Reden om verder trams in de Leidsestraat te beperken is misschien meer reizigers de Noord/Zuidlijn in te jagen? En als die heel graag op het Leidse- of Museumplein willen zijn, moeten ze gaan lopen, of toch maar één van de schaarse uitpuilende trams te nemen? Als model werkt dat natuurlijk prima, alleen houden die verdomde reizigers niet altijd aan die modellen...n-evo schreef: ↑do 04 jan 2024, 19:25Je kan op momenten overdag rustig vanaf de Ceintuurbaan naar de Dam fietsen zonder een tram tegen te komen. Of op een tramloos Stationsplein staan. Dat kwam vroeger eigenlijk niet voor. Dat zegt wel wat over de frequenties tegenwoordig. De tijd van tramfiles in de binnenstad is al lang iets uit het verleden. Ik snap daarom niet wat precies het probleem is en waarom er nóg minder OV binnen de grachten moet rijden. Ik heb soms het idee dat de VRA veel te veel waarde hecht aan rekenmodellen en te weinig kijkt naar de praktijk.hauptbahnhof schreef: ↑do 04 jan 2024, 15:59Je hebt gelijk wel hoor. Het vervelende is dat VRA echt het idee heeft dat de massa er beter van wordt.
Ik zat van de week te denken aan de tijd dat er 5 tramlijnen (ok, 4 als je lijn 25 die al jaren opgeheven is) over het Damrak reden; 5 tramlijnen op CS Oost en 5 tramlijn op CS West. Het is nu wel erg karig geworden, met daarnaast ook de nodige afschalingen.
Met name op de West-as was het een drukte van jewelste met op piekmomenten (zaterdagmiddag) meer dan 50 trams die over de Nieuwezijds Voorburgwal langs de slecht afgestelde verkeerslichten aan de Prins Hendrikkade naar CS moesten en daarna weer terug, langs diezelfde lichten en dan naar de Dam waar maar 1 tram per keer kon stoppen en ook langs de slecht afgestelde verkeerslichten aldaar, met lijn 14 er ook tussendoor. Maar dit is wel het hele andere uiterste helaas.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wellicht was het al gemeld en werd dit naar mijn gevoel compleet ondergesneeuwd door andere berichten, maar zijn alle M7 metro's al geleverd of niet?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Stadsdeelcommissie: metro van Centrum via IJburg naar Almere?
https://www.at5.nl/artikelen/224382/pla ... dam-almere
https://www.at5.nl/artikelen/224382/pla ... dam-almere
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik snap niet wat een metroverbinding van Amsterdam Centraal via Ijburg naar Almere zal toevoegen. Is de trein niet veel handiger voor Almeerders die naar Amsterdam willen? Dan kun je misschien beter de huidige lijn 26 verder opwaarderen met langer materieel.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De IJmeermetro zou ook niet van/naar CS gaan, maar zou vanaf Diemen-zuid worden doorgetrokken naar IJburg (en dan verder naar Almere).
Zodat M50 vanaf de Westtak en de Zuidas naar IJburg (en verder naar Almere) kan doorrijden.
Voor IJburg - CS blijft gewoon tram 26 bestaan.
De verbinding IJburg - Zuidas is nu met het OV nogal matig, dus daarvoor zou zo'n metro wel een forse verbetering betekenene.
Zodat M50 vanaf de Westtak en de Zuidas naar IJburg (en verder naar Almere) kan doorrijden.
Voor IJburg - CS blijft gewoon tram 26 bestaan.
De verbinding IJburg - Zuidas is nu met het OV nogal matig, dus daarvoor zou zo'n metro wel een forse verbetering betekenene.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
"Vroeger" reden bijna alle treinen van/naar CS en stapte bijna iedereen daar over op de metro of de tram.n-evo schreef: ↑do 04 jan 2024, 19:25
Je kan op momenten overdag rustig vanaf de Ceintuurbaan naar de Dam fietsen zonder een tram tegen te komen. Of op een tramloos Stationsplein staan. Dat kwam vroeger eigenlijk niet voor. Dat zegt wel wat over de frequenties tegenwoordig. De tijd van tramfiles in de binnenstad is al lang iets uit het verleden. Ik snap daarom niet wat precies het probleem is en waarom er nóg minder OV binnen de grachten moet rijden. Ik heb soms het idee dat de VRA veel te veel waarde hecht aan rekenmodellen en te weinig kijkt naar de praktijk.
Tegenwoordig rijden/halteren meer treinen op de Zuidtak en op Sloterdijk, waardoor een deel van de vroegere CS-overstappers nu niet meer op CS komt.
Ook stapten "vroeger" alle reizigers uit Noord op CS over op een tram of buslijn. Nu zitten zij al in de NZ-metro en stappen ze mogelijk elders (bijv. Vijzelgracht) over op een tramlijn.
Dat kan een mogelijke verklaring zijn dat er minder trams van/naar CS rijden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De vraag is vooral waarom na de herinrichting van het tramnetwerk in 2018 en post-corona het aanbod nóg minder moet worden. De trams die over blijven zijn over het algemeen goed bezet. We hebben ook een punt bereikt waarbij je eigenlijk niks wint door het aanbod binnen de grachten verder te verminderen. Tenzij je de trambaan weghaalt en een straat definitief tramvrij maakt. Wat ik na alle nieuwe aanleg voorlopig niet zie gebeuren. De hoeveelheid bussen is ook minimaal en rijden bijna volledig om de binnenstad heen, straks met de Uithoornlijn al helemaal. Het lijkt alsof er voorgesorteerd wordt op een probleem dat er niet is.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik hoop dat ze binnenkort wel gekoppeld gaan rijden.
De afgelopen weken zit ik in de 53 regelmatig in een héél goed gevulde metro 's avonds en een stampvolle overdag...
De afgelopen weken zit ik in de 53 regelmatig in een héél goed gevulde metro 's avonds en een stampvolle overdag...
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn laatst testen uitgevoerd op M50 dus hopen dat die gelukt...
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Kun je zo het aantal trams uiteindelijk terugdringen, en meer mensen tegen wil en dank de metro (Noord/Zuidlijn) injagen? Zo kun je misschien op die manier materieel en kosten besparen? Geen idee of dat zo is hoor, maar ik vraag het.n-evo schreef: ↑vr 05 jan 2024, 12:36 De vraag is vooral waarom na de herinrichting van het tramnetwerk in 2018 en post-corona het aanbod nóg minder moet worden. De trams die over blijven zijn over het algemeen goed bezet. We hebben ook een punt bereikt waarbij je eigenlijk niks wint door het aanbod binnen de grachten verder te verminderen. Tenzij je de trambaan weghaalt en een straat definitief tramvrij maakt. Wat ik na alle nieuwe aanleg voorlopig niet zie gebeuren. De hoeveelheid bussen is ook minimaal en rijden bijna volledig om de binnenstad heen, straks met de Uithoornlijn al helemaal. Het lijkt alsof er voorgesorteerd wordt op een probleem dat er niet is.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als ik in OVinfo kijk lijkt F5 toch echt opgeheven. De laatste afvaart van F4 is 1:45 van NDSM/2:00 van CS. "Deze rit rijdt gegarandeerd".IIVQ schreef: ↑za 23 dec 2023, 11:02Correctie: De poster zegt:Op https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwso ... n-ij-2024/ vind ik allerlei verbeteringen, maar ook "NDSM – Centraal Station: in de nacht blijft de pont varen tot 02.05 uur (zondag tot en met donderdag) en tot 03.22 uur (vrijdag en zaterdag). Hiermee vervalt het nachtveer via de Pontsteiger.". Het lijkt erop dat na 2:05/3:22 alléén Buikloterweg/F3 nog maar vaart. Dus geen 24/7 F4 en in de nacht helemaal geen houthaven.!nfo GVB
Vanaf 1 januari 2023, zal pont F4 zowel overdag als 's nachts varen tussen Centraal Station en NDSM, ter vervanging van nachtpont F5
Maar, op de site van GVB is hier niets over te vinden. Het is slechts 8 dagen voor 1 januari, dus ben benieuwd wat er nou klopt, de poster of de drgl op GVB.nl
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
ik kan die poster niet zien
Op gvb.nl zie ik voor F4 op vrijdag de laatste van cs 0315 en van ndsm 0330. Vaartijd net als overdag 14 minuten. Het enige wat denk ik veranderd is, is dat het ommetje Houthavens en dus het lijnnumer F5 vervallen is
Op gvb.nl zie ik voor F4 op vrijdag de laatste van cs 0315 en van ndsm 0330. Vaartijd net als overdag 14 minuten. Het enige wat denk ik veranderd is, is dat het ommetje Houthavens en dus het lijnnumer F5 vervallen is
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Veer F5 lijkt inderdaad vervallen te zijn, maar dit wist ik niet zeker omdat de website van GVB nog een dienstregeling lijkt weer te geven. Daarom heb ik deze wijziging nog niet verwerkt op de wiki.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Lijn 52 is ingekort tot CS tot nader order doordat er water in de tunnelbuis stroomt, door een waterleidingbreuk bij de Sixhaven.
https://www.at5.nl/artikelen/224435/wat ... stilgelegd
https://www.at5.nl/artikelen/224435/wat ... stilgelegd
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In het lijstje van de Ferries zie ik 'm niet en de pagina /905 is leeg
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zag op Duivendrecht een klein papiertje van een actiegroep die lijn 41 terugwil naar zijn oude route. Ze heten nog net geen "Bus 41 mot blijfe".
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Pont vaart en metro rijdt - maar de incidenten van de afgelopen dagen tonen wel dat de bereikbaarheid van Noord erg kwetsbaar is:
https://www.at5.nl/artikelen/224493/met ... ndelbussen
https://www.at5.nl/artikelen/224493/met ... ndelbussen
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
wel grappig dat gvb in het op at5 getoonde screenshot tweet over lijn 50
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tsja. Dit is een beetje alsof er een dassenburcht bij Breukelen, een verongelukte trein bij Lisse en een gebroken heipaal bij Rijpwetering tegelijkertijd gebeuren, waardoor er ineens alleen treinverkeer 010-020 via Haarlem mogelijk is. Ja, dat is een ernstige ontregeling, maar de kans dat zo'n samenspel gebeurt is zó klein, daar moet je geen alternatieve routes voor maken. Want stel nou dat dááronder een vliegtuigbom gevonden wordt, dan moet je nóg een backup maken.
Bovendien: Alternatieve routes waren er: De opgezette pendelbusdienst, de andere veren die nog voeren, en de bussen via Coentunnel en Schellingwouderbrug.
Als dat óók allemaal uitgevallen was, was de IJtunnel wel verkeersvrij gemaakt om voetgangers en fietsers toegang te geven. Was het onconfortabel? Ja. Zijn er dooien gevallen? Nee.
Bovendien: Alternatieve routes waren er: De opgezette pendelbusdienst, de andere veren die nog voeren, en de bussen via Coentunnel en Schellingwouderbrug.
Als dat óók allemaal uitgevallen was, was de IJtunnel wel verkeersvrij gemaakt om voetgangers en fietsers toegang te geven. Was het onconfortabel? Ja. Zijn er dooien gevallen? Nee.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tijd voor een voetganger- en fietserstunnel...?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
overigens moest die pendelbus richting cs via de Kattenburgerstraat ...
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zou als ik de gemeente was eerst een quick scan naar een vooronderzoek in voorbereiding op een studie naar een onderzoek naar de verschillende mogelijkheden van een oeververbinding ter kennisneming op de agenda zetten, en daarin mogelijkheden als een kabelbaan, gigantische schommel en een megakatapult zeker ook tot in detail onderzoeken.
En dan ergens rond 2050 besluiten dat er toch geen geld voor is. Half Noord is tegen die tijd al van de pont gevallen en in het IJ verdronken, waarmee dit een zichzelf in balans brengende situatie is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 80 gasten