Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het stuk vanaf de brug bij de Locatellikade heeft 2*1 rijstrook, maar het asfalt is nog 2*2. Pas bij de Pr. Irenestraat zijn er aan de ene kant voorosrteervakken, aan de andere een verdringingsstrook [en ook hier ongebruikt asfalt. Lijkt me best wel te doen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als er een nieuw tijdelijk eindpunt komt wordt die (hoe het er nu naar uit ziet) gerealiseerd op de Parnassusweg ten zuiden van de A10, in de buurt van de Claude Debussylaan. Daar is aardig wat ruimte en op die manier hoeft tram 25 ook niet meer de werkzaamheden van het Zuidasdok te kruisen. Tegen die tijd ligt de nieuwe reizigerstunnel van Station Zuid daar ook vlakbij.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tot wanneer moeten de oude CAF metro/sneltrams het eigenlijk uithouden?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Todat de extra M7’s er zijn lijkt me, maar een deel zou al eerder langs de kant kunnen denk ik?
Als we er grofweg van uit gaan dat 1 M7 2 gekoppelde sneltrams of oude CAF’s vervangt, zouden de huidige 30 M7’s al bijna genoeg moeten zijn om beide series buiten dienst te stellen. Het plan is nu om nog 13 M7’s uit de optie te bestellen.
Als we er grofweg van uit gaan dat 1 M7 2 gekoppelde sneltrams of oude CAF’s vervangt, zouden de huidige 30 M7’s al bijna genoeg moeten zijn om beide series buiten dienst te stellen. Het plan is nu om nog 13 M7’s uit de optie te bestellen.
-
- Berichten: 4071
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Een deel is al aan de kant zelfs.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Weet niet of dit al bijgesneden is, maar wellicht wat extra bijsnijden om dat lelijke scheef staande paaltje van de foto te halen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
"Paaltje", "scheef" en "lelijk" vind ik nou juist typisch Amsterdams - zeker in combinatie met elkaar.
Maar ik laat het bijsnijden graag aan Daniel over.
Maar ik laat het bijsnijden graag aan Daniel over.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Door werkzaamheden aan de brug over de Weespertrekvaart rijden er vanaf vandaag tot en met zaterdag geen metro's tussen Amstelstation en Spaklerweg. Tussen deze twee stations rijdt een gratis pendelbus met lijnnumer 74.
Lijn 54 rijdt alleen tussen CS en Amstelstation en lijn 51 en 53 rijden tussen Spaklerweg enerzijds en Isolatorweg resp. Gaasperplas anderzijds.
De lijnen 51 en 53 rijden nu ook slechts een kwartierdienst.
Laat GVB alsjeblieft eerst eens voor elkaar krijgen dat alle M7's gekoppeld kunnen rijden voordat ze materieel aan de kant zetten!
Lijn 54 rijdt alleen tussen CS en Amstelstation en lijn 51 en 53 rijden tussen Spaklerweg enerzijds en Isolatorweg resp. Gaasperplas anderzijds.
De lijnen 51 en 53 rijden nu ook slechts een kwartierdienst.
Maar gelukkig rijden de oude CAF's tegenwoordig altijd in setjes van drie, dus klopt de rekensom niet meer.
Laat GVB alsjeblieft eerst eens voor elkaar krijgen dat alle M7's gekoppeld kunnen rijden voordat ze materieel aan de kant zetten!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Historisch gezien (en zelfs tot recentelijk) is het zo vaak voorgekomen dat die oude metro's in setjes van 2 rondreden, dat het nogal onzin is om alleen nu als momentopname te gebruiken. Het verandert ook niks aan de totaalsom vervoerscapaciteit die 30x M7 biedt ten opzichte van alle S1/S2/S3/M4 bij elkaar.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Klopt, maar die vervoerscapaciteit is overduidelijk te klein, dus moet het uitgangspunt langere metro's zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is het uitgangspunt toch ook (in ieder geval tijdens piekmomenten) door in totaal 43x M7 aan te schaffen?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is prima, maar dan is er nu nog niet voldoende (lang) materieel om M4/S3 volledig te vervangen.
Ik had persoonlijk ook liever gezien dat S1/S2 wat langer bleef rijden totdat alle (koppel)problemen met M7 volledig opgelost zouden zijn.
Is al bekend wanneer alle stellen M7 (in de spits) gekoppeld gaan rijden?
Ik had persoonlijk ook liever gezien dat S1/S2 wat langer bleef rijden totdat alle (koppel)problemen met M7 volledig opgelost zouden zijn.
Is al bekend wanneer alle stellen M7 (in de spits) gekoppeld gaan rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Apart dat er in het document niets gezegd wordt over de gevolgen van de ontvlechting voor het westelijke deel van Zuidoost. Daar is de metro volgens mij ook goed bezet maar met één van de voorgestelde ontvlechtingen gaat de frequentie daar toch echt terug van maximaal 14x/uur tot maximaal 10x/uur. Of is dat niet echt nadelig?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vermoed van wel. Lijkt mij inderdaad ook de makke aan dit plan.
-
- Berichten: 1652
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Elke 6 minuten een metro tussen Van der Madeweg en Gein zou in de spits voldoende moeten zijn als je consequent met maximale lengte rijdt en zonder rituitval. Dat lukt immers op de Noord-Zuidlijn ook.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik begrijp dat het opheffen van lijn 51 een no-go wordt, als ik het document lees…..daar is men toch vrij stellig in.
Men zou kunnen beginnen met het doortrekken van lijn 52 naar de Amstelveenseweg, er is genoeg ruimte voorbij de brug bij de Riekerhaven voor 2 opstelsporen, daar kan de 52 dan keren. Dan wordt het tussen Amstelveenseweg en station Zuid wel druk met 50, 51, 52, maar dat is maar een kort stuk, na Zuid gaat de 52 toch zijn eigen weg….
Veel passagiers uit Amstelland pakken nu de 347/357 om via de Amstelveenseweg op de metro te stappen naar Zuid, gaan met de 51 door naar het Centrum of pakken daar de 52, passagiers vinden de wandeling vanaf tram/bus naar de metro toch een gedoe op het Zuidplein.
Men zou kunnen beginnen met het doortrekken van lijn 52 naar de Amstelveenseweg, er is genoeg ruimte voorbij de brug bij de Riekerhaven voor 2 opstelsporen, daar kan de 52 dan keren. Dan wordt het tussen Amstelveenseweg en station Zuid wel druk met 50, 51, 52, maar dat is maar een kort stuk, na Zuid gaat de 52 toch zijn eigen weg….
Veel passagiers uit Amstelland pakken nu de 347/357 om via de Amstelveenseweg op de metro te stappen naar Zuid, gaan met de 51 door naar het Centrum of pakken daar de 52, passagiers vinden de wandeling vanaf tram/bus naar de metro toch een gedoe op het Zuidplein.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik mis nog een optie: optie 3 in combinatie met het inkorten van lijn 51 tot Spaklerweg en een frequentieverhoging van lijn 54.
Dan krijg je:
Lijn 50: Isolatorweg - Gaasperplas (10x/uur)
Lijn 51: Isolatorweg - Spaklerweg (10x/uur)
Lijn 54: Gein - Centraal Station (20x/uur)
Dan krijg je:
Lijn 50: Isolatorweg - Gaasperplas (10x/uur)
Lijn 51: Isolatorweg - Spaklerweg (10x/uur)
Lijn 54: Gein - Centraal Station (20x/uur)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Los van het gebrek aan een adequate keervoorziening op Spaklerweg is die optie eigenlijk ook niet maakbaar vanwege het niet aandoen van station Amstel, wat toch wel als resultaat uit de koehandel tussen de VRA en Amstelveen kwam gerold in ruil voor het verdwijnen van de directe verbinding tussen Amstelveen en dat station.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat laatste kan opgelost worden door het doortrekken van de Uithoornlijn via Zuid naar het Amstelstation. Ik meen dat daar ook ergens een plan voor was, inclusief het verdwijnen van lijn 12.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Uiteraard, maar als dat al zou gaan gebeuren, dan zeker niet vóór 2027...
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Je kunt dan op Spaklerweg cross-platform overstappen van 51 op 54, dus dat lijkt me bijna even goed als een rechtstreekse verbinding, zeker als de frequentie verhoogd wordt.TffpaA schreef: ↑wo 01 mei 2024, 16:37 Los van het gebrek aan een adequate keervoorziening op Spaklerweg is die optie eigenlijk ook niet maakbaar vanwege het niet aandoen van station Amstel, wat toch wel als resultaat uit de koehandel tussen de VRA en Amstelveen kwam gerold in ruil voor het verdwijnen van de directe verbinding tussen Amstelveen en dat station.
In het verleden heeft iemand op dit forum geopperd om de beide perrons van Spaklerweg te verbreden en dan de middensporen te vervangen door één spoor waar lijn
51 kan keren. Dat vind ik wel een goede idee.
Waarom niet?
Het was zelfs al even een idee voor Vervoerplan 2024-2, dus waarom zou dat dan niet bijvoorbeeld in december ingevoerd kunnen worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het zou mij hoogstens verbazen als het de betrokken gremia lukt binnen nu en tweeënhalf jaar de benodigde nieuwe sporen aan te leggen. Een tijdelijke keervoorziening aanleggen bij Zuid kunnen ze immers al niet...
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Welke nieuwe sporen?
Lijn 25 kan via de route van lijn 5 naar het Roelof Hartplein rijden en dan via de route van lijn 12 naar Amstelstation.
Dat is wat fred1954 bedoelt en wat het GVB ook voorgesteld heeft.
Lijn 25 kan via de route van lijn 5 naar het Roelof Hartplein rijden en dan via de route van lijn 12 naar Amstelstation.
Dat is wat fred1954 bedoelt en wat het GVB ook voorgesteld heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten