Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Nee helaas Vinny, er zijn geen uitbreidingen…….
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Klopt. De concessie Amsterdam Meerlanden ligt volledig in puin. Bij GVB en Connexion alleen maar verschraling, afschaling en verslechtering. Als je het vergelijkt met wat EBS ten noorden van Amsterdam CS gaat starten is het lachwekkend wat Connexxion biedt momenteel. Dat geld ook voor GVB. Het nachtnet is zo goed als opgeheven.
Ikzelf woon in Haarlem Noord, daar is het OV letterlijk en figuurlijk gehalveerd o.a. op de lijn 2, 3 en73. Bijzonder spijtig.
Ikzelf woon in Haarlem Noord, daar is het OV letterlijk en figuurlijk gehalveerd o.a. op de lijn 2, 3 en73. Bijzonder spijtig.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Het is nou niet alsof het concessiegebied uitblonk in goede OV verbindingen. Het is altijd matig geweest, en soms iets minder matig; maar meestal bedroevend slecht in verhouding tot het toch best wel behoorlijke inwoneraantal en de enorme voorzieningen (Schiphol, bedrijventerreinen, opleidingsinstituten).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
En dan vergeet je nog Amstelveen als stad (grootste stad van Nederland zonder treinstation) .
Ik heb altijd begrepen dat de concessie AML ooit de grootste en drukste streekconcessie van Nederland was? CXX klaagt dat maar 80% van de reizigers in AML teruggekeerd zijn na Corona. In Zaanstreek was dat meen ik, 93%. Rara…..
Ik heb altijd begrepen dat de concessie AML ooit de grootste en drukste streekconcessie van Nederland was? CXX klaagt dat maar 80% van de reizigers in AML teruggekeerd zijn na Corona. In Zaanstreek was dat meen ik, 93%. Rara…..
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Nou ja, vanuit het stadscentrum is het misschien een kwartier fietsen of met de tram naar Amsterdam Zuid.
Technisch gezien heb je gelijk, maar praktisch gezien heb je een groot intercitystation net aan de rand van de stad.
Technisch gezien heb je gelijk, maar praktisch gezien heb je een groot intercitystation net aan de rand van de stad.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Precies. Alleen: om naar dat intercitystation te komen heb je dus goed voor- en natransport nodig. En daar schort het dus steeds meer aan.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
@sirvinnei: Ben ik met je eens, maar niet iedereen in Amstelveen woont binnen de invloedssfeer van de tram. En op de fiets naar Station Zuid om de trein te pakken betekent ook vaak dat je tas(sen) of ander soort bagage bij je hebt. Dan is de fiets niet bepaald de beste optie, zeker met dit weer zou ik zeker niet gaan fietsen.
@trolly, precies dat!
Zoals in 2018 de nieuwe metro 52 de heilige graal was, waarbij het halve tramnet omgegooid werd, zelfs in wijken waar de M52 helemaal niet kwam, is blijkbaar lijn 25 de nieuwe heilige graal. Een heleboel moet wijken, buslijnen worden stilgelegd, om passagiers te dwingen met lijn 25 te reizen.
@trolly, precies dat!
Zoals in 2018 de nieuwe metro 52 de heilige graal was, waarbij het halve tramnet omgegooid werd, zelfs in wijken waar de M52 helemaal niet kwam, is blijkbaar lijn 25 de nieuwe heilige graal. Een heleboel moet wijken, buslijnen worden stilgelegd, om passagiers te dwingen met lijn 25 te reizen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
AML is meer dan alleen Amstelveen he?
Ik weet niet wat de verplaatsing van het busstation van Aalsmeer gedaan heeft, de ritten tussen Uithoorn en Mijdrecht zijn er af gehakt en tussen Haarlem en Uithoorn is door de werkzaamheden in Uithoorn (tram), Aalsmeer (busstation) en Schiphol Zuid (Busstation) en de frequentiehalvering (personeelstekort) de bus er niet attractiever op geworden.
Bovendien is het een regio waar veel kenniswerkers werken (zeker Amstelveen en de noordkant van Haarlem, waar de 2 spitslijnen naar Bijlner en Zuid vandaan kwamen), die zijn relatief veel meer gaan thuiswerken dan andere beroepstypen.
Ik weet niet wat de verplaatsing van het busstation van Aalsmeer gedaan heeft, de ritten tussen Uithoorn en Mijdrecht zijn er af gehakt en tussen Haarlem en Uithoorn is door de werkzaamheden in Uithoorn (tram), Aalsmeer (busstation) en Schiphol Zuid (Busstation) en de frequentiehalvering (personeelstekort) de bus er niet attractiever op geworden.
Bovendien is het een regio waar veel kenniswerkers werken (zeker Amstelveen en de noordkant van Haarlem, waar de 2 spitslijnen naar Bijlner en Zuid vandaan kwamen), die zijn relatief veel meer gaan thuiswerken dan andere beroepstypen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
De discussie spitste zich toe op Amstelland, niet op Meerlanden en in Amstelland is Amstelveen het grootste woongebied in relatie tot bijvoorbeeld station Zuid en lijn 5/25.
En in relatie daarmee het verdwijnen van belangrijke R-net lijnen 347/348 en ook zelfs 358 (Kudelstaart/Aalsmeer hebben nota bene niets van doen met lijn 25) op de belangrijke westelijke corridor Amstelveen - Amsterdam in de zomer van 2024.
En in relatie daarmee het verdwijnen van belangrijke R-net lijnen 347/348 en ook zelfs 358 (Kudelstaart/Aalsmeer hebben nota bene niets van doen met lijn 25) op de belangrijke westelijke corridor Amstelveen - Amsterdam in de zomer van 2024.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Kan het zijn dat CXX minder personeel werft en minder wil opschalen om niet met een overschot aan middelen te zitten wanneer lijn 25 in de zomer van 2024 naar Uithoorn gaat rijden? In de bundel 274/347/348/357/358 wordt dan flink gesaneerd.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Nu zitten wel vooral in het zuiden van Amstelveen veel grote huizen, mensen die een auto op hun optie hebben. Voor die mensen zijn de afschalingen minder een probleem. Heb het idee dat de goedkopere huizen vooral boven de A9 zitten.
Maar het grotere probleem lijkt me dat er geen spoor is aangelegd tussen Bijlmer ArenA en Hoofddorp.
Maar het grotere probleem lijkt me dat er geen spoor is aangelegd tussen Bijlmer ArenA en Hoofddorp.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Van dat rijtje lijnen die je noemt, blijft alleen de R-net 357 over en er komt een nieuwe ontsluitende lijn tussen Poortwachter en Zuid.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Buslijn 300 zou nog eens vertramd worden. Hoor je niets meer over.sirvinniei schreef: ↑wo 29 nov 2023, 10:10
Maar het grotere probleem lijkt me dat er geen spoor is aangelegd tussen Bijlmer ArenA en Hoofddorp.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Beetje jammer, want het vervoerplan staat er wel vol mee. Waarom worden deze wijzigingen toch niet doorgevoerd, iemand enig idee?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Met de opening van de Uithoorn lijn zomer 2024 zal er in Amstelland het een en ander veranderen voor CXX, mede door de besluitvorming van de Vervoerregio. Verslechteringen wel te verstaan. 274/347/348/358 verdwijnen. Het verdwijnen can lijn 358 is wel heel bijzonder, een directe lijn van Kudelstaart/Aalsmeer naar st.Zuid (in de toekomst) op het CS na straks het drukste station van Amsterdam.
Men wordt gedwongen om de Uithoorn tram te nemen, ook als je er helemaal niet in de buurt woont. Als dat zo is dan stap je maar ergens over van bus op tram of andersom.
Er komt dan wel een ontsluitend lijntje van Poortwachter naar Zuid, maar dat betekent weer overstappen en wachten.
Zoals ik al schreef, lijn 25 is de nieuwe heilige graal, je zal en moet zoveel mogelijk met die tram.
Die enquete van Moventum onder reizigers in dit gebied loog er niet om, tussen de 40 en 50 procent vond de doortrekking van lijn 25 en daarmee het grotendeels stoppen van de R-met lijnen niet positief.
Men wordt gedwongen om de Uithoorn tram te nemen, ook als je er helemaal niet in de buurt woont. Als dat zo is dan stap je maar ergens over van bus op tram of andersom.
Er komt dan wel een ontsluitend lijntje van Poortwachter naar Zuid, maar dat betekent weer overstappen en wachten.
Zoals ik al schreef, lijn 25 is de nieuwe heilige graal, je zal en moet zoveel mogelijk met die tram.
Die enquete van Moventum onder reizigers in dit gebied loog er niet om, tussen de 40 en 50 procent vond de doortrekking van lijn 25 en daarmee het grotendeels stoppen van de R-met lijnen niet positief.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat blijf ik toch opmerkelijk vinden: metro 52 rijdt in het geheel niet in Amstelland-Meerlanden. Alleen station Amsterdam Zuid zelf heeft een heleboel bussen die uit de concessie komen. En lijn 25 is als OV-lijn een verslechtering van lijn 51 en 5. Minder haltes in Amstelveen en ingekort tot Amsterdam-Zuid. Afijn binnenkort kan je wel sneller naar Uithoorn. Maar ik heb zo'n idee dat relatief weinig mensen uit Amstelveen naar Uithoorn moeten of willen. Andersom is de vervoersrelatie natuurlijk wel sterker, alleen daar komt lijn 25 dus in de plaats van de huidige busbundel op de Amstelveenseweg en Zijdelweg.Zoals in 2018 de nieuwe metro 52 de heilige graal was, waarbij het halve tramnet omgegooid werd, zelfs in wijken waar de M52 helemaal niet kwam, is blijkbaar lijn 25 de nieuwe heilige graal. Een heleboel moet wijken, buslijnen worden stilgelegd, om passagiers te dwingen met lijn 25 te reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Vinny, uiteraard heeft lijn 52 niets met maken met AML. Ik maakte alleen de vergelijking met toen en nu. Tramlijnen werden toentertijd omgelegd of verdwenen op het moment dat lijn 52 werd geopend. Niet tot ieders tevredenheid, maar de passagiers moesten en zouden van de nieuwe metro gebruik maken.
Nu gebeurt hetzelfde met lijn 25, Je bent inderdaad sneller in Uithoorn, MITS je in de invloedssfeer van de tram woont natuurlijk. Anders ben je langer onderweg. En moet je toevallig niet op en rond de Buitenveldertselaan/Beneluxbaan zijn, maar in de buurt van de westelijke corridor K.K.weg, Amsterdamseweg, Amstelveenseweg, VUmc dan moet je overstappen. Dus geen tijdwinst, alleen wachten en overstappen. Niet voor niks antwoordde naar ik meen 44% van de passagiers in de enquete dat ze verwachten nu langer onderweg te zijn.
Maar we gaan het zien in de zomer hoe een en ander zich gaat ontwikkelen. Persoonlijk had ik liever gezien dat er in ieder geval een R-net lijn gebleven was tussen Uithoorn en Amsterdam, op de route waar de tram niet komt.
Nu gebeurt hetzelfde met lijn 25, Je bent inderdaad sneller in Uithoorn, MITS je in de invloedssfeer van de tram woont natuurlijk. Anders ben je langer onderweg. En moet je toevallig niet op en rond de Buitenveldertselaan/Beneluxbaan zijn, maar in de buurt van de westelijke corridor K.K.weg, Amsterdamseweg, Amstelveenseweg, VUmc dan moet je overstappen. Dus geen tijdwinst, alleen wachten en overstappen. Niet voor niks antwoordde naar ik meen 44% van de passagiers in de enquete dat ze verwachten nu langer onderweg te zijn.
Maar we gaan het zien in de zomer hoe een en ander zich gaat ontwikkelen. Persoonlijk had ik liever gezien dat er in ieder geval een R-net lijn gebleven was tussen Uithoorn en Amsterdam, op de route waar de tram niet komt.
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Heel jammer dat de lijnen 340 en 341 hun trage kwartierdienst behouden, niet R-NET waardig en voor de 340 nog lager dan haar voorganger. (140 6x per uur in spits en dal.)
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Maar wel grotere bussen, dus wat dat betreft misschien wel meer capaciteit dan voorheen per uur.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Heb wel gemerkt dat er de afgelopen week geen 18 meter Ebusco's meer rijden op de 340, inplaats daarvan zijn ze weer terug gegaan naar 12 en 12,9 meter Ebusco's. Gelukkig rijden de Citea's nog wel.
- ThatPCDude
- Berichten: 490
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Toevallig zag ik eergister op de 340 een VDL Citea SLFA-180 electric rijden, maar ik weet niet of dit uitzondering was op de regelmaat.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Er zijn helaas wat gelede Ebusco tekort dus vandaar.TheAgedGamerYt schreef: ↑vr 01 dec 2023, 21:12 Heb wel gemerkt dat er de afgelopen week geen 18 meter Ebusco's meer rijden op de 340, inplaats daarvan zijn ze weer terug gegaan naar 12 en 12,9 meter Ebusco's. Gelukkig rijden de Citea's nog wel.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dit geldt ook voor Amstelland-Meerlanden, en dat terwijl ik hier vrijwel niks hoor van hetzelfde probleem dat er wel is.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
9292 is behoorlijk van het pad af. Als ik actuele vertrektijden bij Hoofddorp Centrum opvraag, dan krijg ik buslijnen met daarachter "Breng bus"
https://9292.nl/hoofddorp/bushalte-hoofddorp-centrum
https://9292.nl/hoofddorp/bushalte-hoofddorp-centrum
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Breng R-net FTW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten