durashift
Berichten: 5700
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

n-evo schreef: wo 01 nov 2023, 13:22
N.a.v. het bovenstaande gesprek is deze uitspraak best grappig:
Met dit nieuwe beleidskader slaat de Vervoerregio een nieuwe weg in. We gaan meer denken vanuit de mens.
Uit onderzoek blijkt dat 50% van "de mens" graag rechtstreeks vanuit Uithoorn en Amstelveen naar Amsterdam Centrum wil kunnen reizen.

VRA: "We verbieden GVB dat ze een tramlijn Uithoorn > Leidseplein (en verder) instellen."

:D
Nu ja, dit is natuurlijk al lang en breed bedacht onder het vorige of dáárvoor geschreven beleidskader. ;)

Máár, het sluit wel aan bij wat nu het idee is: prettiger reizen binnen een redelijke tijd kán belangrijker zijn dan de snelst mogelijke reis. (A)

Paralelliteit is systeemdenken joh.. dat wil de wethouder niet meer. :6
(..)De belangrijkste boodschap? Dat we bij alles wat we doen denken vanuit de mens, niet vanuit het systeem. Wat dat betekent? Dat prettig reizen binnen een redelijke tijd belangrijker kan zijn dan zo snel mogelijk reizen. Dat reizen mogelijk moet zijn voor iedereen die wil reizen. Dat mensen meerdere keuzes krijgen om hun reis te maken. En dat ons verkeer- en vervoersysteem bij moet dragen aan het welzijn en de gezondheid van mensen. We maken daarom keuzes die goed zijn voor de mens, onze omgeving en de planeet.(..)
https://www.linkedin.com/pulse/werken-a ... nie-8v3ne/

Is (onze) de wereld zo veel veranderd sinds 2017? Ja, er is een grotesk virus geweest.. maar oorlogen zijn er nog steeds. Destijds werden (politieke) problemen ook al matig tot niet opgelost.. waardoor het heden ten dage allemaal een tand erger is. Vind ik.
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Het grote probleem is dat Amstelveen qua vervoersassen buitengewoon ongunstig is aangelegd, je hebt de senltramlijn, maar die bedient het westen (de Keizer Karelweg, Oude dorp, Handweg, Legmeerdijk en westelijke helft van Westwijk niet goed.
Die oostelijke kant wordt goed bediend door de huidige R·NET-lijnen van/naar Uithoorn en Aalsmeer, maar de infrastructuur voor die bussen is eigenlijk niet goed (nergens busbanen, wat vreemd is voor een verbinding die met de 4 lijnen gezamelijk toch 16xpu rijdt)

De enige goede overstap tram-bus bevindt zich in het zuiden, bij Sacharovlaan en Poortwachter. Het zou eigenlijk voor de bediening erg mooi zijn als er nog een overstap is tussen de buscorridor en de tramcorridor t.h.v. Amstelveen Stadshart (tram doortrekken naar het busstation?) en een ter hoogte van de A10.

Maar met de huidige stedenbouwkundige opzet zijn beiden eigenlijk erg lastig
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

In het plan Stadsspoor 1968 was er een metrolijn ingetekend langs de Amstelveenseweg (VUmc/Amsterdamse Bos) richting Schiphol. Maar helaas, dat zal er nooit meer van komen. Er zijn in het verleden nog wel een plannen gemaakt om een busbaan te maken op de plek van de Museumtramlijn om de Amstelveenseweg te ontlasten en de doorstroming van de vele bussen (toen 170,171,172,142 noem maar op…) Ook nooit meer iets van gehoord.

Nu hoeft het niet meer. Alleen lijn 357 en een ontsluitende lijn blijven straks nog over in de zomer van 2024 op dat gedeelte van de Amstelveenbundel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Wat bedoelen jullie toch de hele tijd met Amstelveenbundel? En heeft dat dan nog wel iets met Amsterdam te maken?

Vanwege een defect aan de metro (M7) ging mijn metro op lijn 54 niet verder dan Van der Madeweg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Amstelveenbundel is de bundel buslijnen die vanuit de regio Amstelland vanaf Amstelveen busstation allemaal via dezelfde corridor (Keizer Karelweg, Amsterdamseweg, Amstelveenseweg) Amsterdam in rijdt v.v. dus in mijn optiek 257/274/357/358/347/348. Eindpunten c.q. beginpunten van al deze lijnen liggen in Amsterdam, dat heeft de Amstelveenbundel met Amsterdam te maken.
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Plus dat de concessie van GVB zich straks uitstrekt tot twéé gemeentes zuidelijker, namelijk Amstelveen (waar ze al eeuwen komen) en Uithoorn.
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik weet niet wat het was vandaag (kutweer) maar zowel vanmorgen als vanmiddag probeerde bij bijna elk perron wel een of meerdere fietsers de metro in te komen, alhoewel dat niet mag in de spits.

Ik heb er vanmorgen een fietser tegengehouden die met zijn fiets een al overvol balkon (niet de fietsplek, in een CAF M4) in wou rijden. Ik "moet ff normaal doen" maar uiteindelijk is hij niet met onze metro meegegaan.

Vanmiddag speelde de bestuurder bij elke halte een bandje dat het verboden was, en bij Weesperplein riep hij het ook om via de buitenspeakers. Zeker één fietsster taaide daardoor af, maar er stonden er toch nog 3 in alleen al mijn stel S1/2.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten