Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 4167
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb het voertuignummer niet onthouden, maar het was voorin het voorste stel dat om 16:41 vanaf Spaklerweg richting Isolatorweg vertrok.
Ik kan alleen niet ontdekken of ik het nummer via Busposities kan terugvinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hebben M7's daar ook de lampjes voor?!
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Een aantal lichtjes van de Amstelveentak kunnen natuurlijk voor de verlenging naar Hoofddorp/Schiphol gebruikt worden als die er ooit komt (is er eigenlijk een lichtje voor een gezamenlijk station Amstelveenseweg?). Dat zowel de M5 als M7 niet 2 lichtjes extra direct links van CS hebben blijft raar. Tot de Ringlijn gesloten is heb je dan iig een nettere oplossing ipv die enorme lege ruimte tussen CS en Noorderpark die je nu hebt. Sowieso is van een Ringlijn naar Noord al jaren geen sprake meer dus waarom überhaupt die optie reserveren bij de M7? Maar goed, het is zo wel consistent lelijk met de M5. 

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die lichtjes links van CS zijn er wel. Als je met je handen over de sticker gaat voel je ze.
Ze zijn gemaakt zodat een sluiting van de ringlijn mogelijk is zowel naar CS als naar Noorderpark of naar het een nieuw te bouwen station Sixhaven er tussen. Er zitten nog 5 ledjes tussen Isolatorweg en dat aantakkinsstation.
M5 en M7 hebben hier dezelfde module, ook M7 heeft de hele Amstelveenlijn er in zitten.

Zoals het zou kunnen zijn, maar dan Westwijk -> Hoofddorp

Ze zijn gemaakt zodat een sluiting van de ringlijn mogelijk is zowel naar CS als naar Noorderpark of naar het een nieuw te bouwen station Sixhaven er tussen. Er zitten nog 5 ledjes tussen Isolatorweg en dat aantakkinsstation.
M5 en M7 hebben hier dezelfde module, ook M7 heeft de hele Amstelveenlijn er in zitten.

Zoals het zou kunnen zijn, maar dan Westwijk -> Hoofddorp

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar 1 direct links van CS die op gelijke hoogte staat dus mooi Noorderpark en Noord aansluiten op CS gaat hoe dan ook niet.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En een gezamenlijk station Amstelveenseweg is er dus ook niet. Ach, tegen de tijd dat dat er eens ligt zijn er alweer nieuwe metro's 

Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat Noorderpark en Noord iets lager staan dan Centraal klopt, op Noord is één lijn, op Centraal drie.
Op zich is zo'n module een ... module, die kan er dus relatief makkelijk uit gehaald worden en er weer in gezet worden. Desnoods boor je alleen een gaatje in de plastic plaat en stop je daar een LEDje in, dat je met twee draadjes (technische term: bodge wires) verbind met een van de Amstelveenlijnstations.
Het zijn alleen wel 2376 van zulke modules voor M5 en M7 samen, dus niet even een weekendklujse. Maar in de bouwtijd van de Schiphollijn en/of de sluiting van de ring komt elk stel wel eens binnen voor een wat grotere werkzaamheden, dan kan dit ook meegepakt worden.
Op zich is zo'n module een ... module, die kan er dus relatief makkelijk uit gehaald worden en er weer in gezet worden. Desnoods boor je alleen een gaatje in de plastic plaat en stop je daar een LEDje in, dat je met twee draadjes (technische term: bodge wires) verbind met een van de Amstelveenlijnstations.
Het zijn alleen wel 2376 van zulke modules voor M5 en M7 samen, dus niet even een weekendklujse. Maar in de bouwtijd van de Schiphollijn en/of de sluiting van de ring komt elk stel wel eens binnen voor een wat grotere werkzaamheden, dan kan dit ook meegepakt worden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is niet wat ik bedoel IIVQ. Links van CS heb je niet 2 extra lampjes die relatief dichtij CS staan waar je Noorderpark en Noord netjes kwijt kan zodat je die enorme lege ruimte niet hebt tussen CS en Noorderpark. Dat was een mooie oplossing geweest zolang de Ringlijn niet gesloten is. De enige extra lampjes die links direct naast CS geplaatst zijn staan recht onder elkaar en daar heb je voor Noorderpark en Noord weinig aan.
In tijden van relatief goedkope LCD-panelen blijft deze oplossing sowieso een wonderlijke keuze. Een volledig digitale kaart scheelt ook weer stickers plakken bij langdurige omleidingen en netwerkwijzigingen. Maar ja, GVB koos in 2008 ook nog voor metro's met 2 fysieke koersrollen dus verbazen doet het niet.
In tijden van relatief goedkope LCD-panelen blijft deze oplossing sowieso een wonderlijke keuze. Een volledig digitale kaart scheelt ook weer stickers plakken bij langdurige omleidingen en netwerkwijzigingen. Maar ja, GVB koos in 2008 ook nog voor metro's met 2 fysieke koersrollen dus verbazen doet het niet.

-
- Berichten: 4167
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat kan sinds er onder ATC gereden wordt niet meer mogelijk. Ik snap ook niet waarom dat zo is.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ja. Nee. Voordeel van deze versie is, dat je zelfs als alle electronica de geest geeft nog de stations af kan lezen — hoef je enkel te weten in welke lijn je zit. Als zo'n scherm weer eens kaduuk is — het blijft natuurlijk GVB — dan ben je aan je smartfoon overgeleverd.n-evo schreef: ↑di 04 feb 2025, 18:08 In tijden van relatief goedkope LCD-panelen blijft deze oplossing sowieso een wonderlijke keuze. Een volledig digitale kaart scheelt ook weer stickers plakken bij langdurige omleidingen en netwerkwijzigingen. Maar ja, GVB koos in 2008 ook nog voor metro's met 2 fysieke koersrollen dus verbazen doet het niet.![]()
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Iedere metro is voorzien van de nodige railkaartstickers (metro en tram). Die kunnen gewoon blijven hangen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar hoe helpen die dan bij langdurige omleidingen, die daar bovendien veel vaker voorkomen dan op het metronetwerk?
Áls ik al een kaart op een digitaal scherm zou tonen, zou ik voor die kiezen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hetzelfde als hoe dat nu gaat. De tramlijnen maken voor informatie over waar je je op de metroroute bevindt ook weinig uit. Voor de rest je telefoon. In het scenario dat echt alle onboardcomputers uitvallen.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 04 feb 2025, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De lampjes die onder elkaar staan, zijn van Centraal Station zelf.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
O ja, je hebt gelijk.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In dat geval heb ik nog een mooie:
Het volgende station is:
- Verrijn Stuartweg (volgens de displays boven de banken in de metro)
- Van der Madeweg (geloof ik, Led-lampjes achter routestrips)
- Lelylaan (scrollende tekst in de metro)
- Jan van Galenstraat (bordjes op het perron, dus de werkelijkheid)
- Postjesweg (omroep)
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Haha nice. Best interessant dat het blijkbaar allemaal aparte programma’s zijn die zo uit sync kunnen raken.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Waarschijnlijk een extreem gevalletje in de beginperiode. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Alle punten genoemd door IIVQ (behalve de stationsborden zelf dan
) wordt in een M5 door de bestuurder ingesteld via één scherm waar je alleen lijnnummer en missie (Isolatorweg - CS, Isolatorweg - Gein etc.) hoeft in te vullen. Wanneer je s'ochtends ergens anders begint of als je missie tijdens de route "dr uit flikkert", wat ie vaak wel is doet, kan je ook nog apart een station kiezen.
Maar wanneer je dat doet zouden ze allemaal hetzelfde station moeten tonen en een paar stations later ook gewoon in sync blijven, want dat zit gekoppeld aan hoeveel meter de wielen hebben afgelegd. Wanneer een bestuurder vaak aan het slippen of glijden is bij regen kan het dus wel zijn dat die omroep ietjes later/eerder afgaat.

Maar wanneer je dat doet zouden ze allemaal hetzelfde station moeten tonen en een paar stations later ook gewoon in sync blijven, want dat zit gekoppeld aan hoeveel meter de wielen hebben afgelegd. Wanneer een bestuurder vaak aan het slippen of glijden is bij regen kan het dus wel zijn dat die omroep ietjes later/eerder afgaat.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
^^ leuke info
Maar hebben 'ze' dat echt missie genoemd Ja?
Dus telkens na een kering verandert je missie..
Wat een zwalkend beleid dan..

Maar hebben 'ze' dat echt missie genoemd Ja?
Dus telkens na een kering verandert je missie..

Wat een zwalkend beleid dan..
-
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Misschien dat dat van ETCS-terminologie is overgenomen? Daar noem je het een start of mission om de treininfo in te stellen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten