Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jurre
Berichten: 1052
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jurre »

Volgens de huidige plannen blijft lijn 340 voornamelijk 12m en 13m Ebusco, aangevuld met een paar omlopen 18m VDL. Lijn 356 blijft volledig 13m Ebusco en lijnen 357 en 397 blijven volledig 18m VDL.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Tot een paar weken terug reed lijn 356 niet volledig met 13m Ebusco en lijn 357 niet volledig met 18m VDL. Op beide lijnen reden ook 12m Ebusco's. Deze week lijkt de inzet daarvan tot een minimum beperkt op lijn 356 en afwezig op lijn 357.
fred1954 schreef: do 16 mei 2024, 08:38 Lijn 340 rijdt sinds de frequentie grotendeels naar 4x per uur is gegaan, met versterking tussen Spaarne Hoofddorp en Uithoorn, de volle route met gelede bussen, dat is straks niet meer nodig als de frequentie van Haarlem naar Uithoorn in zijn geheel naar 8x gaat, ook de versterking hoeft dan niet meer. Dan is 8x per uur een gelede bus echt overdaad. We gaan het zien…….
Ik heb ook niet gezegd dat er genoeg geledes over zouden zijn om de hele 340 mee te rijden. Zoals Jurre schetst gaat het inderdaad om een aantal omlopen.
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ja ik heb het gelezen wat Jurre schreef TLP. Ik verbaas me erover dat ondanks de frequentie naar 8x per uur terug gaat voor de 340, er blijkbaar toch nog (gelede) versterking nodig is.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Het lijkt me meer dat de gelede VDL's het best passen op R-netlijnen en lijn 340 daarvoor de meest geschikte lijn is, omdat de andere lijnen alleen vanuit de Haarlemse stalling worden gereden (lijnen 300, 346, 356 en N30), routes hebben die ongeschikt zijn voor gelede bussen (lijn 341) of al volledig met VDL rijden (lijnen 357, 397, N47, N57 en N97).
tripel7
Berichten: 72
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door tripel7 »

routes hebben die ongeschikt zijn voor gelede bussen (lijn 341)
341 wordt daarnaast alleen door schiphol zuid gereden, geleed opzich is probleem niet (behalve dan dat het qua reizigers aanbod alleen binnen hoofddorp gerechtvaardigd is), met een Citaro, Solaris of een 21m was het prima te doen, alleen door de verschikkelijke draaicirkel van de vdl's past het niet (bijv kruising hoofdweg-paxlaan rechtsaf gaat niet passen).
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

De 397 rijdt ook vanuit Schiphol Zuid, dus dan blijft alleen het materieeltype over als probleem om op lijn 341 geleed te rijden.
Remco1989
Berichten: 437
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

TLP schreef: do 16 mei 2024, 07:56 Mwoah. Jurre is vrij om me te corrigeren, maar een transfer van de VDL's naar lijn 356 lijkt me niet logisch omdat bij mijn weten de laadinfrastructuur van de Ebusco's anders is dan de VDL's op de stalling (iets met stekkervermogen en dat VDL's volgens mij vaak aan de pantograaf opgeladen worden en Ebusco's niet). Dat zou dus betekenen dat de stalling Haarlem aangepast moet worden om een aantal VDL's te stallen. Bovendien is er op station Haarlem of Bijlmer ArenA geen (snel)laadinfrastructuur, maar wel op het straks multimodale Uithoorn Station. Alles afwegende lijkt inzet op lijn 340 het meest logisch, ervan uitgaande dat er inderdaad wat bussen over zijn straks.
De VDL's en Ebusco's in Amstelland Meerlanden hebben beide panto en beide stekker mogelijkheid en kunnen op elkaars laders laden. De bussen die vanuit Haarlem IJmond rijden hebben alleen stekker (uitgezonderd de paar die vanuit AML overgezet zijn)
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Oké, maar de VDL's passen nog steeds niet op lijn 341 en op andere lijnen moet er nog steeds naar de stalling gependeld worden, waarvoor de VDL's volgens mij niet genoeg actieradius hebben. Dan blijft lijn 340 alsnog de enige optie.
Remco1989
Berichten: 437
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

In welk opzicht passen ze niet op lijn 341? Route technisch? Omloop technisch?
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

^^^
tripel7 schreef: za 18 mei 2024, 15:46 door de verschikkelijke draaicirkel van de vdl's past het niet (bijv kruising hoofdweg-paxlaan rechtsaf gaat niet passen).
Pindatje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Pindatje »

Worden de Futura’s op lijn 346 eigenlijk nog vervangen of blijven ze? Want ik herinner me nog dat toen de concessie van start ging dat er gezegd dat de dubbeldekkers voor een tijdelijke periode bleven net zoals die mercedes bussen op lijn 300.

Maar als ze vervangen worden, wat wordt hun vervanging dan? Ikzelf gok zo’n gelede ebusco, maar ik heb niet zo veel verstand hoe dit soort dingen gepland worden.
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

De VRA had problemen met de onderdoorgang bij het VUImc. Eerst mochten de bussen niet over de busbaan onder de onderdoorgang door i.v.m. de doorrijhoogte in combinatie met de tramdraden. Later mocht dit weer wel, maar vanaf dat moment alleen als de bussen “zakken” voordat ze er onderdoor rijden. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de VRA aan CXX gevraagd heeft toentertijd voor een definitieve oplossing, die dus nooit gekomen is.
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Dat knielen is toch de definitieve oplossing?
Kennelijk kon de bus ook zonder te knielen onderdoor maar voor extra marge moeten ze het toch doen.
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dat de bus kon knielen was vanaf het begin al bekend. Dus had de 346 meteen onder de tramdraden door gekund. Bij mijn weten was de VRA oplosssing een andere route voor lijn 346, zodat de onderdoorgang vermeden kon worden. Maar dan zou die niet meer langs het VUmc komen en daarom is er nooit een echte oplossing gekomen.
Remco1989
Berichten: 437
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

TLP schreef: vr 24 mei 2024, 23:53 ^^^
tripel7 schreef: za 18 mei 2024, 15:46 door de verschikkelijke draaicirkel van de vdl's past het niet (bijv kruising hoofdweg-paxlaan rechtsaf gaat niet passen).
En toch rijden ze er af en toe in nood gewoon op. Kwestie van ruimte pakken en goed sturen. Zelf ook al aantal keer gehad.
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

fred1954 schreef: ma 27 mei 2024, 06:48 Dat de bus kon knielen was vanaf het begin al bekend. Dus had de 346 meteen onder de tramdraden door gekund. Bij mijn weten was de VRA oplosssing een andere route voor lijn 346, zodat de onderdoorgang vermeden kon worden. Maar dan zou die niet meer langs het VUmc komen en daarom is er nooit een echte oplossing gekomen.
Oh dat heb ik niet meegekregen. Excuus.
Maar ik denk ook niet dat er een betere route is dan de huidige. Kortste route naar Asdz en via 3 belangrijke drukke haltes (VU, VUmc en M Amstelveenseweg). En eigenlijk is het ook belachelijk dat er een nieuwe route bedacht moet worden om dat het materieel niet voldoet. Dan is het nog makkelijker om zoals in het begin aan de rijbaan een halte aan te leggen.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Wil je dan de halte voor lijn 346 scheiden van de andere bus- en tramlijnen die bij VUmc komen? Ik vraag me sowieso af waar precies die halte volgens jou moet komen, want ik zou niet weten waar die veilig aangelegd kan worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Hiervoor was die tijdelijke halte naast de tramhaltes dus dat zou daar ook moeten. Enige nadeel is dat hij een beetje in de weg staat, maar als het bij Stadhouderskade/Leidseplein kan, dan moet het hier ook kunnen voor 1 buslijn. Het is een kwestie van oversteken. Bovendien, lijn 346 rijdt een andere route dan de andere lijnen die daar komen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Voor de liefhebbers: de dienstregeling van deze concessie ingaande 21 juli 2024 is te vinden op de website van Connexxion.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 8003
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Etienne »

TheAgedGamerYt schreef: do 25 apr 2024, 21:04 Ik ben wel benieuwd of de huidige Iveco's zullen doorschuiven naar de 174 of de nieuwe 178 en dat er Ebusco's gaan rijden op de 171.
Dat gaat inderdaad gebeuren; voor lijn 171 zullen vijf Ebusco's de witte kleuren gaan krijgen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

De 178 zal nog even moeten wachten tot er een laadpaal op station Zuid staat……..
diederickx
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Niet echt concessiegebonden maar het viel mij gisteren op dat er nieuwe informatieschermen zijn geplaatst op busstation Schiphol Noord. Dat werd hoog tijd want van de oude was er altijd wel een helemaal stuk en een deel steeds minder goed leesbaar.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Rit 13 op lijn 357 was vanochtend ouderwets gevuld met leerlingen van de British School bij het Haarlemmermeerstation en hun ouders. In tegenstelling tot vorige keren was de chauffeur er na de Kruiskerk klaar mee en besloot hij geen passagiers meer mee te nemen tot er mensen gingen uitstappen. In plaats van het bekende "Sorry, bus vol" liet de chauffeur zijn bus "Extra bus volgt ..." tonen, maar volgens mij was er helemaal geen extra bus onderweg en moesten reizigers op de volgende rit wachten. In ieder geval toont deze situatie aan dat Connexxion mag gaan nadenken over een schoolbus die alleen via de haltes rijdt waar leerlingen van de British School gebruik van maken (dus niet via bijvoorbeeld metrostation Amstelveenseweg). Ook in de middag veroorzaken deze leerlingen op gezette tijden een piek die tot veel staanplaatsen of achterblijvers leidt (in het ergste geval).
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ja dat zie ik hier voor de deur (Amstelveenseweg) zo vaak in de spits: “Sorry, bus is vol” Met name in de wintermaanden. Gelukkig met het wegvallen straks van de 347 gaat de 357 die ritten overnemen, dus de frequentie blijft hetzelfde, 8x per uur een bus, maar het probleem blijft ook. Waarom in de spits geen extra ritten op de route? Lijn 25 is/wordt voor veel passagiers ook niet de heilige graal, al denkt de VRA dat wel.
Het probleem zit hem niet alleen in de British School, maar ook de overstap op Amstelveenseweg [M].
Het is en blijft een drukke route: Busstation A’veen - K.Karelweg, Amsterdamseweg, Amstelveenseweg, Stadionplein, Haarlemmermeerstation. Dat zal echt niet veranderen als lijn 25 doorgetrokken wordt.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Mee eens, de route die jij schetst is precies de achilleshiel van de huidige bundel. De vraag is of ik dit bij de klantenservice moet melden en dan naar verwachting een nietszeggend antwoord ga terugkrijgen of dat een meelezende medewerker zo vriendelijk is dit intern neer te leggen.

Idealiter zou je het oplossen zoals dit, desnoods alleen tussen Amstelveen Busstation en het Haarlemmermeerstation als van/naar Westwijk niet lukt:
TLP schreef: wo 13 mar 2024, 14:17 Het meest ideaal voor de reiziger zou een frequentie van 6x/uur zijn vanaf Aalsmeer, aangevuld met 6x/uur extra ritten tussen het Westwijkplein en het Haarlemmermeerstation. De ritten vanaf Aalsmeer kunnen dan op de Sacharovlaan aansluiten op de tram van/naar Station Zuid, de ritten vanaf Westwijkplein kunnen de reizigers van/naar Uithoorn meenemen. Alle ritten kunnen op de Amstelveenseweg aansluiten op de metro en door de extra ritten tot het Haarlemmermeerstation te rijden overschrijd je de maximumfrequentie in de De Lairessestraat niet. Kudelstaart zou je dan eventueel 3x/uur kunnen bedienen, al kan ik me voorstellen dat de huidige frequenties naar Kudelstaart afgestemd zijn op de laadtijden aldaar. Ook is dit hele plan niet goed uitvoerbaar op de momenten dat tram en metro 5x/uur rijden.
Echter lijkt een aparte scholierenlijn voor leerlingen van de British School een goedkopere oplossing die het probleem ook oplost, want alleen als zij in de bus zitten maak ik deze drukte-excessen mee. Een daglijn is alleen noodzakelijk als ook rond 7:30 uur bussen langskomen met de mededeling dat de bus vol is, want dan is de British School bij mijn weten nog niet begonnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten