Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
marcelloch

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door marcelloch »

Milco schreef: vr 28 feb 2025, 21:35 Eerst maar eens nagaan of de informatie van de RDW wel correct is en niet achterloopt, voordat men weer eens hoog van de toren blaast bij De Orkaan…
Ik vind de orkaan weinig proffessioneel... ze zijn enkel maar bezig continue EBS te schofferen in hun berichtgeving... Maak je daarover een opmerking wordt je bericht gewoon verwijderdn door het moderator team (in mijn geval dhr Piet Bakker)... raar volk is het bij de Orkaan
omaylie

Bericht door omaylie »

De 4222 is voorzien van reclame voor de Netflix-serie Haantjes. Daarin speelt André Dongelmans, die je misschien wel aantreft als buschauffeur in Zaanstreek-Waterland: https://www.ad.nl/show/van-luizenmoeder ... ~a145608c/
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Had laatst een video van hem gezien dat hij precies die bus mee had, geweldige vent *bus* *bus*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
vissertw

Bericht door vissertw »

marcelloch schreef: zo 02 mar 2025, 17:29 Ik vind de orkaan weinig proffessioneel... ze zijn enkel maar bezig continue EBS te schofferen in hun berichtgeving... Maak je daarover een opmerking wordt je bericht gewoon verwijderdn door het moderator team (in mijn geval dhr Piet Bakker)... raar volk is het bij de Orkaan

De Orkaan signaleert en meldt dat, het zou pas vervelend worden als het niet waar zou zijn. Helaas is dat wel bijna altijd het geval.
Vanmorgen, vrijdag 7 maart, weer enkele ritten op lijn 67 uitgevallen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Volgens de ritgegevens in de ovinfo-app is er in beide richtingen slechts 1 rit vervallen. Vervelend, maar dat valt op zich nog mee bij een halfuurdienst.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website: http://ov-almere.weebly.com/

Updates:
12-03-2025 --> 78 foto's NIEUW - provincies Noord-Holland, Friesland en Oost-Vlaanderen
23-02-2025 --> 99 foto's - provincies Antwerpen en Groningen
vissertw

Bericht door vissertw »

Zoals ik schreef, enkele ritten vervallen, één richting Purmerend en één richting Zaandam.
En voor iemand die van het OV afhankelijk is kan een bepaalde rit en daar op rekent erg belangrijk zijn, dan valt het niet mee, dan valt het tegen.
Kan bijvoorbeeld met een belangrijke afspraak in een ziekenhuis te maken hebben.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Ook in andere regio's valt er wel eens een rit uit. Kijk maar eens vandaag in Haaglanden bijvoorbeeld of in Regio Utrecht bij Qbuzz.
BuschauffeurTroy

Bericht door BuschauffeurTroy »

vissertw schreef:Zoals ik schreef, enkele ritten vervallen, één richting Purmerend en één richting Zaandam.
En voor iemand die van het OV afhankelijk is kan een bepaalde rit en daar op rekent erg belangrijk zijn, dan valt het niet mee, dan valt het tegen.
Kan bijvoorbeeld met een belangrijke afspraak in een ziekenhuis te maken hebben.
Wij doen echt ons best. Het blijft vervelend, maar het is nu even niet anders. We roeien met de riemen die we hebben. Deze situatie is voor niemand leuk.

Helaas blijft het voorkomen dat wij alle bagger over ons heen krijgen. Bij deze wil ik graag oproepen om netjes en respectvol te blijven, iedereen doet zijn/haar stinkende best om alle reizigers weg te brengen.
Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
vissertw

Bericht door vissertw »

Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, ik heb vanaf 1970 zelf 40 jaar als chauffeur in het OV gewerkt.
Ook ik heb vooral de laatste jaren ervaren hoe vervelend het is zonder voorganger te rijden zoals wij dat noemden.

Maar we kunnen toch vaststellen dat de marktwerking geen goed doet, als dit systeem blijft zal er over acht jaar weer een laagste bieder opduiken en zal de opdrachtgever weer verrukt zijn.
Dan zal de geschiedenis zich herhalen.

Voor een ieder fijn weekend gewenst, moet je werken, fijne dienst!
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Waarom kun je op basis hiervan vaststellen dat marktwerking geen goed doet? Als de marktwerking niet was ingetreden in het openbaar vervoer was het aanbod een stuk minder geweest en reed er niet een van de meest moderne vloten in Europa rond.
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

BuschauffeurTroy schreef: vr 07 mar 2025, 16:22
vissertw schreef:Zoals ik schreef, enkele ritten vervallen, één richting Purmerend en één richting Zaandam.
Wij doen echt ons best. Het blijft vervelend, maar het is nu even niet anders. We roeien met de riemen die we hebben. Deze situatie is voor niemand leuk.

Helaas blijft het voorkomen dat wij alle bagger over ons heen krijgen. Bij deze wil ik graag oproepen om netjes en respectvol te blijven, iedereen doet zijn/haar stinkende best om alle reizigers weg te brengen.
Ik ben het geheel met jou eens. Denk dat elke busvervoerder tegen dezelfde problemen als materieel, storingen en personeelstekorten zou aanlopen. Wel vraag ik mij af er een goed alternatief is voor de VDL Midcity’s zijn voor lijn 67. Daar zie je toch een knelpunt. Als ik berichten hier lees zijn het slechte bussen qua kwaliteit
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Ik denk dat het vooral de rijkwaliteit is. Feit is dat die busjes niet lekker over hobbels gaan. Als je dan ook nog een chauffeur met zware rechtervoet hebt is het flink stuiteren door Wormer heen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

DPDelft schreef: za 08 mar 2025, 11:57 Waarom kun je op basis hiervan vaststellen dat marktwerking geen goed doet? Als de marktwerking niet was ingetreden in het openbaar vervoer was het aanbod een stuk minder geweest en reed er niet een van de meest moderne vloten in Europa rond.
Bron?
De niet-marktwerkende OV-gebieden hebben de genoemde dingen ook.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Bijvoorbeeld: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-940008.pdf.
Concurrentie zorgt voor een efficiëntere uitvoering van de dienst omdat het risico bestaat dat een andere partij het anders overneemt.
BuschauffeurTroy

vissertw schreef:Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, ik heb vanaf 1970 zelf 40 jaar als chauffeur in het OV gewerkt.
Ook ik heb vooral de laatste jaren ervaren hoe vervelend het is zonder voorganger te rijden zoals wij dat noemden.

Maar we kunnen toch vaststellen dat de marktwerking geen goed doet, als dit systeem blijft zal er over acht jaar weer een laagste bieder opduiken en zal de opdrachtgever weer verrukt zijn.
Dan zal de geschiedenis zich herhalen.

Voor een ieder fijn weekend gewenst, moet je werken, fijne dienst!
Ik denk dat grotendeels de vervoerregio hiermee hun eigen glazen ingooit. En vooral de eis van zero emission bussen. Concessie Waterland deed het altijd prima. Totdat er volledig elektrisch gereden moest worden. Ja, EBS heeft dit ook verkeerd ingeschat.

Wat veel beter had gekund: deels elektrisch rijden en de verouderde diesels vervangen voor nieuwe. (Of hybride) Waarom mag Friesland het wel en wij niet? Qbuzz ZHN heeft ook diesels uit alle hoeken en gaten.

Zelfs als alle schade / storing bussen weer de weg op gaan hebben we nog niet genoeg bussen. De BYD’s geven verlichting (die overigens niet altijd ingezet worden, geen idee waarom) maar toch blijft het krap. Plus de ellende met laden.
Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

DPDelft schreef: za 08 mar 2025, 18:13 Daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Bijvoorbeeld: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-940008.pdf.
Concurrentie zorgt voor een efficiëntere uitvoering van de dienst omdat het risico bestaat dat een andere partij het anders overneemt.
De enige conclusie lijkt daar te zijn de efficiëntie. Ik zie geen (onderbouwde) conclusie dat het aanbod significant beter is bij aanbestede vs inbestede concessie's.
Zeker wat betreft de vloot zie ik geen steun voor jouw standpunt; Juist in ZaWa werd er met behoorlijk oude bussen gereden, waarvan je je kan afvragen of dat dat door de marktwerking versterkt werd.
BuschauffeurTroy

EWilsonAdam schreef:
BuschauffeurTroy schreef: vr 07 mar 2025, 16:22

Ik ben het geheel met jou eens. Denk dat elke busvervoerder tegen dezelfde problemen als materieel, storingen en personeelstekorten zou aanlopen. Wel vraag ik mij af er een goed alternatief is voor de VDL Midcity’s zijn voor lijn 67. Daar zie je toch een knelpunt. Als ik berichten hier lees zijn het slechte bussen qua kwaliteit
Die midcity’s zijn ook gewoon troep. Voornamelijk dat stuiteren, na een uur ben je het zat. Ik denk dat de enige oplossing een route wijziging is. De BYD is gewoon te groot, de 2413 staat nog steeds aan de kant met behoorlijke schade.

Neem bijvoorbeeld CaetanoBus (Portugees). Hun hebben 2 varianten van hun elektrische model (E.City.Gold) 10,7M & 12M. Een nette bus met Toyota chassis. Of BYD moet een gangbaar model hebben.

Dan komt er ook nog bij dat de oude garage eigenlijk al leeggehaald had moeten zijn. Het staat er nu propvol met afgedankte Scania’s.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Dionysusnu schreef: za 08 mar 2025, 18:52 De enige conclusie lijkt daar te zijn de efficiëntie. Ik zie geen (onderbouwde) conclusie dat het aanbod significant beter is bij aanbestede vs inbestede concessie's.
Zeker wat betreft de vloot zie ik geen steun voor jouw standpunt; Juist in ZaWa werd er met behoorlijk oude bussen gereden, waarvan je je kan afvragen of dat dat door de marktwerking versterkt werd.
De vloot in Waterland heeft langer doorgereden door de verlengde concessie. Het wagenpark bij HTM is ook sterk verouderd.
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

Als op internet gaat zoeken op kleine bussen korter dan 10 meter kom je soms aparte gevallen tegen. Weet eerlijk gezegd niet of het goed kwaliteit is.

https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 24461.html
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Als alles onder 10 meter past zou de Citea LLE-99e ook kunnen.
Rowann

Bericht door Rowann »

Door Neck geld een lengteverbod van alles boven de 9m

https://maps.app.goo.gl/gredMM9QyaZ5ghUv9
BuschauffeurTroy

Rowann schreef:Door Neck geld een lengteverbod van alles boven de 9m

https://maps.app.goo.gl/gredMM9QyaZ5ghUv9
Dan toch maar een routewijziging.
Vinny

Bericht door Vinny »

Dienstregeling geneckt ...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM

Bericht door VIRM »

Dionysusnu schreef: za 08 mar 2025, 18:52
DPDelft schreef: za 08 mar 2025, 18:13 Daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Bijvoorbeeld: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-940008.pdf.
De enige conclusie lijkt daar te zijn de efficiëntie. Ik zie geen (onderbouwde) conclusie dat het aanbod significant beter is bij aanbestede vs inbestede concessie's.
Is het ook niet mogelijk om via inbesteding ook redelijk efficient te opereren? Volgens mij heeft de Vra de financiële duimschroeven bij het GVB bijvoorbeeld over een langere periode aangedraaid (minus Corona dan).
En het voordeel van inbesteding lijkt mij dat niet een hoop bedrijven tijd en middelen moeten investeren bij het inschrijven van een concessie, plus de bijkomende puinzooi die wij de afgelopen jaren hebben gezien bij concessieovergangen.
Beul van de blindegeleidelijn
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Dat laatste heeft er ook vooral mee te maken dat heel veel elektrische bussen vanaf dag 1 ingezet moeten worden. Waarom niet doorrijden met het huidige wagenpark en dan langzaam het wagenpark vernieuwen met kleinere bestellingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie