Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Pfff, ik had me toch wat meer moeten verdiepen in programmeren in mijn tiener/twintigerjaren.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Als je gewend bent aan privilege, dan voelt gelijkheid als onderdrukking.
Als je gewend bent aan privilege, dan voelt gelijkheid als onderdrukking.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nou reis ik al heel wat jaren met de RET van en naar werk, maar vanmiddag voor het eerst een koppeling met een SG2 gehad op Slinge. Vanuit Spijkenisse reden we met 2x SG2 en op Slinge kwam daar aan de voorkant een stel bij. Dat zorge evenwel voor zoveel vertraging dat we met +5 aldaar pas weer weg gingen en daarom achter een E mochten hangen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 07 nov 2021, 23:43
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In de rijdiensten van lijn 4 word er pauze gehouden op de molenlaan en beide sporen staan vermeld in de diensten. Denk dat het wissel misschien een defect heeft en dan even tijdelijk een handwissel is.jesse-cruzu schreef: ↑do 09 jan 2025, 18:17 Het viel mij op dat wissel 346 op de Burg. Van Kempensingel (Molenlaan) ook al is uitgeschakeld en slechts met de hand te bedienen is. Ik neem aan, naast dat dit weer een bezuiniging is, er geen pauzes meer ingepland staan daar of omlopen ingehaald kunnen worden?
-
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
-
- Berichten: 481
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ah ok, verkeerde aanname danDominiquewezemer schreef: ↑do 09 jan 2025, 20:02In de rijdiensten van lijn 4 word er pauze gehouden op de molenlaan en beide sporen staan vermeld in de diensten. Denk dat het wissel misschien een defect heeft en dan even tijdelijk een handwissel is.jesse-cruzu schreef: ↑do 09 jan 2025, 18:17 Het viel mij op dat wissel 346 op de Burg. Van Kempensingel (Molenlaan) ook al is uitgeschakeld en slechts met de hand te bedienen is. Ik neem aan, naast dat dit weer een bezuiniging is, er geen pauzes meer ingepland staan daar of omlopen ingehaald kunnen worden?
Alleen lijkt me lastig om op 1 spoor twee trams tegelijkertijd te laten staan zonder het wegverkeer te hinderen. Ik zag ook geen trams staan op het moment dat ik er langs reed. Was omstreeks 12:00.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
SG2 rijdt al een jaar of 10 niet meer.Etienne schreef: ↑do 09 jan 2025, 19:52 Nou reis ik al heel wat jaren met de RET van en naar werk, maar vanmiddag voor het eerst een koppeling met een SG2 gehad op Slinge. Vanuit Spijkenisse reden we met 2x SG2 en op Slinge kwam daar aan de voorkant een stel bij. Dat zorge evenwel voor zoveel vertraging dat we met +5 aldaar pas weer weg gingen en daarom achter een E mochten hangen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hoe de 'bommetjes' ook mogen heten dan
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat je kan vallen over het ontbreken van /1. Dat is niet zo belangrijk meer nu de oude serie niet meer rijdtMetroRET schreef: ↑do 09 jan 2025, 23:01SG2 rijdt al een jaar of 10 niet meer.Etienne schreef: ↑do 09 jan 2025, 19:52 Nou reis ik al heel wat jaren met de RET van en naar werk, maar vanmiddag voor het eerst een koppeling met een SG2 gehad op Slinge. Vanuit Spijkenisse reden we met 2x SG2 en op Slinge kwam daar aan de voorkant een stel bij. Dat zorge evenwel voor zoveel vertraging dat we met +5 aldaar pas weer weg gingen en daarom achter een E mochten hangen.
Om dan maar zo behulpzaam de te zijn:
5300 serie is MG2/1
5400 serie is SG2/1
Beide series vooral op de lijnen C en D te vinden en kunnen gecombineerd rijden zonder bovenleiding. Er waren gisteren materieel problemen en later is besloten om een aantal wagendiensten weer te verlengen met gerepareerd materieel.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
/1 is niet zozeer om het verschil aan te duiden met de eerdere versies; maar met het aantal cabines.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is inderdaad de reden waarom het koppelen helaas langer duurt.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Waar lijn A afgelopen maandag slechts één solo SG3 had rijden en voor de rest tweewagentreinen (SG3 of SG2/1), leek het vandaag andersom en heb ik slechts één tweewagentrein SG3 gezien en verder uitsluitend solo SG3. Zo erg was het voor de kerstvakantie niet.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Omstreeks 14:40 uur zat ik zelf ook in een tweewagentrein MG2/1 op lijn D richting De Akkers
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De type aanduidingen zijn simpel bij de metro, van oud naar nieuw:
- MG2(Type M) = Metro Geleed, 2 bakken, 2 cabines - series 5001-5027, 5051-5066, 5101-5126, 5151-5152(2 choppers, later omgebouwd naar VVVF-GTO tractie door Holec Slikkeveer) (uit dienst)
- SG2(Type T) = Sneltram Geleed, 2 bakken, 2 cabines - serie 5201-5260 (uit dienst)
- RSG2(Type T) = Randstadrail Sneltram Geleed, 2 bakken, 2 cabines - serie 5261-5271 (voor Randstadrail omgebouwde SG2's, uit dienst)
- MG2/1(Type B) = Metro Geleed, 2 bakken, 1 cabine - series 5301-5342 en 5343-5363 (lijnen C en D)
- SG2/1(Type S) = Sneltram Geleed, 2 bakken, 1 cabine - serie 5401-5418 (lijnen A, C en D)
- RSG3 (Type R) = Randstadrail Sneltram Geleed, 3 bakken, 2 cabines - serie 5501-5522 (voornamelijk lijn E en D, incidenteel op de overige lijnen)
- SG3 (Type R) = Sneltram Geleed, 3 bakken, 2 cabines - serie 5601-5642 (alle lijnen)
- HSG3 (Type R) = Hoekse lijn Sneltram Geleed, 3 bakken, 2 cabines - serie 5701-5722 (alle lijnen, vrijwel identiek aan de SG3)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar wat is precies de logica achter HSG3? Waar RSG2 en RSG3 nog speciale kenmerken hebben voor de RandstadRail heeft HSG3 geen specifieke Hoekse Lijn aspecten. Sterker nog, de 5717 - 5722 komen uit een vervolgorder dat besteld werd voor de spitsdiensten Rotterdam Centraal - Pijnacker Zuid, de bestelling voor de Hoekse Lijn betrof slechts 16 stellen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De HSG3 zijn onder het uiterlijk voorzien van betere botsveiligheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De exclusiviteit van deze voertuigen voor de inzet op de lijnen E en D is door de RET in het begin van de herfst van 2024 losgelaten. Dus worden ook deze voertuigen op alle lijnen in gezet.CB-e-bike-ov schreef: ↑vr 10 jan 2025, 20:40 RSG3 (Type R) = Randstadrail Sneltram Geleed, 3 bakken, 2 cabines - serie 5501-5522 (voornamelijk lijn E en D, incidenteel op de overige lijnen)
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Alle 3 de series staan bekend als Type R, afgeleid van de eerste serie die voor lijn E van Randstadrail was bestemd.Bemined schreef: ↑vr 10 jan 2025, 20:50 Maar wat is precies de logica achter HSG3? Waar RSG2 en RSG3 nog speciale kenmerken hebben voor de RandstadRail heeft HSG3 geen specifieke Hoekse Lijn aspecten. Sterker nog, de 5717 - 5722 komen uit een vervolgorder dat besteld werd voor de spitsdiensten Rotterdam Centraal - Pijnacker Zuid, de bestelling voor de Hoekse Lijn betrof slechts 16 stellen.
Randstadrail begon met 10 SG2's die men geschikt had gemaakt om te rijden tussen Station Hofplein en Den Haag CS. Deze T'tjes werden cosmetisch aangepakt en van het ZUB 222C beveiligingssysteem voorzien en werden na deze ombouw RSG2 genoemd. Deze metro's waren slechts voor tijdelijk en de definitieve metro's op lijn E werden de RSG3's. De RSG3 metro's hebben de Randstadrail huisstijl en hebben rode zitjes binnen. In de praktijk worden er op lijn E ook SG3's en HSG3's ingezet.
De SG3's hebben de standaard RET huisstijl en groene zitjes, de SG3 serie is van origine op dienst gekomen om de SG2(type T) op te volgen.
De HSG3's zijn vrijwel identiek met wat kleine cosmetische verschillen, maar hebben onderhuids wat upgrades ondergaan waaronder het eerder genoemde betere botsveiligheid. In het interieur is de vloer van een iets andere bedekking voorzien.
De HSG3 betrof een kleine order uit 2014 van in eerste instantie 16 stellen en een extra order in 2015 voor de overige 6 stellen. De totale order van 22 stellen zijn in dienst gekomen ter behoeve van de uitbreiding van lijn B, de Hoekse lijn. Vandaar dat deze kleine serie HS3 heet, de H van Hoekse lijn. In de praktijk worden deze metro's ook op de andere lijnen ingezet.
Technisch zijn alle 3 de series gelijk, zelfde motoren, zelfde elektronica etc
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat had ik nog niet meegekregen. Echter veranderd het voor de rest niks aan de type aanduiding.
De exclusiviteit is sowieso niet echt strikt. Begin vorig jaar, maart, stapte ik op Hoek van Holland op in een RSG3 en die was aan een SG3 gekoppeld.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vind het altijd apart dat ze ervoor gekozen hebben om de G van Geleding in de benamingen te verwerken. Waren er dan ooit plannen om metro's zonder geleding aan te schaffen? Lijkt me nogal ouderwets, zelfs als dit in de MG2-tijd was...
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
HSG3 is een algemene verbetering ten opzichte van SG3, niet een Hoekse Lijn specifieke verbetering, waar RSG wel RandstadRail specifieke aanpassing betreft. Het vervolgorder van MG2/1 verschikt ook van de basisorder maar werd niet anders genoemd of genummerd.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
11 toch? Het was de serie 5261 t/m 5271.CB-e-bike-ov schreef: ↑vr 10 jan 2025, 22:28 Randstadrail begon met 10 SG2's die men geschikt had gemaakt om te rijden tussen Station Hofplein en Den Haag CS.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geeft niet ... het heeft een keertje in het Railmagazine gestaan.
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zo te zien gaat tramlijn 7 in de toekomst 8x per uur rijden tijdens de middagspits, terwijl er in het vervoerplan gewoon 6x per uur staat. (heb ik gezien bij de dienstregelingskaartjes op de haltepalen bij Rotterdam Centraal)
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Staat er nog bij vanaf wanneer het geldig is?
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebr ... us#My_Maps
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten