Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TffpaA
Berichten: 3499
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Achter een bureau met de gordijnen dicht.

Die bijlagen zijn trouwens niet te downloaden. Anderen die daar last van hebben?
Station Luchtbal
Berichten: 55
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

Hier geen probleem met het downloaden.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Philip schreef: vr 24 mei 2024, 11:07 Ik hoop het van harte. Dan nog kan tram 2 echter niet via de Rozengracht rijden, zodat daar ook een uitzondering voor moet komen. Feitelijk kan dan het hele plan van de VRA de prullenbak in.
Je stelligheid snap ik niet direct. Lijn 2 rijdt nu die route ook en heeft dat in het verleden ook op momenten langdurig gedaan. Mogelijk dat de frequentie ook omlaag kan als deze lijn niet meer door de Leidsestraat hoeft. De kruising Rozengracht/Marnixstraat wordt de komende tijd aangepakt.
TffpaA
Berichten: 3499
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Station Luchtbal schreef: vr 24 mei 2024, 12:57 Hier geen probleem met het downloaden.
Gek. Hier zowel op mobiel als laptop geeft het geen sjoege. De downloadpagina blijft de hele tijd laden en dat resulteert uiteindelijk in een time-out aan de serverkant.
Philip
Berichten: 361
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Als de Leidsestraat niet beschikbaar is, zul je om moeten rijden via de Rozengracht. Bij werkzaamheden heb je geen andere optie. Dat is nog iets anders dan dat regulier gaan doen. De extra rijtijd zal ten koste gaan van andere tramlijnen. Tram 24 via de Leidsestraat naar CS sturen kost ook veel extra rijtijd. Het verlengen van de Uithoorn-tram naar CS kost nog veel meer extra rijtijd. Dat de frequentie van tram 2 omlaag kan, zou misschien kloppen, maar dan moet de frequentie van tram 24 omhoog om de reizigers in de Leidsestraat te bedienen.

Het plan om de Uithoorn-tram als extra tram door het centrum te laten rijden, is financieel volkomen onhaalbaar. Tram 24 een enorme kronkelroute af te laten leggen via Amstelveenseweg - Vijzelgracht - Leidseplein - CS is bovendien weinig aantrekkelijk voor reizigers. De bocht in het Leidseplein mist momenteel.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Het plan is dan ook nooit geweest om lijn 24 die route te laten rijden. Dat was Roelof Hartplein, Van Baerlestraat, Paulus Potterstraat en verder de Leidsestraat in. Geen idee waar je je op baseert qua financiën.
Philip
Berichten: 361
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Heb je de stukken van de VRA überhaupt gelezen, als je niet weet wat het financiële probleem is met het PvE?
VIRM
Berichten: 7718
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Station Luchtbal schreef: vr 24 mei 2024, 11:47 worden kapotte liften en roltrappen omgeroepen in het voertuig die langs de halte
:pos:

Al verwacht ik dat iemand nog de grap gaat maken over een A4'tje. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Berichten: 3499
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

"Het voertuig die" is al grap genoeg :N
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Philip schreef: vr 24 mei 2024, 16:03 Heb je de stukken van de VRA überhaupt gelezen, als je niet weet wat het financiële probleem is met het PvE?
Ik kan me heel eerlijk gezegd niet direct iets uit het PvE voor de geest halen dat zich in zulk detail over de lijnvoeringen en financiering daarvan uitlaat. Heb je wat meer informatie daarover?
Philip
Berichten: 361
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Het gaat dan om de reactie van het GVB op het PvE.

Overigens is ook het jaarverslag van het GVB verschenen: https://over.gvb.nl/nieuws/jaarverslag- ... -verwacht/

De link naar de download werkt niet, deze wel https://over.gvb.nl/organisatie/jaarverslagen/
IIVQ
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

TLP schreef: do 23 mei 2024, 22:15 Zo'n nachtnet biedt wel mogelijkheden voor een volledig ontvlecht metronet met een volledige knoop met lange stops van 3-5 minuten op de Van der Madeweg en een volledige aansluiting van de Noord/Zuidlijn op andere metrolijnen op Station Zuid. Bij een halfuurdienst zijn dat 3 omlopen op lijn 50, 2 omlopen op lijn 53 en 1-2 omlopen op lijn 52. Dat zijn zo'n 6-7 metro's per nacht, wat best een efficiënte exploitatie lijkt.
Je kan niet met een 30mn-frequentie een efficiente knoop in 3 richtingen op Zuid én in 4 richtingen op Van der Madeweg maken.
De rijtijd Mdw-Zd is 7mn, dus overdag een kwartierdienst en 's nachts met wat extra buffer een 20mn zou mooi patroon zijn, maar dat is (veel) te duur.

---
Vandaag om rond 17:30 was op CS in de metrohal de roltrap omlaag ri NZL (ri Noord) defect. Er stonden 2 beveiligers (maar niet de standaard GVB-toezichthouders) bovenaan om mensen te beletten naar beneden te lopen, en een rij van ongeveer 100 mensen voor de lift. Wel 2 roltrappen omhoog.

Mijn metro 53 rond 19:30 heeft allerlei vertraging opgelopen tot +8 op Amstel. Daar stonden we vlak voor het perron een minuut of twee te wachten tot (volgens bestuurster) de voorliggende metro wegreed. Gek genoeg trokken we tot 2x toe een meter op, om daarna weer stil te staan. Overactieve CTBC die de rijweg slechts een metertje vrijgaf?
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Over het algemeen zie ik dat als de 2e metro dus pal achter de voorganger rijdt, dat hij pas weer optrekt als het perron weer helemaal vrij is. De vraag is alleen of de rijweg dan ook pas vrij is, of dat de bestuurder alsnog wacht omdat er nog een remcurve in zit.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21512
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: vr 24 mei 2024, 23:18 De rijtijd Mdw-Zd is 7mn,
Je bedoelt vast niet Zaandam, maar wellicht is het handiger om namen van metrostations voluit te schrijven.
IIVQ schreef: vr 24 mei 2024, 23:18 Vandaag om rond 17:30 was op CS in de metrohal de roltrap omlaag ri NZL (ri Noord) defect. Er stonden 2 beveiligers (maar niet de standaard GVB-toezichthouders) bovenaan om mensen te beletten naar beneden te lopen, en een rij van ongeveer 100 mensen voor de lift. Wel 2 roltrappen omhoog.
Dat is ook bizar. Konden ze niet van één roltrap de richting omdraaien? :s
Sowieso willen er meer mensen naar dat perron dan er vanaf, dus onder normale omstandigheden zou het al beter zijn als er twee roltrappen omlaag gaan en één omhoog.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Philip
Berichten: 361
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

De reden dat er twee roltrappen omhoog en een omlaag zijn, is dat de vertrekkende passagiers geleidelijk komen en de aankomende passagiers allemaal tegelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51026
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Maar die beveiligers hadden mensen ook naar het perron van de Oostlijn of van de andere rijrichting kunnen sturen, en vanaf daar via de verbindingsbrug naar het juiste perron laten gaan, in plaats van iedereen met de lift te sturen…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik was gisteren wéér op CS, de laatste dag van de afsluiting van het busstation en bovendien businzet naar IJburg (lijn 76 ipv 26), met bovendien de lage sporen van de westtunnel dicht.
Maar wat een chaos en vooral afwezigheid van goede reisinformatie van GVB. Bij het busperron stond niets waar je wel heen moest, bij de IJburgtramhalte stond ook niet dat je de bus moest nemen en de meeste bussen op 76 reden zonder duidelijke lijnfilm (niets, "Amsterdam" of "Extra Bus") en volgens OVinfo reed bus 800 (toeristenlijn van EBS) nog op het busstation en vertrok één van de nachtbuslijnen vanaf het oostlijnmetroperron.

Ik heb een mooi avondtochtje gedaan met F3, 🚶, F1, 7, 76, 66 (met overal overstap binnen de 2 minuten!). Op Rietlandpark waren alle ingangen van het lage 26-perron open en geen enkel bordje waar de vervangende bushalte dan was, de trambestuurder en -conducteur wisten het ook niet.

Ik zag trouwens op 76 nog een zuidtangent-bus (met zwaluwbekleding <3 ) in Bravo-kleuren rijden.

Op station Ganzenhoef is in de hal (buiten de poortjes) trouwens een scherm verschenen met wanneer de eerstvolgende metro's vertrekken, maar ik heb dat nog niet op andere stations gezien.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

IIVQ schreef: vr 24 mei 2024, 23:18 Je kan niet met een 30mn-frequentie een efficiente knoop in 3 richtingen op Zuid én in 4 richtingen op Van der Madeweg maken.
De rijtijd Mdw-Zd is 7mn, dus overdag een kwartierdienst en 's nachts met wat extra buffer een 20mn zou mooi patroon zijn, maar dat is (veel) te duur.
Op Zuid is alleen de aansluiting van/naar M52 belangrijk, want verder rijdt daar slechts één doorgaande metrolijn. Wel is het zo dat de kans groter wordt dat M52 een derde omloop nodig heeft als de stops van de doorgaande metrolijn in iedere richting uit elkaar liggen. Voor zover ik weet hoeft dat echter niet het geval te zijn, want M52 kan in beide richtingen bijna een kwartier keren zonder de noodzaak van een derde omloop.
IIVQ
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ja, maar die doorgaande metrolijn 50 rijdt er in 2 richtingen.

Als je (bij een uurdienst) een knoop in alle richtingen hebt op Van der Madeweg (bijv. op het hele uur) dan komt lijn 50 op zuid om :53 (richting MDW) en :07 (richting ITW). Idealiter sluit de 52 aan in beide richitngen op Zuid, dus aankomst om :50 (maar dan moeten reizigers richting ITW 17 minuten wachten) en vertrek om :10 (maar dan moeten reizigers vanuit ITW 17 minuten wachten)

Als je trouwens een uurdienst rijdt, is het efficient om noord- en zuidwaarts op MDW een half uur uit elkaar te leggen. Dan kan lijn 53 met één omloop, en 52 met twee, maar exploitatief heeft dat als voordeel dat je (op een stukje rond Henk Sneevlietweg na) maar één spoor nodig is. Daardoor kan je op het andere spoor klein onderhoud plegen.

Als je nou op de rustige dagen (zo t/m do) een uurdienst rijdt met de volgende drgl:

Code: Selecteer alles

50  v  ^
ITW 04 25
SZD 23 08
MDW 30 00
GN  43 47

53  v  ^
CS  18 12
MDW 30 00
GPP 41 49

52   v     ^
ND   08/38 22/57 
CS a 13/43 17/47
CS v 17/47 13/43
SZD  27/57 03/33
Je hebt dan overal redelijke aansluitingen. Alleen de overstappen naar RAI en Overamstel komen er heel slecht vanaf (maar die liggen dicht genoeg bij Europaplein en Spaklerweg/Madeweg) en tussen de twee Gein-takken betekent een half uur wachten, maar dat is op fietsafstand van elkaar.
Je hebt dan maar 5 omlopen nodig: 1 op 53, 2 op 50 en 2 op 52. Als je de bestuurders over laat stappen op Van der Madeweg dan hebben ze elke 3 uur 38 minuten pauze op ITW, en elk uur 15 op Noord, wat wellicht te weinig is, dus je met 6 bestuurders moet werken.

De halfuurdienst op 52 is "gratis": het lukt niet daar met een omloop een halfuurdienst te rijden (29 minuten rijtijd retour), waardoor je 2 omlopen nodig hebt. Dus kan je net zo goed een halfuurdienst rijden.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Ik geef toe dat er betere vervoerkundigen zijn dan ik - vanuit reizigersperspectief zijn klein onderhoud en personeelspauzes totaal oninteressant. Als je dat gaat meenemen in het uitwerken van je plannen kan mijn idee sowieso de prullenbak in, al vraag ik me af of reizigers 's nachts een metro willen nemen die 1x/uur rijdt. Dan kunnen net zo goed een aantal busroutes op de rustige nachten gereactiveerd worden.
IIVQ
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

De bus reed ook 1xpu en de metro biedt veel meer capaciteit, meer lijkt mij zo-do overbodig. Uiteraard is er dan nog wel een bus nodig naar de verre oorden als Osdorp en Geuzenveld.
IIVQ
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

TLP schreef: zo 26 mei 2024, 17:47 Ik geef toe dat er betere vervoerkundigen zijn dan ik - vanuit reizigersperspectief zijn klein onderhoud en personeelspauzes totaal oninteressant. Als je dat gaat meenemen in het uitwerken van je plannen kan mijn idee sowieso de prullenbak in, al vraag ik me af of reizigers 's nachts een metro willen nemen die 1x/uur rijdt. Dan kunnen net zo goed een aantal busroutes op de rustige nachten gereactiveerd worden.
Vanuit reizigersperspectief wel, maar voor de exploitant zijn ze een enorme factor in de exploitatiekosten. Daarom zijn ze zeker wel belangrijk om mee te wegen, het kan het verschil zijn tussen of een plan economisch haalbaar is of totaal niet.
Uiteraard kan je dit idee op vr-za verdubbelen naar 2xpu (waarbij je wel normaal rechts rijdt).
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: zo 26 mei 2024, 08:29 Op station Ganzenhoef is in de hal (buiten de poortjes) trouwens een scherm verschenen met wanneer de eerstvolgende metro's vertrekken, maar ik heb dat nog niet op andere stations gezien.
Wordt overal geplaatst. Ik heb het ook op meerdere stations gezien. Ik ga er ook van uit dat ondertussen alle stations ze wel moeten hebben.

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... sperplein/
omaylie
Berichten: 473
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Vorige week zaterdag zag ik er ook al eentje hangen bij de Van der Madeweg.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Station RAI ook.

Bij de ondergrondse stations wil ik ze eigenlijk op straatniveau bij de ingangen i.p.v. pas op -1.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 177 gasten