Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5829
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Lijn 45 »

TCR heeft vziw niets te maken met wat de Groepsvervoerspecialist doet. TCR heeft de touringcars en naam van SWT overgenomen, de lijnbussen zijn nog van het voormalige SWT, en dat bedrijf heet nu de Groepsvervoerspecialist.
mp623
Berichten: 67
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door mp623 »

Overigens zijn niet alle bussen die op de KLM Open pendel rijden van de Groepsvervoerspecialist.
Er rijden ook 3 gelde bussen van Oostenrijk touringcars mee (1x ex-GVB wit, 1x ex MPK Łódź wit, 1x ex MPK Łódź geel/rood).
Overigens heb ik gehoord dat daar morgen ook een 13m ex EBS scania (wit) bij komt.
hauptbahnhof
Berichten: 4280
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Dionysusnu schreef: vr 06 jun 2025, 22:17
hauptbahnhof schreef: do 05 jun 2025, 12:15 Wat ik heel erg mis op dit soort busbanen, maar ook bij trams, zijn lichten waar de buschauffeur/trambestuurders op kunnen anticiperen of het licht wit gaat worden of niet.
Dit zou ook veel problemen kunnen voorkomen.
Ik denk dat je dat eigenlijk vooral in de afstelling van het buslicht zelf moet zoeken. Stel dat je een afteller gebruikt, dan kunnen er tot kort voor de 0 seconden conflictbewegingen zijn, en die medeweggebruikers doen wel eens onvoorspelbaar. Dus dan is het alsnog eigenlijk niet veilig om door te rijden zonder te remmen.
De betere oplossing lijkt mij dus om wat eerder bij het kruispunt aan te melden en/of om de bus na aanmelding sneller wit te geven.
Een afteller is alleen handig op haltes. Bij kruisingen zonder haltes moet er toch een ander systeem gebruikt worden.
Bij de tram in Amstelveen zie je nog deze V-lichten die oplichten voordat het verkeerslicht op wit springt. Licht ie niet op, dan weet de bestuurder dat hij moet gaan remmen.
In Frankrijk heb je dit systeem (verschilt vaak per regio hoe het is geïmplementeerd (ruit oranje/blauw; uitroepteken andersom; 3 of 4 seconden knipperende uitroepteken voor de tram mag)) die bij ELK verkeerslicht voor de tram hangt.
Deze systemen kunnen ook goed op vrije busbanen gebruikt worden.

Het nadeel van eerder wit geven is dat dat de doorstroming niet ten goede komt. Andere richtingen worden langer voor rood gehouden terwijl de bus er nog lang niet is. Helemaal bij verkeerslichten die met KAR werken, duurt het al langer voordat het licht op oranje springt. Dus ik denk dat er daarom gekozen is voor een zo laat mogelijke witte licht.
Denniss
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 apr 2018, 19:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Denniss »

Op ca. 150 meter voor de kruising Kruisweg-Van Heuven Goedhartlaan staan in beide richtingen wel waarschuwingslichten als er een lijn 340 komt invoegen en het lichtje in de bocht op rood gaat/staat. Als dat waarschuwingslicht knippert laat je gas los en kun je in de meeste gevallen bij de bocht weer vaart maken en hoef je niet te stoppen.
Als dit bij elk licht zo zou zijn kun je veel beter anticiperen.
Meestal gaan bij 45km/u de lichten wel op tijd op wit voor de bus, maar niet altijd...
Op het display van de ticketbox kun je wel zien dat de VRI succesvol is aangemeld, maar dit biedt geen garantie dat het licht daadwerkelijk snel op wit gaat.


Dennis
TheAgedGamerYt
Berichten: 271
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Wanneer zullen de 9490-9499 bussen in dienst komen?

Het zal wel de 357 gaan helpen want die rijdt de laatste paar weken regelmatig met Iveco's wat helemaal niet past bij deze lijn.
Gartlin9
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Gartlin9 »

hauptbahnhof schreef: za 07 jun 2025, 13:24
Een afteller is alleen handig op haltes. Bij kruisingen zonder haltes moet er toch een ander systeem gebruikt worden.
Bij de tram in Amstelveen zie je nog deze V-lichten die oplichten voordat het verkeerslicht op wit springt. Licht ie niet op, dan weet de bestuurder dat hij moet gaan remmen.
In Frankrijk heb je dit systeem (verschilt vaak per regio hoe het is geïmplementeerd (ruit oranje/blauw; uitroepteken andersom; 3 of 4 seconden knipperende uitroepteken voor de tram mag)) die bij ELK verkeerslicht voor de tram hangt.
Deze systemen kunnen ook goed op vrije busbanen gebruikt worden.

Het nadeel van eerder wit geven is dat dat de doorstroming niet ten goede komt. Andere richtingen worden langer voor rood gehouden terwijl de bus er nog lang niet is. Helemaal bij verkeerslichten die met KAR werken, duurt het al langer voordat het licht op oranje springt. Dus ik denk dat er daarom gekozen is voor een zo laat mogelijke witte licht
Nog een voorbeeld van zo’n systeem is ons eigen Nederlandse almere, daar heb je op de busbanen (binnen de stad) ook van de lampen x meter voor de kruising en 9 oog.
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten