Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3416
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

In de media is redelijk vaak langsgekomen dat de reizigersaantallen nog steeds niet het niveau van vóór covid hebben bereikt. Thuiswerken is voor veel mensen here to stay. Probleem is de spreiding: zo'n beetje iedereen lijkt alleen op dinsdag en donderdag naar kantoor te willen, waardoor de hyperspits op die dagen piekt. Op maandag, woensdag en vooral vrijdag is het rustiger. Ik hoor ook veel dat het OV door onbetrouwbaarheid meer en meer uit de gratie raakt. Of het perceptie of realiteit is laat ik in het midden.
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 17 mei 2024, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat laatste hoor ik ook. Maar ook de exorbitante hoge prijzen. Het OV heeft zo vrijwel geen voordeel meer boven met de auto reizen.
n-evo
Berichten: 3416
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ook dat zeker. Er is een soort van "perfect storm" ontstaan: enorm hoge prijzen, lange reistijden, veel overstappen, lange wachttijden en onbetrouwbaar (uitval van ritten).

Betrokken instanties hebben genoeg huiswerk om de harten van mensen terug te winnen. Een organisatie als de VRA lijkt vooral bezig te zijn met hun eigen agenda door te drukken en probeert reizigers al jaren lang kunstmatig een bepaalde kant op te sturen. Daarbij lijken ze niet door te hebben dat mensen dat maar tot zekere hoogte accepteren. De verhouding tussen hun eigen agenda en de wensen van de reiziger is redelijk zoek.
Station Luchtbal
Berichten: 54
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

Het OV-dashboard van de Vervoerregio geeft (o.a.) inzicht in actuele reizigersaantallen.
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Tsja, waarbij ik soms de vraag hebt of iets als een afgeschaalde NS-drgl op vrijdag nou gevolg of ook deels oorzaak is. Vrijdag is voor mij en een deel van mijn afdeling - en dat is organisch zo gegroeid en niet afgesproken - vaste kantoordag (ik denk dat ik vandaag voor het eerst in een half jaar op vrijdag thuiswerk). Waar ik op ma-do 4 reisopties heb van huis naar werk, (sprinter rijdt 4xpu van dmnz naar hvs, bij 2 daarvan is de ic vanuit dvd sneller), gaat dat op vrijdag terug naar 2 (2 sprinters waarbij de ic altijd later vertrekt/eerder aankomt). Dat is op zich nog niet zo erg, maar het voortransport is onbetrouwbaar qua tijdsduur, zodat het risico om een trein te missen en dan 29 minuten te moeten wachten op een station wel groot wordt. Ik denk dat veel meer mensen zo denken.
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

In enkele van de Facebookgroepen in mijn omgeving is flinke heibel ontstaan over de kap van 14 bomen: men wil een "doorgaande" bushalte aanleggen aan de Langbroekdreef, t.h.v. station Gaasperplas. Kennelijk is de bedoeling om de nieuwe lijn van IJburg (Strandeiland) naar Bijlmer ArenA via station Gaasperplas te hebben. De buurt ziet dat liever anders, met een lijn die langs station Kraaiennest rijdt, waar straks de een-na-grootste bibiliotheekvestiging van de stad gebouwd wordt. Als dat te langzaam gaan zien ze liever het alternatief dat de lijn écht rechtstreeks is, dus via A9 en S112.
Pindatje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pindatje »

Vraagje: dus al wat jaren word er gebakkeleid om het ontbrekende metrospoor tussen Isolatorweg en CS aan te sluiten, zodat er een daadwerkelijke ringlijn komt. Wordt dit nou aangelegd?
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Misschien. We weten het niet. We zullen zien. De tijd zal het leren. Het hangt namelijk van veel factoren af. Een definitief besluit is nog niet genomen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21493
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: vr 17 mei 2024, 20:33 In enkele van de Facebookgroepen in mijn omgeving is flinke heibel ontstaan over de kap van 14 bomen: men wil een "doorgaande" bushalte aanleggen aan de Langbroekdreef, t.h.v. station Gaasperplas. Kennelijk is de bedoeling om de nieuwe lijn van IJburg (Strandeiland) naar Bijlmer ArenA via station Gaasperplas te hebben. De buurt ziet dat liever anders, met een lijn die langs station Kraaiennest rijdt, waar straks de een-na-grootste bibiliotheekvestiging van de stad gebouwd wordt. Als dat te langzaam gaan zien ze liever het alternatief dat de lijn écht rechtstreeks is, dus via A9 en S112.
De RAR is het met de buurt eens en adviseert ook om lijn 345 via station Kraaiennest te laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3416
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Pindatje schreef: ma 20 mei 2024, 16:45 Vraagje: dus al wat jaren word er gebakkeleid om het ontbrekende metrospoor tussen Isolatorweg en CS aan te sluiten, zodat er een daadwerkelijke ringlijn komt. Wordt dit nou aangelegd?
Vooralsnog is er alleen geld toegezegd om de metro te verlengen tot de Transformatorweg/Spaarndammerdijk.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Het jaarverslag 2023 van het GVB staat online voor de geïnteresseerden.

https://over.gvb.nl/nieuws/jaarverslag- ... -verwacht/

In 2023 meer reizigers en een beter financieel resultaat dan verwacht……
Station Luchtbal
Berichten: 54
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

Uit het jaarverslag, pagina 65 en 66:
GVB heeft 30 M7-metro’s besteld bij de Spaanse leverancier CAF. Er lopen gesprekken voor een extra bestelling in 2024.
We zijn al onze dieselbussen aan het vervangen door elektrische voertuigen. Inmiddels zijn 75 van deze veel schonere voertuigen in gebruik. In 2023 zijn geen bussen geleverd, maar in 2024 verwachten we een nieuwe batch van 84 elektrische bussen. Deze gaan we in het vierde kwartaal van 2024 en het eerst kwartaal van 2025 inzetten. Ook in 2025 verwachten we een nieuwe levering.

In 2023 hebben we laadlocaties uitgebreid en aangelegd. Op de stallingen Garage West en Garage Noord hebben we de voorziening uitgebreid en op busstation Lelylaan hebben we een nieuwe laadlocatie gecreëerd. In het derde kwartaal van 2024 komen er 3 laadlocaties bij: Station Noord, Garage Zuid en Busstation Holendrecht.

Punt van aandacht is de (mogelijke) vertraging die we oplopen bij de levering van de elektrische bussen. GVB heeft – net als andere vervoerders – te maken met planningsproblemen bij de leveranciers, bijvoorbeeld vanwege personeelstekorten en geopolitieke spanningen. Ook zijn er nieuwe platforms nodig waardoor we onze productiefaciliteiten anders moeten inrichten. We werken nog steeds toe naar een uitstootvrije vloot per eind 2025. Dit doel is nog steeds haalbaar, maar staat door deze externe ontwikkelingen enigszins onder druk.
n-evo
Berichten: 3416
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Het was in 2022 eigenlijk al opmerkelijk dat de bestelling bij VDL is geplaatst met de verwachting dat de eerste bussen in 2023 ingezet konden worden. Op dat moment was er nog geen bus van de Citea Nieuwe Generatie geleverd en stond GVB achterin de rij bij vervoerders die ook al omvangrijke bestellingen hadden staan.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Een klokklepelartikel in spoorpro over de mogelijke toekomst van de Amsteltram:
In het concept met eisen waaraan GVB in een nieuwe concessie moet voldoen, stond dat trams van buiten de Ring van Amsterdam op den duur niet meer op een aantal haltes in de binnenstad mogen stoppen. Het gaat onder meer om de haltes Vijzelstraat, Utrechtsestraat, het Damrak en de Leidsestraat.
n-evo
Berichten: 3416
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ik hoop dat dit uiteindelijk niet ten koste van de huidige lijn 3 gaat. Het probleem wat telkens terug komt is dat een tram vanuit Uithoorn eigenlijk nergens nodig is voorbij Zuid vanuit Amsterdams perspectief. Alleen lijn 5 naar Uithoorn is de optie die aan de meeste, of zelfs alle, wensen voldoet (zowel reizigers als GVB) en waarbij Amsterdamse reizigers niet opgezadeld worden met een nadelige knip in bestaande lijnen. Maar daar wil de VRA niet aan. Een lijn Uithoorn - De Pijp - Vijzelstraat - CS naast de huidige lijn 5 zou nog kunnen. Lijn 24 kan dan de rol van lijn 2 overnemen in de Leidsestraat als dat nog per se doorgang moet vinden. Lijn 2 via de Rozengracht naar CS. Klaar. (A) Helaas staat dit haaks op de wens om minder trams naar CS te laten rijden... :6
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1510
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JordiBrabant »

Er eindigt toch nog een andere HOV-rail lijn bij Zuid? :p
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
n-evo
Berichten: 3416
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Die systemen aan elkaar koppelen hebben ze 30 jaar geprobeerd. Spoiler: dat was geen succes. :p
Philip
Berichten: 358
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

n-evo schreef: do 23 mei 2024, 12:45 Ik hoop dat dit uiteindelijk niet ten koste van de huidige lijn 3 gaat. Het probleem wat telkens terug komt is dat een tram vanuit Uithoorn eigenlijk nergens nodig is voorbij Zuid vanuit Amsterdams perspectief. Alleen lijn 5 naar Uithoorn is de optie die aan de meeste, of zelfs alle, wensen voldoet (zowel reizigers als GVB) en waarbij Amsterdamse reizigers niet opgezadeld worden met een nadelige knip in bestaande lijnen. Maar daar wil de VRA niet aan. Een lijn Uithoorn - De Pijp - Vijzelstraat - CS naast de huidige lijn 5 zou nog kunnen. Lijn 24 kan dan de rol van lijn 2 overnemen in de Leidsestraat als dat nog per se doorgang moet vinden. Lijn 2 via de Rozengracht naar CS. Klaar. (A) Helaas staat dit haaks op de wens om minder trams naar CS te laten rijden... :6
Nee, dat kan ook niet, want ook de Vijzelgracht mag niet bediend worden door een tram vanaf Uithoorn. En tram 2 via de Rozengracht laten rijden is behoorlijk om en daardoor financieel onhaalbaar.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Toch onderzoek naar mogelijkheid om metro's in nacht door te laten rijden

De gemeente, het GVB en de Vervoerregio (een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten) onderzoeken of het mogelijk is om de nachtmetro in te voeren. Dat schrijft wethouder Melanie van der Horst (Vervoer) vandaag. Wel herhaalt ze dat het 'op dit moment lastig is'.

De wethouder heeft 250.000 euro gereserveerd voor een eventuele proef met de nachtelijke metro's. Dat geld wordt, ondanks dat Van der Horst spreekt van een 'lang gekoesterde wens', alleen gebruikt als uit het onderzoek blijkt dat er inderdaad een mogelijkheid is.

Meerdere politieke partijen hebben al om een proef met het 's nachts door laten rijden van de metro's gevraagd. Vanwege personeelstekorten en nachtelijke werkzaamheden is dat toe nu toe nog niet gebeurd, schreef van der Horst eind vorig jaar in een brief aan gemeenteraadsleden.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Personeelstekort nekt GVB: nachtvervoer nog steeds op afgeschaald coronaniveau
Tijdens de coronaperiode schaalden het GVB en de Vervoerregio Amsterdam het nachtnet in de stad flink af als gevolg van het verminderde aantal reizigers. Deze afschalingen zijn nu nog steeds in stand, niet door de coronabezuinigingen maar door een personeelstekort in de sector.

In 2020 hebben het GVB en Vervoerregio Amsterdam als gevolg van de coronacrisis verschillende stappen genomen om af te schalen in het openbaar vervoer. Een van deze stappen was het destijds (deels) laten vervallen van de nachtbussen. Dit werd gedaan omdat er veel minder reizigers gebruikmaakten van het openbaar vervoer. De afschalingen zijn nog steeds voelbaar, maar dit komt niet langer door de coronabezuinigingen, geeft Vervoerregio Amsterdam aan. Een personeelstekort is de reden van het magere nachtvervoer in de stad.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
TLP
Berichten: 1605
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Zo'n nachtnet biedt wel mogelijkheden voor een volledig ontvlecht metronet met een volledige knoop met lange stops van 3-5 minuten op de Van der Madeweg en een volledige aansluiting van de Noord/Zuidlijn op andere metrolijnen op Station Zuid. Bij een halfuurdienst zijn dat 3 omlopen op lijn 50, 2 omlopen op lijn 53 en 1-2 omlopen op lijn 52. Dat zijn zo'n 6-7 metro's per nacht, wat best een efficiënte exploitatie lijkt.
n-evo
Berichten: 3416
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Philip schreef: do 23 mei 2024, 20:56Nee, dat kan ook niet, want ook de Vijzelgracht mag niet bediend worden door een tram vanaf Uithoorn.
In het artikel staat dat moties zijn aangenomen om dat mogelijk te maken. We zullen wel zien of het wat uithaalt.
Philip
Berichten: 358
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Ik hoop het van harte. Dan nog kan tram 2 echter niet via de Rozengracht rijden, zodat daar ook een uitzondering voor moet komen. Feitelijk kan dan het hele plan van de VRA de prullenbak in.
Station Luchtbal
Berichten: 54
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

Vervoerregio, Reacties en adviezen en leiden tot wijzigingen in wat de Vervoerregio aan GVB vraagt:
Wijzigingen naar aanleiding van raadsvergadering, zienswijzen en reacties

Een aantal wijzigingen in het PvE is gedaan op basis van de binnengekomen reacties en zienswijzen van inwoners, adviescommissies en stakeholders. Ook zijn er wijzigingen doorgevoerd vanwege zeven aangenomen moties tijdens de raadsvergadering. Zo wordt gemonitord of de gemiddelde loopafstand naar haltes niet toeneemt, worden kapotte liften en roltrappen omgeroepen in het voertuig die langs de halte rijdt, is er een definitie opgenomen voor een comfortabele overstap, mogen door de Vijzelstraat, Utrechtsestraat en Leidsestraat ook verbindende en HOV-lijnen rijden, en gaat elke metrolijn vanaf 2027 minimaal 10x per uur in de spits rijden. GVB krijgt zo voldoende de tijd om inwoners en belanghebbenden goed te betrekken bij de keuze welke metro niet meer door de Oostbuis gaat rijden. (...)
Vastgesteld Programma van Eisen + de bijlagen zijn via genoemde pagina te vinden.
fred1954
Berichten: 3485
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Vond het al een rare regeling dat bepaalde soorten lijnen niet door bepaalde straten mochten rijden. Hoe verzin je het?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten