Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De nieuwe dienstregeling van het GVB staat in de ovinfo-app!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Behalve de metro
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zijn er op dit forum überhaupt nog mensen die het OV in Amsterdam volgen? Want het vervoerplan voor de tweede helft van 2024 (mét Uithoornlijn) staat al een dag online. Vroeger was er dan altijd wel iemand als de kippen bij...
Enfin, dan doe ik het wel:
Het nieuwsbericht: https://over.gvb.nl/nieuws/metro-rijdt- ... 24-deel-2/
Het vervoerplan: https://over.gvb.nl/content/uploads/202 ... deel-2.pdf
Meest opvallende: men wil lijn 25 ná station Zuid laten doorrijden naar het Amstelstation. Wie nu gelijk denkt waar GVB in de tussentijd die extra rails vandaan heeft gehaald: de route tussen Zuid en Amstel gaat geheel via bestaand spoor. En vormt dus een omweg. Bijgaand 'voordeel' is dat lijn 12 geheel kan verdwijnen; in plaats daarvan gaat lijn 24 via de Leidsestraat naar het CS rijden (maar niet via de eerder voorgestelde route parallel aan lijn 2).
Het gedeelte tussen Ceintuurbaan en Weteringcircuit wordt daarmee ook tramvrij. Ik vind dat een heel goed idee, net als het tramvrij maken van de Vijzelstraat. Nóg beter was het geweest als men dat in 2018 gelijk had gedaan en op dit traject ook geen rails had gelegd maar gewoon brede voetgangers- en fietserszones. Maar goed.
Enfin, dan doe ik het wel:
Het nieuwsbericht: https://over.gvb.nl/nieuws/metro-rijdt- ... 24-deel-2/
Het vervoerplan: https://over.gvb.nl/content/uploads/202 ... deel-2.pdf
Meest opvallende: men wil lijn 25 ná station Zuid laten doorrijden naar het Amstelstation. Wie nu gelijk denkt waar GVB in de tussentijd die extra rails vandaan heeft gehaald: de route tussen Zuid en Amstel gaat geheel via bestaand spoor. En vormt dus een omweg. Bijgaand 'voordeel' is dat lijn 12 geheel kan verdwijnen; in plaats daarvan gaat lijn 24 via de Leidsestraat naar het CS rijden (maar niet via de eerder voorgestelde route parallel aan lijn 2).
Het gedeelte tussen Ceintuurbaan en Weteringcircuit wordt daarmee ook tramvrij. Ik vind dat een heel goed idee, net als het tramvrij maken van de Vijzelstraat. Nóg beter was het geweest als men dat in 2018 gelijk had gedaan en op dit traject ook geen rails had gelegd maar gewoon brede voetgangers- en fietserszones. Maar goed.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dank!
Ik vraag me echt af waar het GVB mee bezig is.
Rondom de variant Amstelstation:
- Lijn 24 moet de route van lijn 12 overnemen tussen het Museumplein en CS. Lijn 24 rijdt echter 4x/uur, lijn 12 echter meestal 8x/uur en dan nog is het traject (zeker in de weekenden) overvol. Het GVB geeft aan dat lijn 24 dan vaker gaat rijden, maar de huidige frequenties zijn tussen het Museumplein en CS wel het minimum. Tussen het Museumplein en de VU is dan er dan overcapaciteit.
- Lijn 25 biedt waarschijnlijk overcapaciteit tussen het Museumplein en Station Amstel, want dat is nu juist het rustigste stuk van lijn 12.
Verder wordt blijkbaar nu al besloten dat het voor het najaar van 2024 te weinig personeel aanwezig zal zijn, wat leidt tot verdere afschalingen van de dienstregeling. De zomerdienstregeling (met frequenties van 3x/uur op een aantal tramlijnen) is ronduit belachelijk. Dat leidt ertoe dat reizigers die lijnen gaan mijden en alternatieven zoeken die veel vaker rijden, wat de kwetsbare tramlijnen verder onder druk zet.
Het is eveneens belachelijk dat het GVB nu al uitgaat van een zeer grote reizigersdaling op lijn 24 vanwege de inkorting tot het Frederiksplein. Deze lijn zonder de inkorting al onderbezet. Het GVB hoort geen tramlijnen te rijden waar vrijwel niemand gebruik van maakt. De enige reden waarom ze dit doen is dat ze aan kunnen tonen dat de tram leeg rondrijdt, zodat ze de lijn op kunnen heffen. Kostbaar personeel wordt dus misbruikt om een punt te maken.
Ik vraag me echt af waar het GVB mee bezig is.
Rondom de variant Amstelstation:
- Lijn 24 moet de route van lijn 12 overnemen tussen het Museumplein en CS. Lijn 24 rijdt echter 4x/uur, lijn 12 echter meestal 8x/uur en dan nog is het traject (zeker in de weekenden) overvol. Het GVB geeft aan dat lijn 24 dan vaker gaat rijden, maar de huidige frequenties zijn tussen het Museumplein en CS wel het minimum. Tussen het Museumplein en de VU is dan er dan overcapaciteit.
- Lijn 25 biedt waarschijnlijk overcapaciteit tussen het Museumplein en Station Amstel, want dat is nu juist het rustigste stuk van lijn 12.
Verder wordt blijkbaar nu al besloten dat het voor het najaar van 2024 te weinig personeel aanwezig zal zijn, wat leidt tot verdere afschalingen van de dienstregeling. De zomerdienstregeling (met frequenties van 3x/uur op een aantal tramlijnen) is ronduit belachelijk. Dat leidt ertoe dat reizigers die lijnen gaan mijden en alternatieven zoeken die veel vaker rijden, wat de kwetsbare tramlijnen verder onder druk zet.
Het is eveneens belachelijk dat het GVB nu al uitgaat van een zeer grote reizigersdaling op lijn 24 vanwege de inkorting tot het Frederiksplein. Deze lijn zonder de inkorting al onderbezet. Het GVB hoort geen tramlijnen te rijden waar vrijwel niemand gebruik van maakt. De enige reden waarom ze dit doen is dat ze aan kunnen tonen dat de tram leeg rondrijdt, zodat ze de lijn op kunnen heffen. Kostbaar personeel wordt dus misbruikt om een punt te maken.
-
- Berichten: 809
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
^^ Lijn 25 komt niet langs het Museumplein, maar draait af bij het Roelof Hartplein richting De Pijp. De huidige frequentie van lijn 25 is 6x/uur en van lijn 12 8x/uur, dus rijden er dan minder trams richting het Amstelstation, wat zorgt voor minder overcapaciteit.
De frequenties van 3x/uur in de zomer zijn echt bizar laag, het begint bijna Rotterdam te lijken...
De frequenties van 3x/uur in de zomer zijn echt bizar laag, het begint bijna Rotterdam te lijken...
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het argument "lijn 25 naar Amsterdam Amstel is de minst ingrijpende variant" is nu niet echt een goede onderbouwing voor een kwalitatief goed netwerk.
Als je naar het bijgevoegde kaartje kijkt is het veel logischer om lijn 25 naar het Flevopark te laten rijden en dan lijn 3 (of 12, dat is om het even) de route Amsterdam Amstel - Zoutkeetsgracht te laten rijden. Daarmee creëer je een nieuwe verbinding die meerwaarde levert aan de meerkernige stad, en niet met het doortrekken naar het Amstelstation om een opgeheven buslijn te compenseren.
Als je naar het bijgevoegde kaartje kijkt is het veel logischer om lijn 25 naar het Flevopark te laten rijden en dan lijn 3 (of 12, dat is om het even) de route Amsterdam Amstel - Zoutkeetsgracht te laten rijden. Daarmee creëer je een nieuwe verbinding die meerwaarde levert aan de meerkernige stad, en niet met het doortrekken naar het Amstelstation om een opgeheven buslijn te compenseren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zoals ik het Vervoerplan lees, is het ook nog geen uitgemaakte zaak dat dit nu de lijnvoering wordt. De variant die jij voorstelt staat er ook in benoemd, en er lijkt nog een definitieve keuze gemaakt te moeten worden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nou, op sheet 9 staat onder de variant naar het Amstelstation: "Gelet op de beperkte consultatietijd zijn geen andere varianten verder uitgewerkt." Ik verwacht dus niet dat GVB van plan is een andere beslissing te maken.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik ben trouwens wel benieuwd welke eindbestemming lijn 14 straks gaat filmen. De dienstregeling zegt 'Javaplein', maar de zojuist online gezette Railkaart en Lijnenkaart 'Muiderpoortstation'...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zou zelf kiezen voor “Indische Buurt”, maar ik ben geen GVB…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Javaplein is in het verleden ook gebruikt en het is duidelijk dat de tram bij deze halte eventueel wat langer blijft staan. Dus ik zou of Javaplein of Muiderpoortstation (bekender) gebruiken. Indische buurt zou wel een bestemming die i.p.v. Flevopark gebruikt kan/kon worden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nog erger zelfs, want bij de RET rijdt op werkdagen overdag geen enkele tramlijn minder vaak dan 4x/uur. (Behalve dan de lijnen 21 en 24 die voor 90% hetzelfde traject hebben.)rooddolfijn schreef: ↑di 14 nov 2023, 11:14 De frequenties van 3x/uur in de zomer zijn echt bizar laag, het begint bijna Rotterdam te lijken...
Ik zou Muiderpoortstation wel logisch vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 809
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik begrijp niet wat je bedoelt @meltrain. Als ik morgenmiddag tram 23 naar Beverwaard wil nemen rijdt die 6x/uur.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
20 minuten dienst is wel karig ja. Het wordt er allemaal hier beter op. In Rotterdam rijden de 2,4,7,8 in de zomer idd 4x per uur. Afgelopen zomer was dit volgens mij ook 3x door personeelstekort.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tja, de as Centraal Station - Leidseplein - Museumplein en eventueel door naar Zuid is volgens mij al heel lang overvol in de weekenden en vakanties. Tijd voor een aparte tramlijn?Philip schreef: ↑di 14 nov 2023, 10:55 Dank!
Ik vraag me echt af waar het GVB mee bezig is.
Rondom de variant Amstelstation:
- Lijn 24 moet de route van lijn 12 overnemen tussen het Museumplein en CS. Lijn 24 rijdt echter 4x/uur, lijn 12 echter meestal 8x/uur en dan nog is het traject (zeker in de weekenden) overvol. Het GVB geeft aan dat lijn 24 dan vaker gaat rijden, maar de huidige frequenties zijn tussen het Museumplein en CS wel het minimum. Tussen het Museumplein en de VU is dan er dan overcapaciteit.
- Lijn 25 biedt waarschijnlijk overcapaciteit tussen het Museumplein en Station Amstel, want dat is nu juist het rustigste stuk van lijn 12.
Verder wordt blijkbaar nu al besloten dat het voor het najaar van 2024 te weinig personeel aanwezig zal zijn, wat leidt tot verdere afschalingen van de dienstregeling. De zomerdienstregeling (met frequenties van 3x/uur op een aantal tramlijnen) is ronduit belachelijk. Dat leidt ertoe dat reizigers die lijnen gaan mijden en alternatieven zoeken die veel vaker rijden, wat de kwetsbare tramlijnen verder onder druk zet.
Het is eveneens belachelijk dat het GVB nu al uitgaat van een zeer grote reizigersdaling op lijn 24 vanwege de inkorting tot het Frederiksplein. Deze lijn zonder de inkorting al onderbezet. Het GVB hoort geen tramlijnen te rijden waar vrijwel niemand gebruik van maakt. De enige reden waarom ze dit doen is dat ze aan kunnen tonen dat de tram leeg rondrijdt, zodat ze de lijn op kunnen heffen. Kostbaar personeel wordt dus misbruikt om een punt te maken.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Per wanneer gaat de M7 eindelijk eens met dubbele stellen rijden?
Ik sta nu weer in een overvol stel.
Ik sta nu weer in een overvol stel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens de website van GVB start de nieuwe dienstregeling voor de metro op zondag 10 december, maar voor bus en tram al op vrijdag 8 december… iemand die de reden hiervan weet?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op 8 december wordt in een groot deel van de stad de maximumsnelheid verlaagd van 50 km/h naar 30 km/h. Omdat dit impact heeft op de rijtijden van veel trams en bussen is besloten de nieuwe dienstregeling voor de trams en bussen tegelijkertijd met de verlaging in te laten gaan.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
...maar daar heeft de metro geen last van, dus dan passen we de ingangsdatum van de nieuwe dienstregeling metro natuurlijk niet aan aan die van tram en bus. Ik houd van het GVB
En zou de nieuwe veerdienstregeling nou op 1 januari ingaan?
En zou de nieuwe veerdienstregeling nou op 1 januari ingaan?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik kan je op een a4-tje geven dat dit zomaar het geval kan zijn.
🍉
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nou, om het makkelijk te maken staan er voor de veerdiensten op dit moment in Gappie dienstregelingen van 12 juni 2023 tot en met 7 december 2023, van 12 juni 2023 tot en met 9 december 2023 en van 8 december 2023 tot en met 20 juli 2024 online
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ben benieuwd hoor, maar maakt het uit wanneer die nieuwe dienstregeling van de metro ingaat? Oprechte interesse
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten