Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Heb je de VRA en GVB er al over benaderd?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wie en waarover? Ik over die schermen? In dat geval: Nee.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
GVB en VRA, over dat-ie bij de ondergrondse stations de schermen eigenlijk op straatniveau bij de ingangen i.p.v. pas op -1 wil hebben hangen, en nee, niet jij.
-
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zou alle moeite besparen... Ze hangen er al.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik kan me voorstellen dat een reiziger 's nachts liever op een bushalte dan op een metrostation wacht, zeker als het vervoermiddel maar 1x/uur rijdt. Daar komt ook mijn voorstel vandaan. Bovendien kan een bus als hij relevant is de passagiers veel dichter bij huis afzetten.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Reizigers (de meeste) lopen niet random naar een bushalte maar zoeken op wanneer die komt, tenminste bij 30mn-frequenties en lager.
-
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik wacht liever op een metrostation. Daar sta je beter beschut tegen het slechte weer wat we hier hebben. Helemaal als het een ondergronds station is.TLP schreef: ↑di 28 mei 2024, 14:09 Ik kan me voorstellen dat een reiziger 's nachts liever op een bushalte dan op een metrostation wacht, zeker als het vervoermiddel maar 1x/uur rijdt. Daar komt ook mijn voorstel vandaan. Bovendien kan een bus als hij relevant is de passagiers veel dichter bij huis afzetten.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vraag me af of het ondergronds 's nachts net zo veilig en comfortabel is als overdag. En natuurlijk zoek je de vertrektijden op, maar je moet ook de looptijd meerekenen en het vervoermiddel kan plotseling niet komen opdagen of niet op de aangegeven tijd vertrekken, dus sta je al snel even te wachten.
-
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het voordeel van een station is dat je camera's hebt hangen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat laatste is ook het geval bij een bushalte. En tsja, sociale veiligheid, dat geldt ook bovengronds. En wat is het verschil met de eens-per-kwartier-een-metro van nu in de late avond?TLP schreef: ↑di 28 mei 2024, 20:57 Ik vraag me af of het ondergronds 's nachts net zo veilig en comfortabel is als overdag. En natuurlijk zoek je de vertrektijden op, maar je moet ook de looptijd meerekenen en het vervoermiddel kan plotseling niet komen opdagen of niet op de aangegeven tijd vertrekken, dus sta je al snel even te wachten.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Je kan weer terugkomen hoor erjeebee:
Vervoersbedrijf GVB zet Engelstalige buschauffeurs in tegen personeelstekort
Vervoersbedrijf GVB zet Engelstalige buschauffeurs in tegen personeelstekort
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- ThatPCDude
- Berichten: 516
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar dan moet je wel voor het GVB rijden...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik kan je op een A4-tje achter de voorruit geven dat ie dat niet zoekt.
🍉
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bushaltes bevinden zich in de open lucht en daar kun je bij gevaar meteen wegrennen; bij metrostations moet je eerst nog poortjes door en trappen nemen. Bovendien bevinden zich bij bushaltes geen elektriciteitsbronnen die voor gevaar kunnen zorgen (de bovenleiding hangt buiten het bereik van ongelukken door vechtpartijen en dergelijke) terwijl de metrobaan de derde rail heeft waarvan de onderkant niet helemaal buiten bereik is. Het verschil met de eens-per-kwartier-een-metro van nu in de late avond is dat er in het slechtste geval een uur lang geen sociale controle is door middel van halterende metro's met in- en uitstappende passagiers. Omdat er 's nachts door de geringe lichtinval en drukte op straat nu eenmaal meer dingen gebeuren dan overdag is dat wel een serieus probleem en beveiliging op alle metrostations lijkt logistiek niet uitvoerbaar.
-
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vind je niet zelf dat je een doemdenker ben en flink overdrijft?
De meeste reizigers, inclusief ik, willen gewoon snel naar een halte/station dichtbij hun bestemming reizen. Wachten doen we het liefst op een confortabele manier: beschut, bankje etc.
Vrijwel niemand gaat denken aan doemscenario’s.
De meeste reizigers, inclusief ik, willen gewoon snel naar een halte/station dichtbij hun bestemming reizen. Wachten doen we het liefst op een confortabele manier: beschut, bankje etc.
Vrijwel niemand gaat denken aan doemscenario’s.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nu ja: de New Yorkse metro is berucht om de vele moorden en elektrocutiegevallen in de nachtelijke uurtjes. Tegelijkertijd ook een goede reden om de boel 's nachts open te houden, want het scheelt inwonersgroei en vervelende toeristen.
Ik zeg: Amsterdam, let je op?
Ik zeg: Amsterdam, let je op?
-
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En hoe zit dat dichterbij huis? Londen? Berlijn?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De Berlijnse nachtmetro rijdt iedere 15 minuten, de Londense iedere 10 of 20. Nu hebben we een idee voor iedere 60 minuten in Amsterdam. Het gaat wel even om andere frequenties. Natuurlijk willen de meeste mensen ook 's nachts naar hun bestemming, maar je zal de eerste niet zijn die 's nachts getuige is van sociale onveiligheid. Vorig jaar wachtte ik op Centraal al eens op metro 52 richting Zuid en die vertrok doodleuk 10 minuten later omdat stomdronken jongeren het een goed idee vonden om randje perron te gaan zitten. Het zal eens echt fout gaan en vooral op het moment dat de volgende metro pas over een uur komt
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op de Duitse variant van Opsporing Verzocht zie je wel eens ernstige mishandelingen in het OV. Moet wel zeggen dat ik me in de New Yorkse metro niet onveiliger voel dan in Amsterdam of Rotterdam.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
TLP's benadrukking van de extreme horrorscenario's die zich kunnen ontvouwen bij nachtmetro-exploitatie doen me toch onwillekeurig denken aan de spookverhalen uit de jaren 1830, toen met de eerste treinen in ons land gevreesd werd voor koeien die voortaan alleen nog zure melk zouden geven en dames die door de onwerkelijk hoge snelheden zouden flauwvallen van het zuurstoftekort.
In de praktijk bleek het allemaal best mee te vallen, en ik denk dat dat bij nachtmetro-exploitatie niet anders zal zijn. Een aantrekkelijke frequentie lijkt me daarbij wel een randvoorwaarde, maar als je één metro iedere 15 minuten afzet tegen het aantal buzjevurs dat nodig is om dezelfde capaciteit te bieden, denk ik dat je je bisnis kees al vrij snel rond hebt.
In de praktijk bleek het allemaal best mee te vallen, en ik denk dat dat bij nachtmetro-exploitatie niet anders zal zijn. Een aantrekkelijke frequentie lijkt me daarbij wel een randvoorwaarde, maar als je één metro iedere 15 minuten afzet tegen het aantal buzjevurs dat nodig is om dezelfde capaciteit te bieden, denk ik dat je je bisnis kees al vrij snel rond hebt.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De omvang van de problemen die je schetst komen als vrij onrealistisch op mij over. Ja er kunnen dingen fout gaan, en ja er kan sprake zijn van sociale onveiligheid. Maar dat is tijdens de huidige uren waarop de metro opereert niet per se heel anders (zoals je zelf al laat zien hierboven) en voor de nachtbus geldt ongeveer hetzelfde. Ook daar kan een beschonken en/of high persoon voor een bus stappen en op de tramhalte zitten ze ook wel eens met de benen over de rand. Daarbij heb ik zelf 2x meegemaakt dat in een overvolle nachtbus een poging tot beroving werd gedaan, mensen werden lastig gevallen of iemand een joint op stak. Zullen we daarom maar alle nachtbussen van de weg halen? Lijkt me van niet.TLP schreef: ↑ma 03 jun 2024, 08:25 De Berlijnse nachtmetro rijdt iedere 15 minuten, de Londense iedere 10 of 20. Nu hebben we een idee voor iedere 60 minuten in Amsterdam. Het gaat wel even om andere frequenties. Natuurlijk willen de meeste mensen ook 's nachts naar hun bestemming, maar je zal de eerste niet zijn die 's nachts getuige is van sociale onveiligheid. Vorig jaar wachtte ik op Centraal al eens op metro 52 richting Zuid en die vertrok doodleuk 10 minuten later omdat stomdronken jongeren het een goed idee vonden om randje perron te gaan zitten. Het zal eens echt fout gaan en vooral op het moment dat de volgende metro pas over een uur komt
Met dusdanig lage frequenties is de kans klein dat je 's nachts alleen op een station staat of in de metro zit. Mochten er echt sociale problemen zijn zou GVB kunnen overwegen om 2 man beveiliging per metro mee te laten rijden. Dat moet te overzien zijn bij 1 à 2 metro's per uur op 4 à 5 lijnen.
Met deze angst voor tal van hypothetische doemscenario's wordt het wel heel lastig om ooit iets nieuws te proberen in Amsterdam.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Goed, dan gaan we ervoor. Eerlijk is eerlijk: op het ondergrondse station Delft gaat het ook al bijna tien jaar goed met de nachttrein.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Alsof die keuze bij ons ligt.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Met zo'n dooddoener kun je je ook afvragen wat het nut nog is van dit forum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten